Ontdekking | Absolute Cycling The One: een fiets-gps die anders wil zijn

Door Adrien Protano -

  • Staff pick

  • Techniek

Ontdekking | Absolute Cycling The One: een fiets-gps die anders wil zijn

Dingen anders doen en focussen op de essentie is de filosofie van Absolute Cycling, een nieuw gps-merk uit Nederland. We gingen op bezoek bij het kleine team van enthousiastelingen achter dit nieuwe navigatietoestel, genaamd The One, om deze in detail te ontdekken.

Welkom in Arnhem, in het oosten van Nederland, en meer bepaald in het pand van Absolute Cycling, een gloednieuw merk van fietsnavigatie.

Gloednieuw, want het Nederlandse merk heeft in september jongstleden zijn eerste productie-gps op de markt gebracht. Het Absolute Cycling-avontuur gaat echter al ver daarvoor terug: “Ik begon in 2015 met de ontwikkeling van Absolute Cycling na mijn studie als industrieel ontwerper. Na verschillende stappen lanceerden we in 2019 een crowdfunding-campagne en in oktober 2020 maakten we ons eerste volledig functionele aluminium prototype. Het is een hele reis geweest”, legt Harm Giesen, de oprichter van het merk, uit.

Dat blijkt uit deze twee archieffoto’s uit respectievelijk 2016 en 2018, die de stadia illustreren die het merk heeft doorlopen om zijn technologie te ontwikkelen.

Het uitgangspunt van Harm achter dit idee om zijn eigen gps te maken is simpel: “Gps’en zijn ontwikkeld als extern hulpmiddel, en niet als verlengstuk van de fiets zelf. Het idee was om een ​​gps te ontwikkelen die de fietser niet afleidt en tegelijkertijd de meest betrouwbare gegevens biedt”, legt hij uit. Als dit idee gebaseerd is op zijn persoonlijke ervaring, wordt Harm nu omringd door een klein team om Absolute Cycling verder te ontwikkelen.

Een team enthousiastelingen die geen gebrek hebben aan verbeeldingskracht om het kantoor op te fleuren …

Tijdens ons bezoek was het ontwikkelaarsduo bezig met de volgende update. “Het doel is om responsief te zijn en te luisteren naar feedback van gebruikers”, vertellen ze ons. Absolute Cycling heeft een lange lijst met ontwikkelingen gepland in de komende maanden/jaren.

Behuizing: design en filosofie combineren

Met The One benadert Absolute Cycling een fiets-gps op een andere manier dan de concurrentie, en dit komt zelfs tot uiting in het ontwerp waarbij de behuizing zijn eigen persoonlijkheid toont en anders is dan alle andere.

“Je krijgt maar één kans als het om de eerste indruk gaat, dus ik wilde vanaf het begin hard toeslaan en ging op zoek naar de beste ontwerper voor deze eerste gps. Uiteindelijk moet je het toestel op je fiets willen monteren, dus het moet een mooi object zijn”, vult de man achter het merk aan. Zo kwam Harm in contact met Valeur Designers, bekend van hun werk voor Bang & Olufsen en van wier een van hun hoofdontwerpers, Jens-Christian Møller, een tweewielerliefhebber is. Bingo!

The One is gemaakt van hoogwaardig geborsteld aluminium en meet 52 x 114 x 21 mm en weegt op onze weegschaal 117 gram. Het formaat situeert zich halverwege tussen een compacte gps zoals de Garmin 840 (57,8 x 85,1 x 19,6 mm voor 86 gram) of Sigma Rox 12.1 (57 x 95 x 21 mm voor 110 gram, kijk hier voor onze test) en grotere toestellen zoals de Garmin 1050 (60,2 x 118,5 x 16,3 mm, voor 126 gram) of de geheel nieuwe Wahoo Elemnt Ace (71 x 126 x 2,4 mm, voor 208 gram).

We zien een 3,1 inch kleurenscherm (800×480 pixels) dat bewust geen touchscreen heeft. Deze geeft een hoge resolutie weer dat vergelijkbaar is met de schermen van onze smartphones en is voorzien van een Gorilla Glass-bescherming om krassen en reflecties te voorkomen. De bediening gebeurt via de drie centrale knoppen.

Aan de achterkant zien we een montagebeugel uit kunststof en aluminium die tevens als oplaadpoort dient. “We hebben veel geaarzeld over een meer traditionele USB-C poort en we begrijpen de voordelen, maar een USB-C poort heeft echter ook nadelen. Het is een van de eerste zwakke punten in de duurzaamheid van onze concurrenten, denk aan breekbaarheid en vuil. En we wilden de gebruikerservaring maximaliseren, dat wil zeggen tot het opladen”, antwoordt Harm als we hem vragen naar deze specifieke keuze.

We zien onszelf in onze verbeelding al enkele dagen in het buitenland zitten, terwijl we de specifieke kabel thuis vergeten zijn en er geen alternatieve oplossing voorhanden is, maar we moeten toegeven dat het resultaat mooi is.

Waarom blijven de grote gps-merken simpele plastic stuurhouders aanbieden, terwijl een groot aantal gebruikers de voorkeur geeft aan beter afgewerkte metalen opties zoals van K-Edge of Neatt … Voor Absolute Cycling moest, gezien de keuzes gemaakt op de gps en de oplader, de stuurhouder dezelfde aandacht krijgen. Er worden vier keuzes aangeboden voor een breed scala aan cockpits.

Absolute Positioning Technology

Maar wat is er zo speciaal aan deze gps in gebruik? Het eerste deel van het antwoord ligt in ATP, namelijk de eigen ‘Absolute Positioning Technology’ van het merk. Absolute Cycling beschrijft dit als de fusie van GNSS (dat wil zeggen het satellietpositioneringssysteem dat op alle moderne gps-toestellen te vinden is) met een combinatie van sensoren binnen deze The One (versnellingsmeter, hellingsmeter, hoogtemeter of zelfs digitaal kompas). Al deze gegevens worden vervolgens doorgegeven aan een speciaal door het merk ontwikkeld algoritme.

Interne sensoren combineren GNSS-gegevens om je snelheid en positie 20 keer vaker te meten dan andere fietscomputers
Absolute Cycling

“Interne sensoren combineren GNSS-gegevens om je snelheid en positie 20 keer vaker (dat wil zeggen 20 keer per seconde) te meten dan andere fietscomputers. Dit betekent dat zelfs als je met hoge snelheid rijdt, de foutmarge erg laag blijft, in de orde van 2 meter”, legt het merk uit, terwijl het ons vergelijkingsgrafieken presenteert, waarbij de foutmarge voor deze The One 1% bedraagt (waar dat bij concurrenten tot 10% kan gaan). “En als je de satellietverbinding verliest, blijft ons algoritme jouw locatie berekenen met dank aan de sensoren, of je nu een tunnel, een bos of een watermassa oversteekt”, voegt het merk toe. Te verifiëren in het terrein!

Interface: eenvoud rijmt met plezier

Naast de betrouwbaarheid en precisie van de verzamelde gegevens, toont Absolute Cycling een verlangen naar eenvoud in het gebruik van zijn gps. Dit verklaart de keuze van de knoppen en de wens dat het toestel door de telefoon wordt bestuurd.

De overgrote meerderheid van de menu’s (evenals de configuratie) worden rechtstreeks bediend via de door het merk ontwikkelde app. Zodat het gebruik van het gps-toestel op de fiets zich (bijna) beperkt tot één keer de startknop indrukken.

 

Het importeren van routes of trainingen gebeurt op de app. Het is ook noodzakelijk om de datum toe te voegen waarop je deze activiteit wilt uitvoeren, zodat deze op die dag op de startpagina van de gps wordt getoond. Je hoeft dus niet langer door de tientallen (of honderden) routes te bladeren die in jouw gps zijn geïmporteerd.

Met de app kan je ook de dataschermen aanpassen die worden weergegeven zodra deze actief zijn, of dit nu specifiek is voor training, navigatie en/of beide. De dataschermen zijn overzichtelijk, zodat de informatie in één oogopslag zo goed mogelijk herkenbaar is.

Naast het gebruiksgemak heeft Absolute Cycling deze gps ook ontwikkeld met als doel de aandacht van de fietser zo min mogelijk af te leiden. Hier geen ongewenste piepjes, menu’s die menselijke bevestiging vereisen of overbodige informatie. “Als je bijvoorbeeld het verkeerde pad neemt, berekent de gps automatisch je route opnieuw, zonder om bevestiging te vragen. Het doel is dat jouw gps een hulp is en geen extra inspanning van je vergt. Dit is ook het geval voor de automatische pauzefunctie”, legt het Nederlandse merk uit.

Prijzen en versies

Voorlopig staat er slechts één versie, in zijn antracietgrijs/zwarte kleur, in de catalogus van het merk. Qua prijs moet je rekenen op € 599 voor de gps, de stuurhouder van jouw keuze en de oplader; een hoge prijs waardoor deze Absolute Cycling The One onder te brengen is bij de duurdere toestellen, net zoals de Garmin Edge 1050 en Wahoo Element Ace.

Absolute Cycling The One: de eerste test

Na het bezoek aan de kantoren van het merk eindigen we deze dag op de prachtige gravelpaden en leuke mountainbikeroutes die de omgeving van Arnhem te bieden heeft.

Een perfecte gelegenheid om de gps voor het eerst op onze fiets te monteren en samen met de mensen van het merk de eerste bevindingen te kunnen delen.

Na deze dag hebben we ook een gps mee naar huis genomen en zijn we met hem een ​​aantal uitstapjes gaan maken. Genoeg om je onze eerste indruk te geven, zonder te insinueren dat het om een complete duurtest gaat van meerdere weken.

Zelf zijn we ondertussen zeer vertrouwd met een touchscreen op onze gps, en dus kostte het ons een paar kilometer om aan de drie centrale knoppen te wennen. De klik is duidelijk op de bovenste drukzone, wat het gebruik van de gps zeer eenvoudig maakt.

De wens van Absolute Cycling om je de The One te laten vergeten zodra deze op het stuur is geïnstalleerd, is gelukt. De gps laat een piep horen om je te waarschuwen bij het naderen van een richtingsverandering … en dat is alles. De kaart is overzichtelijk en de navigatie-informatie wordt zowel door een pijl op de kaart als door een tekstuele aanduiding bovenaan het scherm weergegeven. De informatie wordt goed gepresenteerd en teruggebracht tot de essentie (er is bijvoorbeeld geen eenheid naast de snelheid of afgelegde afstand). Kortom, het is straight to the point, maar het is een aanpak die ons in de praktijk goed bevalt.

We zijn ook begonnen met een diepgaandere vergelijking op het gebied van gps-tracking en gegevensverzameling (en gegevensnauwkeurigheid) met verschillende concurrerende gps-systemen. Het is echter nog te vroeg om ons daar over uit te spreken, maar we zullen niet nalaten het onderwerp tijdens onze duurtest verder uit te diepen!

Verdict

Hoe spannend om een ​​nieuwe speler te zien opduiken in de kleine wereld van fietsnavigatie, vooral als deze arriveert met een eigen filosofie! Voor Absolute Cycling is dat een gps aanbieden die zich richt op het essentiële: proberen de fietser zo min mogelijk af te leiden, terwijl er tegelijkertijd betrouwbare en nauwkeurige gegevens worden verstrekt. Op papier belooft de eerste gps van het merk, genaamd The One, een foutmarge van ongeveer 1% (waar dat bij de concurrentie kan oplopen tot 10%). Het is nog te vroeg om op dit punt commentaar te geven, maar we kunnen nu al zeggen dat Absolute Cycling met deze The One een ervaring biedt die anders is dan de concurrentie. We laten de gps op de fiets zitten en komen er over een paar weken op terug middels onze duurtest!

Meer info via https://absolutecycling.com

DoorAdrien Protano