BH Rebel & Atom Lynx: elektrische manusjes-van-alles
Door Paul Humbert -
Eén van de meest ontwikkelde markten voor e-bikes is ongetwijfeld de Duitse. Toen het Spaanse merk BH besliste om zijn Rebel en Atom te lanceren, werden we dan ook uitgenodigd naar de meest Duitse enclave van Spanje, namelijk Mallorca. Op de paden van het grootste eiland van de Balearen brachten we enkele uren door aan het stuur van de twee fietsen die best verschillend zijn. We stellen ze aan je voor:
BH biedt zijn klanten een grote keuze aan motoriseringen aan. Het Spaanse bedrijf ontwikkelde zelf een motor voor zijn vrijetijdsfietsen en voor de sportievere klanten is er dan weer een Brose-motor, zoals op de Atom Lynx, of de laatste versie van de Yamaha PW-X-motor op de Rebel Lynx.
BH Atom Lynx 4.8
Er werd intern veel werk verricht door de Spaanse fabrikant om een plaatsje te verwerven op de boomende e-bike markt. Met zijn Atom stelt het merk een zeer polyvalente fiets voor met een veerweg van 120 millimeter. De Atom is bedoeld voor zij die een toegankelijke full suspension zoeken, al zal hij ook de iets meer ervaren bikers bevallen, zoals onze eerste test aantoont.
De 27,5″-versie van de Atom heeft een prijskaartje van 4399 euro.
Het Spaanse merk maakt gebruik van het Split Pivot-concept dat ontwikkeld werd door Dave Weagle en dat reeds op vele fietsen van het merk te vinden is. Nicola Yann, de ingenieur die belast is met de ontwikkeling van de niet-elektrische fietsen, vertelt ons meer over de vering waarbij het scharnierpunt zich ter hoogte van de achteras bevindt: “Het doel van Dave Weagle is, om met deze kinematica een vering te bekomen die over de hele veerweg werkt en die enkel op het einde van de veerweg harder wordt. Dat geeft de indruk dat je met meer veerweg rijdt. En je mag ook niet vergeten dat het een systeem is dat actief blijft tijdens het remmen.”
De geometrie van de Atom Lynx 4.8 lijkt sterk op die van de klassieke Lynx 4.8. Hij heeft een reach van 445 millimeter en een stack van 609 millimeter in de maat M. Verder is de fiets in slechts twee maten beschikbaar, namelijk Medium en Large.
De ingenieurs van het Spaanse merk hadden zich volgende doelen gesteld voor de nieuwe fiets: de werking van de vering moest geoptimaliseerd worden en de fiets moest efficiënt zijn bij het trappen op de pedalen en bij het remmen.
Om dat te bekomen, moet je natuurlijk rekening houden met de motor en zijn nadelen. Voor de BH Atom Lynx 4.8 koos BH voor een Brose-motor (250W). Met zijn aangekondigd koppel van 90Nm is hij door zijn carbon riem eerder aan de stille kant en de motor weegt 3,4 kilogram. De bijzonderheid van de Brose is, dat het om een relatief ‘open’ systeem gaat, want Brose levert enkel de motor aan de merken. BH ontwikkelde dus zijn eigen batterij van 600Wh (voor het Pro-gamma) en zijn eigen bedieningen voor op het stuur.
Met 100Wh meer capaciteit als de andere batterijen op de markt, biedt de batterij van BH mooie perspectieven. De batterij krijgt een nieuwe aluminium behuizing om te voorkomen dat de cellen hun warmte verkwisten. Hierdoor wordt de batterij wel zwaarder en neemt ze ook meer plaats in, wat logisch is. De ergonomische bediening op het stuur is niet zo handig om te bedienen op een mountainbike. De display vindt dan weer zijn plaats in het verlengde van de stuurpen, zoals de display van de Bosch Intuvia.
BH ontwikkelde dit jaar ook een app voor de Brose-motor (Easy BH Bikes premium) waarmee je via een Bluetooth-module (die voor 160 euro optioneel wordt aangeboden) de ondersteuning van de motor kan beheren. Het idee is goed en praktisch, en heeft wat weg van de ‘Mission Control’ bij Specialized, maar het is jammer dat dit als optie wordt aangeboden bij BH.
Bij de andere onderdelen zien we een Fox Float DPS-demper, een Fox 34 Float Rythm-vork en een aandrijving die bestaat uit Shimano SLX-shifters en een XT 11-speed achterderailleur. Vooraan zien we een kettingblad van 36 tanden en het geheel is best polyvalent. De fiets wordt afgeremd met Shimano SLX-remmen en verder zien we nog heel wat onderdelen van het huis: een smal stuur, grips, een stuurpen, … Op ons testmodel werd de stijve zadelpen gelukkig vervangen door een dropper post en ook de Schwalbe Tough Tom-banden werden vervangen door een robuustere versie.
BH Atom Lynx 4.8: de eerste test
Ook al heeft de 21,5 kilogram wegende Atom Lynx interessante argumenten, toch is het eerste gevoel op de fiets verwarrend. De ergonomie van de stuurpost is niet bijzonder met een smal stuur en shifters die elkaar in de weg staan. Je moet dan ook handig zijn om ze te kunnen bedienen.
Eens de eerste indruk wat weggeëbd is, bestormen we over een piste met wat rotsen een helling en daar verbluft de fiets ons. De soepele en natuurlijke werking van de Brose-motor koppelt zich met de uitstekende sensaties bij het trappen op de pedalen. De motoriek en het rendement zijn zeer goed. De wielen kleven op de grond en verzekeren een constante tractie. We beklimmen er zelfs de meest technische stroken mee.
Onze tweede indruk is dat de fiets vooraan nogal aan de zware kant is. We wijden dit al snel aan de lange geïntegreerde batterij die bijna tot de bovenbuis doorloopt. Dit zware gevoel aan de voorkant benadeelt de fiets niet bij een rustig gebruik, maar sportievere fietsers zullen meer kracht moeten zetten om de voorkant wat lichter te doen aanvoelen.
Over het algemeen is de geometrie van de BH Atom Lynx goed en bergaf is de fiets zeer bekwaam. Ondanks zijn eerder rustige imago konden we zonder te veel nadenken de zwaardere keienvelden bestormen. Natuurlijk hadden we van de Atom Lynx niet verwacht dat hij zich zou gedragen zoals een model met een grotere veerweg, maar de prestaties zijn behoorlijk.
Op de hobbelige stroken heeft de fiets soms moeite om zijn snelheid te handhaven, maar toch gedraagt hij zich goed voor een fiets in deze categorie. De Brose-motor is een zeer natuurlijke en aangename gezel, maar hij mist wat respons bij zeer sportief gebruik of wanneer je hem tot uiterste dwingt.
De lagers van de link zijn blootgested aan stof en je moet opletten dat ze niet voortijdig slijten.
Nadat we enkele uren met de BH Atom Lynx 4.8 reden, kunnen we zeggen dat we een fiets hebben ontdekt met een goede basis, maar die toch wat nadelen heeft bij de onderdelen. Het rijgedrag van de fiets is geschikt voor een heel groot panel gebruikers en door het potentieel van de batterij van 600Wh kan je hier lange tochten mee maken.
BH Rebel Lynx 5.5
BH ziet het met de Rebel Lynx 5.5 nog wat groter. De fiets heeft 27,5 Plus-wielen, 140 millimeter veerweg en de laatste versie van de Yamaha PW-X-motor, en dat voor een prijs van 4499 euro.
Ook hier is de kinematica ontwikkeld op basis van de Split Pivot-technologie en de geometrie van de fiets oogt eerder modern.
De nieuwe versie van de Yamaha PW-X-motor is 13% compacter en 380 gram lichter dan de vorige versie. Ook de geleverde ondersteuning wijzigt en de maximale cadans stijgt tot 120tpm. Een nieuwe ‘Extra Power’-modus maakt zijn opwachting om te concurreren met de Turbo-stand bij Bosch. Deze wijzigingen komen op het goede moment, want de vorige motor had veel moeite met de hoge cadans bij sportief gebruik en we popelden dan ook om op een versie te kunnen stappen die een update heeft gehad.
Op de duurste versie van de fiets werd een batterij van 500Wh geïnstalleerd. Op de stuurpost zien we in het verlengde van de stuurpen een display van Yamaha. In verhouding tot het kleine scherm neemt deze wel veel plaats in. Het aangekondigde koppel van de motor is 80Nm en in geval van een batterijpanne voel je geen weerstand die de fiets afremt als je op de pedalen blijft trappen (zoals bij andere motors wel het geval kan zijn).
Als we de technische fiche van de onderdelen bekijken, stellen we ook hier de afwezigheid vast van een dropper post (maar ons testmodel is er wel mee uitgerust), wat een groot negatief punt is.
De Fox 34 Float Rythm-vork krijgt gezelschap van een Float DPS Performance-demper. Remmen gebeurt met Shimano XT-exemplaren. De Japanse reus zorgt ook voor de aandrijving met een SLX 11-speed cassette en een XT-derailleur.
BH koos voor Schwalbe Nobby Nic-banden van 3″.
BH Rebel Lynx 5.5: de eerste test
Langer, lager, de Rebel Lynx 5.5 ligt in lijn met de verwachtingen die we vandaag hebben van een fiets. Je voelt meteen dat men goed werk heeft verricht aan de motor, want het gebrek aan ondersteuning is niet meer voelbaar. Vandaag zit de motor op het niveau van zijn concurrenten en misschien zelfs iets er boven. De ‘Extra-Power’-modus duwt de Yamaha naar zijn hoogtepunt en ook al voelt het minder natuurlijk aan, toch kan zijn bijdrage interessant zijn voor zeer korte stroken.
De ondersteuning is directer en je gebruikt deze intuïtief. Net zoals op de Atom moet ook hier de ergonomie van de stuurpost serieus herbekeken worden, en dat is waarschijnlijk het meest storende op deze fiets.
De vering werkt zeer zuiver en progressief. Je laat je dan ook al snel verleiden tot enkele jumps en het gewicht van de batterij en de motor lijken hier beter verdeeld dan op de Atom. Soms raak je wel de onderkant van de motor, maar toch denk je er niet bij na als er zich weer een technische strook aandient.
We kunnen het niet genoeg herhalen: Plus-banden zijn een must op e-mountainbikes en ook de Rebel profiteert van de bijdrage van dit formaat. We hadden misschien mogen verwachten dat de fiets iets stijver zou zijn, want hij is toch bedoeld voor een sportiever gebruik, maar het comfort is wel op de afspraak op deze BH Rebel Lynx 5.5.
De foute keuzes die gemaakt werden bij de onderdelen, benadelen deze voor de rest goede fiets die vooral profiteert van de laatste update van de Yamaha-motor. Wat veerweg, een goede vering, een goede motor en een zuivere geometrie: BH weet hoe ze een uitstekende e-mtb moeten bouwen.
Meer info op www.bhbikes.com/web/nl/ebikes