Eerste test | Cannondale F-Si Hi-MOD World Cup: Nu. Nog. Sneller. Bergop. Bergaf.

Door Jurgen Groenwals -

  • Techniek

Eerste test | Cannondale F-Si Hi-MOD World Cup: Nu. Nog. Sneller. Bergop. Bergaf.

Wanneer de transporteur met een grote Cannondale-doos voor de deur staat, maakt onze aanvankelijke opwinding plaats voor een lichte vrees. Die doos is zo licht. Zit daar wel een fiets in? Er zal toch geen vergissing gebeurd zijn, zeker? Nooit eerder scheurden wij zo snel een doos open. Nooit eerder gingen we zo snel aan het monteren van een fiets die dus wel degelijk in de doos zit. Wanneer vervolgens de Cannondale F-Si Hi-Mod World Cup netjes gemonteerd is, blijven we minstens een half uur lang bewonderend rond de bike lopen, staren en kwijlen. Zo mooi.

Aan de vooravond van de wereldbekerwedstrijd in Albstadt konden we reeds een eerste keer de nieuwe Cannondale F-Si aanraken. Ook toen waren wij reeds danig onder de indruk.

De hele presentatie waarin we de nieuwe updates van de Cannondale F-Si uit de doeken doen, inclusief de verschillende versies en prijzen, kun je hier nog eens nalezen: www.vojomag.nl/news/nieuw-een-frame-van-900-gram-voor-de-cannondale-f-2019.

Nu we de bike daadwerkelijk echt in eigen handen hebben, klaar voor rondjes oerendhard knallen op onze eigen trails, kunnen we onze opwinding nauwelijks beheersen. Het zadel gaat op de juiste hoogte, een drinkbus gevuld en minder dan een uur na levering maken wij ons op voor een nietsontziend eerste ritje.

Innovaties aan het frame

Het frame van topmodel Hi-Mod legt 900 gram in de weegschaal. Het totaalgewicht van de hele bike houdt het op een duizelingwekkende 8,72 kilogram. Het gepatenteerde Ballistec-carbon stelt Cannondale in staat niet enkel een erg licht, maar ook nog eens erg stijf frame te bouwen. Stijf waar je het wilt, soepel waar het moet.

De zadelpenklem is helemaal weggewerkt aan de onderkant van de bovenbuis. Doordat de klemming nu lager op de zadelpen zit, kan de zadelpen meer vervormen, wat het comfort ten goede moet komen.

Het lijkt ons weinig waarschijnlijk dat iemand het zal gebruiken, maar mocht je echt willen, dan kan je nog steeds een voorderailleur monteren. De teamversie wordt uitgerust met een Sram Eagle met een 34-tands kettingblad.

De flat mount rembevestiging – oorspronkelijk ontwikkeld door Shimano voor gebruik op racefietsen – vindt hier netjes zijn plaats in de compacte achterdriehoek van de F-Si. De adapter laat gebruik van een 160 millimeter schijf toe. Let ook even op de erg slimme snelsluiter, een mix tussen steekas en quick release. Aan de linkerkant is het frame opengewerkt, waardoor je met een paar draaien aan de steekas sneller het achterwiel uit het frame kunt halen. 

De trend naar kortere chainstays is niet nieuw. Cannondale’s eigen Asymmetric Integration evenmin. Door zowel aandrijving als naaf met zes millimeter naar rechts te verschuiven, wordt de ruimte in de achterdriehoek vergroot en slaagt Cannondale er in erg korte chainstays te gebruiken.  Als extra kan je in het achterwiel aan beide kanten dezelfde spaakspanning en spaakhoek gebruiken, wat dan weer resulteert in een stijver en sterker achterwiel. Bredere banden? Geen probleem.

Evenmin nieuw is het Save-systeem bij Cannondale. Voor de nieuwe F-Si werd dit systeem nog verfijnd. Nieuwe carbonvezels en een andere constructiemethode dragen een extra steentje toe aan comfort. De bijzonder ranke staande achtervork maakt het plaatje helemaal af.

Lefty Ocho

Misschien nog veel groter nieuws dan een nieuwe Cannondale F-Si is de Lefty Ocho. De achtste generatie (vandaar Ocho) van de Lefty wordt niet langer boven en onder de balhoofdbuis gemonteerd. Dat maakt ook dat de Lefty voortaan gebruikmaakt van gewone standaardmaten voor de balfhoofdbuis en normale stuurpennen. De Lefty Ocho kan nu dus zonder al teveel gedoe op eender welke mountainbike gemonteerd worden. 

De Lefty Ocho haarfijn uitgelegd? Lees er deze presentatie even op na: www.vojomag.nl/news/nieuw-cannondale-lefty-ocho-een-vorkpoot-een-enkele-kroon/

De Lefty was reeds vermaard om zijn lage gewicht, stijfheid en soepelheid. Aan dat gewicht werd nu – door het verwijderen van de bovenste kroon – nog verder geschaafd. Tweehonderd gram werd – in vergelijking met de vorige generatie Lefty – nog gewonnen. Dat legt 1450 gram in de weegschaal. Cannondale claimt daarbij dat de nieuwe Lefty nog stijver werd. Vergeleken met haar voornaamste concurrenten zou ze 9% stijver zijn dan de RockShox Sid en 11% stijver dan een Fox StepCast.

Je voorwiel verwijderen was op de vorige generatie Lefty’s steeds een gedoe. De remklauw zat namelijk in de weg. Daar heeft Cannondale een even eenvoudig als geniaal systeem op bedacht. Het StopLock-systeem maakt verwijderen van je voorwiel nu werkelijk kinderspel. Een druk op de knop, je remklauw wegdraaien en je wiel kan eruit. Het luchtventiel is nu beter bereikbaar. Verder werd aandacht besteed aan een nieuwe Guideguard en de geleiding van de remkabel.

Cannondale stapt af van een hydraulische lockout en gaat opnieuw naar een remote lock met een kabel. Dat kunnen we alleen maar toejuichen, in het verleden hebben we te vaak problemen gekend met de hydraulische lock. De nieuwe werkt feilloos (en lijkt wel heel erg op een Fox remote lock).

De instelknop voor je compressie is gemakkelijk bereikbaar en te bedienen. In zes klikken stel je de compressie in.

Wat blijft die Lefty-naaf er toch bijzonder knap uitzien. Dat daar dan ook nog eens lichte en stijve Enve M525 carbon-velgen rondom heen draaien, maakt het plaatje nog mooier.

Cannondale F-Si Hi-MOD Team: de terreintest

We kunnen ons voorstellen dat je onderhand wel genoeg hebt van dat theoretisch geleuter. Hoe rijdt dat ding? Dat willen we weten. Zullen we meteen de spanning wegnemen? De Cannondale F-Si Hi-Mod World Cup is niet meer of minder dan een raket. Niet verwonderlijk, daarvoor werd hij ook ontworpen. We zochten erg verschillende soorten terrein op, gaande van een typisch Vlaams vlak mountainbike-rondje over veldwegels en tractorsporen tot pittig, technisch en puur Ardens mountainbike-genot. Telkens opnieuw verbaasden wij ons over de snelheid en het lage gewicht van deze Cannondale. 

Dat klimmen met een fiets van minder dan negen kilogram niet meteen een straf is, mag duidelijk zijn. Persoonlijk hou ik wel van een lichte en soepele tred, ik ben geen ‘stoemper’ op grote verzetten. De F-Si Hi-Mod World Cup wordt standaard voorzien van een Sram Eagle met een 34-tands kettingblad. Voor onze eerste Ardennenrit boezemde dat toch wat angst in. Niets daarvan, de F-Si klimt als een berggeit die net een shot pure adrenaline heeft ingespoten gekregen. Sterker zelfs, sommige beklimmingen deden we gewoon op een zwaarder verzet dan we meestal doen. De erg lichte voorkant van de F-Si heeft wel eens de neiging te gaan steigeren, voldoende druk houden op het voorwiel is de boodschap. Samen met de lockout op de Lefty, klimt deze F-Si minstens even goed als veel racebikes op de markt. De enorme stijfheid van het hele frame – Lefty Ocho inclusief – laat geen enkel spatje energie verloren gaan. Elke duw op de pedalen wordt meteen in voorwaartse energie omgezet. Indrukwekkend. 

Ijzeren wet, klim, afdaling, … je weet wel. Technische en lastige afdalingen zijn op lichte hardtails niet steeds een pretje. De geometrie van de nieuwe F-Si werd helemaal voorzien op de steeds moeilijker wordende wereldbekerparkoersen. Dat de balhoofdhoek naar 69° zou gaan, was te verwachten, dat ligt in de lijn van de Cannondale Scalpel. Maar dankzij het gebruik van een eigen vork – de Lefty in casu – en de 55 millimeter vorksprong is Cannondale erin geslaagd het gedrag op de F-Si erg betrouwbaar en voorspelbaar te maken. De bovenbuis werd bijna een centimeter langer, terwijl de reach wel even kort blijft (420 millimeter op de door ons geteste medium). De chainstays werden daarentegen weer wat ingekort en dat geheel zorgt voor een erg levendig en snel stuurgedrag. Het brede stuur levert dan weer een prima hefboom.

Die Lefty is zo stijf! Zo soepel! We strooien misschien iets te veel met superlatieven, maar in het verleden waren wij reeds enthousiast over het rijgedrag van de Lefty. Dat enthousiasme is met de Lefty Ocho alleen maar toegenomen. De aanpassing van vier naar drie kooien met naaldlagers –  om zo de frictie te verminderen – werpt in het terrein dus wel degelijk zijn vruchten af. Kleine oneffenheden worden prima verteerd, maar ook op ruigere afdalingen en drops blijft de Lefty soepel doorheen de hele veerweg. Dat de stijfheid van die vork ook een positieve invloed heeft op het stuurgedrag mag duidelijk wezen. 

De Cannondale F-Si Hi-MOD Team is en blijft – alle Save en carbon lay-up innovaties ten spijt – een hardtail. Een pure hardtail waarbij presteren de bovenhand haalt op comfort. De Save-technologie, de betere vervorming van de 27,2 millimeter smalle zadelpen, de ranke staande achtervork, … allen hebben ze wel degelijk hun impact op het comfort, maar verwacht je nu ook weer niet een aan boterzacht rijgedrag. Op hoge snelheid over tractorsporen of bultige veldwegels reageert de F-Si zoals elke hardtail: nukkig en bokkig. Comfort en crosscountryracing gaan nu eenmaal niet samen. Op elk ander soort terrein werden we toch verblijd door net dat tikkeltje meer comfort dan op vele andere hardtails.

De keuze voor de nieuwe Schwalbe combinatie, Racing Ray en Ralph, past perfect bij het karakter van deze fiets. Ze zijn snel en licht en bieden op de droge ondergrond waarop wij gingen rijden veel grip en een lage rolweerstand. 

Verdict

Supersnel. Superlicht. De Cannondale F-Si Hi-Mod World Cup heeft maar één doel voor ogen: snel en hard rijden. Deze bike is gemaakt voor pure crosscountryracing. Het is een erg stijve fiets die echt loeihard klimt en tegelijkertijd veel vertrouwen geeft in de afdaling en een uitstekende handling kent op eender welke bochtige singletrail. Het is een genot om naar te kijken (die looks van de nieuwe Lefty!), maar nog veel meer een genot om nietsontziend loeihard mee te gaan knallen. De lof over het F-Si platform van de afgelopen jaren blijft helemaal overeind, sterker zelfs, de updates op de nieuwe F-Si maken deze bike nog indrukwekkender dan hij reeds was. Doe daar nog de erg knappe en uitstekend functionerende Lefty Ocho bij en je begrijpt dat je een wel heel erg goede combo in handen hebt. 

Deze Cannondale F-Si Hi-MOD World Cup is met 8499 euro niet bepaald wat je een koopje noemt. Voor die vele euro’s krijg je wel een erg mooie en sensationeel snelle hardtail in de plaats.

Meer info op www.cannondale.com

DoorJurgen Groenwals