Test nieuw | Sram XPLR: een bepaalde visie op gravel - RockShox Reverb AXS XPLR verstelbare zadelpen
Door Léo Kervran -
De RockShox Reverb AXS XPLR verstelbare zadelpen
Na de AXS-aandrijving en de geveerde voorvork was de draadloze verstelbare gravelzadelpen de logische uitbreiding en RockShox is die niet vergeten. Deze zadelpen is echter veel meer dan een “simpele” Reverb AXS die is afgeslankt. We vertellen je waarom:
Zozeer als de komst van een verende voorvork zou kunnen verrassen, is de komst van een verstelbare e zadelpen minder onverwacht. In gravel rijden we toch steeds meer technische afdalingen en de mogelijkheid om de zadelpen met een druk op de knop te laten zakken, zorgt voor veel meer gemak, rijplezier en veiligheid.
De Reverb AXS XPLR deelt dezelfde naam als zijn mountainbike variant, maar de interne onderdelen zijn totaal verschillend aangezien hij gebaseerd is op een volledig mechanisch systeem met luchtveer. Er is dus geen hydraulische cartridge meer. Het belangrijkste belang is natuurlijk de gewichtsbesparing, maar RockShox heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om een “kleinigheidje” toe te voegen, de ActiveRide.
De ActiveRide is een “vering” die actief is wanneer de zadelpen niet volledig is uit- of ingedrukt. Hij is in hardheid verstelbaar via de luchtdruk die je in de zadelpen stopt en biedt enkele millimeters veerweg om trillingen en kleine schokken te dempen terwijl je zittend op het zadel blijft trappen.
De zadelpen is alleen beschikbaar in 27,2mm diameter, de Reverb AXS XPLR wordt aangeboden met twee droplengtes, 50 en 75mm, en twee totale lengtes, 350mm (alleen beschikbaar met 50mm drop) en 400mm. Hij is compatibel met 7mm ronde zadelrails en 7×9 of 7x10mm ovale rails. Net als bij de vork, weten we ook hier het gewicht nog niet.
Prijs: 600 euro
De eerste RockShox Reverb AXS XPLR’en zullen beschikbaar zijn in september, met een herbevoorrading gepland voor later in het jaar.
In de praktijk
Over deze zadelpen hebben we nog geen duidelijke mening. Over het basisprincipe valt niets te zeggen, het is een zeer interessant accessoire op een gravelbike. We zouden zelfs zeggen dat het nuttiger is dan op een XC-fiets, omdat daar je afdalingspositie veel beter is: je handen staan verder uit elkaar, je zit hoger en je borst is meer rechtop. Op een gravelbike heb je je handen onderaan het stuur, dus is het moeilijker om je hoofd op te tillen en heb je minder gewicht op het achterwiel en dus minder controle.
De verstelbare zadelpen maakt het veel gemakkelijker om afdalingen op trails te nemen en met een meer vergevingsgezinde set wielen dan de 303 Firecrest (uitstekend om te rijden, maar stijf en veeleisend voor offroad afdalingen), kun je je nauwelijks voorstellen hoe hard je zou kunnen gaan … Een ander voordeel, misschien iets oppervlakkiger maar nog steeds leuk, is dat je veel gemakkelijker een aerodynamische houding kunt aannemen als je bergaf gaat op de weg, zodat je veel sneller kunt gaan terwijl je op het zadel blijft zitten, met volledige controle over de fiets.
We hebben meer bedenkingen bij de ActiveRide technologie. Niet over hoe het werkt, want dat is uitstekend, maar meer over het principe. Wanneer de zadelpen in een tussenstand staat, werkt de kleine vering zo goed dat je hem heel snel vergeet. Pas als je de zadel terug helemaal omhoog zet, herinner je je dat er een vering was.
Wat ons momenteel stoort, is dat dit systeem alleen actief is wanneer het zadel in een tussenstand staat. Als je trapt rij je in principe altijd met de zadelpen volledig uitgeschoven en bevindt die zich niet in een tussenstand en werkt de ActiveRide dus niet. Elke keer dat we de vering op de weg probeerden, vonden we het geweldig, maar we keerden snel terug naar de maximale hoogte van de zadelpen om onze ideale trappositie terug te vinden.
Misschien hebben we nog niet gevonden waarop de ActiveRide zich echt zal openbaren, maar zoals het er nu uitziet, hadden we liever gezien dat we het systeemin de hoogste stand hadden kunnen activeren of deactiveren, zelfs als dat betekende dat we een klein hendeltje op de zadelpen hadden moeten instellen: zoals een vorkvergrendeling, geblokkeerd voor op de weg en geveerd voor op de trails.
Meer informatie: sram.com