Eerste test | Canyon Spectral 2018: gemoderniseerde alleskunner

Door Paul Humbert -

  • Techniek

Eerste test | Canyon Spectral 2018: gemoderniseerde alleskunner

Achter de schermen werd er de voorbije maanden door de ingenieurs en testers van Canyon hard aan de nieuwe Spectral gewerkt en eindelijk was het moment aangebroken om de nieuwe Canyon Spectral 2018 aan de wereld te tonen. We trokken dan ook naar het vochtige Madeira voor een eerste kennismaking met deze 27,5″ trailfiets.

Canyon heeft veel werk verricht aan de veringen en de ophanging van de nieuwe Spectral 2018. Waar hij voorheen zijn uiterlijk deelde met de Strive (het enduromodel), heeft hij nu meer weg van de Sender, de DH-fiets die vorig jaar werd voorgesteld.

Toeval bestaat niet, want de oplossingen die men heeft toegepast op de nieuwe Spectral zijn een variant op deze die op de DH-fiets werden toegepast. De scharnierpunten werden gewijzigd, net zoals de positie van de demper. Verder zien we ook een heel andere link verschijnen op de Canyon Spectral 2018. Het merk kondigt aan dat de anti-squat prestaties aanzienlijk verbeterd zijn, evenals de totale prestaties van de achtervering. Deze laatste heeft trouwens een veerweg van 140 millimeter ter beschikking.

De ophanging mag op het eerste zicht relatief traditioneel lijken maar als je wat beter kijkt, merk je dat de liggende achtervork nu net boven de achteras aan de staande achtervork wordt verbonden. Volgens Fabien Barel, de ambassadeur van Canyon, verbetert dit de ‘anti-rise’ (de stabiliteit bij het remmen) van de fiets. De Canyon Spectral 2018 onderscheidt zich met dit scharnierpunt van heel wat concurrenten, zoals bijvoorbeeld de YT Jeffsy. De vraag blijft natuurlijk of we dit ook op het terrein zullen voelen.

Voor de SAG vertrekt men van een tradtionele waarde van 30% van de slag van de demper, waardoor de vering tot dit punt gevoelig zal reageren op de kleine schokken. Nadien wordt de dempingscurve meer lineair alvorens de demping stugger wordt aan het einde van de slag.

De geometrie van de Spectral 2018 ligt in lijn met de hedendaagse trends. Dit wil zeggen dat de liggende achtervork kort is (430 millimeter) en de voordriehoek relatief lang. Dit om een compromis te vinden tussen stabiliteit en speelsheid. De reach bedraagt op de medium 440 millimeter, de balhoofdhoek 66 graden en de zithoek 74,5 graden. De geometrie van de Spectral 2018 is ontworpen voor een stuurpen van 40 millimeter en een 760 millimeter breed stuur.

De Canyon Spectral 2018 is verkrijgbaar in vijf maten, want behalve de klassieke maten M, L en XL zal hij ook verkrijgbaar zijn in de maten XS en S. Om ervoor te zorgen dat al deze versies dezelfde prestaties zouden leveren, maakt men in bepaalde gevallen gebruik van een kortere demper en een licht aangepaste dempingscurve die nog actiever reageert in het begin van de slag. Het frame is bij de kleinste maten wat minder hoog en ook het bracket ligt in dat geval een tikkeltje lager.

Komt vervolgens de netelige vraag over welke wielmaat men nu moet gebruiken. Bepaalde rechtstreekse concurrenten van de Canyon Spectral opteren tegenwoordig voor 29″-wielen of voor een fiets die compatibel is voor 27,5 en 29″ (YT Jeffsy, Santa Cruz Hightower, Norco Sight, Scott Genius, …) maar het bedrijf uit Koblenz blijft trouw aan zijn overtuiging dat 29″-wielen voorbehouden zijn voor competitiefietsen (wat volgens ons wel eens de wielmaat zou kunnen worden van de toekomstige Strive). Men koos dan ook voor wendbare 27,5″-wielen gecombineerd met banden van 2.6. Gemonteerd op velgen van 30 millimeter zorgt dit voor een mooie ronding van de band – voor comfort en grip – zonder dat de band te veel vervormt in vergelijking met een band van 2.8.

Voor het frame heb je de keuze uit carbon, carbon/alu of aluminium. Welke optie je ook kiest, Canyon heeft zijn zadelpenklem op alle modellen geïntegreerd in het frame. Deze integratie, die ook deel uitmaakt van het design van de Spectral, zorgt ervoor dat men het frame nog iets beter kan beschermen tegen insijpelend nat en modder. Je kan ook een dropper post van 150 millimeter monteren indien gewenst.

Canyon heeft voor deze nieuwe Canyon Spectral 2018 geïnvesteerd in hoogwaardige lagers waar men een bijkomende afdichting aan heeft toegevoegd. Bij het belangrijkste scharnierpunt is de lager dubbel zo groot geworden.

Toen de nieuwe oplossing voor de interne kabeldoorvoer ter sprake kwam, hingen we aan de lippen van Canyon. Het Duitse merk was op dit domein al één van de besten uit de klas en nu komt ze met een totaal nieuwe oplossing op de proppen. In de plaats van de kabels door het frame te voeren, opteerde het merk nu voor een tunnel aan de buitenkant van het frame waarin de kabels ordelijk op hun plaats bevestigd worden.

Vervolgens wordt er een plastic cover op de onderbuis gemonteerd om de kabels weg te werken en te beschermen. Deze cover is mee geïntegreerd in het design van het frame en deze oplossing zorgt ervoor dat je makkelijk bij je kabels kan voor een onderhoudsbeurt. Op de zwarte frames valt deze cover nauwelijks op en er rest dan ook enkel de vraag of dit onderdeel voldoende waterdicht is en of de modder zijn weg naar binnenin niet zal vinden. Jammer genoeg hebben we op Madeira niet de kans gehad om de cover te demonteren, want de weersomstandigheden waren er ideaal om er ons van te vergewissen of de cover voldoende afschermt.

Op de nieuwe Canyon Spectral 2018 vinden we ook het IPU-blok dat we eerder al op de Exceed tegenkwamen. Dit blok moet vermijden dat het stuur bij een val tegen het frame botst. Ter hoogte van de achteras trekt nog een ander detail onze aandacht.

Voortaan wordt de snelspanner geïntegreerd in de achteras; eens aangespannen verdwijnt de snelspanner in de binnenkant van de achteras zodat hij niet langer gevoelig is voor impacts.

Versies en onderdelen

In totaal zijn er 8 versies te verkrijgen van de Canyon Spectral 2018. Ze zijn allen uitgerust met een Rockshox Pike- of een Fox 34-voorvork met 150 millimeter veerweg. Op de Spectral staan ‘eenvoudige’ dempers zonder extra cilinder maar je kan je fiets optioneel ook voorzien van grotere dempers met een extra cilinder. Ook een stevige vork met 160 millimeter veerweg behoort tot de mogelijkheden. Canyon brengt zijn fietsen naargelang de doeleinden onder in een bepaalde klasse en de Spectral werd tot hiertoe ondergebracht in klasse 3. In 2018 wordt dit klasse 4.

Van de nieuwe Canyon Spectral zijn drie aluminium modellen verkrijgbaar. Het prijskaartje gaat van 2199 tot 2699 euro. Twee van die drie modellen zijn uitgerust met een dubbel kettingblad en voorderailleur terwijl het derde model (6.0) is uitgerust met een Sram GX 12-speed.

Vervolgens komen de drie modellen die deels uit carbon (voordriehoek) en deels uit aluminium (achterdriehoek) zijn vervaardigd. Hier schommelt het prijskaartje tussen 2999 en 3999 euro.

Tot slot hebben we nog de twee carbon modellen (CF SLX) die tussen de 4999 en 6999 euro kosten. Het topmodel is uitgerust met Enve M60-model om de Amerikaanse markt te overtuigen.

Op sommige fietsen van het merk waren al onderdelen uit eigen huis te vinden (stuur, stuurpen, …) en Canyon gaat nu nog een stap verder door zijn eigen onderdelenmerk te lanceren: G5. Canyon ontkent niet dat dit een budgettaire reden heeft, maar Canyon heeft ook de wil om de productie van de onderdelen perfect onder de knie te krijgen. Het is dan ook logisch dat de Spectral is uitgerust met een stuur en stuurpen uit eigen huis.

Canyon ontwikkelde ook een opbergdoos die je vooraan in het frame kan monteren. Dit is best een interessante oplossing, maar we vragen ons af of het rijgedrag van de fiets niet zal worden beïnvloed door het extra gewicht (zeker als je deze opbergdoos vult met zwaar materiaal) dat men zo hoog in het frame toevoegt in de plaats van vlakbij het bracket.

De grote modellen worden uitgerust met een bidonhouder waar je de bidon zijdelings uithaalt maar voor de maten S en XS ontwierp Canyon een dubbele bidonhouder waarin je twee kleine bidons kan opbergen. Het voordeel van deze dubbele bidonhouder is dat deze daardoor niet meer tegen de demper botst. Slim!

Canyon Spectral 2018 CF 9 LTD: de eerste test 

Madeira is een mooi, gastvrij en levenslustig eiland dat als een stipje uit de Atlantische Oceaan rijst. De bergketens van het eiland zijn een ideale ankerplaats voor de talrijke wolken die over de oceaan zwerven en daardoor kent het eiland dan ook een zeer wisselend klimaat. Soms heb je er het geluk aan je zijde, maar soms ook niet. Wij brachten er een eerder … nat dagje door aan het stuur van de nieuwe Canyon Spectral 2018. Toch hebben deze moeilijke omstandigheden ons niet weerhouden om een eerste indruk te kunnen opdoen van de prestaties van de Spectral. We hebben misschien een tikkeltje te kort stevig op de pedalen moeten trappen, maar de vele paden bergaf volstonden wel om op te merken dat de fiets zowel wat weg heeft van zijn voorganger als dat hij op sommige punten zeer verschillend is.

Tijdens het trappen op de pedalen wordt de energie efficiënt overgebracht, wat doet denken aan de vorige generatie van de Spectral. Doordat je de demper in drie posities kan instellen, kan je de demping aanpassen aan alle vlot berijdbare stroken: van het vlakke oneindige pad tot een steile asfaltbeklimming. Evolueren doe je tussen een volledig open demper en een volledig geblokkeerde demper. Ondanks de comfortabele zithouding hebben we toch het gevoel dat de zitbuis iets meer naar achter helt dan op de vorige generatie, waar we zeer recht op zaten. Een duurtest moet dit gevoel natuurlijk nog bevestigen. Toch hebben we het gevoel dat we uren al trappend op de pedalen zouden kunnen doorbrengen op de nieuwe Spectral.

We reden onze test met het topmodel en bergaf ontdekten we een levendige en lichte fiets. De Spectral is achteraan kort, makkelijk te plaatsen en de algemene zitpositie is zeer goed. Je voelt dat Canyon de ruwe kantjes nog van de geometrie heeft afgeschuurd. De stijfheid van de fiets is conform de doeleinden van de fiets. De Enve M60-wielen op het duurste model zijn misschien een tikkeltje too much maar de andere configuraties kunnen ons wel bekoren.

Ook Canyon stapt over op de Boost-standaard. De achterdriehoek wordt groter en de staande achtervork komt iets meer naar buiten te staan. Onze enkels kwamen er tijdens deze eerste test dan ook regelmatig mee in aanraking.

Door de keuze voor banden van 2.6 op de 27,5″-wielen beschik je over een goede stabiliteit en een uitstekende grip zonder dat je geconfronteerd wordt met banden die te hard vervormen, wat bij bredere banden wel het geval is. Het debat over de juiste wielmaat is echter een debat zonder einde en we hadden dan ook graag deze Canyon Spectral 2018 eens leren kennen met 29″-wielen, al waren we na afloop van deze test meer dan tevreden over de 27,5″-wielen.

De grote ‘meerwaarde’ van deze nieuwe Canyon Spectral 2018 is ongetwijfeld de vering. De vorige generatie begon dan ook wat te verouderen. De nieuwe vering leek ons in alle omstandigheden zeer actief te reageren, zowel tijdens het remmen als op de ruwste ondergrond. De vering blijft actief en je geniet dan ook van een betere grip en een betere controle. De uitgevoerde wijzigingen zijn dan ook een succes.

De rest van het rijgedrag lijkt ons zeer goed. Op technische stroken schenkt de fiets je alle vertrouwen en je voelt dat de capaciteiten van de fiets zijn toegenomen zonder dat dit invloed heeft gehad op zijn klimprestaties.

Het lijdt geen twijfel dat de Canyon Spectral 2018 zich in het rijtje mag voegen van de fietsen die alles kunnen. Hij is moderner geworden en door de kleine technische innovaties evolueert hij in de goede richting. We kijken er dan ook al naar uit om hem te onderwerpen aan een langere test.

Meer info op www.canyon.com

Actiefoto’s copyright Boris Beyer/Canyon

DoorPaul Humbert