Bezoek | Syncros: meer dan zomaar een onderdelenleverancier

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Bezoek | Syncros: meer dan zomaar een onderdelenleverancier

Sinds 2012 eigendom van Scott, was Syncros oorspronkelijk een onafhankelijk merk, gespecialiseerd in onderdelen en opgericht door twee vrienden uit British Columbia. Nu, meer dan dertig jaar aan een rijke en vaak chaotische geschiedenis later, lijkt het merk vandaag uitstekend ingeburgerd in de schoot van de Zwitserse fietsfabrikant. We gingen op bezoek bij Syncros in Givisiez om de mensen achter het merk te ontmoeten en hun enigszins bijzondere manier van functioneren beter te begrijpen.

Financiële problemen maken dat Syncros gekocht wordt door GT, op hun beurt zelf gekocht door Schwinn en vervolgens Pacific Cycle. Gedurende deze periode is het merk verplicht zich te heroriënteren als leverancier van onderdelen voor de verschillende merken van de groep. Syncros moet componenten produceren met veel lagere productienormen dan bij hun oprichting. Dat blijft uiteraard niet zonder gevolgen voor hun reputatie.

In 2003 koopt Tom Ritchey, oprichter van het beroemde gelijknamige merk, Syncros en keren zij terug naar hun oorspronkelijk doel, met kleinere series van betrouwbare en efficiënte onderdelen.

De laatste voorname gebeurtenis in de geschiedenis van het merk dateert van 2012, met de overname door de groep Scott Sports. In tegenstelling tot anderen blijft Syncros een merk op zich en is het nu verdeeld over twee activiteiten. Enerzijds fungeert het als uitrustingsleverancier van de verschillende fietsmerken van de groep (Scott, Bergamont) en anderzijds blijft het innovatieve producten ontwikkelen die niet onopgemerkt blijven. We denken daarbij in het bijzonder aan de volledig carbon Silverton SL-wielen of aan de verschillende stuurpencombinaties die de afgelopen jaren van groot belang waren voor het imago van het merk.

Het hoofdkantoor van Syncros is nu gevestigd bij Scott in Givisiez, een buitenwijk van Fribourg. Dit gloednieuwe ultramoderne gebouw werd in het voorjaar van 2019 geopend en biedt plaats aan 350 mensen, van wie het overgrote deel voor Scott werkt.

Het gebouw dat zowel Scott als Syncros huisvest, is niet enkel indrukwekkend door zijn formaat, maar ook door zijn technologie. Volgens de Zwitserse wetgeving is het gebouw te groot om recht te hebben op airconditioning. Door gebruik te maken van het volledige oppervlak wordt de temperatuur nu intelligent geregeld. Draaiende panelen verbergen of onthullen, afhankelijk van de stand van de zon, de ramen terwijl in de gigantische inkomsthal lichtgevoelige glaspanelen licht of donker kleuren.

Binnenin heeft Scott vooral gedacht aan het comfort van zijn medewerkers; een fitnessruimte, kleedkamers en douches die zelfs de grootste sportcomplexen maar bleek doen uitschijnen, en vooral een fietsenstalling met ongeveer driehonderd plaatsen, met wasplaats en werkplaats. Het moet gezegd: bijna iedereen fietst hier, tijdens de lunchpauze is er dan ook bijzonder weinig volk in het gebouw …

We hebben afspraak met Ben Marchant, de marketingmanager van Syncros. Na een rondleiding in het gebouw, ontmoeten we het team van ingenieurs en productmanagers achter het merk.

Dit kleine team van een tiental mensen wordt onder meer geleid door Christoph Dadaschi, hoofd van onderdelen en accessoires. Op de vraag wat het laatste project is waar hij bijzonder trots op is, neemt hij ons mee naar een display waarop we het hele assortiment Syncros-zadels aantreffen.

Christoph vertelt ons dat het merk net klaar is met de vernieuwing van zijn aanbod, door een zeer eenvoudige en snelle onlinetool aan te bieden die je in je keuze moet helpen. In tegenstelling tot meer geavanceerde oplossingen die vaak te ingewikkeld zijn – denk bijvoorbeeld aan drukpuntzadels waarvoor een bezoek aan een gespecialiseerde handelaar vereist is – werkt deze tool met een kleine vragenlijst die de beoefenaar vraagt naar zijn geslacht, zijn discipline, zijn positie (comfort/prestatie) en eventuele pijnpunten om een zadel en een alternatief aan te bevelen.

Het Syncros-gamma telt ongeveer dertig zadels, maar het is heel gemakkelijk om binnen deze tool te navigeren. De modellen verschillen in breedte en de materialen komen in verschillende vormen, afhankelijk van jouw rijpositie (recht/voorovergebogen) en al dan niet in een opengewerkte versie.

De aanbevelingen zijn gebaseerd op correlaties zoals geslacht (met de breedte van het bekken) en vooral flexibiliteit met de positie op het zadel en de vorm van het zadel. Syncros heeft met name aan dit aspect gewerkt om ervoor te zorgen dat de voorgestelde zadels zo correct mogelijk zijn, uitzonderingen blijven natuurlijk steeds bestaan (Kate Courtney rijdt bijvoorbeeld met een Belcarra, het smalste zadel in het assortiment).

Dankzij de status van het merk en het feit dat Syncros niet zomaar een ‘verdeler van onderdelen binnen de groep’ is, kan Syncros ook werken met atleten die niet met Scott of Bergamont rijden. Dit is bijvoorbeeld het geval voor Morgane Charre, vierde in de Enduro World Series van 2019 die op haar Juliana sinds haar passage bij Bergamont (2016-2018) geen afstand meer kan doen van haar Syncros Savona-zadel. Ben Marchant legt ons uit dat dit net een van de assen is waarop het merk zich de volgende jaren graag verder wil ontwikkelen. Op die manier kan Syncros zich echt profileren als een geloofwaardig merk van onderdelen en accessoires.

Andere vlaggenschip binnen Syncros: wielen. Het Zwitserse merk speelt een essentiële rol als leverancier voor Scott en Bergamont, aangezien het de meeste fietsen van de twee merken voorziet van onderdelen op alle verschillende niveaus. Het is echter niet de enige activiteit en net als bij de zadels, wil Syncros ook hier iets nieuws op de markt brengen. Hier neemt het de vorm aan van de Silverton SL, volledig carbon wielen met een uniek ontwerp.

Dit setje wielen, dat slechts 1250 gram per paar op de schaal legt, vroeg meer dan drie jaar ontwikkeling voor de verschillende teams van het merk. We hadden de gelegenheid om met de ingenieurs achter dit project te overleggen. Momenteel hebben we een setje in test, dat verslag komt er binnenkort aan.

Bij Syncros gaat het echter niet alleen om fietsonderdelen. Het merk heeft ook een hele reeks accessoires en gereedschappen zoals deze “alles-in-één” bidonhouder die plaats biedt aan een bidon (uiteraard), multitool, pomp of CO2-patroon en een binnenband.

Je kan het systeem zo installeren dat het een halve ‘gasfabriek’ wordt, maar het heeft vooral als voordeel dat het de zakken van de rijder leegmaakt. Alles wordt netjes op dezelfde plaats opgeborgen, iets wat zeker gewaardeerd wordt voor zij die zonder rugzak rijden. Of voor die banaan in je achterzak.

Een andere innovatie van Syncros is het spatbord voor Fox-vorken dat op de vorkboog gemonteerd wordt. Geen rondslingerende klemmetjes op de vork, maar een mooi geïntegreerd product. Het is eenvoudig en wordt vaak over het hoofd gezien, maar het zijn net die details die het verschil maken bij het ontwerp van een fiets … En ook al worden deze spatborden voornamelijk standaard op Scott-fietsen gemonteerd, toch zijn deze niet exclusief voorbehouden aan het Zwitserse merk en staat Syncros niets in de weg om ze te commercialiseren en op andere fietsen aan te bieden.

Om af te ronden met een project dat zich helemaal op integratie richt, gaan we even terug naar de onderdelen en meer bepaald een onderdeel dat tegenwoordig bijzonder in trek is. Ben Marchant presenteert ons in het bijzonder het werk dat in samenwerking met Scott is uitgevoerd aan de nieuwste Addict RC, een racefiets waarop alle kabels en omhulsels perfect onzichtbaar zijn totdat ze bij derailleur of rem uitkomen.

De stuur-stuurpencombinatie, in dit geval een Creston iC SL, maakt hun taak eenvoudiger omdat er ter hoogte van de stuurpen geen uitgang meer nodig is, ook al heeft het merk interne passages ontwikkeld voor een klassiek stuur en stuurpen. Bij de Creston iC gaan de kabels in het stuur ter hoogte van de handgrepen en gaan ze rechtstreeks naar de uitgang van de stuurpen, ter hoogte van het balhoofd. Dat balhoofd, ook ontworpen door Syncros, heeft een offset om de kabels langs de stuurbuis door te laten. Hierdoor kunnen de kabels rechtstreeks in het frame om zo de verschillende afleverpunten te bereiken.

Photo Simon Ricklin

Het zou ons niets verbazen mocht Syncros deze technologie de volgende maanden of jaren verder uitbreiden richting mountainbike. Syncros heeft met de Frazier iC en Hixon iC momenteel reeds vergelijkbare combo’s in handen. De integratie van kabels is iets wat in de wielerwereld veel furore maakt, zeker in die disciplines waar aerodynamica van groot belang is. Bij het mountainbiken staat dit aspect nog maar in de kinderschoenen. Een paar maanden geleden stelden we het Magura Cockpit Integration-prototype voor, maar de kabels daarbij komen nog steeds uit het frame en het systeem vereist specifieke remmen … Als Syncros erin slaagt een oplossing te ontwikkelen die net zo succesvol is als de oplossing voor de weg, zou dit wel eens een kleine revolutie kunnen betekenen.

En nu we toch over integratie bezig zijn, laten we ook niet vergeten dat Scott een paar maanden geleden het Zwitserse merk Bold kocht, beroemd om hun fiets met in het frame geïntegreerde schokdemper. Een samenwerking tussen de drie merken kan daarom niet worden uitgesloten.

Aan het einde van dit bezoek begrijpen we beter hoe Syncros werkt en wat hun verband is met Scott. Tussen zijn activiteiten als leverancier van onderdelen, fabrikant van accessoires en hightech laboratorium, lijkt het nu Zwitserse merk met chaotische geschiedenis de juiste balans te hebben gevonden om de duurzaamheid te waarborgen, zonder zijn wortels als creatief en innovatief merk te verloochenen. De synergie met Scott lijkt vruchten af te werpen, aangezien Syncros zijn personeelsbestand in vijf jaar tijd meer dan vervijfvoudigd zag, van zes personen in 2014 tot bijna veertig vandaag.

Meer info via www.syncros.com

DoorLéo Kervran