Eerste test | Trek Powerfly 2019: carbon, integratie en verfijning
Door Paul Humbert -
Het heeft in het begin even geduurd, maar ondertussen zet ook Trek vol in op de elektrische mountainbikes. In het ruime gamma is de in 2016 voor het eerst uitgebrachte Powerfly het topmodel. In 2017 kreeg hij een eerste update, wat herhaald werd in 2018 en nu weer voor het nieuwe modeljaar 2019. De batterij is voortaan volledig in het frame geïntegreerd en er komen ook enkele carbon modellen.
Het Trek Powerfly-gamma blijft verder trouw aan 27,5 Plus-wielen en het LT-frame heeft een veerweg van 150 millimeter, terwijl het klassieke model het moet doen met 130 millimeter veerweg.
De semi-geïntegreerde modellen die in 2017 werden gepresenteerd (www.vojomag.nl/eerste-test-trek-powerfly-fs-9-lt-2018) zakken een plaatsje in de rangorde en de nieuwkomer met geïntegreerde batterij is vanaf heden het topmodel bij Trek.
De grootste uitdaging waar Trek voorstond, was het integreren van de Bosch-batterij. Na eerst de verschillende oplossingen en die van zijn concurrenten bestudeerd te hebben, maakte Trek de keuze om de batterij aan de rechterkant van het frame te integreren.
De batterij is vlot uitneembaar middels een handvat onderaan, bijvoorbeeld om ze op te laden, al kan dit laatste ook rechtstreeks op de fiets gebeuren.
Ook de afdekkap is trouwens volledig in het frame geïntegreerd.
De constructie van het aluminium frame verandert niet ten opzichte van het model van vorig jaar.
Zoals ook bij sommige andere merken het geval is, pakt ook Trek uit met twee modellen die uitgerust zijn met een carbon voordriehoek. De Carbon Powerfly is stijver en vooral 650 gram lichter dan zijn aluminium evenknie. De achterdriehoek is wel nog uit aluminium. Dit om de duurzaamheid te vergroten en omdat men achteraan toch minder gewichtswinst kan boeken wanneer men hier vezels zou gebruiken. Het gebruik van carbon vooraan geeft een grotere ontwerpvrijheid waardoor de motor nog harmonieuzer kon geïntegreerd worden.
De carbon modellen krijgen onderaan de bovenbuis nog een extra plaats om reservemateriaal of een bidon kwijt te kunnen.
Onder het frame zien we een mooi afgewerkte beschermkap (en flessenopenener). De Knock Block zorgt ervoor dat het stuur of de vork niet tegen het frame kan botsen. De geometrie kan dan weer gewijzigd worden met de mino-link.
Trek heeft voor zijn e-mountainbikes nog steeds het volste vertrouwen in Bosch en de Performance CX-motor. De redenen daarvoor zijn simpel: een betrouwbare motor, gegarandeerde leveringen en een uitstekende klantenservice. Om het risico van te late leveringen in drukke periodes uit te sluiten, kiest Trek voor slechts één motorleverancier voor zijn e-bikes. Daardoor is Trek één van de prioritaire merken bij Bosch.
De motor wordt bediend via een Purion-controller die een plaatsje vindt aan de linkerkant van het stuur. De knoppen hadden een iets duidelijkere klik mogen hebben, maar over het algemeen zijn we er best tevreden over. Tijdens het fietsen gebruikten we vooral de stand E-MTB, die zo goed als autonoom werkt.
Wat de ophanging betreft, verandert er niets bij de Trek Powerfly. Deze is nog steeds voorzien van de ABP-technologie (Active Breaking Pivot) met een scharnierpunt ter hoogte van de achteras. Voor de achterdemper doet Trek een beroep op de RE:aktiv-technologie en niet op de Thru Shaft-technologie die we op sommige topmodellen zien.
De balhoofdhoek bedraagt 66 graden met de mino-link in de positie High. Op de medium wordt de reach iets korter; deze bedraagt nu 443 millimeter in de plaats van 449. De lengte van de liggende achtervork blijft wel hetzelfde: 474 millimeter.
Voor de onderdelen vertrouwt Trek vooral op specifieke e-bike onderdelen zoals de versterkte Bontrager-wielen (voor de modellen FS9 en LT9) en de Fox-voorvork met een versterkt chassis en aangepaste hydraulica. Ook de banden (Bontrager 2.8) hebben verstevigde flanken. Om tijdig te stoppen, kiest Trek op zijn LT-versie voor remmen met vier zuigers.
Trek kiest niet voor de specifieke Sram EX8-groep voor zijn e-bikes, omdat deze laatste problemen lijkt te ondervinden met zijn cassette, maar wel voor een Sram Eagle-aandrijving.
Trek pakt met Bontrager ook uit met een nieuwe verse van de dropper post. Deze zou duurzamer moeten zijn en makkelijker te onderhouden.
Het Powerfly-gamma telt vijf LT-modellen met 150 millimeter veerweg achteraan en een voorvork van 160 millimeter. Prijskaartje: tussen de 3999 euro en 7999 euro voor het carbon topmodel.
Van de Powerfly FS zijn er drie herenmodellen en twee vrouwenmodellen verkrijgbaar. Ze hebben een veerweg van 130 millimeter en de prijzen gaan van 3499 tot 5499 euro.
En tot slot is er ook nog een hardtail Powerfly waarvan het instapmodel 2699 euro kost.
Eerste test | Trek Powerfly LT 9 Plus 2019
Het lijkt erop dat Trek zijn klanten over de streep wil trekken om met meer veerweg op pad te gaan. Wij zijn in ieder geval al fan, want in de meeste gevallen zijn wat extra veerweg en stevigere onderdelen een extra troef op een e-mountainbike.
We trokken naar het Zwitserse Bad Ragaz om er de ingenieurs van Trek te ontmoeten en een eerste rit te maken met de nieuwe Powerfly. In dit badkuuroord trekken we van de oevers van de Rijn de bergen in naar de bronnen waar het water met een temperatuur van 36°C ontspringt van de rotsen.
In deze omgeving krioelt het van de paden die we op onze Trek Powerfly LT 9 Plus 2019 mogen ontdekken. Voor alle duidelijkheid: we zijn hier onderweg met het aluminium topmodel uit de Powerfly-familie. Jammer genoeg was het carbon model nog niet beschikbaar zodat we beide modellen niet met elkaar kunnen vergelijken.
Enkel John Riley, de MTB-productmanager, had de beschikking over een carbon model.
Ook dit keer zitten we op de Trek Powerfly LT meteen als gegoten. De geometrie klopt als een bus en het rijgedrag van de fiets is heel netjes.
De liggende achtervork is niet de kortste die op de markt te vinden is, maar dat is volledig volgens plan. Bij het klimmen moet je dan ook niet bang zijn dat het voorwiel begint te steigeren, zelfs niet wanneer je in het zadel blijft zitten op de steilste beklimmingen. Dat minpuntje merkten we eerder wel al op, op bijvoorbeeld de Cannondale Moterra LT.
De nieuwe Powerfly mag dan wel langer zijn, toch stuurt hij zeer vlot door de bochten.
De grootste nieuwigheid zit hem dit jaar dus in het frame en de volledig geïntegreerde batterij. Het integreren van de batterij heeft echter geen invloed op het rijgedrag van de fiets.
De fiets en de veringen lezen het terrein perfect. Enkel de banden betrappen we af en toe op een foutje.
Zonder nadenken, storten we ons op de tracks waarbij we volledig vertrouwen op de fiets.
De Shimano-remmen met vier zuigers lieten ons nooit in de steek en de Bontrager dropper post was betrouwbaar en makkelijk in gebruik.
De Trek Powerfly LT 9 heeft niets avantgardistisch, maar hij is goed ontworpen (enkel een tikkeltje te lawaaierig), goed afgewerkt en zeer aangenaam om mee te rijden. In de nabije toekomst zal Trek ongetwijfeld verplicht zijn om de Powerfly verder te laten evolueren (denk maar aan de steeds nieuwe ontwikkelingen op het vlak van de motor), maar het gebruik van carbon laat het beste verhopen voor de toekomst.
Meer info op www.trekbikes.com
Foto’s copyright Sterling Lorence & Urban Engel