Bezoek | Origine Cycles: tijd om een versnelling hoger te schakelen
By Olivier Béart -
Origine Cycles heeft onlangs zijn intrek genomen in een gloednieuwe fabriek met meer ruimte voor de honderd mensen die er werken en meer mogelijkheden voor de toekomst. Het merk bereidt zich daarmee voor op een nieuwe stap in zijn ontwikkeling. Reden genoeg voor ons om hen nog eens een bezoekje te brengen.
Origine is nog steeds een jong merk dat opgericht werd in 2012. Zoals veel mooie ondernemersverhalen begon het allemaal in een kleine garage van slechts 30m2, voordat het bedrijf zijn intrek nam in een eerste fabriek in Somain, niet ver van het Noord-Franse Valenciennes (zie onze eerste bezoek hier). Ondanks een oppervlakte van bijna 2000m2 was die fabriek te klein geworden voor het merk en zijn ambities.
Na bijna twee jaar werken heeft het merk in 2024 zijn gloednieuwe hoofdkantoor ingehuldigd, dit keer nog dichter bij Valenciennes gelegen en gebouwd volgens de behoeften van het merk, met zelfs een stuk terrein dat als reserve dient en waar een MTB-testparcours werd aangelegd.
Tijdens ons laatste bezoek aan de vorige fabriek liepen we elkaar voor de voeten en voelden we dat er echt meer ruimte nodig was. Die zorgen zijn nu van de baan, iedereen heeft nu zijn eigen plaats en vooral voldoende ruimte.
We hebben het hier dan ook over een gebouw van 8000 m2, oftewel vier keer meer dan voorheen. Dat moet volstaan om toekomstige ontwikkelingen te plannen zonder ruimte tekort te komen en zonder opnieuw te moeten verhuizen, wat voor een bedrijf nooit gemakkelijk is.
De showroom
De eerste ruimte die je binnenkomt als je de fabriek betreedt, is de showroom. Origine heeft altijd potentiële klanten verwelkomd om hen te helpen bij hun keuze van fiets en onderdelen en/of om hen het gewenste model te laten uitproberen.
Die ontvangst vindt nu plaats in een ruimte die bijna vier keer zo groot is als vroeger en waar alle modellen tentoongesteld staan. Als kers op de taart hebben we van hieruit een panoramisch uitzicht over de hele fabriek. “We laten graag het ontwerp-, lak- en montagewerk zien dat hier, in Frankrijk, door in totaal zo’n honderd werknemers wordt gedaan”, legt Rémi Lefèvre, medeoprichter van het merk, uit. “Het is waar dat de frames in Azië worden gemaakt en we hebben dat ook nooit verborgen. Dit zal misschien op een dag veranderen, maar op dit moment is dat de regio waar de productie-knowhow ligt voor de fabricatie van carbon en aluminium frames als de onze. Alle grote merken bevoorraden zich daar. Merken die hun fietsen ontwerpen, lakken en assembleren in Europa zijn eerder zeldzaam, en we zijn daar fier op en tonen het graag.”
Een van de belangrijke bijzonderheden van Origine is dat het sinds zijn oprichting de klant niet alleen de keuze liet over de kleur van zijn fiets uit een zeer ruim kleurengamma (zonder extra kosten, of tegen een meerprijs die niet meer bedraagt dan enkele tientallen euro’s voor speciale tinten), maar ook om jouw onderdelen à la carte te kunnen kiezen in de eigen configurator, die voortdurend evolueert.
De lakkerij
Na ontvangst van de bestellingen worden de frames geïnspecteerd en gezandstraald ter voorbereiding op het lakken. Alles gebeurt in een drukkamer met een speciaal ventilatiesysteem en grote afzuigkappen.
Omdat elke klant de kleur van zijn frame kan kiezen – enkel- of tweekleurig – gebeurt het eigenlijke lakken met de hand, in gloednieuwe grote cabines.
Vervolgens worden de stickers aangebracht, onder een gecontroleerde atmosfeer om de aanwezigheid van stof te voorkomen.
En tot slot volgt de vernislaag. Toen wij er waren, gebeurde dat nog met de hand …
… maar op termijn is het de bedoeling dat het aanbrengen van de primer, vernis en bepaalde eenvoudigere tinten automatisch kan gebeuren. Omdat lakkers vrij zeldzame parels zijn, is het beter om hun kennis te reserveren voor taken die deze echt vereisen.
Op termijn is het ook de bedoeling dat de circulatie van de frames tussen de verschillende posten in de fabriek geautomatiseerd zal worden. Het railsysteem is reeds geïnstalleerd, maar dit wordt momenteel nog getest.
Nadat de frames gelakt zijn, worden ze geïnspecteerd en worden eventuele gebreken gecorrigeerd voordat ze worden doorgestuurd naar de montageruimte.
De wielen
De afgelopen jaren heeft Origine met Prymahl (lees hier onze recente test van de aluminium MTB-wielen) ook een eigen wielenmerk gelanceerd, dat vandaag bijna een kwart van de gebruikte oppervlakte in de fabriek inneemt.
Net als de frames worden de velgen gepersonaliseerd voordat ze naar de montageruimte worden verzonden.
De eerste handelingen met een lage toegevoegde waarde worden machinaal uitgevoerd, maar de eindmontage wordt uitgevoerd door de vaardige handen van de eigen monteurs.
De montage
Tot slot arriveert het frame in de ruimte waar de fiets gemonteerd wordt, hier op de voorgrond in onze afbeelding.
Bij elk frame hoort een kar, waarin de door de toekomstige eigenaar geselecteerde onderdelen wachten. Want onthoud: elke montage is anders omdat deze personaliseerbaar is.
Ten slotte worden de frames naar de klant verzonden in een doos, die nu voor 100% uit karton bestaat en herbruikbaar is (om op reis te gaan of om de fiets terug te sturen naar de fabriek voor after-sales service, enz.).
Om vloerruimte te besparen heeft Origine in de hoogte een tijdelijke opslagruimte voorzien in de vorm van een soort kooi.
Achter de schermen
We mogen uiteraard de mannen en vrouwen in de ‘schaduw’ niet vergeten, zij die op de kantoren werken.
We beginnen met de R&D-afdeling, die gelegen is op de begane grond, direct naast de productie, om frequente uitwisselingen mogelijk te maken. Meer kunnen we je niet laten zien, want hier werkt men aan toekomstige modellen. Sttttt …
Direct ernaast beschikken het laboratorium en de afdeling waar aan de prototypes wordt gewerkt nu veel meer ruimte, en over nieuw speelgoed zoals 3D-printers en nieuwe testbanken.
Een verdieping hoger vinden we alle administratieve diensten en de afdeling voor het beheer van de stock …
… evenals de communicatieafdeling en de ontwikkelaars die de website en de interne configurator beheren, een hoeksteen van het directe verkoopsysteem van Origine.
En wat met de toekomst?
Met deze nieuwe productiehal geeft Origine zichzelf de middelen om zich in de toekomst verder te ontwikkelen. Het merk is bekend op de weg en ook in het gravelen, maar het wil de komende jaren de balans opnieuw in evenwicht brengen door zich sterk te concentreren op het mountainbiken. Naast nieuwe modellen die in voorbereiding zijn om het gamma uit te breiden, werpt Origine zich nu ook op de competitie.
Op het moment dat deze regels worden geschreven, heeft Origine zojuist de oprichting aangekondigd van zijn eerste XCO-team op internationaal niveau dat de strijd zal aangaan in het wereldbekerseizoen 2025! De namen van de renners worden op 16 januari bekend gemaakt, maar ondertussen werden de Théoreme FS en de partners van het team al onthuld (Ekoï, Enve, TRP, SR Suntour, Michelin,…).
Wordt vervolgd …
Wil je zelf eens met de configurator aan de slag of wil je meer info, dat kan via www.origine-cycles.com