Bezoek | Bosch: achter de schermen van een motorfabrikant
Door Léo Kervran -
Een paar weken geleden presenteerden we de nieuwste generatie van de Bosch Performance CX-motor, die we met het ontwikkelingsteam van het Duitse merk mochten ontdekken. Dit bezoek was ook de gelegenheid om eens achter de schermen te piepen bij Bosch en de eBike Campus, een plek waar de pers zelden wordt uitgenodigd. Het merk behield een zekere geheimzinnigheid en opende niet al te veel deuren voor ons, maar we kunnen toch enkele leuke beelden laten zien:
De gevel van het gebouw en de ontvangsthal: hier komen de journalisten die worden uitgenodigd op de Bosch eBike Campus doorgaans toe. We zijn in Baden-Württemberg, 35 minuten met de trein ten zuiden van Stuttgart, en hier, in dit enorme gebouw met zijn eigen testbanen aan de achterkant, ontwikkelt Bosch sinds 2021 al zijn elektrische assistentiesystemen voor fietsen.
Aan de campus wordt nog steeds gewerkt, achter ons onthult een groot plein dat bedekt is met recent losgewoelde grond het nieuwste gebouw, dat van een groot, en veiligheid verplicht, diep ingegraven laboratorium voor de ontwikkeling van de uiterst geheime batterijen … Dit labo zullen wij niet bezoeken.
In de hal worden we met fresco’s aan de geschiedenis van het merk herinnerd sinds het begin in 1886 met dynamo’s (de fiets was al niet ver weg) alsook de visie op wat een elektrisch ondersteunde fiets zou moeten bieden.
Wanneer we het gebouw verder willen betreden moeten we onze camera’s neerleggen: Bosch wil alles controleren wat zijn pand verlaat en de iets te nieuwsgierige lenzen van journalisten zijn niet bepaald geliefd. In de daaropvolgende gang ontdekken we een muur die de opmerkelijke momenten van Bosch in het segment traceert, van het eerste prototype in 2009 tot de ABS, inclusief de verschillende generaties en ontwikkelingen op het gebied van motoren, bedieningen, batterijen en software (de komst van de eMTB-modus in 2017 in het bijzonder) …
Voordat we afdalen in het heilige der heiligen, of wat ze ons ook maar willen laten zien, passeren we een paneel dat de cultuur van geheimhouding bij Bosch goed illustreert: in het trappenhuis en de liftschacht zien we dat het paneel dat aangeeft op welke verdieping de verschillende diensten zitten, alleen acroniemen bevat. Onleesbaar zonder het volledige Bosch-organigram ernaast, en zelfs onleesbaar voor medewerkers van het merk die alleen de acroniemen kunnen identificeren die betrekking hebben op hun sector (marketing, engineering, laboratorium, enz.).
We betreden een ‘kleine’ laboratoriumruimte. Klein tussen aanhalingstekens, want Bosch beschikt ongetwijfeld over veel meer middelen, maar voor andere merken zou deze ruimte al wel eens heel groot kunnen zijn. Hier worden vooral batterijen getest, vanuit elektrisch en operationeel oogpunt, zoals bijvoorbeeld deze valtest waarbij men een batterij van 1 meter hoogte laat neerkomen. Bosch controleert vervolgens of alles naar behoren werkt en bestudeert de testvideo, gemaakt met een hogesnelheidscamera, om de impact gedetailleerder te analyseren.
In de volgende ruimte worden de batterijen in verschillende posities onderworpen aan trillingen om de omstandigheden op het terrein te simuleren: onder een hoek van 45° alsof ze in de onderbuis van een fiets zitten, horizontaal als op een pallet bij het transport … De veiligheid, keer op keer.
Iets verderop bevindt zich de motortestruimte: daar wordt de robuustheid van de behuizing en de bevestigingspunten geëvalueerd, maar ook de weerstand van de lagers tegen modder (gemengd volgens een zeer nauwkeurig recept met … een Bosch keukenrobot) of de algemene waterdichtheid van het systeem. De cabine met de 13 waterjets is die van de IP-tests. Op de foto is het een motor die op de proef wordt gesteld, maar alle componenten passeren hier de revue: batterijen, schermen, bedieningselementen, …
Het meest indrukwekkende en opmerkelijke is echter het akoestisch laboratorium, dat het geluidsniveau en de psycho-akoestische componenten van de werking van de motor meet (waarneming van geluid, afhankelijk van de toonhoogte). Hier vinden we twee kamers die perfect geïsoleerd zijn van het lawaai van het gebouw: een kleine gewijd aan ‘kwantitatieve’ tests (aandacht voor detail, met sensoren die ter hoogte van het hoofd van de gebruiker geplaatst worden en niet alleen ter hoogte van de motor).
De andere, veel grotere, ruimte omvat letterlijk een kleine indoor testbaan met een helling voor tests bergop en bergaf, om het resultaat in (bijna) reële omstandigheden te evalueren.
Testen, altijd maar testen: hier op een complete fiets, om de omstandigheden zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid na te bootsen. Tussen deze door Bosch gecommuniceerde foto’s en ons bezoek werd een enorme ventilator toegevoegd om de wind van beweging te simuleren.
Buiten is er de echte testbaan. Korte beklimmingen en afdalingen met gekalibreerde hellingen, sprongen, trappen, houten modules, verschillende oppervlakten, … Zonder te beweren dat alle gebruiksscenario’s van een elektrisch ondersteunde fiets hier worden nagebootst, heeft Bosch hier alles in huis om al een eerste idee te krijgen van een evolutie of een nieuw product, alvorens de tests te verdiepen, bepaalde punten te verfijnen of over te gaan op iets anders.
Tot daar onze rondleiding, meer krijgen we dit keer niet te zien. Zoals we al zeiden staat geheimhouding hoog in het vaandel bij Bosch en controleert het merk nauwkeurig wat zijn gasten kunnen zien. De rest van de dag stond in het teken van het ontdekken van de nieuwste generatie van de Bosch Performance CX-motor, waarvan je de presentatie en eerste test hier kunt nalezen: Test nieuw | Bosch Performance CX-motor 2025: stoere jongen met een zacht hart.
Foto’s copyright Bosch / LK