Eurobike 2019 | Deel 2: Kona, Pivot, Maxxis, Pro, Tune, …
Door Léo Kervran -
Eurobike keerde dit jaar terug naar de oude datum nadat de verhuis (naar begin juli) vorig jaar niet het verhoopte succesverhaal bleek te zijn. En ondanks het feit dat de grote spelers in alsmaar grotere getale afwezig zijn, blijft Eurobike toch een belangrijke afspraak aan het einde van het seizoen. Ook wij speurden in Friedrichshafen naar nieuwtjes en dit is het vervolg op het eerste deel dat we enkele dagen geleden publiceerden.
Aivee
Maxxis
Maxxis onthulde een nieuwe band, de Dissector, een band die de handtekening draagt van Troy Brosnan (de nummer twee van het voorbije WK Downhill). Deze achterband kan je bijvoorbeeld koppelen aan een Assegai vooraan. Hij werd ontworpen met het oog op een lage rolweerstand en om de modder beter af te voeren dan een DHR II.
Op het loopvlak liggen de noppen dichter bij elkaar, terwijl de noppen op de flanken verder uit elkaar liggen. De afstand tussen de zijnoppen en centrale noppen is ook vrij groot. De Dissector is enkel verkrijgbaar in 27,5 x 2.40 of 29 x 2.40 en je hebt de keuze uit een EXO-karkas (eenvoudige versterking van de flanken) of DD-karkas (voor extreme enduro).
Kona
Kona gaat tegen de trend in. Waar heel wat grote merken Eurobike de rug toekeren, keerden de Amerikanen uit Bellingham dit jaar terug met een stand. Daar liepen we ‘sasquatch’ of ‘big foot’ tegen het lijf en een nieuwe e-mtb! Die laatste, de Remote 160, is uitgerust met een Shimano-motor, 27,5″-wielen (x 2.80″) en onderdelen die tegen een stootje kunnen. We hopen hem binnenkort aan een test te kunnen onderwerpen, in tussentijd kun je hier onze recente testrit van de Process 134 terugvinden.
Uiteraard willen we jullie het filmpje niet onthouden hoe ‘Sasquatch’ (die normaal ergens in de Amerikaanse staat Washington leeft) Eurobike beleefd heeft.
Niner
Niner nam de MRC 9 RDO (een full suspension gravelbike die in april werd voorgesteld tijdens de Sea Otter Classic) mee naar Eurobike. Het merk is nog steeds aan het herstructureren en stelde eerder dit jaar ook al de RIP 9 RDO voor (www.vojomag.nl/test-nieuw-niner-rip-9-rdo-een-geslaagde-dubbele-renaissance).
Maar wat is het verschil nog tussen een full suspension gravelbike en een mountainbike? Eerlijk gezegd weten we niet goed wat we ervan moeten vinden, maar van zodra we de kans krijgen, springen we op zijn zadel om hem aan de tand te voelen.
Pivot
Bij Pivot merkten we de nieuwe xc-hardtail op die enkele dagen eerder officieel werd voorgesteld, de LES SL. Ten opzichte van het oude model werd hij 300 gram lichter waardoor een medium frame op 1045 gram zou uitkomen. Ook aan de geometrie werd gesleuteld, net zoals aan het carbon. Het balhoofd werd geïntegeerd en de interne doorvoer van de kabels herbekeken.
KTM
Nadat het Oostenrijkse KTM eerder al zijn traditionele modellen presenteerde, doet het nu hetzelfde met de e-mountainbikes. En dat doen ze met een heus monster met een veerweg van 180 millimeter vooraan en 170 millimeter achteraan: de Macina Prowler. Voor de ondersteuning zorgt een Bosch-motor en hij wordt verder nog op pad gestuurd met twee verschillende wielmaten: een 29” vooraan en een 27,5 Plus achteraan.
KTM had ook minder stoere modellen bij, zoals deze Macina Kapoho.
Pro
Het accessoiremerk van Shimano presenteerde tijdens Eurobike een nieuwe dropper post voor XC/gravel, de Discover DSP. Deze is enkel verkrijgbaar met een diameter van 27,2 millimeter. De kabel loopt intern en de drop bedraagt 70 millimeter. De pen is uit aluminium, heeft een lengte van 350 millimeter en zou 417 gram wegen.
Tune
Bij Tune werd er een nieuw materiaal in de spotlights gezet. Het Duitse merk presenteerde dit stuur uit thermoplastisch materiaal in plaats van de gebruikelijke carbon/hars epoxy. Het procedé om thermoplast te maken is moeilijker (de mal moet opgewarmd worden tot 400 graden Celcius en 320 bar tegenover 90 graden Celcius en 6-7 bar), maar het materiaal zou stijver en lichter zijn en de trillingen beter moeten opvangen. Bijkomend voordeel is dat dit stuur voor 100% recyclebaar is, zoals het merendeel van de thermoplastische materialen.
Tune stelde ook een zadelpen voor uit hetzelfde materiaal (maar versterkt met vlasvezels) en een zadel uit één stuk dat slechts 65 gram zou wegen.
Thermoplast vinden we ook terug op deze aluminium naven.
Tot slot heeft Tune voor 2020 ook het assortiment wat vereenvoudigd. Voortaan kun je kiezen uit drie soorten lagers (standaard / endurance / keramisch), 3 verschillende vrijwiellichamen (standaard, blauw / versterkt, geel / dubbel versterkt, zwart) en 2 materialen voor de caps (aluminium of carbon).
Revoloop
Revoloop ontwierp een zeer lichte binnenband die 100% recyclebaar zou zijn. Hij werd ontwikkeld in Duitsland en gemaakt uit thermoplastisch materiaal. Het grote voordeel is dat dit materiaal opnieuw kan versnipperd en verhit worden voor hergebruik. Je kan de binnenband daarvoor terugsturen naar Reveloop, maar het merk wil in de toekomst werk maken van een inzamelsysteem bij de winkels. De 29″-binnenband voor de mountainbike weegt slechts 45 gram, wat ongeveer 100 gram lichter is dan een klassieke binnenband.
Wanneer hij effectief sterk genoeg blijkt (we herinneren ons de Tubolito nog die finaal veel kwetsbaarder bleek dan aangekondigd), kan hij een lichte oplossing zijn om in geval van nood een lekke tubeless band te herstellen. Het enige nadeel is de prijs: 28,99 euro voor een 29”-binnenband!
Stage Cycling
Stage Cycling is op de weg al goed ingeburgerd met zijn in de traparm geïntegreerde vermogensmeters. Het merk uit het Amerikaanse Boulder (Colorado) stelde op Eurobike de laatste nieuwe versie voor die compatibel is met de nieuwe Shimano 12-speed crankset. Het had ook een nieuwe versie bij met een sensor voor elke traparm.
Daarnaast presenteerde het merk nog enkele nieuwe fietscomputers, de Dash L50, L10 en M50 (foto). De M50 lijkt ons het meest geschikt voor onze mountainbikes, de anderen zijn misschien een tikkeltje te groot. Het 2,25” grote scherm is zodanig ontworpen dat het goed afleesbaar is in volle zon (best indrukwekkend vergeleken met een smartphone) en is standaard voorzien van een OpenStreetMap (dus gratis). Hij is ook compatibel met de verschillende hartslagmeters en vermogensmeters van het merk. De M50 heeft een adviesprijs van 239 euro.
Maar ook …
Een van de thema’s die de laatste jaren veel opduikt is integratie. De merken proberen de fietsen zo clean mogelijk te maken met zo weinig mogelijk kabels op het stuur of elders. Magura is één van die merken en nam zijn MCI-concept mee naar Friedrichshafen (www.vojomag.nl/news/magura-cockpit-integration-ook-de-remleidingen-lopen-voortaan-intern).
We zagen ook deze mooie en volledig uitgeruste montagestandaard van Clorofilla.
En wat zou Eurobike toch zijn zonder al die creaties die uit één of ander brein zijn ontsproten … Sommige producten hebben we al eerder gezien en keren elk jaar terug naar de beursvloer, anderen zijn echt nieuw. Eén ding staat als een paal boven water, het merendeel van deze creaties scoort beter op de beursvloer dan op de weg of het terrein.
Ons eerste deel over Eurobike kan je hier vinden: www.vojomag.nl/eurobike-2019-deel-1-zefal-wtb-fidlock-hope-alpinestars
Nog niet genoeg van Eurobike 2019? Kijk dan hier voor nieuws van CeramicSpeed, Rotor en Box.