Bike Check | De Rockrider Race 940S van het Decathlon Ford Racing Team

By Adrien Protano -

  • Staff pick

  • Techniek

Bike Check | De Rockrider Race 940S van het Decathlon Ford Racing Team

De Rockrider Race 940S is een beetje de baby van het Decathlon Ford Racing Team. Het team werd opgericht met als doel een competitieve fiets te ontwikkelen voor de wereldbeker MTB, om twee jaar later tot de productieversie te komen die we nu in de winkels vinden. Voor 2025 zet het team een ​​nieuwe stap voorwaarts door de krachten te bundelen met nieuwe partners. Een blik op deze veranderingen:

Aan aandacht geen gebrek en ook wij hebben de laatste jaren de nodige artikels gewijd aan de verschillende stadia in de geschiedenis van de Rockrider Race 940 S: van de wens voor een competitieve fiets voor het Rockrider Racing Team in 2022 tot het seriemodel dat we vandaag de dag in de schappen van de gigantische Decathlon vinden. Het merk heeft samen met het Decathlon Ford Racing Team een ​​lange weg afgelegd!

Dit jaar zetten we een nieuwe stap met de komst van nieuwe partners
Samuel Rocès, teammanager Decathlon Ford Racing Team

“Dit jaar zetten we een nieuwe stap met de komst van nieuwe partners. Wij zijn er erg trots op dat we dit punt bereikt hebben en ik denk dat de renners er ook blij mee zullen zijn”, aldus Samuel Rocès, de teammanager van het Decathlon Ford Racing Team.

Ziehier de Rockrider Race 940 S van het Decathlon Ford Racing Team voor het seizoen 2025! We blikten deze bike check in tijdens de eerste teamstage van het seizoen in Girona, waarvoor we ook uitgenodigd waren en waarvan je alles kan terugvinden in dit artikel: Bezoek | Decathlon Ford Racing Team: zo gaat het eraan toe op de eerste teamstage.

Veringen: elektronica en … rood!

Voor het komende seizoen werkt het Decathlon Ford Racing Team samen met Sram voor de uitrusting van hun fietsen, en dus met RockShox voor de veringen.

Vandaar dat we de elektronische Flight Attendant-veringen zien waarvan we onlangs een duurtest publiceerden: Duurtest | De 10 werken van de RockShox Flight Attendant XC. De voorvork is voorzien van de kenmerkende rode kleur van Sram, een gelimiteerde editie die we wellicht ook bij andere teams zullen zien verschijnen!

Wie elektronische vering zegt, zegt leren kennen van de toepassingen en de mogelijkheden ervan door de renners! Dit is een noodzakelijk werkje om optimaal te kunnen presteren op de fiets. Hierbij spelen ook de monteurs een rol, zij moeten de renners zo goed mogelijk begeleiden.

“De Flight Attendant is een heel interessant product, zowel voor ons als wedstrijdrenners als voor het grote publiek. De app biedt aanbevelingen voor de instellingen om je te helpen je vering correct af te stellen”, legt Joshua Dubau uit.

De overstap naar elektronische veringen schrikt Claudio, een van de mecaniciens van het team (rechts op de foto), niet al te veel af: “Ik heb al met de Flight Attendant gewerkt toen ik mecanicien was bij Santa Cruz – RockShox. Ik weet er alles al van”, grapt hij breed lachend.

Sram is omnipresent

Het Decathlon Ford Racing Team gebruikt sinds de lancering ervan, de Sram XX SL T-Type aandrijving. Het team zal dat ook in 2025 blijven doen.

De nieuwe producten van de Amerikaanse gigant vinden we ook bij het onderstel, met een set Zipp 1Zero Hitop-wielen. We vertelden er hier al over: Test nieuw | Zipp 1Zero HiTop: levendige wielen? We merken op dat het team in dit stadium ook gebruikmaakt van de TyreWiz-sensoren van Sram om de bandendruk te meten … Het is nog maar de vraag of de renners deze ook tijdens de races zullen gebruiken, want dan telt elke gram.

Nog meer Sram: een paar Sram Level Ultimate Stealth-remmen, een Reverb AXS-zadelpen met een drop van 125 mm en een paar Time Atac XC 12-pedalen.

Jawel David, dat zijn in totaal vier batterijen op je fiets!

Dag Hutchinson, welkom Vittoria!

Na een samenwerking van drie jaar met Hutchinson bundelt het Decathlon Ford Racing Team de krachten met Vittoria voor 2025. Voor de droge omstandigheden van Girona werd door het team het Peyotte-model gekozen. Dat model heeft een Graphene-rubber, een 60 TPI-karkas en een breedte van 2.4 inch.

“We testen ook de Vittoria-inserts en verschillende instellingen voor de bandendruk. Ik weet nog niet of ik er bij elke race zowel vooraan als achteraan mee ga rijden, maar het is de moeite waard om het voor het seizoen uit te testen”, legt Savilia Blunk uit.

De kaart van het gewicht met de Darimo-cockpit

We hadden al een vermoeden toen we de Darimo-cockpit zagen op het Limited Edition-model dat Decathlon presenteerde op de laatste Roc d’Azur. Het team heet Darimo welkom als sponsor voor het duo stuurpen/stuur. Er werd gekozen voor de IX2AL-stuurpen (gemaakt van CNC-aluminium – 82 gram voor 100 mm) en het carbon stuur van het merk (98 gram voor een stuur van 740 mm).

Darimo is gespecialiseerd in lichte onderdelen en biedt ook de mogelijkheid om de lengte en hoek van de stuurpen aan te passen. Dat is interessant als je een hoek of lengte wilt die niet standaard is (bijvoorbeeld een hoek van 17°). Hierdoor hebben de renners een ruime keuze aan formaten (breedte en hoek) om de ideale positie te vinden. We merken op dat alle renners voor een negatieve hoek kozen.

Greta Seiwald ging daarin het verst door tijdens deze teamstage een stuurpen van -40° uit te proberen. “De balhoofdhoek van de fiets is vrij open en om een zit​​positie te vinden die goed bij mij past, heb ik een stuurpen nodig die voldoende de diepte induikt”, legt ze uit.

De gps is een model van Coros.

Om een ​​paar kostbare grammen te besparen, zijn een aantal kleine onderdelen uit Carbon Ti gemaakt. Dit geldt met name voor de zadelpenklem en de stuurpenkap. Voor de bidonhouders viel de keuze op een carbon model van Van Rysel, het merk van Decathlon voor de weg.

Kortom, de Rockrider Race 940 S van het Decathlon Ford Racing Team is flink geëvolueerd voor het volgende seizoen. Mogen we verwachten dat Decathlon een ​​Replica-versie zal aanbieden, zoals in het verleden? Wordt vervolgd!

Meer over de teamstage van het Decathlon Ford Racing Team lees je in deze artikels:

ByAdrien Protano