Eurobike 2024 | Onze selectie nieuwe producten en curiosa

Door Adrien Protano -

  • Staff pick

  • Techniek

Eurobike 2024 | Onze selectie nieuwe producten en curiosa

Zoals elk jaar op hetzelfde tijdstip is Eurobike in Frankfurt DE ontmoetingsplaats voor liefhebbers van fietsen en onderdelen. We slenterden door de gangpaden van de gigantische hallen van het expositiecentrum, gelegen in het hart van de Duitse stad, op zoek naar nieuwigheden en curiosa om met je te delen! Dit is wat we er zoal zagen:

Ooit, nog niet zo lang geleden, ging het bergaf met Eurobike, maar de professionele vakbeurs voor de fietsindustrie is erin geslaagd uit zijn as te herrijzen en wordt nu al drie jaar lang jaar na jaar beter. Winkels en consumenten zijn niet langer het hoofddoel van de show en een paar grote merken blijven afwezig, maar het blijft leuk om er de polsslag te peilen van een deel van de industrie en om veel nieuwigheden met eigen ogen te aanschouwen.

DJI, ZF, Bosch, BHZ: er beweegt wat bij de motorfabrikanten

Nee, er waren niet alleen e-bikes te zien tijdens deze editie van 2024, maar het is duidelijk dat dit een segment is waar veel grote nieuwe producten worden aangekondigd, met de komst van nieuwe spelers!

DJI Avinox

Zo was er de aankondiging van de komst van het gigantische DJI (gekend van zijn drones) in de e-bike wereld. Het merk ontwikkelde zijn eigen motor, Avinox genaamd, met een koppel van 105 Nm (en tot 120 Nm in de Boost-modus) en een vermogen van 850 W (dat kan oplopen tot 1000 W in Boost). Dat alles in een compact chassis van 2,52 kg!

In plaats van een externe partner te zoeken, besloot DJI zijn eigen fietsframe te creëren om zijn Avinox-motorisatie te huisvesten. Het is dus op het PL-model van Amflow, een merk van de DJI-groep, dat we de eerste elektrische ondersteuning van het merk terugvinden. De Amflow PL is volledig gebouwd in carbon en heeft een veerweg van 150/160 mm (achter/voor) en een 4 bar linkage kinematica. Het topmodel (Amflow PL Carbon Pro – foto rechts) wordt aangekondigd met een gewicht van 19,2 kg. Er is nog geen lanceringsdatum bevestigd door het merk.

ZF CentriX

Het Chinese DJI moest de headliner delen met een andere grote aankondiging, die van een van de grootste leveranciers van reserveonderdelen in de automobielsector: ZF. Het Duitse bedrijf gebruikte Eurobike om zijn gloednieuwe motor, de CentriX, te onthullen. Hoewel de cijfers misschien minder indrukwekkend lijken dan die aangekondigd door DJI (namelijk 90 Nm koppel, 600 W vermogen en een vergelijkbaar gewicht van 2,5 kg), heeft ZF zich geconcentreerd op de grootte van zijn ondersteuning, met een motor die qua grootte vergelijkbaar is met een blikje frisdrank (een beetje groter en uiteraard zwaarder).

Bosch Performance Line CX

Nooit twee zonder drie! Op de (zeer grote) stand van het Duitse merk Bulls zagen we wat de toekomstige Bosch Performance Line CX lijkt te worden. Zonder bevestiging van het merk zal alleen de toekomst uitwijzen of dit effectief zo is … of niet! De motor lijkt qua hoogte en lengte op het huidige model, maar verraadt zich door zijn veel grotere breedte. Tweede detail: de ankerpunten zijn identiek aan die van het meest recente SX-model, en verschillend van het huidige CX-model.

In dit stadium communiceert Bosch alleen over software-updates voor de huidige motor. De Bike Flow smartphone-app maakt nu routeplanning mogelijk met een automatische batterijbeheer-functie, maar ook de functie ‘huidig ​​laadniveau’ die live monitoring van het batterijniveau op de app mogelijk maakt tijdens het opladen.

De meest interessante nieuwe feature in deze update vinden wij eShift, het automatische schakelsysteem. Naast de tot nu toe beschikbare oplossingen (Rohloff, 3X3 en Enviolo) integreert Bosch nu nieuwe TRP- en Shimano-aandrijvingen in zijn intelligente systeem, maar daar komen we verderop op terug!

BH en SEG lanceren de BHZ

Eurobike was ook de gelegenheid om voor het eerst de nieuwe motor te zien die ontwikkeld werd door BH in samenwerking met SEG: BH onthult een nieuwe BHZ-motor in samenwerking met SEG. “Het formaat van de motor is niet veranderd”, introduceert Nicolas Yann, productmanager bij het merk. “Aan de andere kant hebben we veel gewerkt aan de hardware EN de software. Dat wil zeggen dat we een hele reeks interne onderdelen van de motor hebben aangepast om deze te verbeteren, maar we hebben ook het algoritme enorm ontwikkeld, zodat de motor betere feedback op de grond biedt”, legt Nicholas uit.

Schwalbe, Stan’s, Muc-Off: een ventielverhaal

Dit is misschien wel het onderwerp waarvan we niet hadden verwacht dat we erdoor verrast zouden worden tijdens deze Eurobike 2024. Verschillende merken maakten van de gelegenheid gebruik om de sluier op te lichten over nieuwe ventielen, of zelfs regelrecht voor een nieuwe ventielstandaard te gaan, zoals Schwalbe: Betekent de nieuwe Schwalbe Clik Valve het einde van het Presta-ventiel?

Schwalbe Clik

Deze nieuwe ventielstandaard, genaamd Clik Valve, belooft een verhoogde duurzaamheid, een betere luchtstroom, meer gebruiksgemak en minder verstoppingen door anti-lek vloeistof. Waar we het gebruiksgemak op de stand van het merk mochten ervaren, zullen de overige argumenten in de praktijk moeten worden geverifieerd!

Deze nieuwe standaard is achterwaarts compatibel met de huidige ventielen en pompen met behulp van een ombouwkit.

Wij verzekeren je alvast dat deze nieuwe standaard achterwaarts compatibel is met de huidige ventielen en pompen met behulp van een ombouwkit: vervang eenvoudigweg de ventielkern (Presta, Dunlop en Tubeless) of gebruik de beschikbare adapter voor Schrader-ventielen. Het Duitse merk legt uit dat de productie van de eerste binnenbanden uitgerust met het Clik-ventiel de komende weken zal beginnen. De Tubeless Valve Kit (twee stuks) kost € 26,90, terwijl de ventielkernen te koop zijn voor € 5,95 (voor twee stuks) en de ombouwkit voor de pomp voor € 13,95/€ 16,95 (afhankelijk van de versie, en inclusief twee ventielkernen).

In dit kader heeft SKS speciaal voor de lancering van deze nieuwe standaard van Schwalbe een pomp ontwikkeld, namelijk de AIR-X-PLORER CLIK VALVE. Meer daarover in dit artikel: Nieuwe pompkop, frametassen, bidons en veel meer bij SKS GERMANY.

Stan’s Exo Core

De beloften van een geoptimaliseerde luchtstroom en een beter preventie voor de anti-lek vloeistof worden ook gedeeld door Stan’s met zijn Exo Core-ventiel. In tegenstelling tot Schwalbe kondigt Stan’s hier compatibiliteit aan met Presta-pompen zonder gebruik van een ombouwkit (ook al gaan er geruchten dat de nieuwe standaard van Schwalbe ook zonder ombouwkit zou kunnen werken met Presta-pompen).

Deze nieuwe ventielconstructie maakt, volgens het merk, een micro-aanpassing van de luchtdruk mogelijk door de luchtstroom een kwartslag of een volledige draai te openen en de luchtstroom is, nog steeds volgens het merk, 4 tot 5 keer groter dan bij een klassiek Presta-ventiel. Verkrijgbaar in vele kleuren en in 4 lengtes. De adviesprijs voor een paar ventielen bedraagt € 50.

Muc-Off Big Bore

Ook Muc-Off biedt zijn eigen ventielsysteem aan met een constructie in de vorm van een klein extern ventiel: “Deze architectuur zonder interne kern zorgt ervoor dat je tot 230% meer luchtstroom kunt verkrijgen dan traditionele Presta-ventielen”, legt het merk uit. De externe hendel opent en sluit het ventiel en kan worden vervangen met behulp van een kleine reparatieset. Hoewel het idee om het ventiel niet te hoeven losschroeven aantrekkelijk lijkt, zal een terreintest nodig zijn om te verifiëren hoe gemakkelijk het is om de druk direct aan te passen met behulp van deze externe hendel. In de catalogus van het merk staan een Presta-versie (genaamd Big Bore Lite) en een Schrader-versie (genaamd Big Bore Hybrid), voor een prijs van € 45 en in vele kleuren.

Sram

Op de altijd zeer goed gevulde en drukke stand van Sram zagen we voor het eerst ‘in het echt’ de gloednieuwe S-1000 AXS groep die zich onder de GX situeert en die nu het instapmodel vormt in het draadloze universum van het merk (maar voorlopig gereserveerd voor complete fietsen).

We begrijpen ook beter de specificiteit van de nieuwe PG-1275 cassette, de enige van de nieuwste generatie die demonteerbaar is.

Buffalo Bikes

Op de stand van Sram konden we ook een nieuwe versie van de Buffalo-fiets zien, ontwikkeld als onderdeel van World Bicycle Relief, dat tot doel heeft om eenvoudige en robuuste fietsen te leveren om het dagelijks leven van lokale gemeenschappen, voornamelijk in Afrika, te transformeren door hen een economisch en efficiënt vervoermiddel te bieden.

Tot nu toe was de Buffalo-fiets – om de kostprijs zo laag mogelijk te houden en voor de betrouwbaarheid – een singlespeed uitgerust met een torpedorem (terugtraprem). Nu wordt er een tweede versie aangeboden, met een aandrijving met twee versnellingen, twee kettingen en twee vrijloopwielen, die elk een tandwiel ondersteunen. Dit werd ontwikkeld door de ingenieurs van Sram en er wordt geschakeld door een halve slag achteruit te trappen, een systeem dat is ontwikkeld om zo robuust en betrouwbaar mogelijk te zijn. Als gevolg van deze ontwikkeling is dit nieuwe model uitgerust met een meer traditionele remklauw en remblokken. Het maakt het mogelijk om het programma uit te breiden naar gebieden met meer hellingen, waarvoor het eerste model te beperkt was.

Garmin: de Edge 1050 in alle discretie

Garmin nam dit jaar een kleine verrassing mee in zijn koffers voor Eurobike: de Edge 1050! Binnen de redactie zijn we nog steeds zeer tevreden over de Garmin Edge 1040, maar Garmin lijkt te hebben besloten dat het tijd was om zijn nieuwe telg voor te stellen.

De belangrijkste nieuwigheid ligt in het touchscreen van deze nieuwe gps: de Edge 1050 heeft een 3,5″ LCD-scherm met hoge resolutie, een primeur voor het merk! Met hoekige contouren contrasteert de 1050 met het meer afgeronde ontwerp van de vorige 1040.

Qua formaat wordt deze nieuwkomer aangekondigd op 118 x 60,2 x 16,3 mm en 161 gram (vergeleken met 59,3 x 117,6 x 20,0 mm en 126 gram voor de Edge 1040). Hij is gebaseerd op de 540/840-serie met een vervangbare kwartslagbeugel, wat ons betreft een slimme keuze. De Edge 1050 markeert daarentegen het verdwijnen van de oplaadfunctie door de zon en vertoont een verminderde autonomie (60 uur vergeleken met 100 uur voor de 1040 Solar in eco-modus). Laten we hopen dat er een tweede Solar-versie in de pijplijn zit omdat deze functie echt wel van pas kan komen.

Om een kritiek die vaak door het publiek wordt geuit te pareren, is de Garmin Edge 1050 uitgerust met luidsprekers om gesproken instructies voor training en navigatie mogelijk te maken, maar ook om andere gebruikers te waarschuwen dankzij een geïntegreerde elektronische bel. Daarnaast weet Garmin te vertellen dat ze Garmin Pay binnen de gps hebben geïmplementeerd (het is mogelijk om contactloos te betalen met je gps) en dat ze de ‘GroupRide’-functie voor groepsuitjes hebben verbeterd. Net zoals bij de Waze-app is het nu mogelijk om gevaren (kuilen, boomstammen, enz.) op de weg te melden aan andere gebruikers. Houd er rekening mee dat deze functionaliteit in de nabije toekomst zal worden uitgebreid naar de Edge 540/840 en 1040.

De Garmin Edge 1050 wordt verkocht voor € 749,95 en is momenteel slechts beperkt verkrijgbaar in de Benelux vanwege de beperkte voorraad voor de lancering.

Scott: voor klein en groot

Jawel meneer, er zit wel degelijk een Rockshox Flight Attendant-demper in!

Na de twee modellen die werden gepresenteerd tijdens de recente aankondiging van de Flight Attendant-veringen bedoeld voor de Scott Spark, heeft het Zwitserse merk zojuist de sluier opgelicht van het derde en laatste model van het gamma, namelijk het meest dure: de Spark RC SL met een prijs van € 14.999.

Iets verderop op de stand vinden we de hardtail mountainbike van het merk, maar dan in een bijzonder kleedje … Hij is uitgerust met een stijve vork (die al in de catalogus van het merk stond) en met een ander setje banden: maak plaats voor de Scale Gravel! We lichten de zeer goede keuze van Scott uit om deze Scale Gravel standaard uit te rusten met een paar Spirgrips.

Niet alleen volwassenen kunnen dagdromen over de fietsen die aanwezig zijn op Eurobike! Voor de kleinsten presenteerde Scott een verkleinde versie van de populaire Spark met een geïntegreerde schokdemper, evenals een Scale, beide met kleuren die geïnspireerd zijn op de fiets van Nino Schurter tijdens de laatste wereldkampioenschappen. We hebben op dit moment nog geen prijzen, maar zie je de jongere versie van jezelf al aan het stuur van deze Spark RC 700 …

Een wand van de stand van het Zwitserse merk was ook voorbehouden voor de bekende Dangerholm. We spreken je er binnenkort over!

We kunnen je nu al vertellen dat de nieuwste projecten van de maatwerk-goeroe draaien rond een zeer rode Spark met een mooie cockpit, een zeer lichte Scale (5,86 kg) en een bijzondere eSolace Gravel!

Moustache: codenaam Project Box 46

Op de stand van Pinion zagen we deze grappige vogel! De Duitse fabrikant had tijdens de vorige editie van Eurobike hard toegeslagen met zijn motor met geïntegreerde versnellingsbak, maar dit jaar was het er rustiger, zonder bijzondere aankondiging.

Maar dat was zonder Moustache gerekend, dat het prototype van zijn toekomstige frame onthulde, uitgerust met de Motor Gearbox Unit van Pinion. Een keuze die misschien verrassend lijkt gezien de langdurige samenwerking tussen het merk uit de Vogezen en motorenfabrikant Bosch. “We wilden al heel lang een frame ontwikkelen dat is uitgerust met een motor en versnellingsbakconstructie uit één stuk. We hebben ervoor gekozen om hem samen met Pinion te ontwikkelen, maar dat betekent niet dat we in de toekomst niet meer met Bosch zullen samenwerken aan andere modellen”, legt het merk uit.

Dit model, genaamd Project Box 46, richt zich op gebruiksgemak en rijplezier. “Het centreren van de massa geeft een gevoel van lichtheid en een echt speels karakter aan de fiets. Door het ontbreken van een ketting kun je met een gerust hart met de derailleur omgaan, zelfs op zeer technische paden”, aldus Moustache.

Naast al het werk dat in samenwerking met Pinion is uitgevoerd, blijft Moustache zich in bepaalde aspecten van zijn prototype verdiepen: “We hebben intern veel gewerkt aan de bescherming van de riem. We hebben ook besloten om onze eigen batterij te maken en verschillende capaciteiten te blijven testen om de ideale oplossing te vinden.” De Moustache Project Box 46 (die bij de lancering van naam zal veranderen) staat gepland voor het voorjaar van 2025 en zal worden toegevoegd aan het bestaande gamma van het merk.

Park Tool: waar zit de kleine nieuwigheid verstopt?

Tijd voor een spelletje … Kan je op deze prachtige wand van Parktool de tool aanduiden die een update kreeg voor 2024?

Het antwoord van het merk: “De flesopener, het enige echte essentiële hulpmiddel voor elke liefhebber!” Wij waarderen het grapje. Het merk heeft details van bepaalde onderdelen in zijn catalogus aangepast, maar heeft ook een flesopener toegevoegd, een vetpistool en een kettingpons.

FSA

In afwachting van verschillende nieuwe XC-producten die later dit jaar zullen verschijnen, wist het Italiaanse merk onze aandacht te trekken met accessoires voor gravel. We werden vooral aangetrokken door dit aluminium stuur dat bedoeld is voor ultra-evenementen door een kleine extender aan de voorkant te integreren. Naast dat je de houding kunt variëren en een meer aerodynamische houding kunt aannemen, zorgt dit aanhangsel ook voor een betere fixatie/stabiliteit van de stuurtas.

FSA biedt ook een stuurpen aan met een elastomeer om de trillingen te verspreiden. Er zijn drie hardheden beschikbaar om aan de smaak van de piloot te voldoen. Een eenvoudigere en economischere oplossing dan een verende stuurpen. Is het effectief? Binnenkort staat er een test gepland bij Vojo!

Via het merk Vision biedt FSA ook carbon wielen voor gravel, waaronder deze 30SC i23 met velgen van 23 mm breed, 30 mm hoog vooraan en 35 mm achteraan. Ze wegen 1390 gram voor een prijs van iets minder dan € 1300.

Mavic: wielen natuurlijk, maar ook kleding

Bij Mavic bespraken we uiteraard de wielen, maar het gesprek ging ook over kleding! Na een aantal jaren afwezigheid in het MTB-textielsegment heeft het gele merk besloten een comeback te maken.

Voor de gelegenheid heeft Mavic een vrij compleet assortiment ontwikkeld, gaande van de klassieke fietstrui tot broeken, shorts, ondershorts … allemaal met interessante kleine details.

Dit is met name het geval voor de ondershort die cargozakken kreeg, maar ook voor de korte broek met een zak met ritssluiting aan de achterkant of voor de fietstrui met een zone bedoeld voor het schoonmaken van jouw bril. Niets revolutionairs, maar wel aandacht voor detail.

Wat de wielen betreft, is de eerste nieuwigheid te vinden in het allroad/gravel-segment met het nieuwe paar AllRoad SL in carbon. “Een paar jaar geleden brachten we al carbon gravelwielen op de markt, maar de filosofie was niet dezelfde. Vroeger zochten we vooral naar een zo laag mogelijk gewicht, nu neigt een deel van het gravelbiken naar competitie en de bijhorende vraag naar snelle en aerodynamische wielen. Dat verklaart dit paar Allroad SL carbon-gravelwielen. Ze profiteren van een haakloze constructie, omdat de banden voldoende breed zijn en een lage bandendruk vereisen”, legt Michel Léthenet, persmanager van het merk, uit. Deze hebben een hoogte van 42 mm, zijn tubeless compatibel, hebben een InfinityHub-naaf, een gewicht van 1550 gram (720 gram voor, 830 gram achter) en een prijs van € 1499.

Mavic heeft ook besloten om de wielen die bedoeld zijn voor crosscountry en trail van elkaar te scheiden. Tot nu toe werden ze gegroepeerd onder de naam CrossMax, maar het Franse merk besloot de zaken voor de consument te vereenvoudigen door de wielen bedoeld voor trail voortaan aan te duiden met de naam CrossTrail. In het gamma vinden we zo een CrossTrail SL en een CrossTrail SL carbon, respectievelijk nog eens opgesplitst in een e-bike versie (E-CrossTrail SL en E-CrossTrail SL carbon). In grote lijnen worden deze gekenmerkt door een interne breedte van 30 mm, een verbrede tubeless groef die een vereenvoudigde montage mogelijk maakt, een machinale bewerking tussen de spaken en de gebruikelijke “Fore” en “PFP” technologieën van het merk.

Het belangrijkste verschil tussen de klassieke en e-bike versies zit in het gewicht, aangezien de E-CrossTrail profiteert van een versterkte constructie om aan de invloeden van de e-mountainbike te weerstaan. We zien dan ook 28 spaken (vergeleken met 24 voor de klassieke versie), een versterkte naaf en extra bescherming.

Aan de Deemax en E-Deemax verandert er dan weer niets!

Schwalbe, Zleen, Goodyear: rubbers in alle vormen

Schwalbe

De nieuwe XC-band van Schwalbe heeft eindelijk een naam: de Rick XC. We zagen hem ruim een ​​jaar geleden al in de paddocks van de wereldbeker, en nu is hij eindelijk te koop.

Hij wordt aangeboden in een breedte van 2.25 en 2.4 inch en in Addix Speed- ​​​en SpeedGrip-rubber, heeft een snel profiel dat hem tussen de semi-slick Thunder Burt (vergeleken met hem biedt hij meer grip) en het veelzijdige duo Racing Ray / Ralph plaatst. Binnenkort meer over deze band op Vojo!

Zleen

Met Rubena wisten we al dat Tsjechië een zekere expertise had op het gebied van MTB-banden. Nu komt er een nieuwe acteur bij: Zleen. Het merk heeft de hulp ingeroepen van de Tsjech Jaroslav Kulhavy (olympisch kampioen van 2012) om het merk aanzien te geven.

Het gamma is erg ruim, waarbij het topsegment bestaat uit de modellen Cheetah en Leopard, beide tijdens de laatste Cape Epic gebruikt door Kulhavy. Ze hebben een doorsnede van 2.25 inch en worden aangekondigd op 740 gram.

Goodyear: het vervolg

Goodyear is een grote naam op het gebied van autobanden en heeft een zekere geschiedenis in de fietsenwereld. Na een eerste comeback in 2018 pakt het merk nu uit met een completer gamma.

De band die dit symboliseert, is de Wrangler. De naam van de band is een knipoog naar het iconische voertuig van Jeep, de autofabrikant, en het model is bedoeld voor all-mountain/enduro in droge omstandigheden en in de eerste plaats speciaal ontwikkeld voor een gebruik op e-mountainbikes, voordat er later een ‘klassieke’ versie zal volgen.

Het verschil tussen deze twee versies zit hem in de karkassen: ze zijn allebei versterkt, maar de e-bike versie is dat nog meer vanwege het algemene gewicht van een e-mountainbike. De voor- (MTF) en achterbanden (MTR) zijn verschillend, met een reeks dichter bij elkaar geplaatste noppen aan de achterkant om de prestaties te verbeteren. “De inspiratie voor onze noppen komt deels uit de motorcross, met een band van Dunlop (noot van de redactie: een merk van de Goodyear-groep). Het rechthoekige ontwerp is vrij eenvoudig en het voordeel ligt in de uitsparingen waardoor de noppen beter kunnen vervormen”, legt het merk uit. Goodyear legt ook uit dat de zijnoppen zachter zijn dan die op het loopvlak, voor betere prestaties en langere duurzaamheid. Er is een set onderweg naar de redactie, meer daarover later!

Feedback Sports

Feedback is gekend om zijn lichtgewicht en zeer stabiele aluminium montagestandaarden waar veel mecaniciens in de wereldbeker de voorkeur aan geven. Op Eurobike presenteerde het zijn eerste elektrische montagestandaard bedoeld voor particulieren, de Pro-E-Lift.

Normaal gesproken vind je dit type elektrisch in hoogte verstelbare montagestandaarden alleen in professionele werkplaatsen en winkels. Door hun prijs (vaak enkele duizenden euro’s) en hun omvang zijn ze bijna onbereikbaar voor particuliere gebruikers. Feedback wilde hier verandering in brengen door een mobiele, gemotoriseerde versie (gemonteerd op zwenkwielen) aan te bieden, die niet te omvangrijk is en (iets) betaalbaarder (€ 1350). De Pro-E-Lift kan 50 kg dragen en is bijzonder geschikt voor het tillen van een e-bike zonder risico op rugpijn.

Over e-bikes gesproken: het merk heeft ook zijn Rakk 2.0-fietsrek herzien, zodat deze de zware fietsen beter kan ondersteunen en hij ook beter geschikt is voor verschillende bandenmaten. Hij kan ook worden uitgerust met een optionele houder voor de batterijlader die wordt geleverd met kleine magneten om de kabels vast te klemmen en te voorkomen dat ze in de garage rondslingeren. Slim!

Zéfal

Zéfal lanceert zijn eerste reeks fietslampen, genaamd Supervision. Voor de voorzijde staan ​​drie modellen op het programma, in 200, 800 en 1500 lumen.

Er zijn ook twee modellen voor de achterkant, in 20 of 150 lumen, evenals een klein voorlicht in 20 lumen.

Het Franse merk presenteert ook een nieuw voorspatbord met hoge dekking, de Deflector FM 40. Dankzij adapters kan deze rechtstreeks op de vorkboog van vele merken worden geschroefd, op voorwaarde dat ze voorzien zijn van schroefdraad (o.a. Fox, RockShox, enz.).

Tot slot is het Bike Taxi-systeem, waarmee je een kind kunt slepen, nu verkrijgbaar met een kleine adapter waarmee je het stuur van de getrokken fiets kunt vasthaken in plaats van de stuurpen.

BH: mooi prototype!

Het prototype van het toekomstige XC-model van BH werd voor het eerst gezien in de handen van Jofre Cullel tijdens een race in Spanje aan het begin van het seizoen en vervolgens meerdere keren tijdens de wereldbekermanches. Op dit moment weten we nog niets meer, maar één ding is zeker: de filosofie lijkt vergelijkbaar te zijn met die van de Trek Supercaliber en Specialized Epic World Cup!

KTM Scarp Evo III

Zoals de naam al doet vermoeden, evolueert de KTM Scarp. Deze derde generatie is verkrijgbaar in verschillende versies en met verschillende veerwegen, in aluminium en carbon.

De XC full-suspension is verkrijgbaar met een veerweg van 100, 110 of 120 mm. Op de Scarp LT gaat het merk zelfs tot 140 mm veerweg. De architectuur van de fiets vinden we zelfs terug op e-bikes.

De belangrijkste wijziging betreft de kinematica. De compacte link weegt slechts 49 gram, is vrijwel onzichtbaar en geïntegreerd in de bovenbuis. Ook de schokdemper is goed geïntegreerd in de bovenbuis. De anti-squat van de vering is meer uitgesproken dan voorheen (+20%) op verzoek van de renners van het team, waaronder Max Foidl die deze fiets meeneemt naar de Olympische Spelen in Parijs. Er is veel aandacht besteed aan de lagers op het gebied van afdichting en weerstand tegen torsiebelasting. Ook is er een complete reparatieset ontwikkeld die past op het frame, net boven de demper en aan de uiteinden van het stuur. Qua geometrie neemt de reach met 15 mm toe en is de balhoofdhoek 1° schuiner (67,5° in 100 mm, 67° in 110, 66,4° in 120 en 65,5° in 140).

KS

Een grote nieuwigheid van vorig jaar betreft de KS Lev Circuit. Deze draadloze elektronische dropper post is nu verkrijgbaar in een diameter van 34,9 mm, naast de modellen van 30,9 en 31,6 mm die al in de catalogus staan. Zie onze test: KS LEV Circuit: eindelijk een echte rivaal voor de Reverb AXS?

Nog een grote nieuwigheid van vorig jaar is hun verende voorvork voor gravel.

Wera

Wera biedt een eenvoudig en slim hulpmiddel aan, gebaseerd op in elkaar grijpende bandenlichters die twee kleine stukjes bevatten met vier inbus- en torx-koppen. De adviesprijs bedraagt ​​minder dan € 30.

Ook een nieuwe, zeer compacte en eenvoudig af te stellen momentsleutel doet zijn intrede.

TRP en Bosch: elektronische (en automatische) aandrijving

Terwijl Shimano en Sram beide een automatisch schakelsysteem hebben met respectievelijk hun Di2 en AXS, was Bosch tot nu toe de afwezige op het gebied van mountainbikes. Om deze leemte op te vullen, besloot de Duitse motorfabrikant samen te werken met TRP om de EASI A12, de eerste elektronische aandrijving van het merk, te ontwikkelen.

Deze aandrijving beschikt over de RollShift-functie, dat wil zeggen de mogelijkheid om het aan de Bosch-motor over te laten om te schakelen. Net als bij andere automatische aandrijvingen op de markt is het uiteraard nog steeds mogelijk om handmatig te schakelen.

De derailleur heeft een hendel om de kooi te vergrendelen, zodat het wiel gemakkelijk kan worden verwijderd. Merk ook op dat de derailleur is aangesloten en wordt gevoed door de hoofdbatterij van de e-mountainbike, waardoor het opladen van een extra batterij wordt vermeden, vooral gezien het lage verbruik van een derailleur. Hoewel de AutoShift van de Di2 ons tijdens onze test maar matig wist te overtuigen, zijn we toch ongeduldig om deze TRP E.A.S.I A12 groep en zijn RollShift-functie te ontdekken!

Tot daar Eurobike 2024, tot volgend jaar!

DoorAdrien Protano