De eerste ride van het Orbea Enduro Team
Door Paul Humbert -
Zoals elk ander team organiseert ook het nieuwe Orbea Enduro Team een stage waar allerhande tests op het programma staan. Nog belangrijker is dat de vier renners van het team elkaar tijdens deze stage beter kunnen leren kennen en samen enkele schitterende paden in de Pyreneeën verkennen. En wij mochten hen vergezellen tijdens hun eerste trainingsrit.
Het Orbea Enduro Team telt vier renners in zijn rangen: de Fransman Thomas Lapeyrie, de Britse Becky Cook en de Spanjaarden Gabriel Torralba en Javier San Roman. En deze Orbea Rallon is de fiets waarmee ze dit seizoen aan de slag zullen gaan.
Plaats van afspraak van het gloednieuwe Orbea Enduro Team is Cap Néoulous, niet ver van het bekendere Argelès-sur-Mer.
We waren hier al eerder en we zijn blij verrast wanneer we zien dat sindsdien enkele van onze foto’s een muur van de werkplaats sieren.
Ook de staff en de renners zijn nog maar net toegekomen in Cap Néoulous. Eerlijk gezegd hadden we gedacht dat ze er al een trainingsdag op zouden hebben zitten, maar ook voor hen zal de stage pas de volgende dag beginnen.
Eén voor één worden de renners naar de garage geroepen waar hun fietsen correct worden afgesteld. Thomas, Becky, Gabriel en Javier kunnen er meteen ook het juiste bandenprofiel kiezen.
Het is gezellig druk in Cap Néoulous. Naast de staff en de renners van het team zijn er ook nog enkele vertegenwoordigers van de diverse sponsors langsgekomen. Orbea is uiteraard aanwezig en verder tellen we ook nog drie mensen van Enve, twee mecaniciens van Fox en een tweekoppig camerateam.
Na een heerlijke couscous, wat rode wijn en een kaasschotel trekt iedereen naar zijn kamer, maar niet vooraleer er nog wat ontspannen wordt met een partijtje tafelvoetbal.
De volgende morgen steken we de grens over en trekken we naar het Spaanse dorpje Maçanet voor een eerste gezamenlijke training van het Orbea Enduro Team.
Ook de nieuwe tenues van sponsor Poc mogen natuurlijk niet ontbreken.
Orbea had de ambitie om een team op te starten rond twee toppiloten. Om verschillende redenen is dit niet gelukt en Thomas Lapeyrie is dan ook de bekendste naam geworden van het Orbea Enduro Team. Dit eerste jaar wordt dan ook vooral een grote test voor het nieuwe team.
Eigenlijk is het verrassend te noemen dat het zo lang geduurd heeft alvorens een merk als Orbea met een enduroteam op de proppen kwam. Het Spaanse merk heeft al veel langer een endurofiets in de catalogus staan en ook de Enduro World Series bestaat nu al enkele jaren.
Maçanet de Cabrenys is omgeven door vele MTB-paden en we vinden hier ook een enduropiste. Het base camp van de dag wordt ergens halfweg ons parkoers opgesteld en alvorens te vertrekken is het de beurt aan de mecaniciens van Fox om de fietsen van alle renners nog eens aan een laatste check te onderwerpen.
In het begin is het nog wat zoeken. De renners gaan gewoon op hun gevoel af en de mecaniciens proberen hen zo goed mogelijk te helpen.
Na de middagpauze blijkt dat Thomas Lapeyrie zijn demper verwisseld heeft en de dempercartridges heeft aangepast.
De mecaniciens schrijven ondertussen alles netjes op in schriftjes. Vast staat al wel dat niet alles 100% in orde zal zijn voor de eerste wedstrijd van het team, de Andes Pacifico in Chili half februari, maar toch zou tegen dan het grootste deel van de technische kant van het verhaal op punt moeten staan.
De runs volgen elkaar op en de renners worden door Stephane met de 4×4 steeds terug naar het vertrekpunt gebracht.
Tijdens de runs kiest Becky steeds de juiste lijnen, tonen de twee jonge Spanjaarden hun vurig temperament en is Thomas Lapeyrie vooral heel snel.
Deze laatste zal uiteraard de volledige wedstrijdkalender van de EWS afhaspelen, maar daarnaast heeft hij ook nog enkele andere afspraken aangestipt op de kalender. Lapeyrie won in 2017 de Mégavalanche op Réunion en heeft nu zijn zinnen gezet op die van Alpe d’Huez, net zoals op de Maxi-Avalanche van Andorra.
Voor het zover is, wacht er dus eerst nog de vuurdoop in Chili. “De Andes Pacifico gaat ideaal zijn ook al ben ik er nog niet 100% klaar voor. Tijdens een wedstrijd van vijf dagen maak je nu eenmaal snel progressie,” aldus Thomas Lapeyrie.
“We zullen dit seizoen heel wat nieuwe bestemmingen ontdekken, maar ik kijk er ook al naar uit om terug te keren naar Whistler, La Thuile en Finale Ligure,” voegt hij er nog aan toe.
Wat zijn fiets betreft, ziet Thomas Lapeyrie het al helemaal zitten: “Ik was wat bang om met een 29er te moeten rijden, maar ik ben er heel tevreden over. Hij daalt ontzettend snel en hij is ook minder vermoeiend om er snel mee te rijden op de vlakkere stroken.”
Voor ons is de tijd van afscheid stilaan gekomen en we laten de renners en de staff dan ook achter zodat ze zich volledig kunnen concentreren tijdens de vijf komende stagedagen. We zijn ervan overtuigd dat het team na deze eerste stage een hecht geheel zal beginnen vormen. Rest hen nog enkel het verpulveren van de chrono’s tijdens de komende wedstrijden!
Afspraak binnenkort voor de eerste manches van de Enduro World Series 2018!