Koopgids | Welke XC full-suspension mountainbike kopen in 2025?

Door Olivier Béart -

  • Staff pick

  • Techniek

Koopgids | Welke XC full-suspension mountainbike kopen in 2025?

Ben je van plan om in 2025 een mountainbike te kopen? Welk model kies je dan? Hoe positioneert het ene model zich ten opzichte van het andere? Dit zijn goede vragen die we vaak krijgen! Om je een beter beeld te geven, hebben we de XC full-suspensions die we onlangs hebben getest, op een rijtje gezet. Zo bekomen we een koopgids met de belangrijkste XC-mountainbikes die in 2025 op de markt verkrijgbaar zijn. Welke fiets zou jij kiezen?

BH Lynx Race EVO

De BH Lynx Race Evo onderscheidt zich door zijn achtervering met 120 mm veerweg die zeer actief en efficiënt is. BH had er, zoals de meeste concurrenten, voor kunnen kiezen om geen draaipunt aan de achterkant te gebruiken en te vertrouwen op de flexibiliteit van het carbon. Maar het Spaanse merk gaf er de voorkeur aan om de Split Pivot te behouden met een goede ouderwetse concentrische lager op de achteras. Daarmee is het een van de meest comfortabele en capabele XC-mountainbikes op technische stroken. Qua rendement scoort hij goed, maar het is niet per se de meest dynamische mountainbike en hij geeft de voorkeur aan efficiëntie boven plezier. Er is ook een 100 mm versie beschikbaar.

Onze test: Test | BH Lynx Race LT: de Mr. Perfect in crosscountry

BMC Fourstroke 01

De BMC Fourstroke schittert in de competitie in de handen van Jordan Sarrou en Titouan Carod, en dat zal in 2025 ongetwijfeld opnieuw het geval zijn met hun nieuwste aanwinst Loana Lecomte. Net als de BH Lynx Race of de Mondraker F-Podium is hij niet gezwicht voor een single pivot om het gewicht te verlagen en behoudt hij de merkspecifieke VPP-ophanging. Een hele goede keuze, want met zijn vering met slechts 100 mm veerweg – die duivels effectief is – en zijn uitstekende geometrie, is dit nog steeds een van onze favoriete XC-fietsen! Voeg daar een unieke telescopische zadelpen aan toe die autonoom omhoog en omlaag gaat en je hebt wat in onze ogen nog steeds een van de meest geslaagde XC full-suspensions op de markt is, ook al dateert dit model al van twee seizoenen geleden. De prijs is helaas navenant: een instapmodel kost maar liefst 8000 euro. Van dit model bestaat ook een LT-versie met 120 mm veerweg.

Onze test: Test nieuw | BMC Fourstroke 01 & Fourstroke LT: the fight club

Cannondale Scalpel

De Cannondale Scalpel is voor ons altijd een soort enfant terrible van de XC geweest. Hij heeft een toprendement, maar is wel lastig om te besturen wanneer je de limieten opzoekt. Maar dat was eerder. Met deze nieuwste generatie, die in 2024 uitkwam, zijn de basisprincipes nog steeds hetzelfde. Maar hoewel het nog steeds een van de meest prestatiegerichte fietsen op de markt is, is het beest wel enigszins getemd. Vooral dankzij de aangepaste geometrie en een achtervering die is vergroot tot 120 mm veerweg. De prijs voor het instapmodel is redelijk hoog (4299 euro) en heb je graag een Lefty-vork en het frame met lichtere vezels dan moet je tussen de 7499 en 12999 euro neertellen.

Onze test: Test nieuw | Cannondale Scalpel 2024: hetzelfde maar beter?

Canyon Lux World Cup

Zijn naam bekent meteen kleur: de Canyon Lux World Cup is de raceversie van het XC-platform van het merk. Als je meer bewegingsvrijheid of comfort wilt, kan je het beste kijken naar de Lux Trail. Deze is nu behoorlijk anders dan de WC-versie (Test | Canyon Lux Trail CF 8: de lokroep van het avontuur). Op de Lux WC hebben we 100 mm veerweg, een vrij ‘serieuze’ geometrie en een laag gewicht. Op papier lijkt dit misschien eng, maar tijdens onze test ontdekten we een fiets die veel toegankelijker en comfortabeler is dan we in eerste instantie hadden gedacht. Let op, je koopt hem niet om te toeren of voor technische raids (daar is de Lux Trail voor), want het blijft een geavanceerde fiets, maar hij is niet zo geavanceerd als je misschien zou vrezen. In de CF-uitvoering, die uitgerust is met een iets zwaarder frame, is hij verkrijgbaar vanaf 2549 euro, wat hem een ​​interessante optie maakt voor beginnende wedstrijdrenners. De lichtere Lux CFR is verkrijgbaar vanaf 6619 euro.

Onze test: Test | Canyon Lux World Cup CFR: presteren of presteren?

Lapierre XR

De Lapierre XR is speciaal voor het team ontwikkeld en is verkrijgbaar in twee versies: 100 mm of 110/120 mm veerweg voor de XRM (voor XR Marathon). Hoewel ze op hetzelfde frame zijn gebaseerd en naast de extra veerweg er enkel wat wijzigingen in de uitrusting zijn aangebracht, hebben deze twee versies van de Lapierre XR een heel verschillend karakter. Waar de XRM soms wat zwaar en lomp kan lijken (12,12 kg voor het model dat wij testten), is de XR duidelijk meer gericht op prestaties. De achtervering lijkt soms zelfs wat stug. In de catalogus van 2025 staan ​​slechts twee XR-modellen (3999 en 7539 euro) en drie XRM-modellen (4399, 4799 en 5499 euro).

Onze test: Test nieuw | Lapierre XRM 8.9: langeafstandsmonster

Megamo Track

Megamo is vooral bekend vanwege zijn aanwezigheid in MTB-marathons waarin het team vaak in de voorhoede te vinden is. Het wapen van de marathonrenners is de Track. Ook al is het ontwerp niet revolutionair, het verleidt met zijn strakke lijnen. Op het terrein merk je dat hij is ontwikkeld voor lange afstanden en dat comfort, rijplezier en efficiëntie hand in hand gaan. Hij is echter niet de beste keuze op nerveuze circuits waar je vaak moet optrekken. Het instapmodel kost 3699 euro, maar het prijskaartje loopt op tot 10499 euro. Er zijn in totaal 10 modellen, met een grote verscheidenheid aan samenstellingen en prijsniveaus. Ze zijn allemaal gebaseerd op hetzelfde frame.

Onze test: Test | Megamo Track: de outsider waar je wel eens voor zou kunnen vallen

Mondraker F-Podium

Mondraker is een merk waarvan het DNA verankerd is in de ‘gravity’-disciplines, en dat is te merken, ook al is het Spaanse merk al vele seizoenen zeer actief in XC. Net als BH of BMC zien we geen single pivot vering, maar de eigen VPP-vering genaamd Zero. Ondanks de veerweg van slechts 110 mm voelt het alsof je veel meer veerweg hebt. Het is een van de meest comfortabele en geweldige XC-fietsen om af te dalen. Bergop is het daarentegen niet de fiets met het meeste rendement en ‘pit’, maar hij geeft nog steeds een prettige en lichte indruk. Een heel eigenzinnige fiets dus, die bewuste keuzes maakt. Wat de prijs betreft, mag je rekenen op een bedrag van 4999 euro voor de instapversie. Wij zijn van mening dat je minstens naar de Podium R van 6799 euro moet kijken om een ​​afmontage te vinden die voldoet aan de ambities van de fiets.

Onze test: Test | Mondraker F-Podium: wanneer plezier en efficiëntie met elkaar rijmen

Orbea Oiz

De Orbea Oiz is uitgegroeid tot een echte referentie in het XC-peloton, zowel bij profs als bij amateurs. Voorheen was hij verkrijgbaar in een XC-versie met 100 mm veerweg en een TR-versie met 120 mm veerweg. De nieuwste versie is nu alleen verkrijgbaar in 120 mm om de evolutie van de discipline bij te houden. En toch, wat een karakter! We behouden alles van een 100 mm, maar voegen er net dat beetje extra aan toe voor een geweldige efficiëntie in afdalingen. Deze nieuwste Orbea Oiz is een echte wedstrijdfiets die is ontworpen voor prestaties en niet voor comfort. Hij geeft de rijder vertrouwen en stimuleert hem om (zeer) snel te gaan, zowel bergaf als bergop. Hoe meer je hem geeft, hoe meer hij vraagt. Voor 2025 verandert het frame niet, maar de high-end versies krijgen wel een nieuwe 100% carbon cockpit. En laten we ook het MyO-personalisatieprogramma niet vergeten, waarmee je jouw fiets met opties kunt configureren en bij duurdere modellen zelfs de kleur van je frame kunt aanpassen zonder extra kosten. De Oiz is vanaf 2799 euro verkrijgbaar in een aluminium uitvoering; het eerste carbon model in OMR-vezels kost 4599 euro en het eerste model in lichtere OMX-vezels kost 6299 euro. In totaal zijn er maar liefst 10 uitvoeringen, en dan tellen we de opties nog niet eens mee.

Onze test: Test nieuw | Orbea Oiz 2023: 120 millimeter of niks!

Origine Théorème FS

Het uiterlijk is niet revolutionair, maar schijn bedriegt! Op het terrein ontdekken we een goed ontworpen fiets, die licht is en levendig bij het relanceren en zeer aangenaam om mee af te dalen. Hij is verkrijgbaar met 100 en 120 mm veerweg, maar wij vonden de 120 mm-versie het beste, omdat deze naar onze mening alleen voordelen biedt in afdalingen en op ruw terrein, maar weinig nadelen heeft op het gebied van het rendement. Origine hanteert bovendien zeer scherpe prijzen: de Théorème FS is verkrijgbaar vanaf 3300 euro en de meest luxueuze uitvoering kost 8500 euro. Houd er rekening mee dat alles à la carte is, van de keuze van de onderdelen in de configurator tot de lak. Een grote outsider, die vanaf 2025 voor het eerst in het wereldbekercircuit te zien zal zijn.

Onze test: Test nieuw | Origine Théorème FS: de veelzijdige XC full-suspension

Pinarello Dogma FS

Let op, deze fiets is niet voor iedereen geschikt! De Pinarello Dogma FS is ontwikkeld door en voor Tom Pidcock (die in 2024 zijn olympische titel in Parijs vernieuwde). Het is een fiets zonder compromissen. Comfort? Zoek er niet echt naar: hier is de vering er alleen voor de efficiëntie op technische en ruwe stukken. Qua relanceren en versnellen is het een echte knaller, maar qua rijtechniek heb je wel heel wat ervaring nodig om hem te kunnen gebruiken. Een uiterst exclusieve fiets met een uniek karakter, die zeker niet voor iedereen geschikt is, maar die een blijvende indruk achterlaat op iedereen die het geluk heeft hem te mogen uitproberen. Ook qua prijs behoort hij tot de elitecategorie en de beschikbare hoeveelheden zijn beperkt. Maar dat is de prijs die je betaalt als je op de fiets van een olympische kampioen wil rijden.

Onze test: Test nieuw | Pinarello Dogma XC: een radicale en atypische MTB!

Pivot Mach 4 SL

A fun way to the podium”, zo omschrijft Pivot zijn Mach 4 SL. De Mach 4 SL is verkrijgbaar met vier veerwegen afhankelijk van de gekozen demper en de plaatsing van de flip-chip (95/103 mm of 106/115 mm). De Mach 4 SL is trouw gebleven aan de VPP DW Link-ophanging die we in het hele gamma aantreffen, tot en met de downhillfietsen toe. Het rendement was niet de prioriteit, ook al is de fiets licht, want hij is niet puur op XC-wedstrijden gericht. Hier hebben we het meer over het rijplezier en comfort, waarbij de korte veerweg wordt behouden voor het lage gewicht. Een bijzondere en aantrekkelijke fiets, voor wie eens iets anders wil.

Onze test: Test nieuw | Pivot Mach 4 SL: lichter maar ook veelzijdiger?

Rockrider 940S

Met de oprichting van het World Cup-team moest Rockrider een fiets hebben die voldeed aan de podiumambities van zijn renners. Missie geslaagd met de 940S, die zich in onze ogen snel heeft ontwikkeld tot een referentie in de categorie en die zonder aarzelen de XC-modellen van de grootste merken in de ogen kan kijken. Natuurlijk is de 940S met zijn single pivot ophanging geen revolutie op het gebied van technologie, maar hij is wel een bijzonder geslaagde en efficiënte moderne XC-mountainbike, zonder daarbij een flinke dosis rijplezier te vergeten. De kers op de taart is dat de prijs-kwaliteitverhouding, die zo belangrijk is voor de Decathlon-groep, behouden blijft. Voor 2025 veranderen de onderdelen en kleuren licht, maar het frame blijft ongewijzigd.

Onze test: Vergelijkende test | Rockrider Race 940 S vs 940 S LTD: welke kiezen?

Santa Cruz Blur

Santa Cruz offerde zijn geliefde VPP op ten gunste van het gewicht om de lichtst mogelijke Blur te kunnen aanbieden. Wees gerust, ondanks de vrij klassieke sinlge pivot ophanging is het inderdaad een Santa Cruz: zeer licht en met een uitstekend rendement. Het is bovendien een zeer leuke fiets om op te rijden en bijzonder comfortabel in afdalingen. Hij is verkrijgbaar in 100 en 115 mm en zelfs met de kleinste veerweg is dit een fiets die qua efficiëntie en comfort formidabel is. Er was een bijna-tweelingbroertje, de Cervélo (alleen iets lichter en meer prestatiegericht), maar eens de stock daarvan uitgeput is zal deze fiets niet opnieuw geproduceerd worden. De prijs weerspiegelt de hoogwaardige positionering van het Californische merk.

Onze test: Oog in oog | Santa Cruz Blur vs Cervélo ZFS-5: een familiestrijd

Scott Spark RC

De Scott Spark RC is goed herkenbaar door de in het frame verborgen schokdemper. Nino Schurter en zijn teamgenoten zorgden er ook voor dat hij veel aandacht kreeg. Dit is zonder twijfel een van de meest opvallende XC-mountainbikes van dit moment, ook al is hij al een paar jaar geleden uitgebracht. Qua gedrag is het een uitstekende daler. Qua prestaties moet je voortdurend met de blokkering van de veringen spelen om er het maximale uit te halen. Zodra je moet trappen, moet je vaak overschakelen naar de tussenliggende stand. Aan de andere kant is hij zeer comfortabel en is hij niet alleen te gebruiken voor XC-wedstrijden, al kiezen we dan voor de 900-versie in 120/130 mm voor meer veelzijdigheid. Er zijn talloze uitvoeringen beschikbaar. De instapprijs bedraagt ​​3999 euro. Maar let op, als je echt wilt profiteren van een licht frame, moet je kiezen voor de World Cup- of SL-versie, die verkrijgbaar zijn vanaf 8499 euro (met RockShox Flight Attendant-vering).

Onze test: Presentatie & test | Scott Spark 2022: de genialiteit van integratie

Specialized Epic 8

Sinds 2003 is de Specialized Epic nauw verbonden met de Brain-veringen, die de bijzonderheid hebben dat ze zonder tussenkomst van de berijder kunnen worden vergrendeld/ontgrendeld. Bij de 8ste generatie van de Epic is het mechanische/hydraulische systeem voor het eerst vervangen door elektronica, met name door de integratie van het Flight Attendant-systeem van RockShox. Het resultaat: een 120mm XC-fiets die grenst aan de perfectie. Comfortabel, extreem op zijn gemak in technische stroken, maar ook bijzonder dynamisch bij het relanceren en een vlotte klimmer. Maar … er is een maar: de elektronische vering is vooralsnog alleen beschikbaar op de allerduurste uitvoering, de S-Works, met een prijskaartje van 14500 euro! De andere versies hebben een klassieke vering, met een lockout met 3 standen op het stuur. We hebben nog geen van deze modellen uitgeprobeerd om te kijken of de geest van de Epic behouden is gebleven en of we hetzelfde wonderlijke gevoel terugvinden als op de S-Works versie, maar we hopen dat we binnenkort de kans krijgen. En/of we hopen ook dat de elektronische Flight Attendant breder verspreid zal worden en op andere, goedkopere versies zal verschijnen.

Onze test: Test nieuw | Specialized Epic 8: wanneer competitie de wet dicteert

Yeti ASR T3

Bijna 10 jaar nadat Yeti het XC-segment verliet, keerde het merk in 2024 terug met een geheel nieuwe, zeer aantrekkelijke ASR. Maar waar de vorige XC-modellen niet alleen prestatiegericht waren, maar vooral ook leuk om te rijden en speels, verrast deze nieuwste versie door de nadruk te leggen op efficiëntie. Qua prestaties is de fiets formidabel. De achtervering biedt veel grip op technische hellingen, maar weinig comfort en het afdaalgedrag is behoorlijk serieus, althans voor een fiets van het merk. Maar als je topprestaties wilt en niet op dezelfde fiets wilt rijden als alle andere renners in de XC-wedstrijden, dan is de Yeti ASR T3 iets voor jou! De prijs blijft exclusief.

Onze test: Test | Yeti ASR T3: het mooie alternatief

Fietsen met korte veerweg

Naast de ‘klassieke’ XC-fietsen met 100 of 120 mm veerweg, zien we nu de ontwikkeling van een nieuwe categorie fietsen die behoorlijk geavanceerd zijn en nog meer op prestaties gericht zijn. Dit zijn XC-fietsen met een voor- en achtervering en een korte veerweg die bedoeld zijn om de hardtails van het toneel te verdrijven (in ieder geval in het hogere segment). Of, als je het anders bekijkt, als een brug tussen de twee werelden voor snellere races. Momenteel spelen er drie modellen op dit veld, maar daar zullen zich mogelijk nog meer modellen bij aansluiten.

BH Lynx Race SLS

In tegenstelling tot de Specialized Epic World Cup of de Trek Supercaliber beschikt de BH Lynx Race SLS niet over een specifieke schokdemper. De 80 mm veerweg wordt verkregen met een klassiek model met een lockout met 3 standen op het stuur. De demper zit echter wel bijna verborgen in de bovenbuis om de zeer strakke lijnen te behouden. De BH Lynx Race SLS is heel licht en een echte bom. Hij explodeert letterlijk tussen je benen en stuwt je met elke pedaalslag vooruit. Geweldig, zelfs als je niet de kracht van een wereldbekerrenner hebt. Ook bergaf kan hij erg leuk zijn en biedt hij zelfs een schijntje zeer aangenaam comfort. Geslaagd!

Onze test: Test nieuw | BH Lynx SLS: volledig geveerde raket in aantocht

Specialized Epic World Cup

In de Epic-familie vinden we, naast de Epic 8 die zich met 120 mm veerweg richt op de XC-niche en de Epic Evo die duidelijk een trailbike is, nu ook de World Cup. De Epic World Cup heeft achteraan een veerweg van 75 mm met een speciale schokdemper die geen blokkeersysteem nodig heeft. Aan de voorzijde hebben we een voorvork met 110 mm veerweg met de bekende automatische Brain. Het is niet verrassend dat de fiets is ontworpen voor wedstrijden, maar gelukkig verliest hij het plezier en de vreugde van het mountainbiken niet uit het oog. Een echt speeltje voor degenen die ermee overweg kunnen, en hij biedt topprestaties voor een beperkter budget dan de Epic 8. Let op: de prijzen van de twee zijn bijna identiek, maar wat we daarmee bedoelen is dat het World Cup-model beter presteert, zelfs met goedkopere assemblages. Aan de andere kant beschik je logischerwijs over minder comfort en zullen de grenzen van het concept zich op zeer technisch terrein doen voelen.

Onze test: Test nieuw | Specialized Epic World Cup: is dit het einde van de hardtail?

Trek Supercaliber

Na een eerste versie met 60 mm achtervering, die door Jolanda Neff in Tokio naar de olympische titel werd geleid, werd de Trek Supercaliber in 2023 volledig herzien. De IsoStrut-ophanging, met een demper die fungeert als een ‘rail’ waarover de achterbrug glijdt, biedt nu 80 mm veerweg en geeft de Supercaliber meer het gedrag van een echte full suspension met korte veerweg, terwijl de vorige generatie meer leek op een softail of een hardtail met net iets extra’s. De prestaties lijden er niet onder, maar de Supercaliber biedt nieuwe mogelijkheden. Zolang je er rekening mee houdt dat de veerweg korter is, biedt hij echt rijcomfort bij kleine en middelzware schokken. Hij is efficiënt, nauwkeurig en reageert levendig, maar is minder gericht op plezier. Het is jammer dat Trek niet over een echte 120 mm XC full-suspension bike beschikt om het aanbod compleet te maken, want de Top Fuel is inmiddels een trailbike geworden.

Onze test: Test | Trek Supercaliber: heb je echt meer veerweg nodig?

Maar ook:

We hebben (nog) niet de kans gehad om ze te testen, maar vergeet ook zeker de volgende mountainbikes niet:

  • Bulls Wild Edge: het team is de nieuwe versie met een bijna verborgen demper al volop aan het testen (zie Spyshot | Werkt Bulls aan een revolutionaire XC-fiets?).
  • Cube AMS Zero99 C:68X: ook het Duitse Cube heeft een goede reputatie wanneer het op prijs-kwaliteit aankomt.
  • Giant Anthem: een al lang bestaande benchmark met een zeer effectieve Maestro-vering.
  • Ibis Exie: Jenny Rissveds, die ondertussen wel van team wisselde, won aan zijn stuur de bronzen medaille in Parijs.
  • KTM Scarp: werd onlangs geheel opnieuw ontworpen, zijn scherpe lijnen zijn zeer aantrekkelijk.
  • Rocky Mountain Element: net volledig herzien, richt zich op de leuke en avontuurlijke kant (lees meer).
  • Wilier Urta Max: gezien in de wereldbeker en markeert de terugkeer op de voorgrond van het Italiaanse merk in het mountainbiken.

DoorOlivier Béart