Eerste test | Manitou R8 en Mara Pro XC: met brio naar de crosscountry-trails

Door Adrien Protano -

  • Staff pick

  • Techniek

Eerste test | Manitou R8 en Mara Pro XC: met brio naar de crosscountry-trails

In samenwerking met de atleten van het Decathlon Ford Racing Team ontwikkelde Manitou nieuwe XC-veringen die nu ook beschikbaar zijn voor het grote publiek. Het duo bestaat uit de R8 Pro-voorvork, met keuze uit een veerweg van 80 tot 120 mm, en de Mara Pro Inline XC-demper. We werden uitgenodigd in het Italiaanse Massa Marittima voor een eerste testrit.

De komst van Manitou in het crosscountry-segment is geen totale verrassing, aangezien we de veringen al talloze keren aan het werk hebben gezien in internationale wedstrijden, en meer bepaald onder de fietsen van het Decathlon Ford Racing Team. We reden er zelf ook al mee toen we eind vorig jaar op pad gingen met de fiets van Belgisch kampioene Emeline Detilleux, toen de nieuwe MTB-voorvork nog in de ontwerpfase zat: Eerste test | Rockrider Race 940 S: meesterwerk in voorbereiding!

Niet de giganten RockShox of Fox, en ook niet SR Suntour, het is Manitou waarvoor het Decathlon Ford Racing Team koos om de eerste XC full-suspension van het Franse merk te ontwikkelen. Het team is daarmee een van de weinige, zo niet het enige, in de paddocks die is uitgerust met Manitou-veringen. Het Amerikaanse merk is een belangrijke partner van Rockrider en de lancering van het Rockrider Ford Racing Team heeft het mogelijk gemaakt om de synergie nog verder te vergroten.

Nochtans is het seriemodel van de Rockrider Race 940 S (of liever de twee versies, zie ons artikel van enkele dagen geleden: Vergelijkende test | Rockrider Race 940 S vs 940 S LTD: welke kiezen?) niet uitgerust met deze veringen van Manitou, maar wel met exemplaren van RockShox … Waarom? Simpelweg omdat de respectievelijke marketing deadlines van Rockrider voor de Race 940 S en van Manitou voor de veringen niet samenvielen, omdat men tijdens de ontwikkelingsfase van de veringen een beetje achterop hinkte. Maar misschien volgt er in de toekomst wel een versie van de Race 940 S die standaard is uitgerust met Manitou-veringen …

Manitou R8 Pro-voorvork

Het is onmogelijk om naast de familiegelijkenissen van de Manitou R8 Pro te zien, die in het bijzonder de trekken van zijn voorganger, de R7, overneemt. Kijk maar naar de omgekeerde vorkboog en de vorkkroon in chroom. “Het doel was om simpelweg de beste crosscountry-vork te ontwikkelen die er is. Deze moest zo licht mogelijk zijn met behoud van de stijfheid die nodig is voor moderne XCO”, introduceert Phil Ott, productmanager bij het merk.

Constructie: een omgekeerde vorkboog natuurlijk!

De omgekeerde vorkboog is in de loop van de tijd een echt handelsmerk geworden van Manitou. Voor XC heeft dit ook zijn voordelen. Zo moet er minder materiaal gebruikt worden omdat de vorkboog aan de achterkant van het wiel kleiner is, terwijl de stijfheid vergelijkbaar of groter is (zoals met name het geval is bij de recente Fox 32 SC: Nieuw | Fox 32 SC GRIP SL 2025: een vorkboog aan de achterzijde en nog veel meer!).

Het doel van de fabrikant bij deze R8 Pro was om de verhouding tussen gewicht en stijfheid zoveel mogelijk te optimaliseren. “De beoefening van crosscountry wordt steeds technischer en vereist een uitrusting die meegroeit met de circuits”, legt Phil Ott uit. De vorkpoten groeien naar een diameter van 34 mm (vergeleken met 32 ​​mm voor de vorige R7), maar met een maximale vermindering van overtollig materiaal: de vorkboog wordt dankzij het gebruik van computersoftware voor spanningsanalyse zo licht mogelijk gemaakt, de vorkpoten zijn geperforeerd en de Hexlock SL-R as weegt slechts vijfentwintig gram.

Het resultaat? Een mooie score van slechts 1480 gram op de weegschaal, d.w.z. een gewicht dat identiek is aan wat RockShox aankondigt voor zijn SID Ultimate (we wogen ons testmodel op 1516 gram) en iets zwaarder dan de Fox 34 SC die door de fabrikant op 1422 gram wordt aangekondigd (en afklokte op 1490 gram op onze weegschaal).

Onder de interessante kleine details noemen we het zeshoekige systeem voor de wielas genaamd Hexlock SL-R. Deze is aan de binnenkant voorzien van schroefdraad en het is niet de as die draait als je hem vast- of losschroeft, maar wel een moer die aan de vork is bevestigd. Niet eenvoudig uit te leggen in woorden, maar in de praktijk zeer eenvoudig te hanteren! Nog een gesoigneerd punt: de effectieve geleiding van de remleiding.

Manitou levert ook een specifiek geïntegreerd spatbord dat gemakkelijk verwijderbaar is. Dit lijkt misschien een detail, maar dat is het niet, aangezien het aanpassen van een ander klassiek spatbord aan deze vork, zo niet onmogelijk is of op zijn minst een beetje gedoe kan zijn.

VTT Pro-X cartridge met 3 posities

De Manitou R8 Pro profiteert van de VTT PRO-X cartridge, die specifiek is voor het merk. VTT staat hier voor “Variable Terrain Tune”. Deze cartridge biedt drie verschillende compressie-instellingen, met twee verschillende circuits: de lockout is een stevige blokkering met een eigen speciaal circuit, terwijl de midden en open posities een circuit delen, dat een onafhankelijke instelling heeft voor de compressie bij lage snelheid in de volledig open stand.

MC2-veer, erfenis van de Dorado

Aan de andere kant gebruikt de R8 de XC-versie van Manitou’s Dorado Air-veer. Deze is voorzien van een speciaal ventiel om gelijktijdig de positieve en negatieve kamers van de vork te vullen, terwijl het ventiel om de druk aan te passen zich onderaan de linker vorkpoot bevindt. De onderkant van de rechter vorkpoot is gereserveerd voor de draaiknop voor de rebound, met een instelbereik van 18 klikken.

Net als bij de vorige MTB-vorken van het merk kan de veerweg worden aangepast in stappen van 10 mm (van 80 mm tot 120 mm) met behulp van afstandhouders die eenvoudig op hun plaats worden geklikt, in dezelfde filosofie als tokens. Deze worden standaard bij de vork geleverd, er is geen aankoop van extra onderdelen nodig. Een echte aanwinst bij het wisselen van fiets, om verschillende configuraties te testen met meer of minder veerweg of om eventueel je veerweg aan te passen aan het terrein … Dit is een optie die geen van zijn concurrenten aanbiedt op zo’n belangrijk instelbereik.

Onder de bovenste dop aan de zijde van de luchtveer vinden we het systeem genaamd IVA (Incremental Volume Adjust) van het merk, waarmee je het beheer van het einde van de slag kunt aanpassen met behulp van vier afstandhouders. In tegenstelling tot andere vorken waarbij de ‘volume spacers’ letterlijk en fysiek de ruimte opvullen, bepalen ze hier de positie van een waterdichte afdichting die het algemene volume beperkt.

Versies en prijzen

De Manitou R8 Pro is alleen verkrijgbaar in 29″-formaat en met een offset van 44 mm. Hij wordt verkocht voor een prijs van € 1199, wat nog steeds aanzienlijk is, maar iets onder de verkoopprijzen ligt die in het hogere segment worden aangerekend door Fox en RockShox. Zoals gebruikelijk bij Manitou is de MTB-voorvork alleen verkrijgbaar in het zwart en met glanzende stickers.

Mara Pro Inline XC-demper

Samen met de R8 Pro-voorvork heeft Manitou ook een nieuwe generatie van zijn Mara Pro Inline-demper ontwikkeld. Deze tweede generatie van de Mara Pro bestaat in twee versies: een eerste met een slag van 30 tot 65 mm, voldoende om zich aan te passen aan een reeks praktijken en toepassingen, en een tweede die specifiek is voor crosscountry (Mara Pro Inline XC) met een beperkte slag van 37,5 tot 45 mm, een specifiek hydraulisch onderdeel en een compacter en lichter chassis.

De Manitou Mara Pro Inline XC wordt aangekondigd op een gewicht van 295 gram. Onder de concurrentie zien we dat de RockShox SIDLuxe Ultimate en de Fox Float SL beide aangekondigd worden met een gewicht van iets minder dan 250 gram. Qua prijs worden de Mara Pro Inline en de Pro Inline XC verkocht voor € 550, terwijl de Trail-versie € 370 kost.

Deuce-hendel: een bediening met 3 posities uit eigen huis

Om dit alles correct te bedienen, heeft Manitou zijn eigen hendel met drie posities ontwikkeld. “We observeerden wat de concurrentie te bieden had en namen de tijd om een ​​unieke oplossing te creëren”, legt het Amerikaanse merk uit. Met het oog op de duurzaamheid gebruikt Manitou uitsluitend metalen onderdelen, wat er esthetisch prachtig uitziet.

Deze nieuwe lockout, genaamd Deuce, vormt een aanvulling op de Ace-bediening bedoeld voor telescopische zadelpennen die al in de catalogus van het merk aanwezig is. Met de Deuce-hendel combineert Manitou het vergrendelingssysteem met twee hendels en drie standen om tegelijkertijd de vork en de demper te bedienen, terwijl de derde hendel de dropper post bedient. Manitou legt uit dat het de hendels voor de lockout en de dropper post zo heeft ontworpen dat de gebruiker kan beslissen welke combinatie en opstelling op het stuur het beste bij hem of haar past, een extraatje dat wij zeer op prijs stellen!

Manitou R8 Pro en Mara Pro Inline XC: de terreintest

Op de prachtige paden van Massa Marittima, in Toscane, hadden we een namiddag lang de kans om op een Rockrider Race 940 S uitgerust met Manitou-veringen te springen. Ter informatie: voor een rijder van 63 kg kozen we op de vork voor 70 psi en 14 klikken rebound vanuit de gesloten positie, en op de demper voor een sag van 27% (94 psi) en 2 klikken rebound.

We herinneren je eraan dat dit slechts een testrit van een paar uur betreft om kennis te maken met de veringen, en dus geen duurtest zoals we vaak doen op Vojo. Daar kwam nog bij dat de Italiaanse trails te lijden hadden onder de hevige regenbuien die de singletracks in ware waterstromen veranderden. Kortom, niet de ideale omstandigheden om gloednieuwe veringen te ontdekken …

Ondanks deze lastige omstandigheden hebben we veel plezier gehad, zowel van het type “kinderlijk plezier van rijden in de modder” als van de aangename verrassing van dit nieuwe duo! Na een paar aanpassingen aan de instellingen voelden we ons snel thuis op deze Race 940 S met zijn Manitou-veringen.

Als we maar één punt uit onze confrontatie met de Manitou-veringen zouden moeten onthouden, zou het de balans zijn tussen de ondersteuning en het comfort van de vork. Bij vorken met een kleinere veerweg (zoals crosscountry-vorken) is de kern van de zaak altijd het verkrijgen van ondersteuning in het midden van de veerweg, terwijl de gevoeligheid behouden blijft bij de kleinste impacts, en dus op de eerste millimeters van de veerweg. Hierin schittert de Manitou R8 Pro, die behoorlijk hoog blijft in zijn veerweg, maar zonder oncomfortabel te zijn. Dit is geen vork die bij elke impact inzakt, waardoor we stuurprecisie, grip en comfort kunnen behouden.

Net als tijdens onze test van de RockShox SID Ultimate waardeerden we de drie posities die het duo bood, en vooral de tussenpositie. Op de Toscaanse trails zorgt deze laatste ervoor dat je een levendige en responsieve fiets hebt die de nodige tractie biedt voor de meest technische beklimmingen (het moet ook gezegd worden dat de Rockrider Race 940 S erg goed is in deze oefening: Vergelijkende test | Rockrider Race 940 S vs 940 S LTD: welke kiezen?). Gezien de goede ondersteuning die de open positie biedt, is het moeilijk te zeggen hoe nuttig deze tussenpositie is in afdalingen, waar deze bij andere vorken bijna noodzakelijk is. Nadat we gewend raakten aan de plaatsing van elke hendel op het stuur lag de lockout steeds gemakkelijk binnen handbereik.

Een punt waar de meningen uiteen kunnen lopen is dat de vork bij het triggeren een (klein) karakteristiek geluid laat horen, net zoals de nieuwe GripX-cartridges van Fox (zie Test nieuw | Fox 36 GRIPX & 38 GRIPX2: kleine details, grote veranderingen). Dit heeft geen invloed op de prestaties en is uitsluitend het gevolg van de circulatie van de olie in de cartridge. Net als bij het onderstel geven sommige rijders de voorkeur aan een volkomen stille fiets, terwijl anderen graag horen dat de fiets ‘werkt’. We stellen je echter gerust: het geluid blijft vrij discreet en na een paar bochten ben je eraan gewend.

Onder deze moeilijke omstandigheden, en op een fiets die we in zo’n korte tijd niet genoeg konden leren kennen, was het moeilijk om meer te leren over de Manitou-veringen, en vooral over de verhouding tussen gewicht en stijfheid. We kunnen echter zeggen dat we in geen van beide extremen ‘problemen’ met de stijfheid hebben gevoeld: de voorkant van de fiets bood een goede stuurprecisie zonder oncomfortabel te zijn vanwege de overmatige stijfheid. Dit is echter een punt dat we graag willen onderzoeken tijdens onze duurtest om te kunnen vergelijken met de belangrijkste concurrenten.

Verdict

Iets minder dan twee jaar nadat we ze voor het eerst zagen op het prototype van de Rockrider Race 940 S die gebruikt werd door het Decathlon Ford Racing Team, zijn de nieuwe XC-veringen eindelijk beschikbaar voor iedereen. Als het algemene uiterlijk van dit duo in lijn ligt met de vorige generatie, is het duidelijk dat er veel werk is verricht aan de R8 Pro-voorvork en de nieuwe generatie van de Mara Pro-dempers. Naast het sobere uiterlijk en het geringe gewicht (1480 gram voor de voorvork, 295 gram voor de demper), is het op het terrein dat de Manitou-veringen ons echt hebben weten te verrassen met een slimme balans tussen comfort aan het begin van de veerweg en ondersteuning over de hele veerweg. De bediening met drie posities is een echt succes, met een tussenpositie die relevant is. We kunnen niet wachten om ze op de proef te stellen op onze trails thuis …  

Meer info via https://hayesbicycle.com

Foto’s copyright Bike Connection Agency Winter / Rupert Fowler

DoorAdrien Protano