Eerste test | YT Szepter: een gravity gravelbike?
Door Paul Humbert -
Wat een verrassing toen YT ons uitnodigde voor de lancering van zijn eerste gravelbike! Waarom? Omdat het merk met roots in de gravity scene vastbesloten is om hetzelfde DNA door te geven aan deze fiets. Voor ons redenen genoeg om naar het land te trekken waar gravel koning is. Missie: de visie op gravel van dit merk te ontdekken.
De lancering is een mijlpaal voor YT en het is de bedenker van het merk, Markus Flossmann, die achter het project staat. Wanneer het vooral XC-fietsen zijn die je interesse uitdragen, klinkt YT je misschien niet zo bekend in de oren, maar het Duitse merk maakte de afgelopen jaren een opmerkelijke entree in het mountainbiken en gravity. Onder de naam “Young Talent” bood YT aanvankelijk dirtbikes aan met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Daarna diversifiëerden ze naar downhill met de Tues, naar enduro met de Capra, naar all-mountain met de Jeffsy, kwam er met de Decoy ook een e-bike en meer recentelijk was er de “downcountry” Izzo.
Als we dit merktraject volgen, is het niet meer zo verwonderlijk dat ze op een bloeiende gravelmarkt terechtkomen. Het is waarschijnlijk het juiste moment, want alle merken proberen hun eigen definitie aan de discipline te geven, halverwege tussen puur prestatiegericht en avontuurlijk fietsen.
Voor Markus Flossmann is “gravel een offroad discipline, dus waarom niet!” Bovendien is YT een onverwachte speler in deze markt en kunnen ze zo een goeie slag slaan. Net als toen ze neerstreken in dirt. De impuls kwam deze keer echter niet van de dirt tracks, maar uit het hart van het merk, waar enkele medewerkers op zoek waren naar een leuke gravelbike als aanvulling op hun mountainbikes.
De vonk sloeg over bij YT toen hun zin om meer “fun” te brengen in gravel kruiste met partners uit de industrie die producten ontwikkelden in lijn met die wens. Lees: de XPLR-groep van Sram met verende voorvork en een telescopische zadelpen, aangepast aan gravel.
Voor YT moet de Szepter comfortabel zijn op de trails en voorzien zijn van hun “gravity”-DNA om snel te rijden op alle terreinen. De presentatie van het merk staat bol van slogans die hun nieuwe machine moeten karakteriseren: “lange ritten aanmoedigen”, “vermoeidheid verminderen”, “een leuke en levendige ervaring creëren”. Een hele boterham.
Concreet wil het merk zich richten tot mountainbikers die op zoek zijn naar een nieuwe fiets om het hele jaar door op te rijden. Gravel voor het plezier of zelfs voor dagelijks gebruik. Tegelijkertijd stapt YT met de Szepter af van “performance” gravel, marathon evenementen of zelfs adventure biking.
Naast de sleuteluitrusting zoals de vork en de telescopische zadelpen, heeft YT duidelijk zijn identiteit willen tonen in de keuze van de geometrie en andere onderdelen.
Qua geometrie wil het merk een fiets aanbieden die stabieler is dan de concurrentie en ook aan precisie wint. YT is geïnspireerd door zijn mountainbikes en gaat voor een lange reach (407mm in maat L) en een echt open stuurhoek van 69,3°.
Om dit mountainbike recept – waar we van houden – compleet te maken, biedt YT een vrij hoge stack voor een eerder rechte en centrale zitpositie. Dit wordt gecombineerd met een vrij rechte zitbuishoek van 74,3° om goede trapeigenschappen te behouden bij het klimmen. Dit alles is doorgetrokken in alle maten, van S tot XXL.
De YT Szepter wordt alleen aangeboden in carbon met een aangekondigd gewicht van 1,4 kg voor het frame (in maat L). Het merk heeft de constructie van het frame verdeeld in drie verschillende secties die Ray, YT’s productmanager, en Martin, hoofd design, aan ons presenteren. De twee werken hand in hand om een fiets aan te bieden die goede technische oplossingen biedt en tegelijkertijd de esthetische codes van het merk overneemt.
De balhoofdbuis moet alle mogelijke precisie aan het stuur geven. YT heeft deze zone versterkt en dit is te zien aan het reliëf bij de kruisingen van de buizen die een andere functie zouden hebben dan een loutere vormgeving.
Het bottom bracket kreeg ook een speciale behandeling. Dit gedeelte ondergaat veel stress en is daarom extra stijf om vermogensverlies te voorkomen.
De laatste zone waar de ingenieurs extra aandacht aan besteedden, is de verbinding tussen de achterste en de voorste driehoek. Bij de trapas zoeken we uiteraard stijfheid, maar ook tolerantie voor de krachten richting zitbuis om zo een beetje grip en comfort te krijgen. Dat gold ook voor de verbinding tussen de staande achtervork en de zitbuis. Men wilde een beetje flex van de zitbuis toestaan zonder de stijfheid van de trapas in gevaar te brengen.
Bij veel fietsen is de Rockshox Rudy XPLR-voorvork maar een accessoire. Niet bij de Szepter. Hier is hij echt een onderdeel van het fietsontwerp, net als elk ander element van het frame. De vork biedt 40mm veerweg, met een 51mm offset.
Op het topmodel, de Szepter Core 4, is een dropper post uit dezelfde stal geïnstalleerd die, naast zijn 75 mm veerweg, ook een kleine vering genaamd “ActiveRide” biedt. Die maakt het mogelijk kleine schokken weg te filteren.
Het team van Martin tekende framelijnen uit die de fiets een onderscheidend design geven. Of je er nu van houdt of niet. Ze worden verlengd door een spatbord dat op de verbinding van de zitbuis en de seatstays is geschroefd. Een tweede is geïntegreerd in de vork. YT gaat voor anders.
Op het frame zitten meerdere bevestigingspunten om accessoires te monteren. Op de onderbuis zijn er twee mogelijkheden om de bidonhouder te bevestigen. Eén voor traditionele bidonhouders en één voor de in Duitsland populaire Fidlock-bidonhouders.
Het frame slikt banden tot 700x45mm, maar de Szepters zijn standaard uitgerust met een veelzijdigere 700x42mm band.
YT Szepter: het gamma
De Szepter-reeks is vrij eenvoudig. Er zijn twee modellen, beide in carbon. Het Core 4-model, het hoogste van het gamma, krijg je voor 4499€ en is uitgerust met de hele Sram XPLR-groepset. Daarnaast is er natuurlijk de Rudy Ultimate-voorvork, een Reverb AXS XPLR-zadelpen, Force XPLR Etap AXS-remmen, -bediening en -derailleur, aangevuld met een Zipp Service Course-cockpit. De wielen zijn een WTB Proterra Light i23-combo en Resolute-banden van hetzelfde merk. Op de weegschaal is dat goed voor 9,9 kg (in maat S, zonder pedalen).
Het Core 3-model kost 3299€. Deze krijgt dezelfde filosofie mee, met componenten die toegankelijker maar niet minder coherent zijn. Als vork krijg je de instapversie van de Rudy. De Rival-groep wordt verkozen boven de Force-groep en de telescopische zadelpen valt weg. WTB levert opnieuw de wielen, maar we schakelen over op Speedterra i23. De wijzer van de weegschaal stopt nu bij 9,8 kg (in maat S, zonder pedalen).
Zoals we schreven, kondigt het merk op zijn website gewichten aan tussen 9,9 en 9,8 kg in maat S en zonder pedalen. De staff van YT had het echter over een gemiddelde van 10,1 kg op beide modellen.
De fiets is verkrijgbaar in 5 maten, ook al zijn sommige maten al slachtoffer van hun succes bij de Core 3-versie.
YT Szepter Core 4: de eerste test
Onder een loden hitte van 40 graden, ontmoetten we het YT-team in San Clemente in Californië. YT koos ervoor beroep te doen op zijn Noord-Amerikaanse kantoor om journalisten van divers allooi samen te brengen. Het doel: standpunten vergelijken over een discipline die vele facetten heeft maar een groot succes is op de vele pistes van het Amerikaanse secundaire wegennet.
We pakten de Szepter Core 4 voor een eerste rit, die gravelwegen met een aantal leuke singletracks mengde. Wat is nu het verschil tussen dit type gravel en een mountainbike uit de jaren 90? Frank, sinds 2017 verantwoordelijk voor de productontwikkeling bij YT en getuige van vele generaties mountainbikes, schrikt niet terug van deze vraag: “Je zou kunnen zeggen dat het hetzelfde is, maar met veel betere onderdelen, sterkere frames en nogal wat details die het verschil maken. Te beginnen met een positie waarmee je veel langer kunt fietsen.”
Die positie is zeer evenwichtig en aangenaam. Dat is precies wat het ontwikkelingsteam zocht, zoals Ray uitlegde. Met een zware mountainbike achtergrond als de onze lijkt het “recept” van de Szepter al snel vrij succesvol en logisch: een lange reach om je in het midden van de fiets te positioneren, een korte stuurpen voor meer rijprecisie en bewegingsvrijheid, een open stuurhoek en een rechte zitbuis voor een goede positie en een goede krachtoverbrenging tijdens het trappen.
Laten we duidelijk zijn: YT’s “mountainbike” recept werkt goed voor ons, vooral op de paden waar we zeer goed grip vinden. In vergelijking met andere gravelfietsen op de markt zitten we vrij hoog op het stuur. Daardoor kunnen we onze handen gemakkelijk in de beugels leggen met de nodige stabiliteit en vertrouwen.
De korte rit wordt gevolgd door een langere, met afwisselend weg-, track- en trailsecties en zelfs een paar kleine sprongen. Het frame is lekker stijf en heeft een goede dynamiek. Hetzelfde kan niet gezegd worden van de trage WTB-wielen. Uitgerust met grote 42 mm banden (druk: 2,0/2,4 bar) waarderen we de grip en stabiliteit in de afdaling, maar op het vlakke hebben we niet te maken met het scherpste mes in de la.
Als we dat aankaarten bij het team, steken ze het niet onder stoelen of banken: de ultieme veelzijdigheid bestaat niet met hun specificaties. Ze raden de aankoop aan van een tweede paar dynamischere wielen om dezelfde fiets beter tot uiting te laten komen als je regelmatiger op wegen of snelle paden wil rijden.
Verliest de fiets elke vorm van dynamiek? Niet echt. Je voelt de vork werken in de relaunch en de wielen geven je geen boost, maar het frame lijkt goed te reageren op je pedaalslagen en impulsen.
Op ons topmodel is de Sram XPLR-groep zeer aangenaam en trefzeker, aangepast aan het doel van de fiets. Als je de Core 3 nader bekijkt, zou je niet veel mogen verliezen aan plezier en de algemene spirit van de fiets zou hetzelfde moeten zijn.
Op de trails doet de positie je bijna vergeten dat je niet op een hardtail rijdt. Uiteraard is de filtratie niet hetzelfde, maar de kleine vering (Reverb AXS XPLR-vork en -zadelpen) doet uitstekend werk om de schokken die voortijdige vermoeidheid op de trails veroorzaken te verminderen. We rijden op zeer droge grond en de grip is uitstekend. De Szepter in deze configuratie is ook geweldig op technische beklimmingen, en we zijn onder de indruk van de tractie en trekkracht die hij biedt.
Een tweede dag op de Szepter laat zien dat de YT precies het tegenovergestelde is van de performance gravelfietsen die geïnspireerd zijn door de weg. Die winnen aan snelheid en efficiëntie, maar kunnen niet op tegen het comfort en de speelsheid van de YT. In die zin maakt het merk zijn belofte waar. De belangrijkste boodschap uit de vele regels van de YT-marketingpresentatie is deze: de YT Szepter is een uitstekend voorstel voor mountainbikers die op zoek zijn naar een fiets die beter bolt dan hun fully. Zo kunnen ze zich uitleven op de trails zonder zich volledig verloren te voelen.
De YT-medewerkers die we spraken, gaven trouwens aan dat als zij moesten kiezen uit het gamma, ze een Szepter zouden kiezen als aanvulling op een Capra (enduro) of een Decoy (e-bike).
Met de YT Szepter trekken we met een gerust hart de technische trails op om er dezelfde lijnen te nemen als met een mountainbike. In elk opzicht vindt de fiets zijn eigen harmonie. Op het terrein en op papier heeft hij zijn eigen identiteit en eigenheid. YT legde zichzelf geen beperkingen op wat betreft gewicht of geometrie en wij houden van hun visie op gravel. Uiteraard is het niet voor iedereen geschikt, maar dat is geen enkel probleem. De YT Szepter wordt niet extreem en je kan hem gebruiken op lange ritten als tijd niet belangrijk is. Of om te bikepacken als de weinige bevestigingspunten geen probleem zijn. Voor ons is deze Szepter een geslaagde, leuke machine die een nieuwe smaak geeft aan gravel: eentje waarmee je de sensatie van het mountainbiken kunt herontdekken op paden die met een plat stuur iets van hun plezier zouden hebben verloren.
Meer info op de site van YT.