Bezoek | Origine Cycles: we zijn tot vrijheid veroordeeld

Door Jan Van Herck -

  • Techniek

Bezoek | Origine Cycles: we zijn tot vrijheid veroordeeld

“We zijn tot vrijheid veroordeeld”, concludeerde de Franse filosoof Jean-Paul Sarte. Hij kwam tot dat besef omdat de zin van het leven niet ergens onder een steen of achter een boomstronk te vinden is, maar dat je deze zélf moet geven aan iets. Niet zoeken maar geven dus. En om uit te klaren wat jouw zin in het leven is, heb je vrijheid nodig. De vrijheid om op onderzoek te gaan, keuzes te maken en dingen uit te proberen. In de zoektocht naar de zin van ons cycling leven, zijn we in Noord-Frankrijk aanbeland bij het merk Origine Cycles.

Bovenstaande filosofische introductie is niet lukraak gekozen. Het merk Origine zet namelijk torenhoog in op vrijheid. Je kan namelijk geen bestaande fiets uit een gamma kiezen, maar je stelt je bike helemaal zelf samen via de online configurator. Maar laat ons eerst beginnen bij het begin …

Zoals alle goede ondernemersavonturen begint het verhaal van Origine in een garage waar de drie oprichters een idee vorm geven en een droom zien uitkomen. Van die begindagen valt niet veel meer te merken, want van een garage van 30m2 in 2012 is Origine geëvolueerd naar een assemblage- en ontwerpcentrum van 2000m2 … dat al veel te klein is om aan de huidige vraag te voldoen!

Een nieuwe bedrijfshal van maar liefst 6000m² is in aanbouw en binnen enkele jaren wil men in Valenciennes 250 medewerkers aan de slag hebben en de verkoopregio (voornamelijk Frankrijk en Zwitserland) aanvullen met Nederland en België.

Wat we zelf doen, doen we beter!

Je kan je bedrijf de naam Origine geven, maar daarmee ben je er nog niet. Dat vergt een doordachte visie én personeel om dat waar te maken.“Wat we zelf doen, doen we beter!” Dat moet zo’n beetje het tweede motto van Origine zijn geweest (naast vrijheid). Vakmanschap wil men intern houden en zowel het design, als de ontwikkeling en de testing van de frames en onderdelen worden door eigen werknemers uitgevoerd en opgevolgd. Concreet rekent men op 50 vaste medewerkers die per week een 80-tal afgewerkte fietsen de fabriek in Somain laten verlaten.

Alvorens de productiehal te betreden, houden we even halt in de R&D-afdeling. Ontwerp, design, prototypes … alles wordt hier voorbereid. Enkel de productie in hoge oplage verloopt voorlopig in Azië (bij een vaste producent die het bedrijf van bij de start trouw is gebleven) waarna de ruwe frames terugkeren naar Frankrijk.

De laatste nieuwe ontwikkeling op MTB-gebied is de Naja, een aluminium full suspension van 120 millimeter veerweg die … al snel uitverkocht was.

Er liggen uiteraard nog andere projecten op tafel, onder meer om het XC-gamma (hardtail en fullies) te vernieuwen. Ook e-bikes worden niet vergeten. Maar we hebben het ondertussen begrepen, we hebben hier niets meer te zoeken!

Onze tussenstop in de R&D-afdeling is ook de gelegenheid om even stil te staan bij de Prymahl-wielen die onlangs in de catalogus verschenen. Ook deze wielen heeft men intern ontworpen. De velgen worden bij dezelfde Aziatische onderaannemer geproduceerd en nadien (opnieuw à la carte) samengesteld in de fabriek in Somain, onder de rook van Valenciennes. Hoge Orion-racewielen, crosscountry knallers, een wielset voor bikepacking met een naafdynamo? Alles is mogelijk. Vrijheid, weet je wel. In ons archief vind je een test van een MTB-wielset van Prymahl die je hier kan nalezen.

Van zodra de brute frames uit Azië in Noord-Frankrijk arriveren, worden ze eerst minutieus gereinigd, geschuurd en perfect klaargemaakt voordat ze naar de spuitcabine verhuizen.

Normaal gezien mag je deze ruimte niet betreden, maar voor een keer maakt de lakker een uitzondering.

Veel tijd om met hem te keuvelen, is er niet: het werk wacht niet! Momenteel is er maar één spuitcabine en er staat dan ook een lange wachtrij. Een tweede cabine zou er snel moeten komen, want Origine is niet van plan te wachten tot de nieuwe fabriek af is.

Door het ‘à la carte’-concept heb je bij Origine (over het gehele gamma bekeken) massaal veel keuzeopties: 17 miljoen om precies te zijn. Voor wie daarvan gaat duizelen of last krijgt van keuzestress, zijn er een aantal voorgestelde pakketten opgemaakt.

Keuzevrijheid zonder keuzestress,
dat is ons ultieme doel …

Op die manier kan je het budget in het oog houden en bekijken wat de mogelijkheden zijn. “We streven naar keuzevrijheid zonder keuzestress te ervaren”, aldus Bart De Schampheleire (salesmanager voor Nederland en Vlaanderen). Heb je je toch van onderdeel vergist en bijvoorbeeld voor een té breed stuur gekozen? Maak dan gebruik van de juiste maat garantie en vervang gratis dat onderdeel.

Bij het verlaten van de spuitcabine wordt elk frame opnieuw geïnspecteerd en eventuele gebreken verholpen.

Vervolgens worden de decals aangebracht en gaat het een laatste keer richting de spuitcabine. Daar wordt nog een vernislaag aangebracht, gevolgd door een ultieme kwaliteitscontrole.

Hier eindigt het natuurlijk nog niet, want de fiets moet ook nog gemonteerd worden. Net zoals de kleuren kan de klant ook de onderdelen vrij kiezen uit een breed assortiment. Elk frame wordt op een speciaal door en voor Origine ontworpen kar geplaatst samen met de door de klant gekozen onderdelen.

Reken voor dat hele proces tussen de 6 à 12 weken. Gegeven de huidige leveringsproblemen in de fietsbusiness is dat trouwens een korte wachttijd. Omdat Origine in deze bizarre tijden kon rekenen op een uitgebreide stock, kon het merk de voorbije maanden indien nodig steeds een alternatief aanbieden moesten bepaalde onderdelen toch niet voorhanden zijn. Ook dat heeft bijgedragen tot het enorme succes van Origine.

De montage wordt uitgevoerd door een team van gepassioneerde monteurs die niet noodzakelijk een professionele basis hebben in de wielerindustrie – er zijn veel omgeschoolde werknemers – maar wel allemaal fietsers zijn.“Dit laatste vinden we belangrijk, omdat we werken aan high-end fietsen die bedoeld zijn voor een deskundig publiek. Je moet weten wat je doet en het belang van de kleine details begrijpen van montage of afstelling voor de liefhebber die de machine gaat gebruiken”, legt de werkplaatschef uit.

Ergens in een hoekje verscholen zien we dan ook heel wat fietsen staan van het personeel. Of het nu met de mountainbike, gravelbike of racefiets is, bij Origine worden er heel wat afterwork ritjes georganiseerd …

De laatste etappe is de expeditie van de fietsen. Het merendeel van de klanten komt nog uit eigen land (Frankrijk), maar de Benelux wordt wel steeds belangrijker voor Origine en het doel is om nadien ook de rest van Europa te veroveren.

Moest je ook interesse hebben, weet dan dat iedereen welkom is bij Origine. Voor ons werden er deuren geopend die voor het gewone publiek gesloten zullen blijven, maar (op afspraak) kan je wel langskomen in de showroom van Origine in Somain waar de experts je het nodige advies zullen geven alvorens met de configurator aan de slag te gaan.

Wij keerden na ons bezoek huiswaarts op een Origine Graxx II. Het verhaal van onze ride tussen Somain en Leuven kan je hier nalezen: www.vojomag.nl/gravel-ride-mijn-thuis-is-waar-mijn-origine-staat. Een testverslag van die fiets volgt binnenkort.

DoorJan Van Herck