Bike check | De Canyon Sender van Roos Op de Beeck

Door Jurgen Groenwals -

  • Techniek

Bike check | De Canyon Sender van Roos Op de Beeck

Roos Op de Beeck is drievoudig Belgisch kampioene downhill. Sinds vorig jaar rijdt ze niet langer voor een team, maar heeft ze haar eigen progamma opgebouwd met haar persoonlijke sponsors. Wanneer Roos over haar nieuwe Canyon Sender praat, is enthousiast een understatement.

Dit jaar staan er nog meer Europese wedstrijden op het programma. Het niveau is daar veel hoger en Roos is er helemaal klaar voor. Een eerste wereldbekerwedstrijd en hopelijk het wereldkampioenschap maken het programma dit jaar compleet.

Al geeft ze toe dat de combinatie met haar studies niet altijd makkelijk is; Roos zit in het tweede jaar ‘Sport en Bewegen’ aan de hogeschool. “Met dit diploma wil ik zelf trainingsschema’s opstellen en atleten gaan begeleiden. De studie vraagt enorm veel van mijn vrije tijd waardoor het voor mij niet eenvoudig is dit te combineren met een downhill-raceseizoen. Ook op financieel vlak is het als student niet eenvoudig om dit allemaal te bekostigen.” Gelukkig kan Roos Hope Tech, Canyon, FiveTen en Invisiframe tot haar materiaalsponsors rekenen.

Canyon Sender

De Canyon Sender wordt het nieuwe wapen van Roos. Haar eerste indrukken zijn overweldigend positief. “De Sender voelt heel stabiel en tegelijkertijd wendbaar aan. De geometrie is voor mij perfect. Ik kan zowel de lengte van de achtervork als de balhoofdhoek aanpassen. Persoonlijk opteer ik het meest voor de balhoofdhoek in de standaardpositie en de liggende achtervork op de langere positie. Zo blijft de fiets stabieler en heb ik een betere gewichtsverdeling. Of ik er iets aan wil veranderen? Een damesversie in het roze misschien,” lacht Roos.

Het carbon frame is erg licht en geeft heel weinig trillingen door naar het bovenlichaam. Dit helpt om vermoeidheid op langere afdalingen tegen te gaan. 

De upside-down Manitou-vork is een luchtvork en dus gemakkelijk instelbaar voor het gewicht van Roos. Tegelijkertijd is de Manitou erg gevoelig en heeft de vork iets meer ingebouwde flex dan de meeste traditionele vorken. Dat leidt dan weer tot meer grip op het voorwiel.

De Tech DH 27.5-wielen van Hope hebben bredere velgen dan de enduro-velgen (28 millimeter tegenover 23 millimeter interne breedte). Dat geeft meer steun aan de band zodat je met een lagere druk kunt rijden. Het volume van de band vergroot, wat op zijn beurt dan weer voor meer comfort op ruwe stukken zorgt.

Roos is een enorme fan van de Schwalbe Magic Mary. Je kunt er in zo goed als alle omstandigheden mee rijden (droog, stof, modder, natte wortels, …) en dus kun je haar 95% van het seizoen op deze banden terugvinden. Enkel in extreem modderige condities komt er misschien een Schwalbe Dirty Dan in de plaats. De bandendruk varieert, maar meestal bedraagt deze voor Roos 1.5 bar vooraan en 1.65 achteraan.

Op tijd stoppen doet Roos dankzij de Hope TECH3 V4-remmen. De TECH3-hendel is heel gemakkelijk in te stellen, ook voor kleine handen. Roos heeft de remhendel graag kort bij het stuur en het aangrijppunt staat erg direct ingesteld.

Dat stuur is een stijf en comfortabel exemplaar van Hope. Momenteel heeft dit stuur nog zijn originele breedte van 780 millimeter, maar het plan is om dit stuur in te korten tot 760 millimeter. “Ik heb niet zo’n brede schouders,” merkt Roos op.

De 165 millimeter lange (of korte, zo je wil) cranks zorgen ervoor dat je niet snel met de pedalen tegen de grond komt of tegen andere obstakels op technische stukken. Een direct Mount-kettingblad in combinatie met een chainguide zorgt dan weer voor de nodige gewichtsbesparing. Roos is ook fan van Hope-flat pedals die haar meer vertrouwen geven op de technische stukken. Enkel op heel snelle, ruwe parkoersen waar je gemakkelijk van de pedalen trilt, worden eventueel de Crankbrothers Mallet-pedalen boven water gehaald.

Specificaties:

Frame: Canyon Sender CF maat S

Demper: Fox Float X2 

Vork: Manitou Dorado Pro

Headset: Hope 

Cranks + BB: Hope 165 mm met direct-mount kettingblad (34T)

Chainguide: Hope Slick guide

Pedalen: Hope Flat pedalen of Crankbrothers Mallet E clipless

Stem: Hope directmount 50 mm lengte

Stuur: Hope carbon op 760 mm breed, 20 mm rise

Grips: Hope

Zadelpen + klem: Hope Carbon + Hope seat clamp

Schakelwerk: Sram GX DH 7 speed met Hope Jockey-wheels

Cassette: Hope 7-speed

Remmen: Hope TECH3 V4 – 200 mm Floating schijven

Wielen: Hope TECH DH – PRO4

Banden: Schwalbe Magic Mary 2.35 DH casing

Zadel: SDG

Foto’s copyright Wesley Degrande

DoorJurgen Groenwals