Eerste test | Specialized Levo Carbon: nog steeds een echte (e)-mtb!

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Eerste test | Specialized Levo Carbon: nog steeds een echte (e)-mtb!

De Specialized Levo mag dan wel overgestapt zijn op carbon, hij blijft in de eerste plaats een Levo! Herinner je je nog dat we na afloop van onze eerste test van de Specialized Turbo Levo FSR ons artikel de titel ‘Een echte (elektrische) mountainbike’ hadden meegegeven? We deden dit om te onderstrepen dat de Levo erin geslaagd was om zijn prestaties als mountainbike op de eerste plaats te zetten en dan pas die van zijn trapondersteuning. En ondanks de komst van een krachtigere motor en een carbon frame is dat vandaag nog steeds het geval. We trokken naar het skistation Mountain Creek, ten westen van New York, om er de Specialized Turbo Levo Comp Carbon en S-Works aan een eerste test te onderwerpen.

Maar de Specialized Levo 2018, zowel die uit carbon als uit aluminium, kreeg nog heel wat andere verbeteringen mee, zoals een 15% krachtigere motor en een nieuwe bediening op het stuur. Of nog een vork met 150 millimeter veerweg en banden met een doorsnede van 2.8 tegenover 140 millimeter en 3.0 voorheen. Voor meer info over de technische kant van de nieuwe Specialized Levo Carbon verwijzen we naar onze presentatie, zodat we nu meteen kunnen plaatsnemen aan het stuur van de Specialized Levo FSR Comp Carbon. Vervolgens doen we hetzelfde met de zeer luxueuze S-Works.

Specialized Levo FSR Comp Carbon 2018: op het terrein

De eerste carbon Levo die ik mocht uitproberen was de Comp-versie, ofwel het carbon instapmodel van de Levo. Het frame is prachtig afgewerkt en je vergeet meteen dat de achterkant uit aluminium is.

Het is nu nog duidelijker dan op het aluminium model dat de Levo afstamt van de Stumpjumper, want de buizen zijn nog fijner uitgevoerd. Jammer genoeg heb ik de fiets niet kunnen wegen, maar bij het optillen voelden mijn armen niet meteen dat de fiets lichter is geworden …

Onze eerste tocht leggen we in groep af. We klimmen tot de bovenste skipistes van het kleine skistation en het is maar wat normaal dat we de liften links laten liggen. Het is heerlijk hoe discreet de trapondersteuning van de Levo werkt. Ze werkt nog steeds subtieler dan een Bosch en zelfs de Shimano-motor werkt volgens mijn bescheiden mening niet even geraffineerd; de nieuwe Brose-motor van de Levo slaat zelfs nog progressiever af dan voorheen.

De upgrade van de Brose-motor, die de carbon Specialized Levo uitrust, voel je pas als het heel steil bergop gaat, want daar is hij iets dynamischer dan voorheen. De Levo zit tijdens het bergop rijden zeer aangenaam, net zoals de aluminium Levo Expert waarmee ik in het verleden heb kunnen rondrijden.

De nieuwe Levo Comp Carbon neemt in het gamma de plaats in van de oude aluminium Expert, toch zeker als we ons baseren op de prestaties en het gevoel en niet op de familienaam

Het is duidelijk dat de nieuwe Levo Comp Carbon in het gamma de plaats inneemt van de oude aluminium Expert, toch zeker als we ons baseren op de prestaties en het gevoel en niet op de familienaam. En dat is geen slecht nieuws, want hij is toch 500 euro goedkoper. De nieuwe Levo Expert Carbon stijgt dan weer een plaatsje in de hiërarchie en richt zich vanaf nu op het publiek van de oude S-Works.

Op het moment dat we de rotsen aanvallen waar we ook de nieuwe Epic hebben uitgetest, waardeer ik vooral het werk van de veringen. De nieuwe RockShox Revelation-vork lijkt in de verste verte niet meer op de vorige versie en ze benadert zelfs het gedrag van de Pike. Het chassis van de vork is stijf en de Charger-dempercartridge werkt voortreffelijk. Achteraan doet de RockShox Monarch RT-demper zijn werk evengoed als de Fox-demper wiens plaats ze inneemt, al reageert ze misschien nog iets gevoeliger op de kleine schokken. Ik heb wel lichtjes de druk verlaagd in vergelijking met de autosag die werd voorgesteld (doordat deze nieuw was, kan het zijn dat deze eerst nog wat moest roderen).

Op de rotsblokken lijkt de nieuwe Specialized Levo Comp Carbon iets stijver dan de aluminium versie. Niet veel en zeker niet genoeg opdat hij moeilijker over de rotsen te sturen is, maar je voelt het wel. Waar ik meer moeite mee had waren de aluminium Roval Traverse-wielen. Waar ze op de oude Expert nooit een zwak punt zijn geweest, voelde ik hier hun limieten. Enkele zwaardere collega’s en collega’s die agressiever reden, slaagden er zelfs in om enkele deuken in de flanken te rijden (zonder lek te rijden).

De wielen zijn dan ook het enige punt dat voor verbetering vatbaar is. Daar kan je misschien nog de Sram GX bijvoegen die zodanig is afgesteld dat je bij het schakelen telkens maar één versnelling kan op- of afschakelen. Ook al moet ik toegeven dat dit systeem, waardoor je vermijdt dat je in één beweging helemaal naar boven of beneden schakelt, heus zijn nut heeft op een e-mtb die is uitgerust met een krachtige motor, maar soms moet je gewoon snel twee of drie kroontjes schakelen om een bepaalde strook vlot te kunnen nemen. In dat geval kan het systeem frustrerend zijn.

Op de perfecte geshapete pistes van het bikepark voel ik iets meer de invloed van het nieuwe frame, net zoals ik voel dat de fiets zeer precies is. Maar ook het aluminium frame scoorde daar al zeer goed in. En daarmee kunnen we de eigenaars van het huidige model meteen geruststellen, want hun fiets is echt nog niet uit de mode. Het enige wat we zouden aanraden, is overstappen op banden met een doorsnede van 2.8. Maar daar komen we op terug van zodra we de Levo S-Works Carbon ter hand nemen.

Specialized S-Works Levo FSR Carbon: voelen we het verschil?

Na de Levo Comp Carbon is het tijd om over te stappen op de zeer luxueuze S-Works-versie met een frame dat voor 100% uit carbon is vervaardigd. Verder is de fiets uitgerust met carbon wielen en veringen van Ohlins. Het is dan ook logisch dat we deze grote veranderingen op de drie belangrijkste punten van de fiets op het terrein moeten voelen en ik ben dan ook benieuwd in welke mate dat het geval zal zijn. Maar vooral ook of de meerprijs ‘gerechtvaardigd’ is (ik zet haakjes omdat ik weet dat in die prijsklasse de passie de overhand neemt van de rede).

Dit keer speel ik op de eerste lange beklimming iets meer met de remote op het stuur om van het ene assistentieniveau naar het andere over te schakelen. De stand Trail is ook hier het veelzijdigst, maar de kleine remote was zo aangenaam om te bedienen dat ik vaker naar Eco of Turbo schakelde dan zonder de bediening, wat logisch is. Ik probeer ook de nieuwe Walk-stand uit die zeer efficiënt is, ondanks dat het niet zo aangenaam is dat je steeds op de knop moet blijven duwen om deze functie te activeren. Al rijdende probeer ik ook de bovenste knop uit waarmee je meteen van Eco naar Turbo switcht, maar over het nut van die knop ben ik iets minder overtuigd. Dit is namelijk vooral handig in delicate situaties, maar de knop zit op een te lastig bereikbare plaats waardoor ze moeilijk te manipuleren is.

Zowel bergop als op de vlakke rotspaden voel ik dat het gewicht duidelijk lager is. Eindelijk rijden we met een echte S-Works, daar waar de vorige aluminium versie te weinig verschilde met de Expert. Natuurlijk spelen de carbon wielen daar een belangrijke rol in, net zoals de nieuwe Butcher Gripton Grid 2.8-banden. Ook de velgen zorgen voor meer dynamisme, net zoals de banden de stuurprecisie verbeteren. Toch verlies je niets aan comfort. 3.0-banden horen nog wel thuis op een e-mtb (in tegenstelling tot op een klassieke mountainbike met Plus-banden), maar banden van 2.8 zijn toch het ideale compromis, zeker als je kiest voor kwalitatieve banden zoals hier het geval is.

Maar niet enkel de wielen zijn verantwoordelijk voor dit gevoel. Ook het full carbon frame maakt van de Specialized Levo S-Works Carbon een echte highend e-mtb. Het frame van de Comp Carbon had het wat moeilijker om me te overtuigen, maar hier is dat niet het geval. Behalve de 150 gram extra die we winnen met de carbon achterarm, geeft deze carbon achterarm nog een extra dosis pit aan de fiets.

En dan zijn er nog de Ohlins-veringen. Ik moet toegeven dat ik steeds moeite heb om ze correct af te stellen, zeker in vergelijking met de veringen van RockShox en Fox. En dan is er nog het feit dat ze over zoveel instellingsmogelijkheden beschikken dat het veel tijd vergt om ze correct af te stellen. Gelukkig kon ik hier rekenen op de hulp van het team van Specialized.

Eens de veringen perfect zijn afgesteld, helpen ze ook om de fiets dynamischer te maken, in die zin dat ze stug reageren op de inputs van de berijder, maar veel soepeler op alle inputs die van het terrein komen. Toch als je snel rijdt, want aan lage snelheid hebben ze het moeilijk om de volledige veerweg te benutten.

Maar eens het terrein moeilijker wordt, is het een feest. Ik stel vast dat ik deze e-mtb anders bestuur dan de andere e-mountainbikes die ik tot hiertoe getest heb, want die liet ik veel meer op het terrein kleven waarbij ik profiteerde van hun gewicht en natuurlijke stabiliteit om overal door te geraken. Met de Levo kan ik speelser rijden. Doordat de Levo Carbon S-Works lichter is, wordt je lichaam meer gespaard, ook al zou je aan zijn stuur net nog wat dieper willen gaan. Door de stijfheid en de iets smallere banden vond ik dat deze versie van de S-Works iets minder comfortabel was dan de andere Levo-modellen die ik getest heb. Begrijp me niet verkeerd, dit blijft een zeer goede fiets, maar in vergelijking met de andere Levo-modellen en de gemiddelde e-mtb voel ik een verschil. Behalve dan misschien met de BMC Trailfox AMP die gelijkaardig is.

Tot slot nog iets over de batterij. Ik heb ze niet gespaard, maar na amper 25 kilometer (weliswaar met 900 positieve hoogtemeters) had ik al 3/4 van de batterij opgebruikt. Idem tijdens de photoshoot waar na 20 kilometer al de helft van de batterij leeg was. In de Eco-stand mag de autonomie dan wel geweldig zijn en ook de Smart Control-functie van de app helpt om zeker te zijn dat je niet zonder ondersteuning valt (deze functie helpt de ondersteuning zodanig te beheren volgens een vooraf door jou bepaald doel van tijd of afstand), maar als je zoals ik met je instinct rijdt, dan voel je dat ze veel verbruikt en dat dit nog voor verbetering vatbaar is, ook al win je dankzij de nieuwe motor en het lagere gewicht enkele procenten in vergelijking met de vorige generatie. Maar alle huidige e-mountainbikes zitten in hetzelfde schuitje en samen met het hoge gewicht is dat een punt dat de komende jaren zeker nog zal evolueren.

Nu ons verdict nadert, haal ik nog even de andere recente e-mountainbikes aan waarmee ik heb gereden. Zo is ook de BMC Trailfox AMP uit carbon (enkel vooraan) en heeft ook die fiets een sportieve kant, maar toch leek de Levo Carbon me zelfs in de S-Works makkelijker, gewilliger en toegankelijker dan de BMC. Ik vond in ieder geval sneller mijn draai op de Levo S-Works Carbon dan op de BMC Trailfox AMP. De Levo voelt ook lichter aan en ik verkies ook de discrete kracht van de Brose-motor boven die van de Shimano-motor. Jammer genoeg kon ik zelf nog niet op pad gaan met een nieuwe Scott e-Genius of Rocky Mountain Altitude Powerplay, want al deze fietsen hebben gemeen dat ze aantonen dat de wereld van de e-mountainbikes nog steeds snel evolueert!

Verdict

Deze eerste test van de Specialized Levo Carbon in de Comp-versie heeft aangetoond dat hij een waardige vervanger is van de oude Expert. Hij is goedkoper en amper minder goed uitgerust (het belangrijkste is aanwezig), maar hij heeft wel een carbon frame dat een aangenaam extraatje biedt, zonder een revolutie teweeg te brengen. Met de zeer luxueuze Levo S-Works Carbon komen we wel in een andere dimensie terecht en je voelt dat deze fiets terug voorsprong neemt op de concurrentie. Met de S-Works is de Levo meer dan ooit een heuse MTB waarop het stuurplezier bergaf dat van een klassieke MTB benadert. De trapondersteuning is er enkel om je te helpen om zo snel mogelijk terug naar boven te rijden om een andere afdaling aan te vatten. Op de Levo Comp Carbon zijn het vooral de discrete werking van de motor, zijn geometrie en de kwaliteit van de veringen die opvallen. Ondanks de upgrade van de motor is de Levo misschien niet altijd de juiste keuze voor wie een pure ‘e-mtb’ zoekt met een rijgedrag dat meer gericht is op de motor dan op de fiets zelf. Maar in termen van homogeniteit en het stuurplezier, behouden deze nieuwe Levo-modellen hun plaats aan de top. 

Nuttige links: de website van Specializedonze gedetailleerde presentatie van het nieuwe Specialized Levo 2018 gamma en de carbon frames

DoorOlivier Béart