Flashback | Specialized S-Works Overend Replica: zo vader, zo zoon!
Door Olivier Béart -
Tijdens de Sea Otter Classic hadden Specialized en Ned Overend een waar stukje mtb-geschiedenis opgeduikeld: de Specialized S-Works M2 … En hij werd vergezeld door zijn waardige opvolger, de Epic HT S-Works, maar dan wel in een onweerstaanbare replica-versie.
Een eerste punt dat onze aandacht trekt, zijn de immense remhendels en de shifters. In die tijd diende je de cantilever remmen nog te bedienen met drie tot zelfs vier vingers en de Suntour-remhendels waren toen nog voorzien van een rubberen afwerking. Om de shifter te kunnen bedienen moest je het stuur niet loslaten, maar je moest het stuur wel anders vastnemen dan nu. Een heel andere tijd, zeg maar …
De stuurpost is navenant en als we de breedte vergelijken met de huidige stuurbreedtes zien we ook hier een groot verschil. 750 millimeter? 600? Nee, 500 millimeter!
In die tijd stond Suntour op gelijke hoogte als Shimano en Campagnolo, misschien zelfs nog iets erboven. De Suntour cantilever remmen waren dan ook krachtiger dan die van de concurrentie.
Achteraan zien we zelfs een soort ‘booster’, maar die heeft nooit echt zijn efficiëntie kunnen tonen. Vervolgens vond Shimano de v-brakes uit en alles veranderde …
Het frame is uit M2-aluminium gemaakt, wat in die tijd het fijnste metaal was dat men gebruikte. Het frame was uiteraard lichter dan een stalen frame, dat in de jaren negentig van vorige eeuw nog veel gebruikt werd. M4- en M5-aluminium verscheen pas later bij Specialized. De dag van vandaag spreken we bijna enkel nog over carbon en de goedkoopste Epic HT (1999 euro) is nu uit M5-aluminium vervaardigd!
De fiets werd ontwikkeld in samenwerking met Duralcan. Ned Overend onderstreept dat het een stevige fiets is en dat hij nooit een frame heeft gebroken. De volledige fiets weegt iets meer dan 11,5 kilogram.
Een ander teken dat ons herinnert aan het feit dat we naar een ‘oude’ fiets kijken, is deze vlag met de vermelding ‘Made in USA’. Op enkele fietsen na komt het merendeel van de fietsen tegenwoordig uit Azië.
Suntour stond ook met zijn aandrijvingen aan de top, met onder meer deze XC LTD-derailleur die reeds was uitgerust met een parallellogram uit composiet. Achteraan was de fiets uitgerust met 7 versnellingen en een 12/28-cassette.
En vooraan had men een triple (42/32/20) op de fiets gemonteerd. De vertandingen kunnen normaal lijken, of eerder groot in vergelijking met de huidige standaarden, maar in werkelijkheid ging het in die tijd om zeer compacte kettingbladen. Een 48/38/28 werd toentertijd veel meer gebruikt. Suntour wilde met de kleinere kettingbladen de bodemvrijheid vergroten en ook het gebruik van kleinere, en dus ook lichtere, kransjes achteraan stimuleren.
Oh, deze pedalen waren we al bijna vergeten. In die tijd kwamen klikpedalen nog maar net piepen en op de Specialized stonden dan ook Suntour XC Pro toeclips pedalen.
Ook toen probeerde men, zeker in crosscountry, op alle mogelijke plaatsen wat grammen te winnen. Specialized wilde toen al anders zijn dan de rest wat betreft de veringen. Er was toen nog geen sprake van de automatische Brain-blokkering, maar wel van elastomeren en zelfs een luchtpatroon op deze Future Shock-vork die door Specialized ontwikkeld werd en die gekend stond als één van de lichtste vorken op de markt. Ze woog amper meer dan 1400 gram. Zoek niet naar een mogelijkheid om de vork fijn af te stellen of naar een blokkering op deze vork van 50 millimeter, want die zijn er niet. En van deze vork zijn er ook niet veel exemplaren meer in omloop, want de twee bouten die je ziet, hadden de neiging om los te komen, waardoor Specialized de vorken heeft teruggeroepen.
Het profiel is veranderd, maar de naam bestaat nog steeds: het gaat om de eerste Specialized Ground Control-banden! De breedte? 1.95! Ook in die tijd stond het breder maken van de velgen al op het programma en deze velgen van het Japanse Araya waren toen een referentie.
Tijd nu om eens naar de ‘jongere’ telg te kijken!
Ned Overend komt ondanks zijn 62 lentes nog heel kwiek voor de dag, maar we willen toch eerder over de fiets praten! Speciaal voor de Sea Otter Classic heeft Specialized deze replica gemaakt van de fiets van hun kampioen van weleer. Het frame kreeg dezelfde kleur en een goudkleurige RockShox Sid World Cup-vork …
… en nieuwe carbon Roval Control SL-wielen die … zilverkleurig zijn afgewerkt!
De Sram XX1 Eagle-groep, de schijfremmen, de brede banden (Fast Track 2.3) en de brede stuurpost ademen moderniteit uit.
Maar de beroemde ‘S’ is niet veranderd …
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met onze vrienden van MTBCult.it die voor ons de Sea Otter Classic 2017 hebben gecoverd.
Wil je onze test van de Specialized Epic HT Pro (her)lezen? Dat kan hier: www.vojomag.nl/test-specialized-epic-ht-pro-ingetogen-uitmuntendheid
En om de reis in de tijd verder te zetten, kan je een kijkje nemen in onze rubriek flashback: www.vojomag.nl/?s=flashback