Espero | Picture Organic Clothing: het verlangen om dingen anders te doen … ten goede!
Door Adrien Protano -
Het beoefenen van mountainbiken als hobby is merkbaar dichter verbonden met de natuur, waar de industrie eromheen dat vaak iets minder is. Sommige spelers werken er echter aan om dingen ‘beter’ te doen. Onze nieuwe rubriek, genaamd ‘Espero’, heeft tot doel een forum te zijn voor de inspanningen die in de wielerwereld worden waargenomen. In dit eerste artikel presenteert kledingmerk Picture Organic Clothing ons zijn ecologisch verantwoorde aanpak, waarbij een productie in Europa, een herstelservice en een vermindering van het aantal collecties centraal staan.
Espero is een nieuwe rubriek die we vanaf nu graag op regelmatige basis willen aanbieden. Voordat we het eerste onderwerp behandelen, willen we eerst even uitleggen wat deze rubriek inhoudt:
Espero wil het platform zijn voor inspanningen die de goede kant op gaan in de wielerwereld en waarin we aan de spelers zelf het woord zullen geven aan de hand van drie terugkerende vragen. Het idee hier is om eerder een amfitheater aan te bieden dan een rechtbank te zijn, omdat we ervan overtuigd zijn dat dingen kunnen evolueren door het bespreken en uitdragen van een positieve boodschap.
Dit verklaart de titel van deze nieuwe rubriek. Espero betekent ‘hoop’ in het Esperanto (universele taal) en draagt een positieve boodschap van hoop uit: dat op de lange termijn steeds meer merken zich zullen inspannen vanuit ecologisch oogpunt.
Beginnen doen we met het Franse bedrijf Picture Organic Clothing dat op een steenworp van onze redactie in het Franse Annecy is gesitueerd.
We legden drie vragen voor aan Florian Palluel, de duurzaamheidsmanager binnen het merk:
Welke gedachtegang heeft tot deze inspanningen geleid?
Sinds de oprichting van het bedrijf in 2008 hebben we ervoor gekozen om te focussen op specifieke materialen en fabrieken met een zo laag mogelijke impact op het milieu en om op lange termijn met hen samen te werken. Naast de materiaalkeuze hebben we er vanaf de ontwerpfase ook rekening mee gehouden om het herstellen van onze artikelen te bevorderen. Daarnaast denken we na over de creatie- en marketingmethoden, zoals bijvoorbeeld het terugdringen van het aantal collecties per jaar en het beperken van de effecten van fast fashion met verlaagde prijzen, om overconsumptie te voorkomen.
We moeten overstappen op een energieproductie met minder impact, zoals in Europa mogelijk is met hernieuwbare of minder vervuilende productiemethoden
Toeleveringsketens en de productie zelf zijn belangrijke punten. Naast de productie in Europa is ook de manier waarop de elektriciteit die wordt gebruikt in de productiemachines van belang, vooral als we weten dat de productie van deze energie op zichzelf 23% van de CO2-uitstoot vertegenwoordigt. Dat is de reden waarom het volkomen logisch is om over te stappen op een energieproductie met minder impact, zoals in Europa mogelijk is met hernieuwbare of minder vervuilende productiemethoden. Het punt over de productie van de energie die wordt gebruikt door machines is bovendien lonender dan bijvoorbeeld het punt over transport, dat uiteindelijk slechts 1 tot 3% van de totale uitstoot vertegenwoordigt. Over het algemeen wordt in de textielindustrie de keuze om in Azië te produceren vooral gemaakt om de productiekosten te verlagen, maar dat is een probleem dat verband houdt met het verkoopmodel via winkels. Als je echter voor een directe verkoop kiest, schakel je een speler in de keten uit en kunnen de publieksprijzen vergelijkbaar zijn, maar dan met productie in Europa.
Waarom deze inspanningen? Om welke redenen?
Om terug te keren naar een actueel onderwerp: sinds 2017 gebruiken we bij Picture geen PFC’s (perfluorkoolwaterstoffen) meer die met name in textiel worden gebruikt voor waterafstotende behandelingen. Het prestatieniveau van deze methode zonder PFC is dus inderdaad minder goed dan bij de methoden die er wel gebruik van maken. Maar zijn de prestaties van bepaalde jassen of andere producten niet overgekwalificeerd? Ik denk dat als we geen verontreinigende stoffen willen vrijgeven bij de productie of zelfs tijdens het gebruik van kleding, we het idee zullen moeten accepteren dat het niet mogelijk is om urenlang volledig droog te blijven.
Wat de collecties betreft: 80% is gemaakt van gerecyclede, biologische grondstoffen … Het is voor ons belangrijk om niet alleen een klein deel in onze collecties uit te lichten, maar dat de inspanningen worden gedaan op het merendeel van de collecties die we uitbrengen.
We moedigen mensen die spullen nodig hebben voor een periode van minder dan 15 dagen aan om hun spullen te huren in plaats van deze te kopen
Sinds het najaar van 2020 vallen de volgende producten onder een levenslange reparatiegarantie van 99 jaar: technische jassen (kledingstuk gedragen als derde laag, waterdicht en bestaande uit een ritssluiting en/of drukknoop), technische fleece (kledingstuk gedragen als tussenlaag, bestaande uit een ritssluiting en/of drukknoop), technische broeken (waterdichte kleding, technische stof) en rugzakken. De garantie geldt ook voor producten uit oude collecties. Momenteel geldt deze garantie alleen voor de Europese en Noord-Amerikaanse markten. Concreet is enkel de verzending de verantwoordelijkheid van de klant. De reparatie en retournering zijn ten laste van Picture.
We beperken ons ook tot 2 collecties per jaar (lente/zomer en herfst/winter) en geen 5, 10 of 20 zoals we regelmatig zien in fast fashion. Bij Picture bestaat al een tijdje een verhuurservice! We moedigen mensen die spullen nodig hebben voor een periode van minder dan 15 dagen aan om hun spullen te huren in plaats van deze te kopen. Het idee is om een behoefte te bevredigen zonder deze te bezitten en daardoor minder te produceren.
Wat zijn de plannen voor de toekomst?
Wij zullen de verhuurservice zoveel mogelijk versnellen en ontwikkelen. Verder willen we ook werkkledij ontwikkelen, een sector waarin inspanningen zullen moeten worden geleverd en vereist zijn, en we zullen ook een aanzienlijk deel van de omzet heroriënteren op het mountainbiken in vergelijking met de skicollecties die momenteel uitgebreider is. Picture is ook van plan om het aantal referenties in zijn volgende collecties met 25% te verminderen en de tijdloosheid van de collecties met 30% te vergroten door de vernieuwing van bepaalde referenties van jaar tot jaar aan te bieden. Ten slotte werken we ook aan het opstellen van een handvest voor de herstelbaarheid van onze producten.
Meer info via www.picture-organic-clothing.com