Bezoek | Megamo: een merk met roots in het mountainbiken
Door Paul Humbert -
Ondanks het feit dat het merk al sinds de beginjaren van het mountainbiken actief is, kunnen slechts weinigen in België en Nederland veel meer over Megamo vertellen. Om meer te weten te komen over het merk, trokken we naar Girona, dat de laatste jaren is uitgegroeid tot ‘hotspot’ voor gravelbiken en wegwielrennen. Maar laat je niet misleiden door de reputatie van de bestemming, het verhaal van Megamo begon in het mountainbiken.
Zelfs binnen de redactie wist niemand van ons veel over Megamo te zeggen. Het bekendst waren we met het marathonteam van het merk – waarvan Hans Becking al enkele jaren het uithangbord is en waar sinds dit jaar ook Wout Alleman deel van uitmaakt – en de fiets van dat team, de Track. Maar dat was het dan ook.
De oudsten onder ons, of laten we zeggen de meest ervaren, herinneren zich de sterke aanwezigheid van het merk in trial in de beginjaren en dat het merk onderdeel is van de groep TNT Cycles. Deze groep verkoopt zijn assemblagediensten aan verschillende merken die geen eigenaar zijn van een fabriek.
Megamo: een verhaal dat offroad begint
Het verhaal van Megamo begon echter elders, maar niet heel ver van de huidige fabriek: bij GasGas. Eind jaren tachtig wilde het in motorfietsen gespecialiseerde merk zich op de competitie storten. Megamoto werd Megamo en het team van het merk ging de concurrentie aan met de teams van Sunn en Specialized. Megamo behaalde met Margarita Fullana zelfs een bronzen medaille op de Olympische Spelen van Sydney. In diezelfde jaren herinneren we ons dat we de jonge Toni Bou (superster in moto trial) zagen debuteren op een van de trialfietsen van het merk.
De jaren gaan voorbij en GasGas laat Megamo los dat vervolgens eigendom wordt van de TNT-groep.
We maken een sprong naar de afgelopen jaren waarin Megamo, nadat het al die tijd tussen de andere merken die in de fabriek werden geassembleerd had geleefd, een vorm van onafhankelijkheid en eigen identiteit probeert na te streven. Om op te vallen tussen de (hevige) concurrentie wil Megamo zich concentreren op sportieve en vrij hoogwaardige fietsen.
Hoewel het merk grote ambities heeft en al in 21 landen aanwezig is, is het niet van plan zijn vleugels te verbranden door onduurzame groei op te leggen. In het nieuwe hoofdkantoor – waar ook twee nieuwe productielijnen zijn gevestigd – worden we rondgeleid door Sara, die verantwoordelijk is voor de communicatie, en Oriol, de senior productmanager.
Megamo: heden en toekomst
Wanneer we Sara op de plaats van afspraak in het centrum van Girona ontmoeten, weten we nog niet of we zullen worden meegenomen naar een ingenieursbureau, een administratieve toren of een pakhuis. Al na een paar minuten ontdekken we aan de rand van de oude stad een groot gebouw van twee verdiepingen midden in een activiteitenzone. Hier is alles te vinden.
Het hoofdkantoor van het merk werd twee jaar geleden ingehuldigd en is gloednieuw. Boven vinden we kantoren met plaats voor een twintigtal personen, een showroom en een fotostudio; op de begane grond twee productielijnen, de logistieke ruimte en de service course van het XCM-team van het merk.
De locatie in Girona is geen toeval. We worden er toch nog eens aan herinnerd: Megamo is niet uit opportunisme in een bekende fietsstad terechtgekomen. Bij Megamo is men eerder van mening dat het waarschijnlijk dankzij hen is dat Girona op de kaart staat van plaatsen die belangrijk zijn voor fietsliefhebbers. Naast het gebouw dat we vandaag bezoeken, bevindt zich enkele kilometers verderop de historische assemblagefabriek van het merk en de groep, wat het aantal werknemers op bijna honderd brengt, voor een totaal van zes productielijnen.
Bij Megamo vertelt men geen verhalen. Het merk is geboren in een fabriek en marketing zal daar niets aan veranderen. Wat het huidige management niet wil veranderen zijn de lokale wortels. In tegenstelling tot sommige van zijn concurrenten heeft Megamo geen plannen om zijn fabrieken naar Portugal, Roemenië of andere economisch aantrekkelijkere bestemmingen te verplaatsen. Al meer dan 20 jaar zijn gezinnen afhankelijk van de banen van Megamo en het merk is van plan deze garantie te behouden.
Maar hoe? Het is geen geheim dat de post-covid jaren zwaar zijn voor de hele branche, en het is door te kiezen voor het hogere segment en kwaliteit dat Megamo zich wil onderscheiden. Naast de fiets zelf wil het merk iets “extra’s” bieden, terwijl het merk een redelijke groei viseert op lange termijn. De richtlijn is getrokken, het valt nog te bezien of het merk deze zal kunnen volgen.
In de kantoren ontmoeten we Josep Gil, de CEO van het bedrijf. Hij wordt in zijn taken ondersteund door een nieuwe “managing director” die overkwam van Orbea. Alle medewerkers ontmoeten elkaar in een open ruimte met een panoramisch zicht op het magazijn. Op de bovenste verdieping wordt de logistiek gedaan en het ontwerp en de communicatie, beneden onder hen wordt alles gemonteerd en verzonden.
Als het gaat om het ontwerpen van de fietsen, is Oriol Gil, de zoon van de baas, verantwoordelijk voor de ontwikkeling. Per fiets werken 5 tot 6 mensen aan de ontwikkeling, op kantoor of extern.
We passeren langs de fotostudio en gaan naar de begane grond om toegang te krijgen tot het magazijn. Direct naast de deur zien we reishoezen en racefietsen. Dit is de stock van het Buff-Megamo team. Toevallig zijn Hugo Drechou en Axelle Dubau-Prévôt er ook en sleutelen ze aan een Silk die in de kleuren van hun nieuwe Groove Gravel-team is gespoten. Na een aantal jaren in het XCM-team en een overwinning in de Roc Marathon, waagt Hugo Drechou zich vanaf dit seizoen aan het avontuur om deel te nemen aan de bloeiende gravelraces.
In het magazijn zijn de gangpaden afgeladen vol en krijgen we te horen dat er, net als bij de concurrentie, wel voorraad is, maar dat de situatie niet zorgwekkend is zoals bij andere merken die een overstock hebben. Wanneer de laadhaven opengaat, vertelt Oriol ons dat een van de sterke punten van Megamo het vermogen is om binnen 48 uur aan zijn klanten te leveren in België of Nederland.
De transitie leent zich uitstekend om hen te bevragen over hun verkoopmodel: voor Megamo geen ‘directe’ verkoop aan consumenten. Prioriteit wordt gegeven aan een netwerk van vertrouwde winkels die tot taak hebben de fietsen aan hun klanten te presenteren.
In de gangpaden passeren we eerst de fietsen die klaar zijn om te worden verzonden, dan die op voorraad zijn, en vervolgens langs de voorraden reserveonderdelen, die vlak naast de twee assemblagelijnen zijn geïnstalleerd.
Daar, op een carrousel die heel langzaam voortbeweegt, zetten operators fietsen in elkaar. Het merendeel van het werk wordt aan de lopende band uitgevoerd, maar bepaalde fietsen of handelingen mobiliseren medewerkers soms voor meerdere taken. Op de eerste productielijn zijn alle posities bezet, maar aan de andere kant zijn er minder mensen. Wanneer de vraag laag is, kunnen sommige medewerkers van de ene assemblagelocatie worden ingezet in de tweede fabriek, en omgekeerd. Sommige fietsen worden soms ook in kleine hoeveelheden gemaakt en soms gaat het om speciale bestellingen.
Onze interesse is gewekt: bij Megamo kunnen “grote” klanten (winkels, netwerken) een aanpassing aan bepaalde onderdelen van de fiets vragen, maar ook aan de werking van de veringen.
Het MTB, gravel en e-bike aanbod van Megamo
Mountainbikes Megamo 2024
Het gamma omvat vijf modellen, waarvan er drie in het bijzonder onze aandacht trekken: de Vitae (150/150 mm veerweg) voor All-Mountain, de Track- en Track R120 full-suspensions voor XC en XC Marathon en de Factory-hardtail voor XC.
Gravelbikes Megamo 2024
Het gravelaanbod bestaat uit de Jakar, een veelzijdig aluminium instapmodel; de West, een allround toerder, en de Silk, de nieuwste aanwinst die mikt op snelheid en prestaties.
E-mountainbikes Megamo 2024
De Crave is de “grote” e-MTB van het merk, met een klassieke aluminium of carbon constructie. Daarnaast is er de vaandeldrager van het merk: de Native, die de lijnen, geometrie en het programma van de Vitae overneemt, maar dan met de ondersteuning van een kleine TQ-motor.
Een lunch ride in Girona
Hier in Girona is het lastig om de fiets op stal te laten en niet snel een korte middagrit te maken. Vier van hen doen dit meerdere keren per week en rijden dan één à anderhalf uur lang over de Catalaanse hellingen.
Net achter de fabriek kom je al snel op wat de bestemming bijzonder maakt: lange land- of boswegen die een bijna oneindige speeltuin bieden ver van de auto’s.
Een uurtje is net voldoende lang om richting ‘de vulkaan’, of de overblijfselen van een iconische krater, te rijden. We steken enkele kleine singletracks over, volgen rustige wegen en genieten van het buitenleven.
Het duurt iets langer om in de bergen te komen of de mountainbikeroutes te bereiken, maar we krijgen al een voorproefje van de speeltuin rond de fabriek van Megamo. Het productieteam maakt er gretig gebruik van om op de hun bekende paden de fietsen te testen.
In een paar uur tijd zijn we al heel wat wijzer geworden over een merk dat ons vrijwel onbekend was. En als we de balans moeten opmaken van wat we hebben ontdekt, is het de structurering van het geheel die ons het meest opviel. Waar veel merken samenwerken met ingenieursbureaus die zich vaak ver van de montagelocaties bevinden, en daardoor de externe uitwisselingen vertragen of ervoor zorgen dat veel informatie verloren gaat, zien de mensen die de fietsen bij Megamo ontwikkelen deze een verdieping lager tot leven komen en richting klanten gaan. Iedereen werkt samen in een structuur op mensenmaat. Met een solide basis van het moederbedrijf beschikt Megamo over grote troeven om de komende jaren internationaal opgemerkt te worden. Het valt nog te bezien of het merk erin zal slagen te ‘internationaliseren’ door fietsen aan te bieden met een rijgedrag dat niet enkel past bij de Catalaanse paden. Een eerste antwoord daarop mag je binnenkort verwachten, wanneer we een eerste test publiceren van een van de fietsen van Megamo.
Meer info via www.megamo.com