Eerste test | Canyon Torque 2018: voor een menu naar keuze
Door Paul Humbert -
Na de Spectral is het nu de beurt aan de Torque! Canyon presenteerde onlangs de nieuwste versie van een model dat beetje bij beetje zijn plaats heeft gevonden in het gamma van het Duitse merk. De Canyon Torque kwam op de markt als een freeridewapen – met een vork met een dubbele kroon – maar hij heeft zich ondertussen meer aan de huidige vraag aangepast. Vandaag rekent dit enduromonster op een veerweg van 175 millimeter en wij mochten op Madeira al een dagje doorbrengen in zijn gezelschap.
Door zijn geometrie bevindt de fiets zich in de grijze zone die we freeride noemen, tussen enduro en downhill in. We kunnen de Torque dan ook het best omschrijven als een gravity bike. De fiets is uitgerust met 27,5″-wielen en de veerweg bedraagt achteraan en vooraan respectievelijk 175 en 180 millimeter.
De Canyon Torque 2018 heeft een balhoofdhoek van 65,3 graden en een liggende achtervork van 425 millimeter. De reach bedraagt op de large 440 millimeter en hij is te verkrijgen in vijf maten: XS – enkel in aluminium – S, M, L en XL.
De fiets werd ontworpen om gebruikt te worden met een 780 millimeter breed stuur en een stuurpen van 40 millimeter. De lancering van de fiets valt ook samen met de lancering van het onderdelenmerk, G5, van Canyon.
Later komen we in een ander artikel nog terug op dit nieuwe onderdelenmerk.
De ophanging is het hart van de Torque 2018 en Canyon zocht en vond daarvoor inspiratie bij de Sender. Canyon stelde zich tot doel dat de vering de tractie, gevoeligheid, anti-squat en anti-rise moest verbeteren.
Daarvoor maakte het merk schoon schip met de vorige Torque. Hier vinden we achteraan een draaipunt op de staande achtervork, net boven de achteras, zoals dat ook bij de Spectral het geval is. De link lijkt meer op die van de Sender (zonder zijn MX link). Canyon preciseert dat er nu een dropper post van 150 millimeter kan gebruikt worden (170 millimeter op de maten L en XL in carbon).
De scharnierpunten werden zodanig geplaatst om het beste compromis te vinden tussen anti-squat en anti-rise, dit alles zou moeten leiden tot een vering die in alle omstandigheden actiever werkt.
Op de dempingscurve lezen we af dat de vering in het begin van de slag het terrein goed leest om nadien wat stugger te worden alvorens de grote schokken op te vangen. Canyon moedigt zijn gebruikers aan om tokens te gebruiken om de compressie en het luchtvolume in de demper te wijzigen.
Het gamma van de nieuwe Torque bestaat zowel uit modellen met een aluminium frame als modellen met een carbon voordriehoek. Het carbon helpt om aan gewicht en stijfheid te winnen. Canyon koos voor unidirectionele vezels. De achterdriehoek is uit 6066-aluminium vervaardigd omdat men vindt dat dit materiaal minder gevoelig is voor impacts, wat een goede zaak is gezien het potentieel van de fiets.
Net zoals de Spectral is ook de Torque voorzien van een plastic cover onder de schuine buis om de kabels weg te werken zonder dat deze door het frame moeten lopen. We staan achter het idee, maar net zoals bij de Spectral hebben we nog geen zicht op de waterdichtheid van het geheel.
Net als de Spectral is ook de Torque uitgerust met een steekas waarbij de hendel in de as kan weggestopt worden.
Het Canyon Torque 2018-gamma
In totaal tellen we 7 modellen, waarbij de eerste vier modellen volledig uit aluminium zijn. Van het model 6.0 bestaat er ook een damesversie. De prijs gaat van 2199 tot 2999 euro.
De Torque CF (met een carbon voordriehoek dus) is in drie versies verkrijgbaar, gaande van 3499 tot 4999 euro.
Eerste test: Canyon Torque 2018 CF 9.0 Pro
Daags voordat we kennismaakten met de Spectral kregen we de Torque al te zien en we waren op zijn zachtst gezegd meteen onder de indruk. Ondanks het gravity-programma van de fiets klimt hij zeer goed.
De combinatie van een hoge stuurpost en een vlakke balhoofdhoek zorgt ervoor dat de fiets veel vertrouwen schenkt aan de berijder. De gelijkenissen met de Sender vallen meteen op. Het enige jammere is dat de pedalen de neiging hebben om vaak in aanraking te komen met de ondergrond.
De achterdriehoek geeft een compacte indruk en je kan de fiets makkelijk door de bochten gooien. Alvorens we ons been over de Canyon Torque 2018 gooiden moesten we onrechtstreeks denken aan de Santa Cruz Nomad, maar waar we op deze laatste de indruk hadden dat we op een kleine DH-fiets zaten, hebben we op de Torque eerder de indruk van op een grote endurofiets onderweg te zijn. De nieuwe Torque voelt licht aan, ligt goed in de hand, boezemt vertrouwen in en is dynamisch, ook bij lage snelheid of wanneer je niet gewoon bent om met dit type fiets onderweg te zijn.
De Canyon Torque 2018 schreeuwt gewoon om snelheid. De vering werkt super goed en het vergt amper energie om te accelereren. Canyon leverde duidelijk knap werk bij het moderniseren van het frame.
Na een dagje te hebben doorgebracht met de Canyon Torque 2018 hebben we het gevoel dat hij het beste van twee werelden verenigt. Hij combineert de capaciteiten van een grote DH-fiets met het polyvalente karakter van een endurofiets. Van deze laatste erft hij ook het lagere gewicht en het feit dat endurofietsen makkelijker in de hand liggen. Het blijft ook voor ons na één dag nog een beetje vaag om te omschrijven voor welke gebruikers de fiets nu echt bedoeld is, maar moest je veel in de bergen vertoeven en graag bergaf raggen bekijk dan zeker deze Canyon Torque 2018!
Meer info op www.canyon.com
Actiefoto’s: Boris Beyer/Canyon
Onze eerste test van de Canyon Spectral 2018 lees je hier.