Eerste test | Triban 520 LTD: comfortabele limited edition
Door Esteban Hendrickx -
Smallere banden, een lager stuur … gravelbiken mag dan wel niet hetzelfde zijn als mountainbiken, toch delen beide hetzelfde avontuurlijke karakter. Toen Triban – een merk van Decathlon dat zich op gebruikscomfort richt en de race-ambities overlaat aan dat andere merk van de grote Franse speler, Van Rysel – ons onlangs de nieuwste 520 LTD voor enkele dagen toestuurde, lieten we alles voor wat het was en trokken we er twee dagen tussenuit op zoek naar wat plezier!
“Ik heb slechts één fiets ter beschikking (van dit model bestaan momenteel maar twee exemplaren en één daarvan houden we als showexemplaar), dus moest het je interesseren dan mag je hem testen. Het is diegene waarmee ik de Tuscany Trail heb gereden.” Met die woorden kom ik te weten dat er een Triban 520 LTD voor ons beschikbaar is voor een korte test, nog voordat hij officieel gelanceerd wordt (wat ondertussen gebeurd is). Een fiets om mee op avontuur te gaan en die beschikbaar is tijdens het enige weekend van de maand dat ik wat tijd heb … Perfect, toch?
Op vrijdagavond staat de fiets dan ook tiptop in orde te wachten in de gang, op zaterdag zit ik samen met hem in de trein op weg naar een nieuw avontuur!
We kunnen er niet meer omheen, steeds meer merken nemen een gravelbike op in hun gamma. Zo ook Decathlon. De Triban 520 staat al wat langer in de catalogus, maar nu komt het merk met een Limited Edition die we hier aan jullie voorstellen. De 520 LTD en de 520 delen niet enkel de naam, maar ook de prijs van 1000 euro.
Wanneer we de afmontage bekijken, hebben we de indruk dat de fiets een persoonlijkere toets heeft gekregen en een andere, avontuurlijkere insteek. Simpel, comfortabel en betrouwbaar, daar draait het om. Punt.
Triban 520 LTD: in detail
Het aluminium frame van de Triban 520 LTD heeft een comfortabele geometrie en samen met zijn carbon vork voldoet hij helemaal aan de norm van de moderne gravelbikes.
Het grootste verschil met de klassieke 520 zit hem in de wielen. Die wielen zijn exemplaren van 650cc en niet van 700cc. Hierdoor kun je bredere banden monteren (op onze testfiets zit een WTB Resolute van 42 millimeter) die voor meer comfort moeten zorgen en voor meer levendigheid op technisch terrein. De wielen zijn tubeless ready maar van origine wordt de Triban 520 LTD geleverd met binnenbanden.
Nog een verschil met de klassieke 520 is de Sram Apex 1x-aandrijving. Normaal gezien wordt de 11-42 cassette gecombineerd met een kettingblad van 44 tanden, maar onze testfiets was net teruggekeerd van de Tuscany Trail en was nog uitgerust met een kettingblad van 40 tanden. Wie de Tuscany Trail nog niet moest kennen, dit is een unsupported bikepacking-avontuur van 543 kilometer en 9200 hoogtemeters door een van de mooiste regio’s van Italië.
De andere onderdelen komen veelal uit eigen Triban-huis. Ze zijn sober, mooi afgewerkt en degelijk. Remmen doe je met TRP HY/RD-schijfremmen waarbij de hydraulische zuigers worden bediend door een kabel. Deze oplossing is compatibel met het merendeel van de remhendels die verkrijgbaar zijn, zonder dat men (te veel) moet inboeten aan remkwaliteiten.
Laat het avontuur beginnen
We willen het maximale halen uit de enkele dagen dat we de Triban 520 LTD tot onze beschikking hebben. We kozen voor een bikepacking trip van twee dagen door de Oostkantons. Een echte test, zoals jullie die gewoon zijn van Vojo, kunnen we dit noemen, maar omdat we tijdens deze twee dagen veel tijd hebben doorgebracht op het zadel, kunnen we wel al een eerste indruk meegeven.
Alvorens op het zadel te kruipen, moeten we nog enkele voorbereidingen treffen aan de Triban 520 LTD. Voor een tocht van twee dagen heb je niet veel nodig, zeker niet wanneer je van plan bent de nacht door te brengen in een hotelletje. Dus telt onze fiets slechts drie tassen: een zadeltas voor onze kleren en schoenen, een frametas voor wat reservemateriaal en nog een tasje op de bovenbuis voor wat waardevolle spullen en iets om de honger te stillen. Meteen duikt een eerste ‘ongemakje’ op. Eens alles op zijn plaats zit, merken we dat er op de zitbuis nog wel een bidon past, maar dat het moeilijk is om hem tijdens het rijden uit de bidonhouder te wrikken. Jammer, ook al omdat we zien dat er voldoende plaats was om de inserts voor de bidonhouder wat lager te plaatsen. Eigenlijk best raar wanneer je weet dat dit een fiets is die bedoeld is voor lange avontuurlijke tochten.
En kilometers malen is wat we zullen doen. Op onze eerste dag staat er maar liefst 120 kilometer over de GR op het menu. We beginnen in de stad en benutten dit moment om te wennen aan de zitpositie. Die is heel comfortabel. De 520 LTD is dan ook niet gemaakt om de snelste chrono neer te zetten. Onze GPS geeft een signaal en de eerste paden dienen zich aan. Het terrein ligt er droog en snel bij, het gewicht van de fiets en de tassen doen zich niet voelen en de 650cc-wielen belemmeren ons niet om een goed ritme aan te houden. Van zodra de trails technischer worden, merken we dat dit niet het type terrein is waar de fiets van houdt (en waar hij ook niet echt voor bedoeld is). Soms moeten we hard op de tanden bijten om toch maar vol te houden. Het grootste probleem op dit soort terrein is het bottom bracket dat vrij laag ligt. De pedalen raken dan ook regelmatig de grond en maken het er, in situaties waar de 520 LTD sowieso al moeite mee heeft, niet makkelijker op.
Wanneer de regen haar intrede maakt, of liever drie stevige onweersbuien, en de wegen herschapen worden in een kleverige brij, komen we plots een stuk trager vooruit. De banden hinken in die omstandigheden tegen hun limieten aan en wanneer het penibel wordt op de glibberige wegen, hebben we door het gewicht van de tassen alle moeite van de wereld om de fiets onder controle te houden. De gekozen versnellingen en verhoudingen zijn wel perfect en aangepast aan gevarieerd terrein. Ideaal voor lange tochten dus waar je vaak te maken krijgt met een wisselende omgeving. Of toch op het vlakke en op beklimmingen, want bergaf hadden we wel graag nog wat zwaarder getrapt.
Asfalt, paden, bos, zand, modder … de Triban 520 LTD kreeg in korte tijd het hele palet aan ondergrond voorgeschoteld waar een gravelbike voor bestemd is. En een van de leukste punten aan dit type fietsen is misschien wel de eenvoud: je trapt, je rijdt en je bent blij.
Maar de Triban 520 LTD is meer dan enkel eenvoudig, hij is ook samenhangend en efficiënt. De Sram Apex-groep is niet de snelste of de lichtste van de klas, maar je schakelt wel probleemloos. En de 1x-aandrijving is voor mountainbikers natuurlijk een plezier omdat ze plots niet opnieuw met een dubbel kettingblad moeten rekening houden. De remmen werken goed maar geven bij het remmen weinig feedback door. Dit komt omdat de zuigers hydraulisch werken maar wel mechanisch via een kabel bediend worden. Je voelt dus niet wanneer de remmen oververhit geraken of hoe ver de remplaatjes afgesleten zijn. Maar we hebben tijdens onze trip geen last gehad met de remmen. De Triban-wielen zouden we daarentegen wel meteen vervangen indien je van plan bent om de fiets intensief te gebruiken. Ze zien er wel stevig uit, maar ze zijn veel te zwaar.
Besluit
Ook al hebben we veel kilometers afgelegd, toch is dit niet voldoende om hier te spreken van een heuse test zoals we die gewoon zijn bij Vojo. We reden met de Triban 520 LTD ook nooit op ons vast trainingsrondje, zodat we ook daar niet meteen een vergelijkingspunt hebben met andere fietsen. De prijs van 1000 euro is ieder geval zeer concurrentieel. Desondanks kunnen we na de korte momenten van plezier en lijden die we met hem deelden, toch de grootste eigenschappen bepalen. De Triban 520 LTD is echt een heel comfortabele fiets die helemaal geen race-karakter heeft. De stijfheid en levendigheid van de fiets waren bevredigend, ook al moeten we nog wat langer met de fiets rijden om hier definitief uitsluitsel over te brengen. Je hebt het na dit artikel waarschijnlijk al wel begrepen, maar voor ons heeft hij zijn plaats verdiend om deel uit te maken van het avontuur!
Meer info op www.decathlon.be