Bike Check | Rocky Mountain Altitude Powerplay Overtimepack van Florian Konietzko
Door Jurgen Groenwals -
‘Ride More Faster Further’, lezen we op de Overtimepack, die extra batterij op de onderbuis van de Rocky Mountain Altitude waarmee we op pad zijn. Langer, verder en harder rijden, dat klinkt steeds als muziek in onze oren. Met dat in gedachten smijten we de ondersteuning in zijn sterkste stand en vallen we – vrolijk fluitend – de volgende beklimming alweer aan.
We zijn op stap met de Rocky Mountain Altitude Powerplay Overtimepack, dat is een behoorlijk lange naam die we graag even opsplitsen en duiden. De Altitude Powerplay is Rocky Mountain’s elektrische trailbike met 150 millimeter veerweg achter en 160 millimeter voor. Die Powerplay slaat op het elektrische feit. De Altitude Powerplay zit nu reeds sinds 2019 in het Rocky Mountain-gamma en is daar een heus succesnummer. De Overtimepack is niet meer of minder dan een extra batterij.
Florian Konietzko
Nee, dit is geen standaard Rocky Mountain Altitude Powerplay. Dit is de fiets van Florian Konietzko. In een vorig leven was Florian professioneel freerider, dirtbiker, downhiller … Google zijn naam even en word overdonderd door backflips en ander ongein op dikke Rocky Mountain-bikes. Nu werkt Florian voor Bike Action, de invoerder van Rocky Mountain. Heel erg lang nadenken over een antwoord op de vraag of we eens met zijn fiets wilden stoeien, was niet eens nodig.
Powerplay
Er zijn niet zo heel veel fietsfabrikanten die hun eigen motor en batterijsysteem gebruiken – de meeste kiezen voor Bosch- of Shimano-motoren – maar Rocky Mountain heeft met haar Dyname 3.0-motor haar zaakjes netjes op een rijtje. Deze motor werd exclusief voor Rocky Mountain door Propulsion Powercycle ontwikkeld en die hadden een duidelijk doel voor ogen: de motor moest speciaal voor het Altitude-frame ontwikkeld worden, niet andersom.
De fietsontwerpers bij Rocky Mountain hadden dan ook alle vrijheid in het ontwerp van frames en ophanging. Waar je bij een standaardmotor vaak met handen en voeten gebonden bent aan de inbouwbeperkingen van die motor, is dat dus voor Rocky Mountain niet het geval. Dat maakt dat de geometrie van de ‘gewone’ Altitude bijna helemaal gelijk is aan die van de Powerplay-versie. Het resultaat is een compacte en krachtige Dyname-motor die perfect geïntegreerd is in het Ride-9 concept van Rocky Mountain (zo meteen meer daarover). De motor is mooi verwerkt boven het bottom bracket in de voordriehoek waarbij de batterij netjes verborgen zit in de onderbuis, juist boven de motor. Dankzij een aantal verwijderbare plaatjes is de motor makkelijk bereikbaar, mocht je eventueel tandwieltjes moeten vervangen of wanneer de nood aan onderhoud zich opdringt.
De motor is niet rechtstreeks verbonden met het crankstel maar drijft in plaats daarvan – door middel van een reeks kettingspanners – de ketting aan. Intern draait de Dyname-motor aan 1200 toeren per minuut, wat ongeveer een vierde van de snelheid van een standaardmotor is. Dat leidt tot een stillere en meer efficiënte motor die specifiek gericht is op de cadans van de mountainbiker. Daarbovenop heeft de motor een hoger koppel en komt de kracht wel heel erg direct. Vele andere motoren vertonen vaak een beetje vertraging tussen de input op de pedalen en de output op het terrein of slaan te abrupt aan. Niet zo met de Dyname-motor. Door middel van een elektromechanische koppelsensor wordt de kettingspanning via een magnetisch veld gemeten en zo wordt de juiste kracht meteen doorgegeven aan de motor. Telkens de ketting beweegt, meet de magneetveldsensor de kettingpositie en geeft deze info door aan de motor. Dat leidt tot een erg natuurlijk aanvoelend vermogen dat steeds op het juiste moment de juiste kracht levert. Bijzonder is dat men een klassiek crankstel en bottom bracket kan monteren in combinatie met die motor, wat alvast een groot voordeel op vlak van onderhoud is. In dit geval gaat het om een RaceFace NextR-crankstel.
Doordat de motor en de batterij centraal en laag geplaatst zijn, merken we in het terrein dat de fiets heel stabiel is en erg veel vertrouwen geeft, zelfs op de meest ruige afdalingen. Het vermogen wordt bijzonder reactief doorgegeven. Zodra je kracht zet, reageert de Rocky Mountain ogenblikkelijk. Doe daar de 2.5″ brede Maxxis-banden op de brede RaceFace NextR-velgen bij en je wordt beloond met onvoorstelbaar veel grip in alle omstandigheden. Of je nu de berg opdendert – heerlijk zo met volle ondersteuning – of de afdaling aanvalt, steeds word je getrakteerd op een motor die op het juiste moment de juiste ondersteuning levert. En op tonnen grip.
Overtimepack
De Powerplay heeft met 632 Wh sowieso reeds extra batterijcapaciteit, vergeleken met de meeste van de rivalen. Maar – en daar komt die ‘Ride More Faster Further’ vandaan – dankzij het Overtimepack smijt je nog eens 330Wh extra mee in de strijd. Samen is dat meer dan 1000Wh.
Eerst wordt de capaciteit van het Overtimepack benut, is die leeg dan wordt de batterij in je Altitude Powerplay aangesproken. Sterker nog, stel dat het terrein even extra power vraagt (voor een belachelijk steile klim bijvoorbeeld), dan worden beide batterijen aangesproken om het gevraagde vermogen te leveren. Wordt het terrein naderhand terug makkelijker berijdbaar, dan is het opnieuw de Overtimepack die het vermogen levert. Tot deze leeg is. Het Overtimepack wordt in twee uur opnieuw opgeladen en kan vervolgens 50% van zijn capaciteit aan de Powerplay doorgeven.
Geen groot en kwetsbaar display op de Altitude Powerplay. De iWoc Remote is een kleine unit waarmee je het gewenste ondersteuningsniveau kiest en die door middel van een aantal LED’s de resterende capaciteit aanduidt. Wil je meer info, dan is er een volledig aanpasbare app die via bluetooth verbinding maakt met je smartphone. En waarmee je ook het niveau van ondersteuning naar je eigen voorkeuren kan finetunen.
Ride9-concept
Voor wie een beetje vertrouwd is met Rocky Mountain, is het Ride9-concept geen vreemde onbekende. Met een eenvoudige inbussleutel kan je geometrie en ophanging snel in negen verschillende posities aanpassen. Hiermee verander je de balhoofdhoek, zitbuishoek en bottom bracket drop en dus ook stack, reach en standover height. De chainstays zijn 426 millimeter kort en met een reach van 452 millimeter (maat L) is de Rocky Mountain Altitude naar hedendaagse normen niet bijzonder lang. De Rocky Mountain Altitude is dan ook een erg speelse en wendbare fiets. Echter, een tikje langere chainstays en een iets steilere zitbuishoek zouden van de Altitude de beste klimmer van het pak kunnen maken. Op technische beklimmingen is het nu vaak alle hens aan dek om je weg te zoeken.
Tektro Racing Products
Florian kiest voor remmen en shifters van TRP, voornamelijk bekend van hun uitstekend functionerende remsystemen. TRP, dat betekent zoveel als Tektro Racing Products, is een onderdeel van het meer bekende Taiwanese Tektro. Tektro is onderhand een behoorlijk grote speler op de markt van fietsremmen en met TRP legt Tektro zich meer toe op het high-end segment van de fietsmarkt. TRP maakt gebruik van onder meer carbon, titanium en TT6-aluminium om op die manier een nieuwe standaard trachten te zetten voor lichtgewicht en nauwkeurige remmen. Het blijft echter niet bij remmen alleen, ook schakelsystemen vullen de catalogus verder aan. Met atleten als onder andere Aaron Gwin, Brendan Fairclough, Neko Mulally en Antoine Bizet in de rangen mag het meteen duidelijk wezen dat TRP vooral haar sporen verdient in de downhill-, enduro- en freeridescene. Een afdaling verder begrijpen we meteen waarom ook Florian voor TRP kiest: de controle, het remgevoel en de pure remkracht zijn ongeëvenaard.
TRP heeft remmen specifiek voor het hogere gewicht van de e-mtb ontwikkeld. Door dat hogere gewicht (en in de afdaling dus vaak ook hogere snelheden) genereren deze remmen meer warmte dan op een standaard mountainbike. Om hieraan tegemoet te komen, werden de schijven dikker gemaakt (van 1,8 naar 2,3 millimeter). Hierdoor neemt de warmte reeds met 8% af en verklein je het risico op schijven die door warmte kromtrekken, waardoor je remblokjes eveneens in optimale conditie blijven. Ook de remklauw werd specifiek ontworpen voor de e-mtb en die kreeg een ontwerp mee waarbij je de remblokjes kan vervangen zonder het wiel te verwijderen. Aaron Gwin zelve stond in voor het ontwerp van de remgreep – G-spec – waarbij het remgevoel doorheen de hele remweg dezelfde blijft.
De TR12-derailleur is de opvolger van de door Aaron Gwin ontworpen DH7-derailleur. Het grootste verschil tussen de DH7 en deze TR12 is de lengte van de kooi en het groter schakelbereik. Voor downhillbikes volstaan zeven versnellingen ruimschoots, op trails is een wat groter bereik – twaalf versnellingen – meer aangewezen. Opvallend aan de derailleur is dat de rotatie rondom het montagepunt van de derailleur kan worden geblokkeerd. De ‘Hall-lock’ – vernoemd naar de mecanicien van Aaron Gwin, John Hall – zorgt zo voor een stabielere derailleur die amper tot geen last heeft van klappen tijdens de meest brutale afdalingen.
De TRP-shifter werkt met twee hendels. Opschakelen doe je door middel van de grootste hendel, tot vijf kransjes in een beweging zijn mogelijk. Naar een kleiner blad doe je met de kleinste hendel. De beweging verloopt lineair, niet roterend, wat maakt dat je als rijder steeds een betere grip op het stuur hebt, ook wanneer het er onder je wielen ruig aan toegaat.
RaceFace als finishing touch
Dat Rocky Mountain en RaceFace goede maatjes zijn, is geen geheim. De buren uit Vancouver delen hun liefde voor uitstekende producten (en ook wel pittige trails). Dat deze Rocky Mountain Altitude Powerplay Overtimepack van Florian Konietzko dan ook verder is opgetuigd met RaceFace-spullen mag geen verbazing wekken. Stuur en stuurpen, zadelpen, wielen … maken van Florian’s bike een heus hebbedingetje.
Meer over Rocky Mountain via: www.bikes.com