Cannondale Moterra: Een grote e-mtb bij Cannondale
Door Paul Humbert -
Met de Moterra is het de beurt aan Cannondale om hun nieuwe, en eerste echte, elektrische mountainbike voor te stellen. De visie en technische vooroordelen van Cannondale naar e-mountainbikes toe, zorgde ervoor dat de Moterra een wat aparte look kreeg. Er werden twee modellen voorgesteld: de eerste met 130 millimeter veerweg en 27,5 Plus-wielen, de tweede met 160 millimeter veerweg en gewone 27,5″-wielen. We maakten op de Fleckalm Trail in het Oostenrijkse Kirchberg kennis met de bike en hielden onze bevindingen nauwgezet bij!


Het Amerikaanse merk vertrok van het principe dat het merendeel van de huidige elektrische mountainbikes is uitgerust met een te hoog zwaartepunt, slecht geplaatste scharnierpunten en een te lange liggende achtervork. Ziedaar de missie van Cannondale: een product ontwerpen dat de gebreken van de concurrenten zou verbeteren.

Bij de voorwaarden stond ook de verplichte aanwezigheid van een bidonhouder.

Een eerste probleem dat Cannondale moest aanpakken was de massa en het zwaartepunt onder controle houden. Onderzoek wees uit dat het verankeringspunt van de batterij moest gewijzigd worden, zodat het gewicht zo laag mogelijk zou komen te liggen. Werken met een motorfabrikant als Bosch biedt echter weinig ontwerpvrijheid, zelfs voor de grote merken, en dat is de reden waarom er geen complete integratie mogelijk is van de batterij (in tegenstelling tot de Specialized Levo en zijn Brose-motor). Cannondale heeft niettemin getracht om de vrijheid die toegekend werd door Bosch, zo goed mogelijk te benutten door het bevestigingspunt van de batterij om te keren en deze gedeeltelijk in de onderbuis te integreren.

Doordat Cannondale gebonden was aan de plaatsing van de batterij, moest het merk op zoek naar de beste geometrie en de meest geschikte manier om zijn frame te ontwikkelen zonder de stijfheid en het (zeer relatief) lage gewicht in gedrang te brengen. Het Cannondale Moterra-gamma is volledig uit aluminium ontworpen, met uitzondering van de link die uit carbon is zoals op de Habit en Scalpel. Het merk verkoos een zeer korte liggende achtervork (457 millimeter en 443 millimeter in de LT-versie), zodat de fiets een speels karakter behoudt die men makkelijk in de bochten kan gooien.
Omdat Cannondale zichzelf oplegde dat de nieuwe e-mtb aan bepaalde voorwaarden moest voldoen, kwam het voor een impasse te staan: het verankeringspunt van de Bosch Performance CX-motor bevond zich op de ideale plek voor het scharnierpunt om, volgens het merk, een goed rijgedrag te bieden en de liggende achtervork zeer kort te kunnen houden.

Cannondale ontdeed zich dus van het bevestigingsstuk van de motor en ontwierp zijn eigen interface voor zijn frame.

Het ‘ideaal gesitueerde’ scharnierpunt beperkt volgens het merk de invloeden bij het remmen en elimineert al de impacts van de motor op de achterdriehoek, dit alles zonder toevlucht te moeten nemen tot een wieltje om de ketting te herpositioneren.

Op e-mountainbikes is de stijfheid essentieel om zich aan te passen aan het extra gewicht van de motor. Om daaraan te beantwoorden opteerde Cannondale, zoals het grote deel van de merken, voor een boost-interface. Het bedrijf stelde zich niet tevreden om de achteras te vergroten tot 148 millimeter, maar ze ging nog een stap verder naar de volgende ‘standaard’-afmeting van 157 millimeter. Hierdoor komt er extra ruimte vrij voor de banden, maar ook voor de lagers van de scharnierpunten.

Om een gepaste kettinglijn te behouden, hertekende Cannondale de kleine krans met 15 tanden van de Bosch-motor door een offset van 9 millimeter toe te voegen. Er werd tevens een kettinggeleider gemonteerd op de fiets. Deze laatste beschermt meteen ook het scharnierpunt dat zich er net naast bevindt.

De batterij werd dus ‘omgekeerd’ onder de onderbuis gemonteerd en je kan ze er dus ook langs onderaan uithalen, maar ze kan ook op de fiets opgeladen worden. Om de motor tegen schokken te beschermen, werd een aluminium beschermingsplaat gemonteerd. Er werd ook een rubber strip toegevoegd als extra beveiliging om zo de batterij op zijn plaats te houden in geval van een slechte plaatsing.

Het Cannondale Moterra-assortiment bestaat uit twee modellen. De Moterra met 130 millimeter veerweg en 27,5 Plus-banden en de Moterra LT (Long Travel) die voor klassieke banden en een veerweg van 160 millimeter koos.

Van de Moterra zijn er drie versies beschikbaar en de prijzen variëren van 3999 tot 5999 euro. Op elk model is een batterij van 500 Wh geïnstalleerd. Het high-end model is uitgerust met een Fox 34 Float Factory-vork en de andere met een RockShox Yari RC of een Sektor 130. Het lichtste model weegt 22,4 kilogram.

De Moterra LT kent twee versies met een prijs van respectievelijk 4999 en 5999 euro. Fox voorziet het high-end model van zijn 36 Float Factory-vork en Float-demper, terwijl RockShox een Yari en een Monarch RT levert op de Moterra LT 2.
Cannondale Moterra: de eerste test
We hadden afspraak met Cannondale in het Oostenrijkse Tirol om de Moterra te ontdekken. Hier in Kirchberg vonden in 2015 de Europese kampioenschappen enduro plaats, gewonnen door Jérôme Clementz, en het is op diezelfde paden dat we onze kennismaking beginnen.

De eerste fiets die door onze handen passeert, is de Cannondale Moterra met 130 millimeter veerweg en Plus-banden. We juichen deze bandenkeuze alleen maar toe, want volgens ons is deze enorm geschikt voor dit type fiets. Cannondale koos voor 2,8″-banden, een goed compromis.

Eenmaal op de fiets switchen we tussen de verschillende assistentieniveaus van de ons vertrouwde Bosch-motor die zich makkelijk aanpast aan het terrein en aan onze vorm van de dag. Bergop zitten we comfortabel op de Cannondale Moterra en we hebben geen klachten tijdens onze testrit.
De fiets is makkelijk te besturen en we hebben echt de indruk dat we aan het stuur zitten van een gewone mountainbike
Bergaf toont de fiets zich speels en makkelijk te besturen, zoals ons beloofd werd. De liggende achtervork is zeer kort en dat voelen we goed. Het wijzigen van het zwaartepunt was geen loze belofte en we voelen duidelijk dat het zwaartepunt verlaagd is. De fiets is makkelijk te besturen en we hebben, een beetje zoals op de Lapierre Overvolt, echt de indruk dat we aan het stuur zitten van een gewone mountainbike.

De Plus-banden bieden een welgekomen extra grip en comfort. Deze banden gedragen zich geruststellend bij lage snelheid en ook voor de occasionele biker voldoen ze. Maar deze band zal niet iedereen bevallen, en vooral dan niet de meest ervaren bikers, noch op alle terreinen.

Natuurlijk moet je met deze fiets nog de nodige kilo’s meesleuren, en bij het remmen en bergop rijden tonen de balhoofdhoek (67,5 graden) en de kleine veerweg van 130 millimeter hun limieten. Na een downhill zijn we vermoeid en gehavend door de track, ook al is het gedrag van de fiets zuiver en is hij zeer goed bestuurbaar. Dit rijgedrag zal wel minder problematisch zijn in minder geaccidenteerd terrein.

Vanaf onze eerste meters aan het stuur van de Moterra LT worden onze overtuigingen betreffende e-mountainbikes versterkt: er is zelden een te veel aan veerweg en het is met de LT-versie van 160 millimeter veerweg dat we uiteindelijk de echte persoonlijkheid van de Moterra ontdekken.
Met zijn klassieke 27,5×2,35-banden is de fiets preciezer en we gebruiken de veerweg zonder dat dit ons uit evenwicht brengt. De fiets lijkt stijf en de vering werkt efficiënt bij hoge snelheid en bij het remmen. Vanaf de eerste meters rijden we echt sneller met deze bike en al het werk dat men heeft besteed aan het onder controle houden van het gewicht, voel je hier nog beter. De fiets zwenkt makkelijk en we beleven veel plezier aan zijn stuur.

De motor is krachtig met veel koppel, zelfs al hapert de motor soms bij lage snelheid. We vinden het spijtig dat Bosch nog steeds geen alternatieve oplossing biedt voor de eenvoudige magneet die op de spaak is gemonteerd om de werking van de motor te regelen. Een kleine hapering van de motor deed ons opmerken dat de komende jaren zeker nog enkele details aan de motors zullen evolueren.

We popelen al om de Moterra aan een duurtest te kunnen onderwerpen, en dan vooral de LT-versie, maar deze laatste is nu reeds een serieuze kandidaat om op het podium van de beste e-mountainbikes plaats te nemen.
Foto’s: Paul Humbert/Vojo Ale di Lulo/Cannondale
Meer info: www.cannondale.com