Eerste test | Orbea Oiz 2019: XC 100 mm of TR 120 mm, welke kies je?
Door Olivier Béart -
De nieuwe Orbea Oiz 2019 werd afgelopen zomer al aan pers en publiek voorgesteld. Op deze nieuwe Oiz wordt hetzelfde frame ingezet op twee modellen: één voor crosscountry en één voor trail. Door simpelweg de vork, achterdemper en wat andere accessoires te verwisselen, stap je over van een pure XC-racer met 100 millimeter veerweg naar een potigere trailfiets met 120 millimeter veerweg. Dat ziet er op papier allemaal geweldig uit, maar hoe uit dat zich op het terrein? Dat is de vraag waar we mee worstelden en we trokken naar de Pyreneeën voor een eerste test van beide modellen.
In dit artikel gaan we het dan ook vooral hebben over onze bevindingen aan het stuur van de twee modellen: de Orbea Oiz XC met 100 millimeter veerweg (linkerfoto) en de Orbea Oiz TR met 120 millimeter veerweg (rechterfoto). Bedoeling is om te checken of het op papier aangekondigde verschil ook op het terrein daadwerkelijk aanwezig is. Daarnaast willen we ook het actieterrein van beiden beter definiëren. Tot slot zullen we ons hart laten spreken over welk model onze voorkeur geniet.
Orbea speelde het spel tijdens dit press camp in de Spaanse Pyreneeën zoals het hoorde door ons maar één frame toe te vertrouwen. Logisch wanneer je aankondigt dat je één frame kan inzetten voor twee verschillende modellen. Beginnen deden we met de XC-configuratie, waarna de mecaniciens (dankjewel daarvoor) ons frame voor de tweede testdag ombouwden tot de TR-versie!
Maar wat verandert er dan zoal tussen deze twee gedaantes, zul je jezelf afvragen? Wel, ten eerste werd de achterdemper verwisseld. Dit is nog steeds een Fox Float, maar wel één met meer veerweg. De F32SC-vork (100 millimeter) werd dan weer geruild voor een F34 SC (120 millimeter). De Ikon- (achteraan) en Ardent Race-band (vooraan) op de XC-versie verdwenen ten voordele van een Ardent Race- (achteraan) en Forekaster-band (vooraan) op de TR-versie en tot slot kreeg de Orbea Oiz TR ook een dropper post.
Nogmaals, indien je graag meer wilt nalezen over de verschillen tussen beide modellen en de technische details (keuze van achterdempers, invloed op de geometrie, …) neem dan een kijkje in het artikel waarin we beide modellen aan jullie voorstellen. Beginnen doen we hier, net zoals tijdens ons verblijf in Spanje, met de test van de XC-versie. Nadien stappen we over op de TR-configuratie. Op de volgende pagina lees je alles over onze eerste test>>>