Eerste test | Orbea Wild 2023: met uitgestoken klauwen
Door Paul Humbert -
In een markt waar e-mountainbikes steeds belangrijker worden, is Orbea niet van plan achter te blijven.Na de presentatie – en het succes – van zijn lichtgewicht e-bike, de Rise, is het nu de beurt aan de Wild voor een update.Deze “grote” e-mtb haalt zijn inspiratie uit de Rallon en wij reden er al een eerste testrit mee.
Het modeljaar 2023 van de Wild wordt uitgerust met een Bosch-motor, 29″-wielen en een veerweg van 160 millimeter vooraan en 160 of 170 millimeter achteraan.
Ter herinnering: de laatste versie van de Wild wist ons te bekoren met zijn geometrie, zijn geïntegreerde technologie, zijn ophanging en zijn algemene rijgedrag.Het was ook met die fiets dat we de streek van de Mont Ventoux gingen verkennen: Ontdekking | Vaucluse: de geheimen van de Mont Ventoux.
Maar is de Wild tussen toen (2020) en nu een slechte fiets geworden?Helemaal niet, maar de markt is geëvolueerd en de machine viel een beetje tussen twee stoelen. Langs de ene kant is in het MTB-segment van de e-bikes de veerweg vaak genereuzer, de geometrie agressiever en de batterij nog groter.Aan de andere kant zijn er de lichte e-bikes die iets veelzijdiger zijn qua geometrie, maar ook lichter, nauwkeuriger en wendbaarder zijn.Dat is de reden waarom Orbea zijn Wild een update heeft gegeven door er alle knowhow aan toe te voegen die het merk de afgelopen jaren heeft opgedaan tijdens de ontwikkeling van de andere fietsen in het gamma.
Orbea steekt niet onder stoelen of banken dat de Rallon als directe inspiratiebron diende.Ligt competitie aan de basis van de ontwikkeling van de Wild?Ja en nee.Orbea heeft ervoor gekozen om met een team deel te nemen aan de EWS-E, want waar het merk niet erg gelooft in de representatieve kant van het kampioenschap, waardeert het wel de feedback die deze wedstrijden in het terrein opleveren om de Wild verder te ontwikkelen.
Vooraleer het over de geometrie of de ophanging te hebben, wilde Orbea eerst de constructieve elementen van het frame benadrukken. Markle Uriarte, de productmanager van zowel de Wild als de Rallon, vestigt onze aandacht op het feit dat Orbea bij de lancering van de ontwikkeling van de nieuwe Wild een keuze moest maken die voor verdeeldheid zorgde: wel of niet een externe toegang hebben tot de batterij.Voor Orbea werd het een nee op deze fiets.Het merk heeft besloten om de stijfheid van het frame te bevorderen door het open ‘raam’ op de vorige generatie van de Wild nu weg te laten.Op dit deel van het frame wordt 70% aan stijfheid gewonnen, en het is gemakkelijk te begrijpen waarom.
Natuurlijk wordt de stijfheid van een frame niet berekend aan de hand van één buis, en Orbea kondigt een toename van 51,59% in stijfheid aan op de nieuwe generatie van de Wild.Het merk communiceert ook dat deze e-mountainbike 9,47% stijver is dan de huidige Rallon.Volgens hen moet een frame van een e-MTB 10% stijver zijn dan een “klassiek” mountainbikeframe om de extra belasting van de motor en de batterij te weerstaan.
De evolutie van de knowhow van Orbea liet het merk toe om het gewicht van het frame te doen dalen van 3660 naar 2758 gram.
Gewicht en stijfheid zijn één ding, maar Orbea is niet vergeten de verdeling van de massa, en vooral die van een grotere batterij, te optimaliseren.Om ervoor te zorgen dat het zwaartepunt zo laag mogelijk ligt, heeft het merk de interface rond de motor en batterij opnieuw ontworpen om kostbare centimeters te winnen.
Qua geometrie zien we dat de liggende achtervork een lengte heeft van 448 millimeter.Hierdoor zou de fiets aan behendigheid moeten winnen, maar het gedrag bergop zal onder de loep moeten worden genomen. De reach neemt toe tot 480 millimeter (op de large), de balhoofdhoek bedraagt 64 graden met een balhoofdbuis van 130 millimeter en de zitbuishoek 77,5 graden.
Het bottom bracket werd 5 millimeter hoger geplaatst ten opzichte van de vorige generatie omdat je op een e-bike trapt onder alle omstandigheden, waarbij het belangrijk is om met de pedalen impacts tegen obstakels te vermijden.
Net als op de Rallon, werd de zitbuis van de Wild zodanig ontworpen dat er grote telescopische zadelpennen in passen.Het merk geeft dit weer met de vermelding ‘Steep en Deep’. In het frame van de XL is daardoor ruimte voor een pen van 350 millimeter, in een large is dat 330 millimeter.
Zoals je al hebt begrepen, wordt de Wild wat forser met afmetingen in lijn van die van de Rallon.Orbea biedt 4 maten aan en laat zelfs ruimte voor de klant om te kiezen “tussen twee maten” voor enerzijds een meer speelse fiets of anderzijds een langere en meer geruststellende fiets.
De kinematica van de fiets verandert niet radicaal, maar hij werd verfijnd en de ophangingscurve zal bij het begin van de veerweg wat gevoeliger werken en vervolgens meer ondersteuning bieden dan bij eerdere generaties.Met een fiets die de erfgenaam van de Rallon wil worden, had Orbea ook niet echt een andere keuze. Het valt nog te bezien of de Wild nog steeds even toegankelijk is voor alle doelgroepen.
Waar Orbea op de Rise voor Shimano koos om de motor te leveren, is de Wild met de Performance CX-motor nog steeds uitgerust door Bosch. Daarbij komt de hele Smart System-interface met grote batterijen van 625 of 750 Wh, een sensor op het ventiel van het achterwiel, een app en tot slot kleine controllers.
De laatste zijn al bijna een jaar aangekondigd, maar zijn maar net aangekomen op deze nieuwe fiets: in plaats van een grote Kiox-controller is er een vrij eenvoudige aan-uitknop en controller op de bovenbuis, evenals een minimalistische drieknopsbediening die met de duim bediend wordt op het stuur.We verliezen de veelheid aan informatie van een bediening die is uitgerust met een scherm, maar dat kan ons niet echt schelen, aangezien we aan gebruiksgemak winnen terwijl we de belangrijkste informatie binnen zichtbereik houden (modus, grove autonomie).
De Wild is geschikt voor twee batterijen volgens de Bosch-normen: 625 Wh en 750 Wh.De keuze wordt bij aankoop aan de klant overgelaten: de kleinste batterij volstaat voor veel mensen, de meest sportieve toepassingen en de lichtste piloten.In het andere geval zul je voor de zwaardere batterij van 900 gram die hoog in de onderbuis is geplaatst wat gewicht moeten opofferen en krijg je ook een lichte vermindering in de prestaties. Orbea geeft aan dat alle modellen, van maat S tot XL, compatibel zijn met de “grote” batterij.
Op de topmodellen vinden we de kleine batterij en de Bosch Performance CX Race-motor die softwarematig een nieuwe, nog krachtigere modus integreert met een “verlengde boost”.
De Wild krijgt ook een nieuwe kap om de oplaadpoort net boven het hoofdscharnierpunt te bedekken.De poort verschuift meer naar buiten, wat een uitdaging was voor de ingenieurs, maar hierdoor kwam er ruimte vrij voor de telescopische zadelpen.
De cockpit werd volledig opnieuw ontworpen door Orbea met een “geoptimaliseerde” integratie.Het merk heeft ervoor gekozen om de kabels in het frame te integreren en langs de headset in het frame te laten verdwijnen. Dat balhoofd is voorzien van een vergrendelingssysteem, Spinblock genaamd, dat voorkomt dat de kabels bekneld raken.Om dit te bewerkstelligen, werd een bepaald ontwerp gebruikt van het eigen onderdelenmerk OC voor de stuurpen en spacers.
Om bewegingsruimte te garanderen, is het gebruik van een andere stuurpen mogelijk, mits er apart een nieuwe balhoofdkap wordt aangeschaft. Hierdoor gaat de Spinblock-blokkeringsfunctionaliteit echter verloren.Orbea zal vanaf de lancering drie lengtes van de stuurpen aanbieden, in twee verschillende prijsniveaus, wat een grote meerderheid van de gebruikers tevreden zou moeten stellen.
Wat het onderhoud betreft, hield Orbea rekening met de moeilijkheden die de integratie met zich meebracht.Om de noodzaak van een volledige demontage te minimaliseren, selecteerde het merk high-end headsetlagers van het merk Enduro waarvan beweerd wordt dat ze de volledige levensduur van de fiets meegaan.
Orbea heeft de hoofdlagers van het frame voorzien van een extra afdichting die moet verhinderen dat water van de hogedrukreiniger kan binnensijpelen.
Verder zien we nog een reeks beschermende elementen op de liggende achtervork, onder de onderbuis en op de kruising van de achterste driehoek ter hoogte van het hoofdscharnierpunt.
Orbea Wild 2023: het gamma
Voordat we ingaan op de details van het gamma, geven we mee dat Orbea ook een aluminium versie van het frame zal aanbieden, de “hydro”-versie.De complexe vormen en de verschillende buisconstructies vergden veel werk, maar Orbea is erin geslaagd een fiets aan te bieden met lijnen die bijna identiek zijn aan die van de carbon versie.
Voor de dempers koos Orbea op alle fietsen in het Wild-gamma voor Fox als leverancier. Het is mogelijk om een model met spiraalveer te installeren, maar Orbea raadt het gebruik van een luchtdemper aan.
In aluminium heb je de keuze uit drie modellen die respectievelijk 5699, 6199 en 6999 euro kosten. Het merk biedt ook drie kleuren aan voor deze modellen. In carbon heb je de keuze uit vier modellen en standaard uit twee kleuren voor respectievelijk 7299, 8399, 9499 en 11999 euro.
Op de carbon modellen is de MyO-personalisatie (kleur en tal van uitrustingen) van kracht. Op veel modellen zien we wielen van Oquo, die we in dit artikel aan jullie hebben voorgesteld: Presentatie & eerste test | Oquo: wanneer Orbea zich op het wiel stort.
De topmodellen flirten op de weegschaal met de grens van 20 kilogram. Tot slot geven we nog mee dat de fiets begin 2023 beschikbaar zal zijn. Hier vind je meer info over alle modellen: www.orbea.com/wild/
Orbea Wild M-LTD: de eerste test
Het was met het topmodel dat we de nieuwe Orbea Wild voor het eerst konden testen.Het frame bevond zich dus op het maximum van zijn capaciteiten.Ons testmodel was uitgerust met een vork met een veerweg van 170 millimeter.Gecombineerd met de 160 millimeter van de achtervering, zitten we op dezelfde normen als in enduro.
Onze testrit was ook de gelegenheid om de Bosch Performance CX Race-motor verder te leren kennen, en vooral de Race-modus. Die modus is voor de competitierenners onder ons een niet te verwaarlozen toevoeging, maar voor een gebruik buiten dat kader heeft deze modus weinig nut. Het grote nadeel is immers dat de soepelheid en het comfort verdwijnen bij het gebruik van de Race-modus.
We namen de Wild mee naar twee heel verschillende terreinen. Eerst reden we over een vlot rollend parcours met weinig of geen obstakels, vervolgens zochten we – zowel bergop als bergaf – steiler en technischer terrein op.
Esthetisch vinden we de Wild alvast geslaagd. Hij verbergt niet dat hij een “grote” e-mountainbike is, maar zijn strakke lijnen geven hem een nogal pittige uitstraling. Tot daar de looks, tijd om ons te concentreren op de instellingen van onze testfiets. We beginnen met de aanbevelingen van het merk voor ons gewicht en onze lengte. Al snel nemen we twee spacers weg onder het stuur, dat naar ons gevoel veel te hoog lag om voldoende druk op het voorwiel te leggen. Vervolgens vertragen we de rebound een beetje en dan zijn we klaar om te vertrekken.
Het eerste dat ons opvalt is dat de fiets stijver is geworden. De stijfheid is echter goed gedoseerd, zodat deze bijdraagt om aan stuurprecisie te winnen. Om grip te vinden heeft de fiets echter meer hulp van de bestuurder nodig en hij is ook iets minder tolerant geworden. De Wild is dus niet langer een boot die je rustig kan laten drijven.
Het is overduidelijk dat hij afstamt van de Rallon. Op het niveau van de geometrie ontdekken we een moderne fiets die beïnvloed werd door enduro.De grootste veranderingen voelen we echter aan de veringen. De Wild biedt beduidend meer ondersteuning in het midden van de veerweg, waardoor hij onder alle omstandigheden levendig blijft en zelfs de beste renners toelaat te accelereren met behoud van precisie bij hoge snelheden.
De fiets behoudt zijn snelheid in grote bochten en geeft je een klein duwtje bij het uitkomen van die bochten. In de snelle stroken behoud je de controle en alle nodige precisie.Je kunt ook zonder zorgen kleine jumps uitvoeren.
Bergaf transformeren de evolutie van het frame en de vering de fiets in een resoluut modernere en efficiëntere machine als het zoeken naar snelheid centraal staat.Wordt de fiets veeleisender?Gedeeltelijk wel, maar extreem wordt het niet.De analogie met de nieuwste Rallon is snel gevonden: de fiets blijft voor bijna iedereen toegankelijk, maar op deze fiets kun je niet zomaar een passagier zijn.Je zult jezelf goed in het midden van de machine moeten positioneren en erover moeten waken om het gewicht op het voorwiel te behouden om de fiets door de bochten te sturen. Tegelijk moet je ook tijdig druk zetten op de pedalen om hem volledig te animeren.
Bergop doorstaat de Wild met zijn korte liggende achtervork de test met vlag en wimpel wanneer we hem door krappe bochten sturen. De grip is goed en we hebben nooit het gevoel dat de fiets gaat steigeren. Het loont ook dat de pedalen hoog van de grond liggen, want we raken het terrein (bijna) nooit aan.
We waarderen de grote zadelpen met een drop van 170 millimeter enorm, waardoor we de perfecte zithoogte bergop kunnen combineren met voldoende speling om ons in de afdalingen te storten.
Over het Bosch Smart System en zijn minimalistische configuratie met een gestroomlijnde controller en een zeer eenvoudige bediening met drie knoppen kunnen we zeggen dat de ergonomie van de bediening geslaagd is en de weergave van de basisinformatie efficiënt.Aan de andere kant werd er geen deur gesloten voor wie dit via een app verder wil invullen.
Orbea gaf ons de kans om dezelfde fiets te proberen met de twee beschikbare batterijen.We voelen een klein verschil bij het rijden met de 625 Wh-batterij, die lichter en minder omvangrijk is, maar er is een echte test op hetzelfde rondje nodig om het rijgedrag van de fiets in de twee configuraties met elkaar te vergelijken.Qua energieverbruik is het natuurlijk moeilijk om echte waarden te geven, aangezien het allemaal afhangt van het gewicht, het terrein en de manier waarop ondersteuning wordt gevraagd. De “kleine” batterij is in onze ogen al duidelijk voldoende voor de meeste uitstapjes die we zouden overwegen met deze Wild.
Zes jaar geleden konden we ons moeilijk voorstellen om de eerste versie van de Wild mee te nemen naar een ruw bergachtig terrein of een bikepark, maar deze nieuwste versie verandert alles.De Wild laat zich gelden en positioneert zich stevig in het segment van de “grote” e-MTB’s die nergens bang voor zijn.Hij is iets veeleisender dan zijn voorganger, maar wordt ook efficiënter doordat hij gemakkelijker te plaatsen is, terwijl hij beter is uitgerust om schokken op te vangen.Enduro stroomt door de aderen van deze Wild en de technische oplossingen van Orbea op en rond het frame maken van hem een moderne fiets die zijn plaats tussen de marktleiders wil terugwinnen.
Meer info via www.orbea.com