Elektronische veringen en prototypes in de paddocks van de World Cup EDR in Finale Ligure

Door Paul Humbert -

  • Techniek

Elektronische veringen en prototypes in de paddocks van de World Cup EDR in Finale Ligure

Na de crosscountry en downhill is het nu de beurt aan het endurocircuit om de wereldbeker 2024 op gang te trappen. De eer voor de openingsmanche viel te beurt aan Finale Ligure, een locatie met een rijke geschiedenis in deze discipline. Voordat we de 5 specials induiken, maakten we eerst een rondje door de paddocks. Daar ontdekten we een aantal interessante dingen zoals elektronische veringen, een nieuwe band en een prototype pedalen:

Het wedstrijdformat is beknopter dan anders: een verkenningsdag op vrijdag en de World Cup EDR op zaterdag. De zondag staat in het teken van de E-EDR.

In de paddocks sluipen we eerst de stand van Specialized binnen, dat in beide races ruim vertegenwoordigd is. Gemeenschappelijk punt is dat bijna alle fietsen zijn uitgerust met elektronisch geregelde Flight Attendant-veringen. Sinds de lancering van de nieuwste generatie in XC, zagen we het systeem ook al op de Zeb en de Lyrik in enduro en in de DH van Fort William, maar ook op een demper, waarschijnlijk de Vivid.

Op dezelfde fiets zien we ook een prototype van automatische Look-pedalen met een groot platform. Na de herziening van zijn gamma platte pedalen zet het merk zijn ‘gravity’-offensief voort.

Nog steeds bij de tent van Specialized merken we dat het hele team is uitgerust met de nieuwe Sram Maven-remmen, behalve Kévin Miquel die de voorkeur geeft aan de Code RSC.

Nog steeds elektronica, maar deze keer bij Fox! Net voordat de fiets van Rémi Gauvin een wasbeurt krijgt, zien we dat die eveneens uitgerust lijkt te zijn met een automatisch controlesysteem voor de vering. We zien een doos en een batterij op de demper. Fox begon ooit met gelijkaardige systemen, waarna Sram krachtig reageerde, maar het lijkt erop dat Fox zijn laatste woord in dit onderwerp nog niet gezegd heeft.

We krijgen de bevestiging bij Commencal waar we op de fiets van Louis Jeandel duidelijk de locatie van de batterij kunnen zien.

Net toen we dachten alles al gezien te hebben op de fiets van Estelle Charles bij Specialized, spotten we ook een nieuwe Sram-pod voor de AXS-bedieningen die dichter bij de ‘oude’ bediening ligt die voorafging aan de T-Type reeks.

Bij Lapierre Zipp Gravity ontdekken we het prototype van de toekomstige enduro van het merk, hoogstwaarschijnlijk de Spicy, uiteraard is het Flight Attendant-systeem ook aanwezig.

Op het voorwiel wordt ons oog aangetrokken door een prototype van een Hutchinson-band die we nog niet eerder hadden gezien. We kenden de Toro en de Griffus in enduro, en hier ontdekken we een ontwerp met grote zijnoppen en een reeks van 3 en vervolgens 2 noppen op het loopvlak. Doet dit je denken aan de banden van de concurrentie?

Na de verkenningen zijn alle renners het erover eens dat het fysiek een zware wedstrijd zal worden. Maar ook enkele klassieke stroken van Finale Ligure blijven op het programma. Bij de dames behoren Isabeau Courdurier en Morgane Charre tot de favorieten. De eerste zal rijden op het prototype dat we hierboven zagen, de tweede kiest voor de nieuwe Pivot Switchblade. Die laatste valt onder de categorie kleine enduro, maar is lichter en levendiger dan de Pivot Firebird die de Française doorgaans gebruikt. Wie had gelijk? Antwoord zaterdagavond.

DoorPaul Humbert