Dossier | Band(en)werk: 7 allround gravelbanden op de testbank - IRC Boken

Door Jan Van Herck -

  • Techniek

Dossier | Band(en)werk: 7 allround gravelbanden op de testbank - IRC Boken

Test | IRC Boken

IRC is een Japans bedrijf opgericht in 1926 dat zich in de Aziatische markt heeft opgeworpen als een producent van BMX-, cyclocross-, mountainbike- en gravelbanden. Intussen hebben ze de oversteek naar de USA gemaakt en met de aanwerving van pro gravelbiker Peter Stetina (ex-wielerprof bij BMC en Trek-Segafredo) wil men ook de Amerikaanse en Europese markt veroveren. Wij onderwerpen de Boken aan een test en zijn benieuwd of deze de gravel rider gaat bekoren.

Eerste aanblik en montage

De eerste aanblik van de band oogt op zijn zachtst gezegd apart. Op het loopvlak vind je kleine fijne conische diamantjes terug terwijl er dan opeens op de zijkant forse noppen verschijnen. Iets er tussenin vind je niet terug op de Boken. Vergelijk het met een hanenkam bij punkrockers, alleen gaat het nu over een dubbele kam aan weerszijden van het hoofd (lees: het loopvlak van de band). Voor kinderen uit de jaren 80: net zoals het kapsel van Keith van de legendarische dance groep The Prodigy.

Over kinderspel gesproken: iedereen kan deze band op de velg monteren. Een paar keer duwen met duim en wijsvinger en je plooit in geen tijd de band op de velg. Idem voor het “poppen” trouwens. Ook dat is kinderlijk eenvoudig en bij 3 bar klapt de band op zijn plaats. Het karkas heeft 60 TPI en dan zou je een stugge band verwachten. Maar de combinatie met het gebruikte rubber en de verstevigde zijdelingse constructie maakt van de Boken enerzijds een soepele en anderzijds ook een stevige band.

Specificaties van de band

Wat de specificaties betreft hebben we (uiteraard) gekozen voor een 700×40 versie, maar de band kan ook in een 36 millimeter versie aangekocht worden. Na montage wordt het loopvlak van de 700×40 band 40,7 millimeter en het gewicht door ons nagemeten bedraagt 502 gram. Dat is wel een wezenlijk verschil met de officiële aanduiding van 420 gram op de band. Voor 52,50 euro tik je een IRC Boken op de kop bij de officiële verkooppunten en bijkomend is het interessant om aan te duiden dat er naast de Boken ook een Double Cross (in 38 en 42 millimeter) bij IRC beschikbaar is. Die Double Cross bevat meer profiel dan de Boken en komt eerder in de winter tot zijn recht.

IRC Boken: een band voor serious gravel racing

Trouwe lezers van Vojo Magazine kennen de Boken misschien al wel. In het verleden hebben we de IRC Boken Plus al aan een test onderworpen. Maar dat was destijds in een 650b versie én (wellicht nog belangrijker) zowel de uitvoering als het profiel van de band verschillen wezenlijk van de IRC Boken in de 700c versie. Volgens Pete (Stetina) is onze testband geschikt voor “serious gravel racing” en dat willen we wel eens met onze eigen benen ontdekken.

Rijgedrag

Hetgeen meteen opvalt als je met deze banden onderweg bent, is de lage rolweerstand op asfaltwegen waardoor je flink wat snelheid kan maken. De noppen aan de zijkant hinderen niet en de diamantstructuur op het loopvlak remt je allerminst. Samen met de Schwalbe G-One Allround is de IRC Boken de band met de laagste rolweerstand uit dit dossier. Die lage rolweerstand zet zich ook door op goed lopende offroad stroken zoals een strakke grindweg of een brede bosdreef.

Bij het nemen van bochten, zowel haakse bochten als links-rechts over een pad zwieren, ervaar je voldoende stabiliteit en zijwaartse grip. Met de gummy compound, zoals ze bij IRC de noppen op de zijkant noemen, bijt je jezelf als het ware stevig in de ondergrond vast. De voorwaarde is wel dat je de nodige agressiviteit tijdens het insturen aan de dag legt, want je moet tijdens het nemen van een bocht van het loopvlak met weinig profiel overschakelen naar de zijkant vol grip. Lekker agressief insturen loont dus bij deze band en die eigenschap maakt hem zeer geschikt voor KOM hunting onder gravelbikers.

Testtrack

Tijdens de testdag worden we het soepele en comfortabele gevoel dat de band geeft meteen gewaar. Hier kan je langere afstanden mee cruisen zonder dat je “gebroken” van je gravelbike stapt. De vele testkilometers bevestigen dat trouwens. De IRC Boken is een comfortabele partner tijdens gravelavonturen. Een betrouwbare partner is hij trouwens ook. Geen enkele keer zijn we lekgereden of hebben we een stootlek gehad, dat terwijl we af en toe toch stevig op een schuin uitstekende steen of bumpy boomwortel zijn geknald.

Vooral wanneer de ondergrond er droog bijligt, is de Boken een goede band. En zelfs bij los zand of korrelig grind in een scherpe bocht, blijft hij tractie behouden. Wanneer je plots door een mini modderzone moet fietsen of bij een passage door een zompige bosweg, reageert het achterwiel wel wat nerveus. Dat uit zich dan in kleine links-rechts zwiepertjes en toont dat de IRC Boken vooral tot zijn recht komt in droge omstandigheden waar je de snelheid goed kwijt kan. Tot slot hebben we na 300 kilometer mini slijtage vastgesteld aan het diamanten loopvlak. Het is te vroeg voor verregaande conclusies over de duurzaamheid van de band, maar het zou best wel kunnen dat je met deze band sneller aan een nieuw exemplaar toe bent …

Verdict

De IRC Boken is een snelle, comfortabele en lekbestendige gravelband die het best tot uiting komt in droge omstandigheden. Hij is zeer geschikt voor gravelbikers die een eerder agressieve rijstijl hebben en graag snelheid willen maken tijdens een tocht. Passages door modder of in natte omstandigheden liggen de achterband minder met een lichtjes nerveus gedrag tot gevolg. Om terug te keren naar de woorden van Peter Stetina: dit is een “serious” goede band voor “serious gravel grinding” …

Meer info via https://ircbike.com

IRC Boken

€ 52,50

502 g

  • Lage rolweerstand
  • Goede zijwaartse grip
  • Lekbestendig
  • Comfortabel
  • Minder duurzaam (snel slijtage)
  • Nerveus gedrag bij modder

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

DoorJan Van Herck