Dossier | 7 paar gravelschoenen getest
Door Jan Van Herck -
Over schoenen bestaan zeer veel uitspraken in ons dagelijks taalgebruik. Denk maar aan “wie het schoentje past, trekke hem aan” of “weten waar het schoentje wringt” of “iets in zijn/haar/hun schoenen schuiven”. Die veelheid aan wijsheden en gezegden duiden vooral op het belang van goede schoenen voor de mens. In een fietscontext verwoord: schoenen vormen een essentieel onderdeel van een geslaagd gravelavontuur. Hoog tijd om 7 paar schoenen uitgebreid te testen …
Wie geen zin heeft om zich doorheen onze intro te worstelen en meteen naar zijn of haar favoriete schoen wil springen, kan dat zonder verdere omwegen via de links hieronder:
Wat is een gravelschoen?
Het eerste wat we in onze schoenen geschoven krijgen, is de afbakening van een gravelschoen. Wat is een gravelschoen? Aan welke voorwaarden moet deze voldoen? En bijkomend, welke keuzes hebben we gemaakt? Net zoals bij de definitie van “gravel” als discipline tussen wegwielrennen en mountainbiken, is ook de definitie van een gravelschoen niet eenduidig te bepalen. En toch schuiven we een ruwe omschrijving naar voor. Een gravelschoen is een schoen waarmee je zowel op asfalt als tijdens offroadpassages vlot je ding kan doen. Bijgevolg moet de schoen een zekere stijfheid hebben, moet er profiel op de schoenzool aanwezig zijn (voor wandelpassages, enz) en moet je er ten volle een après bike mee kunnen beleven.
Wie het schoentje past, trekke hem aan
Kort gesteld: deze passage gaat over schoenmaten en het verschil daartussen. Op een schoen kan je namelijk verschillende maten terugvinden. In Europa, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk worden andere maten gebruikt waardoor het vinden van de juiste schoenmaat nodeloos gecompliceerd is. Voor dit dossier hebben we de lengte van de voet genomen (27,8cm) en dan omgerekend naar de schoenmaat (EU 43,5-44).
Tot zover de theorie, want in de praktijk moet je keuzes maken wanneer de schoenen tussen 2 maten vallen. Om een voorbeeld te geven: bij de merken DMT en Scott heeft ondergetekende maat 44, bij onder andere Specialized, Bontrager en Suplest maat 43. Om van het verschil in US en UK aanduidingen maar te zwijgen. Een aandachtspunt dat we alleszins meenemen is het feit dat je je niet mag miskijken op die schoenmaten. Het is te complex om te zeggen dat je een US 10 of maat 43,5 hebt. De maten verschillen en ook tussen de merken onderling is een 43 niet overal hetzelfde. De ene schoen valt klein uit, de andere zit wat ruimer. Hou daar zeker rekening mee …
In vergelijking met ons vorige schoenendossier, meer bepaald dat van de mountainbikeschoenen, valt er iets eigenaardigs op als het gaat over de sluitsystemen die gebruikt worden. Tijdens die test was een Boa-sluiting of een aanverwant systeem dé referentie en een absolute must have. Bij gravelschoenen ligt dat enigszins anders. Boa blijft een veelgebruikte optie, maar ook de klassieke schoenveters (Specialized en DMT) en een velcro strap (Fi:zi’k) behoren tot de mogelijkheden. Tot slot kunnen we alvast meegeven dat die “alternatieve” sluitsystemen niet moeten onderdoen voor de Boa.
Weten waar het schoentje wringt
Gravelschoenen testen doe je uiteraard door ermee te rijden. Wij zijn met ieder paar 300km op pad geweest onder wisselende omstandigheden. Enerzijds hebben we met ieder paar een vast parcours afgelegd waarin zowel asfaltwegen als kasseistroken als bosdreven als offroadstroken verwerkt zitten. Anderzijds hebben we met die schoenen ook deelgenomen aan events. Denk daarbij aan de Dusty Moon (Specialized), de Sanglier Gravier (Quoc) of de Gravelride 13 Chateaux met het paar van het Zwitserse merk Suplest.
Maar de weersomstandigheden kunnen verschillen en 300 kilometer is “maar” 300 kilometer en dus valt er over de duurzaamheid, de slijtvastheid en de waterbestendigheid niet altijd een vergelijkend oordeel te vellen. Wat dat betreft moeten we voorzichtig zijn in ons oordeel. Tot slot hebben we het pad van de wedstrijd gravelschoen verlaten en ligt de focus bij de gravel “grinder”. Een grinder wil plezier maken en genieten terwijl een racer graag snelheid wil maken en wil knallen. We zijn op zoek gegaan naar een allround gravelschoen waarbij zowel het gevoel op de fiets als tijdens de après bike belangrijk is.