Eerste test | Michelin Force XC, Force AM en Wild AM

Door Paul Humbert -

  • Techniek

Eerste test | Michelin Force XC, Force AM en Wild AM

Nadat Michelin eerder zijn endurobanden al onder handen had genomen, was het nu de beurt om de nieuwe xc- en all mountain-banden aan het grote publiek voor te stellen: de Jet XCR en de Force XC voor crosscountry en de Force AM en Wild AM voor all mountain.

Maar alvorens in detail terug te komen op onze eerste test, krijgen we van Vincent Ledieu, de ingenieur die aan de wieg stond van dit gamma, eerst nog tekst en uitleg over de eigenschappen van de nieuwe banden.

We kunnen de nieuwe banden in twee groepen onderverdelen: aan de ene kant de Jet XCR en de Force XC, die beide voor crosscountry bedoeld zijn, en aan de andere kant de Force AM en de Wild AM voor de all mountain-discipline.

Het nieuwe profiel en de nieuwe karkassen worden vergezeld door een nieuw rubber compound. Net zoals alle bandenfabrikanten probeert ook Michelin om de stevigste banden te produceren die het meeste grip bieden. En Michelin werkt daarvoor natuurlijk ook nauw samen met de renners die door hen gesponsord worden. Zo werd het nieuwe xc-gamma ontwikkeld op de circuits van de wereldbeker en van de Olympische Spelen. En de all mountain-banden werden dan weer ontwikkeld dankzij de ervaring in enduro.

In totaal wil het merk de komende drie jaar maar liefst vier gamma’s ontwikkelen. Vandaag is het de beurt aan de Competition Line en in een tweede tijd is het de beurt aan de Performance Line.

Michelin begon al in 2014 met de ontwikkeling van dit nieuwe gamma. Intern ging de afdeling die met de ontwikkeling van MTB-producten bezig is rond de tafel zitten met de technische afdeling die de banden maakt. De banden kunnen genieten van de kennis dat het merk vergaart met het ontwikkelen van winterbanden voor auto’s, maar ook van banden voor crossmotors of vrachtwagens. De volgende stap in de ontwikkeling is het eigenlijke contact met het terrein.

Voor de xc-banden was het belangrijk om banden te ontwikkelen die voldoende grip en rendement bieden, want voor een renner is het van essentieel belang om te kunnen vertrouwen op het rijgedrag van zijn banden. Dat geeft een mentale rust in een sport waarin elk detail telt en daardoor spaart de renner energie. En men zoekt ook steeds naar banden waarmee zo weinig mogelijk wordt lek gereden, want hoe minder je lek rijdt, hoe minder tijd je in de materiaalpost moet doorbrengen en hoe minder tijd je verliest. In 2016 telde de teammanager van BH-Suntour-KMC, waarmee Michelin samenwerkte in de ontwikkeling van de nieuwe banden, op plusminus 50 wedstrijddagen 8 lekke banden, en dat met 12 renners. Op de twee xc-banden was het dan ook van cruciaal belang om de soepelheid van de band te doseren.

Op de Force AM en de Wild AM (de banden voor all mountain) lag het accent, naast de grip, ook op de stevigheid van de band. Maar waar gebruik je nu best welke band? Elke band is geschikt om zowel vooraan als achteraan gemonteerd te worden, maar in crosscountry zouden wij toch opteren voor een combinatie van de Force XC vooraan en de Jet XCR achteraan, net zoals de combinatie van de Wild AM en de Force AM in all mountain.

Er werden twee rubber compounds ontwikkeld om het bandenprofiel de juiste eigenschappen te geven en Michelin werkt met rubber compounds die het zelf ontwikkeld heeft. Michelin gebruikt daarvoor de benaming GUM-X, maar het merk maakt nog een onderscheid met de GUM-X2D die twee verschillende rubber compounds combineert en te vinden is op de Jet XCR. De andere drie banden maken gebruik van het GUM-X3D rubber compound. Deze laatste soort maakt gebruik van drie rubber compounds: een onderlaag, een bovenlaag en nog een andere rubber compound voor de flanken. Dat geheel zou de juiste prestaties, tractie en grip moeten bieden.

Verder maakt Michelin gebruik van drie verschillende karkassen: Race Shield (het lichtste karkas), Cross Shield voor de Force XC en Trail Shield voor de Force AM en Wild AM.

Michelin Jet XCR

Het is vooral deze band die rond de wielen van de profs zal liggen, want hij werd voor het echte xc-werk ontwikkeld. De band heeft een zeer rond profiel en kleine noppen op de flanken. Bij het rijden vervormt de band lichtjes waardoor de noppen aan de zijkant makkelijk in contact komen met het terrein. Op dit model ging Michelin vooral op zoek naar voldoende grip. Zijn lichte karkas en zijn 3×150 TPI kregen de naam Race Shield mee. De bovenste laag van het GUMX-2D rubber compound is soepeler zodat de noppen veel grip kunnen bieden. De band kan zowel voor- als achteraan gemonteerd worden en is bedoeld voor een droge en zachte ondergrond. Michelin raadt de band tevens aan in combinatie met een Force XC vooraan.

Je zal nog wel tot de maand oktober moeten wachten alvorens je er je wielen mee zal kunnen uitrusten en we konden de band spijtig genoeg ook zelf nog niet ontdekken tijdens de presentatie. Noch het gewicht, noch de prijs zijn al gekend.

Michelin Force XC

Het profiel van deze band is iets uitgesprokener en de band heeft ook hogere noppen aan de zijkant. Daardoor is de band polyvalenter en meer geschikt voor een groter publiek. Het loopvlak doet een beetje denken aan de Enduro Rear die vorig jaar werd voorgesteld. De band is gemaakt uit drie verschillende rubber compounds (GUM-X3D) met twee lagen voor het loopvlak, zoals op de Jet XCR, en nog een andere rubber compound voor de noppen aan de zijkant. Het karkas is licht versterkt en krijgt de naam Cross Shield (3×110 TPI). De Force XC is op zijn gemak op een zachtere of gemengde ondergrond en het merk raadt de band vooral aan als voorband in combinatie met de Jet XCR. De band zal zowel in 26″, 27,5″ en 29″ beschikbaar zijn en de breedtes gaan van 2.1 tot 2.25. Hij kost rond de 40 euro, weegt 630 gram (29×2.1) en ligt al in de winkel.

Eerste test: 

Omdat de Michelin Jet XCR nog niet beschikbaar was, hebben we dus enkel de Force XC getest op het droge en rotsachtige parkoers rond Mandelieu. Natuurlijk is dit te kort om er conclusies uit te trekken, maar we kunnen al wel ons eerste gevoel met jullie delen. De banden werden ontwikkeld voor de bredere velgen van de ‘toekomst’; zo werd dit xc-model ontwikkeld om zo goed mogelijk te presteren op velgen van 21 tot 25 millimeter breedte. Op aangeven van het merk hebben we tijdens de test tussen twee ronden door steeds de druk wat veranderd, en dat zowel vooraan als achteraan.

Beginnen doen we met een bandendruk van 1.6 bar vooraan en 1.7 achteraan en al snel verlaagden we de druk om te kijken wat de band waard is. Het profiel van de band zorgt voor een geweldig compromis tussen een loopvlak dat zich vervormt en op de grond kleeft en zijdelingse noppen die hun werk uitstekend doen. Door het ronde profiel voel je wanneer de band meer grip krijgt zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan. We hadden het nodige vertrouwen in de band en wilden de druk steeds verder verlagen, iets waar de profs niet voor aarzelen. Maar we herhalen nogmaals dat het nog te vroeg is om al conclusies te trekken, ook al toonde deze band geen moment van zwakte, niet bergaf en niet bergop.

Michelin Force AM

Met de Force AM stappen we de wereld van de stevigere modellen binnen, modellen waar het gewicht minder van belang is. Het profiel van de Force AM is in grote lijnen hetzelfde als op zijn kleine broer, de Force XC. De noppen zijn iets prominenter en ook het karkas is steviger (3x60TPI) door een versterkingslaag van hoge densiteit. Het rubber compound dat gebruikt wordt voor de Force AM is identiek als deze van de Force XC (GUM-X3D). Ook de Force AM is bedoeld voor een droge en harde ondergrond. Als je graag iets polyvalenter wilt zijn, dan raadt het merk aan om vooraan een Wild AM te monteren in combinatie met deze Force AM achteraan. Michelin kondigt ook aan dat de Force AM geschikt is voor een e-mtb en dat er een band met een breedte van 2.6 beschikbaar is. Het gewicht van de band is nog niet gekend maar zal vermoedelijk ergens rond de 800 gram liggen. In de grootste onlinewinkels zal je deze band rond de veertig euro betalen.

De eerste test: 

Met deze band kunnen we met iets meer vertrouwen de paden aanvatten dan met de Force XC. De Force AM en de Wild AM werden ontwikkeld voor bredere velgen tot 30 millimeter. We voelen dat het rijgedrag hetzelfde is als met de Force XC, wat goed is, maar we voelen wel dat de band zich minder vervormt zodat hij meer bestemd is voor een polyvalent gebruik. Het extra gewicht van de band voel je natuurlijk wel als je bergop rijdt, maar is niet te hinderlijk. We eindigen onze lus met 1.4 bar achteraan en 1.35 bar vooraan. De band is misschien iets te zwaar voor crosscountry, maar we zien niet goed in wat een groot deel van de andere all mountain-beoefenaars kan weerhouden om deze band achteraan te monteren. Als we op het einde van de dag een blik werpen op de banden, valt het ons op dat de rotsen al sporen hebben achtergelaten …

Michelin Wild AM

Van de vier nieuwe modellen is deze band de ruigste en met zo’n naam zou je hem bijna bij de enduromodellen indelen. Het profiel en de noppen hebben niets gemeen met het Force-gamma. Om op een gemengd terrein te kunnen uitblinken, zijn de noppen van de band groter. Deze vervormen dan ook makkelijker om in contact te blijven met de ondergrond. Het karkas is identiek als datgene van de Force AM (Trail Shield), net zoals de mix van de drie rubber compounds. De band komt in juni op de markt, maar het gewicht en de prijs zijn nog niet gekend. Ook deze band is compatibel voor e-mtbs.

De eerste test:

Voor deze eerste test springen we op een Lapierre Zesty AM 927 en we voelen meteen dat we een andere wereld binnenstappen. De band is hoekiger, de noppen zijn groter en het karkas lijkt stevig. Op de piste voelen we dat de band stabiliteit geeft en dat hij het geen enkel moment laat afweten. De noppen aan de zijkant bewijzen zowel op rotsen als in zand dat ze soepel genoeg zijn om in contact te blijven met de ondergrond. Ook het rijgedrag bij het remmen was verbluffend. Zelf zouden we dan ook opteren om deze band vooraan te monteren in combinatie met de Force AM achteraan.

Deze eerste test liet ons ook toe om ons oor eens te luister te leggen bij de profs. Victor Koretzky is bijzonder tevreden over de grip van de nieuwe banden en dan vooral over de Jet XCR. Koretzky rijdt zowel vooraan als achteraan met banden van 2.25. Jordan Sarrou vertrouwde ons nog de bandendruk toe waarmee hij rondrijdt en we beseffen daardoor dat alles ook afhangt van het terrein en de renner zelf. Zo rijdt Sarrou in normale omstandigheden rond met 1.3 bar, en dat zowel vooraan als achteraan.

In afwachting van meer nieuws over het gewicht en de prijzen van alle modellen, kan je op de website van Michelin al wat meer te weten komen over de banden: bike.michelin.com/en/vtt

Foto’s: Michelin – Stephane Candé, Jérémie Reuiller, Manu Molle, Nicolas Joly.

DoorPaul Humbert