Eerste test | Trek Powerfly FS 9 LT 2018
Door Paul Humbert -
Het Powerfly-gamma van Trek bestaat al enkele jaren, maar voor 2018 zijn er toch enkele wijzigingen op te merken. De belangrijkste wijziging is dat de batterij vanaf nu in de schuine buis wordt geïntegreerd. Hieronder lees je alle details en onze bevindingen na een eerste test met de Trek Powerfly FS 9 LT.
Van de hardtail bestaan er drie versies, waarbij de Powerfly 9 is uitgerust met een vork van 120 millimeter en 27,5″-wielen waar banden van 2.8 rond liggen. Goedkoper zijn de Powerfly 7 en de Powerfly 5, die beide vanaf maat 17,5″ uitgerust zijn met 29″-wielen. De maten kleiner dan 15,5″ zijn uitgerust met 27,5″-wielen. In beide gevallen hebben de banden een doorsnede van 2.4 en telt de vork een veerweg van 100 millimeter.
Van de Powerfly full suspension bestaan er twee versies. De eerste versie heeft een veerweg van 130 millimeter en de LT-versie (Long Travel) 150 millimeter. Het is met dit laatste model dat we een eerste test hebben uitgevoerd. Op dit model vinden we ook de RE:aktiv-vering van het merk terug. Beide modellen zijn gewapend met banden van 2.8.
De opvallendste wijziging is de semi-geïntegreerde batterij. De batterij is verwijderbaar en kan zowel op als naast de fiets opgeladen worden. Ze werd zo laag mogelijk gemonteerd opdat de impact van het extra gewicht zo laag mogelijk zou zijn en het hele gamma maakt gebruik van een batterij van 500Wh.
Het hele Powerfly-gamma is trouwens uit aluminium vervaardigd.
De geometrie van de full suspensions is modern zonder dat de waarden te extreem zijn. De reach bedraagt 466 millimeter (maat 19,5″) op de klassieke versie en 454 millimeter op de LT-versie. De balhoofdhoek bedraagt dan weer 66 graden op de LT-versie en 66,9 graden op de klassieke versie.
Net zoals op het merendeel van de nieuwe Trek-fietsen zien we ook op de Powerfly de mino-link. Door deze link om te keren kan je de geometrie van de fiets aanpassen (Low en High).
Wat de kinematica betreft blijft de vering dankzij de ABP-technologie (Active Braking Pivot) actief tijdens het remmen. Op dit model biedt Trek zijn Full Floater-vering niet aan. De veringen presteren steeds beter en een meer klassieke kinematica laat toe om de achterdriehoek stijver te maken.
Voor de ondersteuning doet Trek een beroep op de Bosch Performance CX-motor. Deze motor krijgt nu een update met een E-MTB-modus (die de Sport-modus vervangt) waardoor de gebruiker zich minder moet bekommeren om de verschillende modi. Deze nieuwe modus werkt immers, bijna, autonoom.
Op het balhoofd zien we een Knock Block die moet vermijden dat het stuur en de vork tegen het frame botsen en dit dus beschadigen.
De kabels lopen netjes intern door het frame en de schuine buis wordt beschermd door een flessenopener (zeer opportuun).
Voor de onderdelen vertrouwt Trek op Bontrager, het onderdelenmerk van het huis. Op de modellen 9 en 8LT vinden we wielen terug zoals op de DH-modellen. Ze zijn dikker om weerstand te bieden tegen het extra gewicht van een e-mtb. Op dezelfde modellen zien we ook Fox E-bike-vorken.
Trek monteerde nog meer ‘specifieke’ onderdelen zoals de Sram Guide RE-remmen op de Powerfly 9 en een Sram EX1-aandrijving, een aandrijving met een 8-speed cassette (11-48) waarmee je telkens maar één versnelling hoger of lager kan schakelen.
En net zoals op de Scott E-Genius kan je op de Trek Powerfly een fietsstandaard monteren.
De markt van e-mountainbikes groeit nog steeds en parallel daaraan zagen we ook het Plus-segment van de banden groeien. Waar in het begin op e-mountainbikes vooral gekozen werd voor banden van 27,5×3, en vervolgens van 27,5×2,8, lijkt de keuze momenteel vooral te gaan naar banden met een doorsnede van 2.8 en 2.6. Toch zien we dat de instapmodellen en de Powerfly-hardtails nog zijn uitgerust met banden met een klassiekere doorsnede.
De prijzen van de Powerfly full suspensions gaan van 4999 tot 6099 euro en die van de hardtails schommelen tussen de 2999 en 4799 euro.
Trek Powerfly FS 9 LT: de eerste test
We trokken naar het Zwitserse Verbier om de Trek Powerfly FS 9 LT voor het eerst te ontdekken. We opteerden voor de grootste veerweg omdat je volgens ons in de bergen nooit over teveel veerweg kunt beschikken en dat geldt eigenlijk ook in het algemeen voor e-mountainbikes. We hebben de neiging te denken dat minder veerweg, en potentieel ook minder gewicht, niet opweegt tegen de voordelen van de grotere veerweg (en de rest van de onderdelen die ermee samengaan).
Ons testmodel is het topmodel van de Trek Powerfly-familie waar een prijskaartje van 6099 euro aan vasthangt. Daarvoor krijg je een Fox 36 E-bike-vork, een RockShox Deluxe RT3-demper en versterkte Bontrager Powerline Comp 40-wielen.
De ergonomie van de fiets is goed en we vinden ook al snel onze weg tussen de verschillende modi van de motor. Vooral bergop waarderen we de nieuwe E-MTB modus van de motor, maar toch doet deze de trapondersteuning niet vergeten. Een langere test is dan ook nodig om te besluiten of deze modus nut heeft.
Voor de banden vertrouwt Trek op Schwalbe Nobby Nic-exemplaren van 2.8.
Het is tijd om af te dalen en we werpen ons op een flow trail met kleine jumps. De fiets is stabiel en nergens worden we verrast, ook al kennen we de fiets nog maar amper. Op het technische terrein dat volgt merken we duidelijk dat het zwaartepunt van de Powerfly verbeterd werd. De fiets heeft ook dynamische eigenschappen die van hem een goede e-mtb maken.
Met zijn nieuwe Powerfly-gamma dicht Trek de kloof op de concurrentie door een naar ons gevoel goede e-mtb aan te bieden die niet te extreem is, maar eerder een goed compromis biedt. Trek opteerde nog niet voor een totale integratie of voor carbon. De huidige e-mountainbikes evolueren razendsnel en misschien dat de keuzes van Trek al snel achterhaald zullen zijn, maar als je stopt met door de catalogussen te struinen en je je op het belangrijkste concentreert, namelijk het plezier dat je op de fiets beleeft, dan zal je echt genieten aan het stuur van deze Trek Powerfly.
Meer info op de website www.trekbikes.com
Foto’s Sterling Laurence & Dan Milner