Eerste test | Michelin Wild Enduro: de nieuwe endurobanden van Bibendum

Door Paul Humbert -

  • Techniek

Eerste test | Michelin Wild Enduro: de nieuwe endurobanden van Bibendum

Enkele maanden nadat Michelin zijn nieuwste xc-banden voorstelde, is het nu de beurt aan het vernieuwde endurogamma om aan het grote publiek voorgesteld te worden. Dat nieuwe Michelin Wild Enduro 2018-gamma kent twee verschillende bandenprofielen en maakt eveneens gebruik van twee verschillende rubbersoorten. Dit leverde drie nieuwe banden op waarvan Michelin hoopt dat ze in 80% van de omstandigheden ingezet kunnen worden, in enduro wel te verstaan.

Naast de nieuwe Wild Enduro-reeks blijft ook de Rock’r-band in de catalogus staan. Deze laatste is meer bedoeld voor extremere omstandigheden. Daarnaast is er ook de Force Enduro, een specifieke achterband die onder de naam Wild Race’r Enduro Rear reeds in het gamma zat en vorige lente de naam adopteerde van het Force all mountain-gamma. Ook de Mud-banden staan nog steeds in de catalogus.

De nieuwe Michelin Wild Enduro-reeks bestaat uit twee voorbanden die dezelfde noppen delen maar wel uit een ander soort rubber zijn vervaardigd (Magi-X2 en Gum-X3D). Een achterband uit het Gum-X3D-rubber vervolledigt het aanbod. Het aanbod wordt dus opzettelijk vereenvoudigd en de nieuwkomers zijn zodanig ontworpen dat ze inzetbaar zouden moeten zijn in zoveel mogelijk omstandigheden (tot 80% van de omstandigheden volgens het merk).

Het Magi-X2-rubber is een rubber dat eerder de ervaren renners zal plezieren, terwijl het Gum-X3D-rubber dan weer bedoeld is voor de ‘gewone’ stervelingen. Doordat deze laatste band minder stijf is, zou hij comfortabeler moeten zijn. Voor gewone stervelingen is het ook makkelijker om deze laatste de juiste richting uit te sturen. Sommige atleten maakten tijdens de EWS al gebruik van het X3D-rubber, vooral op momenten dat ze het Magi-X2-rubber, dat een strengere hand nodig heeft, niet nodig achtten. Het Magi-X2-rubber mag dan wel meer grip bieden, door de grotere stijfheid van de band is het ook vermoeiender om hem door de juiste sporen te leiden.

Voor Michelin is het vooral de voorband die een leidende rol heeft en 80% van de grip moet garanderen. Het is dan ook vooral met het profiel van de voorband dat men aan de slag ging om op zoek te gaan naar meer progressiviteit, een groter aanpassingsvermogen aan het terrein en naar voldoende vertrouwen bij het remmen. Ook comfort maakt deel uit van de beoogde kwaliteiten van de band, net zoals het gewicht dat Michelin met dit nieuwe gamma naar beneden wilde halen.

Voor de achterband beoogde men vooral een zekere robuustheid en grip, al moest hij ook allround blijven. Ook de achterband werd versterkt door een nieuw Gravity Shield-karkas dat zich net boven de bandhiel bevindt. Dit karkas moet ervoor zorgen dat de band beter de vorm van een impact aanneemt en daardoor minder gevoelig is voor snakebites.

De twee nieuwe bandenprofielen hebben beiden een zeer vierkantig uiterlijk, al zijn ze makkelijk van elkaar te onderscheiden. Op de voorband van de Michelin Wild Enduro zien we aan de zijkant vrij hoge en rechte noppen. De noppen zijn ook volumineuzer en er zit meer ruimte tussen de noppen dan op de Michelin Wild Enduro-achterband. Deze laatste telt meer noppen die lager zijn maar wel nog steeds vierkantig zijn.

Beide banden krijgen een Gravity Shield-karkas. De voorband is naast de drie 60 TPI-lagen ook nog eens voorzien van een extra high density-laag, terwijl de achterband een nog grotere high density-laag meekrijgt naast de drie 33 TPI-lagen en enkele zones die nog extra beschermd worden tegen snakebites.

De Michelin Wild Enduro-voorband (27,5″ – doorsnede 2.4) klokte af op 978 gram met het Gum-X3D-rubber en op 1 kilogram met het Magi-X2-rubber. De Michelin Wild Enduro-achterband komt uit op 1,1 kilogram.

Eerste test: Michelin Wild Enduro 27,5 2018

In het hinterland van San Remo maakten we kennis met de drie nieuwe Michelin Wild Enduro-banden.

We gingen er op pad met een 27,5″-versie van de band in een doorsnede van 2.4. Ze werden gemonteerd op zeer brede Ibis 742-velgen met een interne breedte van 35 millimeter.

Het eerste wat ons meteen opvalt is het gedrag van de banden wanneer we remmen: bij elke snok aan onze remhendels blijven ze aan de ondergrond kleven waardoor we mooi onze lijnen kunnen houden.

Als je de banden in je handen neemt, voel je de stijfheid van het karkas en de stevigheid van het geheel. Eens op de fiets is dat gevoel net hetzelfde en de banden wekken dan ook veel vertrouwen op. We waren bang dat de voorband eens hij platgegooid zou worden iets zwakker zou zijn, maar het iets soepelere karkas en de noppen doen uitstekend hun job. We voelen dat de noppen vervormen, zonder dat we de indruk krijgen dat we op een bepaald moment onze grip zullen verliezen.

Het is moeilijk om het onaangename gevoel te omschrijven van het moment dat je de controle van je fiets verliest, maar niemand wil ermee geconfronteerd worden. Met de Michelin Wild Enduro-voorband ging men dan ook op zoek naar meer zijdelingse grip en de band helpt het wiel bij het terugkeren naar zijn oorspronkelijke positie.

We hebben enkele dagen mogen rondrijden met de Michelin Wild Enduro-banden. We deden dit op zowel een droog en rotsachtig terrein als op iets gevarieerder terrein. In die omstandigheden voelden ze zich steeds thuis en het is nu aan ons om de banden mee te nemen naar een lossere ondergrond, modder of koudere omstandigheden. We telden trouwens na afloop ook één lekke achterband, op de hoek van een nop.

Het verschil tussen het Gum-X3D-rubber en het Magi-X2-rubber is zeer klein. Eerlijkheidshalve moeten we zelfs toegeven dat we het verschil niet meteen gevoeld hebben. Als we sneller reden, voelden we wel dat het Gravity Shield-karkas in combinatie met het Magi-X2-rubber voor extra stabiliteit zorgde, waar de Gum-X3D-versie ons minder vertrouwen schonk. Verder lijkt het erop dat de slijtvastheid van het Magi-X2-rubber minder hoog is en dat deze band iets meer rolweerstand biedt op de vlot rollende stroken.

Michelin legt momenteel nog de laatste hand aan zijn nieuwe endurobanden en in de loop van de maand maart zouden de eerste exemplaren in de winkels moeten liggen, te beginnen met de 27,5″-exemplaren. De adviesprijzen van de verschillende modellen zijn nog niet gekend.

Zelf hebben we nog wat meer tijd nodig om een definitief portret te kunnen schetsen van deze nieuwe Michelin Wild Enduro 2018-banden, maar het lijkt er wel op dat het merk van Bibendum in blakende gezondheid is teruggekeerd.

Meer info op bike.michelin.com

DoorPaul Humbert