Eurobike 2023 | Op schattenjacht op de grootste fietsbeurs ter wereld

Door Adrien Protano -

  • Techniek

Eurobike 2023 | Op schattenjacht op de grootste fietsbeurs ter wereld

Op een bepaald moment dachten velen dat we Eurobike ten grave moesten dragen, maar kijk, in twee jaar tijd is deze vakbeurs voor de fietsindustrie uit zijn assen herrezen. Een paar grote merken blijven de beurs negeren, maar toch kan je hier nog een groot deel van de industrie ontmoeten. En dit wist er onze aandacht te trekken:

Dit jaar was het moeilijk om naast de nieuwe Bosch Performance SX-motor te kijken, die de deur opent naar een reeks nieuwe ontwikkelingen voor lichtgewicht e-mountainbikes. In zijn kielzog volgen andere nieuwe motoren en steeds meer elektronische technologieën om aan de behoeften van utility bikes te voldoen. Het gaat echter niet alleen om e-MTB’s, er wordt ook onderzoek gedaan naar materialen voor het ontwerpen van fietsen. Eén ding was ons duidelijker dan ooit: de merken denken steeds meer na over de ecologische impact en over de manier waarop – en waar – ze hun producten produceren.

MTB, gravel, onderdelen of accessoires als kledij … er was voor elk wat wils in Frankfurt.

Bosch: de Performance SX bestemd voor lichte e-bikes

De Bosch Performance SX was ruim aanwezig op de stands van diverse merken. Ter herinnering: deze nieuwe motor voor lichte e-bikes wordt gekenmerkt door een maximaal vermogen van 600 W en een aangekondigd gewicht van minder dan 2 kilogram.

Superior: nieuwe motor en nieuwe veringen voor een nieuw model

Een eerste fiets waar we de Bosch-motor zagen, is deze nieuwe Superior IXF. Het is het eerste model van een gloednieuwe familie binnen het Tsjechische merk. Deze lichtgewicht e-bike met een carbon frame heeft een veerweg van 150/140 millimeter (voor/achter) waarvoor het rekent op DT Swiss en een gloednieuwe F535 One-vork.

DT Swiss: heropleving van de F535

De nieuwe generatie van de 535 One neemt de basis over van de vorige generatie, maar voegt een veer toe die bedoeld is voor de eerste 30 millimeter veerweg. Het merk beweert dat “dit zorgt voor een verhoogde gevoeligheid bij kleine schokken, terwijl de ondersteuning in het midden van de veerweg behouden blijft.”

De vorkpoten behouden hun diameter van 35 millimeter. De F535 One zal alleen beschikbaar zijn in 29″, met een veerweg tussen 120 en 160 millimeter. Het prijskaartje van de nieuwe generatie van de F535: 1149 euro.

Voeg “Revolution” en “Aerolite” samen en je krijgt de nieuwe Revolite-spaak van DT Swiss. Deze spaken willen de concurrentie aangaan met de populaire Sapim CX Ray-spaken. Door zijn specifieke constructie zouden ze een zeer interessante gewicht/sterkte-verhouding bieden. “Dit resultaat werd bereikt door een uniek plat smeedproces, dat het materiaal nog verder verdicht, en door een proces (waarvoor patent is aangevraagd) dat zorgt voor een soepele overgang tussen het taps toelopende gedeelte en het gesmede gedeelte van de spaak”, aldus het merk. Deze spaak is verkrijgbaar in alle standaard lengtes en in een J-Bend (bocht) of straight-pull (recht) versie.

Pinion: geïntegreerde motor en versnellingsbak

Deze editie van Eurobike werd dan wel gekenmerkt door de komst van de nieuwe Bosch-motor, maar de Duitse gigant moest zijn moment van glorie niettemin delen met andere nieuwigheden op het vlak van e-bikes, en in het bijzonder met de MGU van Pinion.

De MGU (voor Motor Gearbox Unit) combineert een motor en elektronische versnellingsbak in een compact chassis van ongeveer 4 kilogram. Deze ondersteuning levert een koppel van 85 Nm en een maximaal vermogen van 600 W. Hij bevat ook een elektronische versnellingspook, die volgens het merk “ultra nauwkeurig, betrouwbaar en onmiddellijk” is. Net zoals bij de Deore Di2 van Shimano is er ook een automatische modus: de motor schakelt voor je door je snelheid, trapfrequentie, vermogen … te analyseren.

Naast de keuze tussen 9 en 12 versnellingen, is deze Pinion-motor verkrijgbaar in twee versies die door de fabrikant zijn geconfigureerd, namelijk Comfort en Performance. De eerste is bedoeld voor dagelijkse ritten en stadsfietsen, terwijl de tweede bedoeld is voor e-mountainbikes. Het merk biedt vier ondersteuningsniveaus (Eco, Flow, Flex en Fly) en deze MGU-set kan worden gecombineerd met een batterij van 480 Wh, 720 Wh of 960 Wh.

Bulls: een e-bike, een riem en een nieuwe SID

Een paar gangen verder staat deze Bulls Vuca Evo AM 2 trots op zijn stand te blinken met de motor en elektronische versnellingsbak van Pinion.

De echte nieuwigheid die op de Bulls-stand te zien was, stond echter iets verder en was niet direct gekoppeld aan het Amerikaanse merk … De nieuwe Rockshox SID, die we al in wedstrijden zagen en op de fiets van Nino Schurter op de stand van Scott (foto rechts), werd tot onze verbazing gepresenteerd op de Bulls-stand. Meer informatie over interne evoluties hebben we op dit moment niet, maar we houden je zeker op de hoogte!

Schwalbe: een nieuw begin

Het Duitse merk presenteerde in Frankfurt zijn nieuwste band, de Tacky Chan. Ook de nieuwe look van het merk werd onthuld, evenals de ambitie dat het merk in de toekomst heeft: werk maken van de impact op de planeet.

GasGas: een Sram-motor?

Het merk van de Pierer-groep werd geselecteerd om als een van de eerste een toekomstige Sram-motor onder de aandacht te brengen. Het is een publiek geheim dat deze motor er zit aan te komen. De behuizing van de motor ziet eruit als die van een Brose, maar de Sram-bedieningselementen op het stuur bevestigen dat het Amerikaanse merk op het punt staat deze markt te betreden (lees: Spy Shot: binnenkort een e-bike-motor van Sram?).

De Pierer-groep heeft onlangs ook de merken Syntace en Liteville overgenomen. Laatstgenoemde presenteerde onder meer zijn allereerste carbon frame, de 301, bedoeld voor enduro. Met een veerweg van 150 millimeter wordt het gewicht van deze nieuwkomer door het merk aangekondigd op 12,1 kilogram. De fiets wordt gemaakt in Portugal! Let op, dit is de eerste van slechts 200 geproduceerde exemplaren.

Deze Liteville 301 is uitgerust met een reeks onderdelen van Syntace en het “K.I.S” stuurstabilisatiesysteem dat rechtstreeks in de bovenbuis is geïntegreerd.

KTM: Bosch SX of niets

Ook KTM was aanwezig in Frankfurt. Binnen het merk van de Perier-groep lijkt het wachtwoord “Bosch SX” te zijn geweest, zozeer dat de kleine motor op alle vier de hoeken van de stand te vinden was. Gravel of een lichte e-mountainbike, de keuze is aan jou!

Wij werden meer aangetrokken door de lichtgewicht e-bike met zijn strakke lijnen, de Sram T-Type aandrijving, een cockpit uit één stuk en de integratie van de display.

Thok: intrede tot de wereld van lichtgewicht e-bikes

Ook op de stand van Thok stond een prototype, meer bepaald dat van “Project 4” waarmee het merk zijn intrede doet in het segment van de lichte e-bikes. “Wij zijn het eerste merk dat SLM (Selective Laser Melting) gebruikt om een ​​volledig geveerde e-MTB te produceren. Dankzij het gewicht en de weerstand van het gebruikte materiaal kunnen we hierdoor denken aan unieke vormen”, legt het merk uit. Dit toekomstige model zal worden uitgerust met de nieuwe Bosch SX-ondersteuning en is compatibel met verschillende batterijen (400 Wh, 500 Wh, 625 Wh en 750 Wh evenals de 250 Wh range extender).

Gezien het ontwikkelingsstadium van de fiets, zullen de technische oplossingen, de geometrie, de positionering van de batterij, … waarschijnlijk nog evolueren tussen nu en het op de markt brengen van het model dat gepland staat voor 2024, meldt Thok.

Bontaz: remmen uit Frankrijk

Het Franse merk Bontaz zet een volgende stap in de richting van de commercialisering van zijn eerste product uit zijn nieuwe eenheid “light mobility”. Voordat het werk maakt van een motor, betreedt het Franse merk de remmenmarkt. Het is de eerste keer dat we de remmen in het openbaar zien.

Relief: een fiets uit bamboe

Iets helemaal anders nu. Het Franse Cyclik presenteerde een gravelbike en een crosscountry-model waarvan het frame was gemaakt uit … bamboe. Het merk uit de Alpen heeft een uniek fabricageproces ontwikkeld dat het mogelijk maakt om een productiekost te bekomen die bijna 10 keer lager ligt dan de traditionele methode. Hun geheim? Neem geen buizen van onbewerkt bamboe, maar maak gelamineerde buizen met gestandaardiseerde afmetingen die passen in gegoten fittingen, ook met standaard afmetingen. Meer info op cyclik.fr.

Nicolaï: mee met de trends

Nicolaï presenteerde op zijn stand een model uitgerust met de nieuwe Bosch Performance SX-motor en een nieuwe reeks fietsen die het merk SWIFT noemt. Dit model heet Saturnus en heeft 140 millimeter veerweg. Verder zien we veel CNC gefreesde onderdelen en elegante lasnaden zoals we gewend zijn van het merk. De eerste fietsen worden eind 2023 verwacht.

Alpinestars

Het Italiaanse motorsportmerk bouwt aan zijn MTB-assortiment rond twee pijlers: textiel aan de ene kant en beschermingen aan de andere kant. Bij de kledij verandert het ontwerp en ontstaan ​​er vier “lijnen”: van de meest comfortabele en “eenvoudige” in de keuze van snitten, naar meer technische materialen en nauw aansluitend bij het lichaam tot een lijn die wordt gebruikt door de renners van het merk. Op het gebied van bescherming presenteert Alpinestars zijn meest geavanceerde prototypes die voor het seizoen 2024 zullen worden uitgebracht en die een nieuw gepatenteerd beschermend membraan bevatten genaamd “Nucleon plasma”. Eenvoudig gezegd is dit een equivalent van het D3O-membraan dat flexibel blijft en verstijft bij een botsing.

Fox Head: Mips Integra Split

Fox neemt ons al mee naar de lente van 2024, wanneer zijn best verkochte helm, de Speedframe, wordt vernieuwd. De lijnen van de helm zijn nog steeds erg gelijkend, maar de helm bevat nu een opbergruimte voor een bril onder een aangepast vizier dat gemakkelijker kan worden afgesteld. De belangrijkste nieuwigheid zal echter binnenin zitten, aangezien de nieuwe Fox Speedframe de “MIPS Integra Split”-technologie zal bevatten. Het gaat om een tweede schaal in EPS die de MIPS “cap” zal vormen en die een niet-directe schok moet opvangen. In de helm zitten dus twee EPS-schalen. Over het gewicht werd nog niet gecommuniceerd, maar deze helm komt in april 2024 in de winkels en heeft een voorlopig prijskaartje van 249,99 euro.

Shimano: carbon wielen voor gravel

Geen GRX 12-speed bij Shimano, maar wel nieuwe carbon wielen bedoeld voor gravel. De WH-RX 870 hebben een interne breedte van 25 millimeter, een hoogte van 32 millimeter en ze zijn compatibel met 11-speed en 12-speed aandrijvingen. Qua gewicht heeft het voorwiel een score van 639 gram, terwijl de achterkant piekt op 822 gram.

SQLab

Het Duitse merk blijft zich ontwikkelen. Dit keer ontdekken we het 611 Active Ergowave-zadel dat dezelfde technologieën gebruikt als zijn voorganger, maar dat is uitgerust met carbon rails. Deze laatste is verkrijgbaar in vier breedtes: 13, 14, 15 of 16 centimeter. Dit zadel onderscheidt zich ook van zijn concurrenten omdat het bijna volledig in Duitsland wordt gemaakt en sommige elementen in Zwitserland.

Het merk vervolledigt ook zijn assortiment onderdelen met een nieuw stuur met minder “backsweep” dan de andere referenties (-19° backsweep) en een rise van 55 millimeter. Het merk heeft zich onlangs aangesloten bij de Boards and More-groep waar ook ION deel van uitmaakt, we zouden ze dus in dezelfde winkels kunnen tegenkomen.

Rotwild

Een merkwaardig stuur en carbon Xentis-spaakwielen geven de Rotwild RR275X e-gravelbike een originele uitstraling.

Een andere nieuwigheid vinden we iets verderop op de stand …

Ontworpen op basis van de RX735 heeft Rotwild een versie ontwikkeld die is uitgerust met een nog grotere batterij van 960 Wh: de RX 1000. In tegenstelling tot de RX735 die is uitgerust met een Brose-motor heeft deze zuinigere versie ervoor gekozen om de nieuwe motor van Pinion te combineren met een “klassieke” kettingaandrijving in plaats van een riem.

Moustache: een prototype van een gravelbike

Het Franse Moustache heeft in de loop der jaren een sterke samenwerking gesmeed met motorfabrikant Bosch. Het is dan ook geen verrassing dat we de nieuwe “lichte” Bosch Performance SX-motor terugzien op de langverwachte gravelbike van het merk. Die fiets bevindt zich nog in de prototypefase!

Camelbak: voortaan ook tassen voor op de fiets

De nieuwe bikepacking-tassen van Camelbak, die voor aanvang van Eurobike bekroond werden met een award, waren de grootste nieuwigheid van het merk voor 2023. Stuurtas, zadeltas of frametas, er is voor elk wat wils!

Hope: een bediening voor de zadelpen in Hope-stijl

Hope F22-pedalen, Pro 5-naven, Tech 4 V4-remmen … We bewonderen altijd graag de kwaliteit van deze onderdelen van het merk uit het Engelse Barnoldswick, maar dit zijn niet echt nieuwe producten aangezien we ze al eerder gezien hadden.

Maar er was ook deze kleine universele bediening voor een telescopische zadelpen. Zoals gebruikelijk bij Hope werd ook deze bediening CNC-gefreesd. Ze is bedoeld voor mechanische zadelpennen, wordt bediend met een kabel, is verkrijgbaar in 12 kleuren en kost 75 euro.

Zéfal: geïntegreerd gereedschap, bidonhouder en eco-reiniger

Herinner je je de Zéfal Pulse L2-bidonhouder nog die we een paar maanden geleden hebben getest? Wel, nu is hij ook verkrijgbaar in een side pull versie! De Pulse S2 is nog steeds volledig gemaakt van carbon en slechts iets zwaarder dan het top-draw model (25 gram versus 18 gram). Het prijskaartje: nauwelijks hoger dan 20 euro.

Zéfal presenteerde ook de ZBar Tool, een complete reparatieset die in het stuur glijdt. Aan de ene zijde zit een sleutel met een oriënteerbare kop waarop je verschillende koppen kunt plaatsen om alle schroeven op de fiets vast te draaien, aan de andere zijde zit een complete tubeless reparatieset met zelfs een reserveventiel. Slim en uiteraard zeer compleet!

Het Franse merk was ook erg trots om de definitieve versie van zijn reinigingsmiddel te tonen, nadat het eindelijk de Eco Cert-certificering had ontvangen na meer dan een jaar van verschillende procedures en controles die gericht zijn op zowel het product als de verpakking en de productiemethode. Het product zal zowel verkrijgbaar zijn in een spuitfles als in verpakkingen voor navullingen.

KS: een elektronische zadelpen en …

Na enkele maanden van ontwikkeling kon KS eindelijk officieel zijn LEV Circuit presenteren, een draadloze elektronisch gestuurde versie van zijn beroemde LEV. De nieuwe zadelpen zal beschikbaar zijn in diameters van 30,9 en 31,6 millimeter en met een veerweg van 125 tot 200 millimeter. Dankzij dit product zal de RockShox Reverb AXS eindelijk wat concurrentie krijgen!

Net als bij een Reverb zit het elektronische mechanisme in de kop, waar ook de (specifieke) batterij in zit. Commercialisatie staat gepland voor iets later deze zomer. De prijs is nog niet bekend maar wordt aangekondigd als lager dan die van de RockShox. Idem voor het gewicht, dat ongeveer 40 gram lager zou zijn. KS kondigt de LEV Circuit aan met verschillende kleuropties voor de zadelklem. We zijn al begonnen met testen en we kunnen je nu al vertellen dat de eerste indruk uitstekend is.

KS presenteert ook de Vantage, een model uit de middenklasse dat toegankelijk en veelzijdig is.

Zijn originaliteit: een drop die over een afstand van 30 millimeter kan versteld worden met een eenvoudige inbussleutel. Er zullen drie modellen in de catalogus staan: 110/140, 140/170 en 180/210 millimeter veerweg.

KS liet ook een geveerde voorvork zien voor een gravelbike, net zoals een telescopische zadelpen.

Fidlock

Fidlock is bekend om zijn magnetische bevestigingssystemen en presenteerde op Eurobike een heuptas met smalle riem.

Bijzonder is dat er één of twee bidons kunnen bevestigd worden met het eigen magnetische systeem. Het grote model is voorzien van een groot opbergvak en een systeem van gespen om kleding, bescherming of de kinriem van een helm aan te hangen. Tot slot is er een waterdichte telefoonzak die ook wordt afgesloten door een magnetisch systeem.

Branchy: neen tegen gebroken derailleurs

De discussies over de blootstelling van de derailleur aan schokken en projectielen is niet nieuw. Alex, de man achter Branchy, vond zijn eigen oplossing: creëer een bescherming. Dit kleine thermoplastische onderdeel van slechts 35 gram wordt direct op de basis gemonteerd door middel van speciale tie-wraps en absorbeert de schok om schade aan de derailleur te voorkomen. Het idee is niet stom, vraag is alleen of het in het terrein ook werkt?

ND Tuned

Het Portugese ND Tuned laat je toe om de stuurbuis van je vork te vervangen als deze beschadigd is, als deze te kort is afgesneden of als je deze wilt vervangen door een carbon stuurbuis. Het merk biedt verschillende modellen en maten aan.

Het merk heeft ook vorkpoten, cartridges en zelfs een zelfverklaarde lichtste schokdemper op de markt (344 gram in 240 x 76) in de catalogus staan.

Legion V-Max: ventielen voor een hoog debiet

Soms doe je ook in de kleinste standen interessante vondsten. Dit is het geval met deze Legion V-Max ventielen waarvan het unieke ontwerp ervoor zorgt dat er een grote luchtstroom in de band kan komen om het oppompen te vergemakkelijken, wat belangrijk is bij tubeless rijden.

Dit ventiel kan volledig uit elkaar gehaald worden en maakt ook direct bijvullen van latex mogelijk zonder de obus te verwijderen. Het ventiel is verkrijgbaar in verschillende lengtes en formaten voor MTB, gravel en koersfiets.

Rotor Kapic InSpider

Terwijl de vermogenssensor bij Rotor meestal op de as aanwezig was, biedt het merk nu een nieuwe InSpider-versie aan op de ster voor meer precisie. De InSpider heeft een kettingbladbevestiging met 4 gaten en is compatibel met zowel ovale als ronde kettingbladen.

3T

Het zeer luxueuze merk 3T heeft al een groot deel van zijn productie naar Italië gerepatrieerd en is van plan dat de komende maanden verder op te voeren. Maar het onderscheidt zich ook door een systeem van “slots” en “just in time” levering voor zijn dealers op te zetten.

En dit is een echte verandering voor hen en voor klanten: het is niet langer nodig om een ​​specifiek model lang op voorhand te reserveren of om stock op te slaan. Aan winkeliers wordt enkel gevraagd om een slot van productie te reserveren uit de hooguit 5000 beschikbare voor 2024. Het volstaat dan om bij de bestelling aan te geven welk model en welke specificaties (kleur, uitrusting, enz) de klant verlangt en deze wordt binnen 6 weken geleverd.

Deviate: een in 3D geprinte studiefiets

In de gangpaden van Eurobike kwamen we enkele leden van Deviate Cycles tegen, een Schots merk dat bekend staat om zijn fietsen die zijn uitgerust met een hoog draaipunt. De monturen van het merk zijn meestal van koolstof gemaakt, maar hier gaat het om een titanium exemplaar met 3D-geprinte fittingen: “Het is een idee geboren tijdens de gezondheidscrisis, om onafhankelijker te zijn in onze productie en ook om materiaal te gebruiken dat gemakkelijker recyclebaar is. In dit stadium blijft het een studieproject, maar we komen hier bij Eurobike prospecteren of het idee iets meer kan worden dan dat …” Wordt vervolgd!

DoorAdrien Protano