Trek Fuel EX 2017: een bestseller volgens de laatste mode
Door Paul Humbert -
De Trek Fuel EX positioneert zich tussen crosscountry en enduro en is bij uitstek geschikt voor all-mountain. Trek boog zich dit jaar opnieuw over zijn bestseller om hem nog beter en polyvalenter te maken. Resultaat: langer, meer veerweg en stijver. De Trek Fuel EX Plus deelt een identiek frame, maar in zijn ‘klassieke’ versie is de fiets uitgerust met 29″-wielen en 130 millimeter veerweg. We werden uitgenodigd om deze nieuwe Fuel EX te ontdekken en aan eerste test te onderwerpen. En waar kan je een bestseller beter testen dan in het Mekka van het mountainbiken? Op naar British Columbia.
We hebben ons in het bijzonder over het carbon frame van de Trek Fuel EX 9.8 gebogen, waarvan we de kans hadden om hem aan een test te onderwerpen. Het frame werd aangepast om de algemene stijfheid van de fiets te verbeteren. Zo werd de schuine buis hertekend voor meer stijfheid en om een directere lijn te creëren tussen het balhoofd en het bracket.
Wat de geometrie betreft, is de Trek Fuel EX het beste gaan zoeken van de twee werelden die hem verbindt: crosscountry en enduro. Om zich aan te passen aan de verwachtingen van de bikers en om in één lijn te zitten met de modernste geometrie … wordt de Trek Fuel EX langer en de hoeken groter.
Door met een simpele sleutelbeweging de ‘mino link’, het verbindingspunt van de staande achtervorken met de link, om te keren is het mogelijk om de geometrie van de fiets te wijzigen. De fiets wordt verkocht in de ‘hoge’ positie (de hoeken zijn dan het flauwst), maar het is dus mogelijk om de geometrie van de fiets langer en lager te maken. Een positie die wij persoonlijk verkiezen.
De balhoofdhoek bedraagt 67 graden (67,7 in hoge positie), de reach is 443 millimeter in maat M (18,5 inch), de stack is 609 millimeter en de liggende achtervorken zijn 433 millimeter lang.
De fiets is voorzien van alle laatste technologieën van het merk en ook de nieuwe standaarden zijn geïntegreerd. Zodoende vinden we er ook de Boost-standaard (110/148 millimeter) op terug.
De ABP-vering van het merk laat de vering vrij werken in alle omstandigheden, zelfs tijdens het remmen.
Trek blijft doorgaan met het integreren van zijn Re:Aktiv-veringen die voortstammen uit de samenwerking met de autosportindustrie. Dit degressieve veringsysteem wil even goed presteren bij lage als bij hoge snelheid. Op de nieuwe Trek-fietsen vinden we dempers van de laatste generatie met de Metric-standaard.
In de afdeling van de kleine nieuwigheden zien we dat Trek zijn ‘Knock Block’ heeft geïntegreerd, een in het balhoofd geïntegreerde technologie die de rotatie van het stuur blokkeert voordat deze, of de vork, het frame kan raken en beschadigen. Dit systeem draagt de stempel van Bontrager (het onderdelenmerk van Trek) maar het is steeds mogelijk om een stuurpen van een ander merk te monteren en toch van dit systeem te genieten.
De kabels worden op het hele gamma van Trek intern geleid, zowel op de carbon als op de aluminium fietsen.
Trek geeft duidelijk de verschillen in filosofie tussen dit model en de Plus-versie, die zeer gelijkend is, weer. Voor het merk blijft de 29″-versie in alle gevallen de volbloed versie en Trek maakt er dan ook een erezaak van om er een snelle bolide van te maken met de nodige capaciteiten in de bochten. De Plus-versie is dan weer eerder bedoeld voor de bikers die kiezen voor een vrijetijdsritme en toch willen genieten van de voordelen inzake tractie en grip.
Het Fuel EX-assortiment zal goed vertegenwoordigt zijn in de catalogus van Trek vermits we zeven modellen tellen (waarvan drie in carbon) in 29 inch, drie modellen in 27,5 Plus en drie damesmodellen (in 27,5 inch voor de twee kleinste maten). De tarieven schommelen tussen 1999 en 7999 euro.
In het Project One-personalisatieprogramma van Trek zullen ook de de 9.9 en 9.8-versies uit het topassortiment geïntegreerd worden.
Op het terrein
Trek had ons uitgenodigd in Squamish, in het hart van British Columbia, om in avant-première deze nieuwe Fuel EX te komen testen. Hier werd het mountainbiken, zoals we het vandaag kennen, geboren. Wij gingen er op pad met een bike die gecommercialiseerd wordt als ‘klaar voor alles’.
De fiets is uitgerust met een FOX 34 en Float Evo-vering. We vinden er ook de nieuwe Sram Eagle-groep met 1×12-speed en Guide-remmen van hetzelfde merk op terug. Verder ook nog een paar carbon DT Swiss XMC 1200-wielen.
In de afmontage van de fiets duikt dan weer de naam Bontrager op. Het onderdelenmerk biedt een breed assortiment van producten uit het topsegment aan en dat is de reden waarom we volgende onderdelen terugvinden op de fiets: XR3 Team Issue-banden, een Line Pro-stuurpost van 35 millimeter die met zorg bewerkt is, een RXL-zadel met carbon rails en ook een zadelpen van het huis.
Deze nieuwe dropper post werd ons hier voorgelegd in zijn eerste versie van 125 millimeter, wat een beetje kort was voor onze doeleinden, maar weet dat er meerdere maten van bestaan waaronder één van 150 millimeter. De zadelpen is voorzien van een mechanische bediening en de werking is in alle omstandigheden en bij alle temperaturen eenvoudig en betrouwbaar.
Op de weegschaal geeft de fiets 12,7 kilogram weer en het prijskaartje bedraagt 4999 euro.
Zonder er ooit een keertje gereden te hebben, waren we toch vertrouwd met de omgeving van British Columbia en we ontdekten er een streek naar het beeld van de vele video’s waarmee de Europese bikers de laatste jaren overstelpt werden. Reusachtige bomen, varens, een donkere, losse ondergrond, lange loopplanken en honderden paden. Omgeven door sommige van de beste bikers van de planeet beginnen we op een iets andere manier aan onze eerste kennismaking dan dat we gewoon zijn.
Op deze paden zijn de ruigere fietsen koning en wij stappen op een all-mountain met grote ambities. In die context is de fiets, ondanks de belangstelling die we voor hem tonen, slechts een gereedschap om een nog groter iets te ontdekken. In ons geval British Columbia en de trails van Squamish.
Maar zoals elk goed gereedschap, slaagde de fiets erin om zichzelf te doen vergeten en discreet zijn werk te doen om volop te kunnen profiteren van deze ontdekkingstrip.
Het eerste deel van onze tocht verloopt op een, door de regen, vochtig pad dat schuilgaat onder de reusachtige bomen. Het mos hangt tot op de takken boven ons en grote varens kietelen aan onze kuiten. Ondertussen gaat de Trek Fuel EX er zonder morren als een pijl vandoor op dit pad. Levendig en stijf, biedt hij een rechte en comfortabele rijhouding en combineert efficiëntie met plezier.
In de technische stroken, zowel bergop als bergaf, is de fiets zeer wendbaar en we kunnen de wielen dan ook vlot plaatsen. Op de losse en licht vochtige grond hebben we geen gebrek aan grip. Al snel opteren we voor de ‘low’-positie door de ‘mino-link’, die de geometrie wijzigt, om te keren. De balhoofdhoek bedraagt nu 67 graden en het bracket zakt een millimeter.
Bergaf blijkt de fiets zeer levendig en bij elke pedaalslag winnen we aan snelheid. De grote wielen kanaliseren deze energie waardoor we een zeer vloeiend stuurgedrag ervaren. Bij het klimmen heeft de fiets slechts zeer weinig limieten en het is nochtans op paden die voorbehouden zijn voor de ruigere fietsen dat we deze Fuel EX voor het eerst gebruiken.
Of het nu op de grote rotsplaten, in snel genomen bochten of bij het remmen is, de grip van de fiets is steeds aanwezig.
De rijpositie op deze Trek Fuel EX is volledig volgens de laatste mode, en de kwaliteiten van de fiets zorgen ervoor dat bikers van verschillende niveaus er hun gading mee zullen vinden. Maar opgelet, stop deze fiets toch maar niet meteen in de handen van een echte debutant zonder de minste ervaring. De stijfheid van vele carbon onderdelen vergt toch een zekere technische en fysieke bagage.
Nadat we beide posities van de geometrie konden evolueren, kunnen we stellen dat we pas echt verleid werden door de fiets in de low-positie. Deze is veel geruststellender zonder dat het trappen beïnvloed wordt, waardoor de low-positie het meest relevant is.
Het is slechts wanneer de vering heel stevig wordt samengedrukt en bij het te kort komen van de remmen dat we voelen dat de Fuel EX slechts 130 millimeter veerweg heeft. In enkele uren tijd liet de fiets ons toe om snel te rijden, jumps te nemen, ons te amuseren en vooral om British Columbia te ontdekken in de beste omstandigheden.
Laten we hopen dat we tijdens een duurtest met hetzelfde gevoel onze huistrails mogen herontdekken. Eén ding is zeker, deze eerste indruk was zeer goed en de duidelijke veelzijdigheid zou hem in staat moeten stellen om zijn statuut in het gamma van Trek te moeten doen behouden.
Foto’s: Paul Humbert/Vojo, Sterling Laurence, Margus Riga.