Eurobike 2024 | Dangerholm presenteert ons zijn laatste creaties

Door Adrien Protano -

  • Staff pick

  • Techniek

Eurobike 2024 | Dangerholm presenteert ons zijn laatste creaties

Het is inmiddels een gewoonte: Dangerholm, de specialist in uitzonderlijke montages, reist elk jaar naar Eurobike om zijn nieuwste projecten te onthullen. Dit jaar bracht de Noor in zijn koffers een Scott Spark RC mee met een merkwaardige cockpit, maar er was ook plaats voor een indrukwekkende Scott Solace eRide geïnspireerd door Mad Max en een Scale RC van 5,86 kg! Een persoonlijke presentatie door de maker himself:

De Noor Gustav Gullholm nam tussen het handtekeningen uitdelen, advies geven over hoe een fiets lichter te maken en poseren met zijn vele fans, enkele minuten de tijd om ons zijn nieuwste projecten in detail uit te leggen.

Scott Solace eRide Wasteland: Hollywood-waardig

Laten we beginnen met de meest spectaculaire: de Scott Solace eRide Wasteland. Achter deze merkwaardige machine zit de elektrisch ondersteunde gravelbike van het Zwitserse merk: “Scott daagde me uit om aan een Solace Gravel eRide te werken, wat een afwijking is van mijn gewoontes. Maar ik zag de mogelijkheid om iets totaal anders te creëren, met post-apocalyptische inspiraties à la Mad Max”, legt Dangerholm uit.

Deze creatie van Dangerholm was de eyecatcher op de stand van Scott en trok veel aandacht!

Het frame zelf heeft niet meer helemaal dezelfde constructie als de Solace eRide die we kennen. Waar Dangerholm gewoonlijk bepaalde elementen uit het frame verwijdert, heeft hij hier het tegenovergestelde proces gedaan door een dwarsbalk toe te voegen … wat niets anders is dan een bovenbuis van een beschadigd Scott Scale-frame (Nino Schurter limited edition, alstublieft).

Dangerholm is niet alleen een liefhebber van mountainbikes, maar ook een fan van tweewielers in de bredere zin. Geïnspireerd door zijn jarenlange ervaring als motorrijder zag hij dit project als een kans om zijn gebruikelijke zorgen over prestaties en gewicht opzij te zetten en zich te verdiepen in een denkbeeldige wereld. “Ik wilde al een aantal jaren een fiets maken waarvan het stuur op de vork was gemonteerd. Ik werkte samen met Cjell Mone, van wie ik al heel lang fan ben. Ik leverde de basisschets en geometrie van de vork, en Cjell Mone voegde zijn eigen tintje toe”, legt Gustav Gullholm uit.

“Deze fiets is alsof ik al mijn goede en slechte ideeën samenvoeg. Het perfecte voorbeeld zijn de remmen. Trickstuff volgde mijn idee en maakte deze gekke schijfremmen. Het is volledig functioneel, maar ik weet niet hoe de remblokken zullen verslijten”, lacht hij. En ik ben niet zeker of dit door de UCI zal worden goedgekeurd …”

Aandacht voor detail zei je? Dangerholm selecteerde een reeks componenten en accessoires die passen bij de ‘Mad Max’-stijl en aarzelde niet om er een snelle draai aan te geven. “Hierbij werden voorwerpen over de grond geschraapt of remklauwen in papieren doekjes gedrenkt in bijtende soda gewikkeld om het gewenste patina-effect te bereiken. Ik wilde dat ze er versleten uitzagen”, legt Gustav uit. Voor alle duidelijkheid: de slijtage van het (oude) Brooks-zadel is echt en veroorzaakt door Dangerholm zelf.

Scott Spark RC Visione: integratie ten dienste van praktische doeleinden

Dit is niet de eerste keer dat Dangerholm met een Scott Spark naar ons toekomt, we herinneren ons vooral de Hypersonic-versie van 9,19 kg nog. Deze keer was de missie echter anders: “Naast het verkrijgen van een lichte fiets, heb ik vooral aan de integratie gewerkt, zodat deze ‘user-friendly’ is en dat een passage langs de werkplaats zo eenvoudig mogelijk zou verlopen”, begint Gustav.

Het is met de cockpit dat Dangerholm onze aandacht trekt. Dit is een prototype gemaakt in samenwerking met Syncros, en 3D-geprint in aluminium door German Truff.

De bijzonderheid? Duw de remleidingen in de groef aan de onderkant van het stuur om ze te verbergen en een minimalistische en verfijnde cockpit te verkrijgen. “Het is niet nodig om je remleidingen of andere kabels los te koppelen en het is dus veel eenvoudiger om aan de fiets te werken”, legt de vader van het project uit, die het ontwerp een jaar eerder in hout uitvoerde. Het is in dit stadium onmogelijk om ons uit te spreken over een mogelijke serieproductie, maar het is duidelijk dat dergelijke projecten en inspiraties fabrikanten in staat stellen nieuwe oplossingen uit te proberen.

Om het strakke uiterlijk van deze cockpit te versterken, gebruikte Dangerholm Zirbel-bedieningen voor de AXS-componenten (telescopische zadelpen en aandrijving). De elektronica die nodig is voor deze kleine bedieningselementen is in het midden van de cockpit geplaatst.

Dangerholm koos ervoor om deze Spark RC Visione uit te rusten met RockShox Flight Attendant-veringen. Extra gewicht dat de Noor relevant vindt gezien de prestaties en het rijplezier dat dit elektronische veersysteem biedt.

“Het crankstel is afkomstig van het Amerikaanse merk Five Dev. Ik vind de constructie in twee delen die gerealiseerd werd met behulp van een CNC-machine erg mooi. Deze worden vervolgens aan elkaar gelast en de las werd geschuurd. Op de weegschaal weegt hij 440 gram, wat vrij licht is”, legt Dangerholm uit.

Andere details: de remhendels zijn gemaakt van titanium en 3D-geprint, net als de bidonhouder. Deze laatste wordt vervaardigd door een klein Duits merk genaamd Geek en in zeer kleine hoeveelheden verkocht.

Scott Scale RC Sub6: 5,860 kg om precies te zijn

Extreem lichte montages zijn een waar handelsmerk van Dangerholm, het is daarmee dat de Noor bekend is geworden. Tijdens Eurobike 2024 hing er op de stand van partner Trickstuff een nogal bijzondere Scott Scale aan de muur.

Dit model, sober genaamd Scott Scale RC Sub6, lijkt op dit moment de lichtste MTB ter wereld te zijn, met een gewicht van slechts 5,86 kg! Zoals gewoonlijk gebruikte Dangerholm zijn mes op dit model om kostbare grammen te besparen door de verf van het frame te ‘krabben’.

Ook de Fox 32 SC-vork werd gepolijst om gewicht te besparen. “Het kostte me meer dan twee dagen werk, met alle kleine details aan de vorkboog”, geeft Dangerholm toe.

De fiets stond niet voor niets op de stand van Trickstuff, getuige de Trickstuff Piccola-remmen.

De wielen zijn afkomstig van Porte, een Belgisch bedrijf gespecialiseerd in ultralight producten en waarover we je al spraken op een andere beurs: Velofollies 2024: door de wandelgangen van de grootste fietsbeurs van de Benelux.

En wat denk je van deze combo van Darimo waarbij zadel en zadelpen één geheel vormen. Het gerucht gaat dat deze opstelling nog lichter gemaakt zou kunnen worden met behulp van een standaard directmount constructie, maar Dangerholm gaf de voorkeur aan deze montage vanwege de flexibiliteit die deze biedt. De cockpit komt ook van Darimo.

Ben je geïnteresseerd in meer van dit soort projecten? Bekijk dan hier onze andere artikels over de montages van Dangerholm: https://www.vojomag.nl/?s=dangerholm.

DoorAdrien Protano