Match XC | Specialized Chisel Expert vs Trek Procaliber 8: twee zacht geprijsde aluminium hardtails - Test - Specialized Chisel Expert
Door Jurgen Groenwals -
Specialized en Trek zijn twee van de grootste spelers uit de fietsindustrie. Hun gamma bestrijkt zowat het hele spectrum van de fietswereld. Naast fietsen hebben beide merken hun eigen kledinglijn, schoenen en helmen. Wielen, banden, zadels, sturen en stuurpennen, … ook op de onderdelenmarkt hebben beide een aardig woordje mee te praten.
Specialized Chisel Expert: een hardtail met karakter
Nu ongeveer een jaar geleden werd de Specialized Chisel, een aluminium hardtail met een aangename prijs, aan het publiek voorgesteld. De Chisel kan je gerust het ontbrekende model tussen de carbon Epic hardtail en de goedkope(re) Rockhopper noemen.
Toen we vorig jaar bij de presentatie de Specialized Chisel voor het eerst zagen, waren we ervan overtuigd dat dit voor de Belgische en Nederlandse markt wel eens een verkoopsucces zou kunnen worden. Navraag bij een aantal Specialized-dealers bevestigt dat vermoeden. De Chisel is op korte tijd een bijzonder populaire hardtail geworden. En daar zijn een aantal erg goede redenen voor.
Frame
De vormen en de looks van het frame zijn behoorlijk eenvoudig. Maar onder die eenvoudige vormen gaat een erg geavanceerde lastechniek schuil.
De D’Aluisio Smartweld-technologie werd eerst gebruikt op de racefietsmodellen Allez en Diverge, en nu dus ook op de Chisel. Bij de D’Aluisio Smartweld-technologie worden de uiteinden van de buizen niet langer afgezaagd, maar worden de scherpe randen afgerond zodat het contactoppervlak groter wordt. Bij een traditionele lasmethode is er weinig vrijheid in het plaatsen van de lasnaden, de naad valt steeds op het punt waar de krachten tijdens het fietsen het grootst zijn. De Smartweld-technologie laat toe om de lasnaden veel preciezer aan te brengen. Daarbovenop verkleinen de lasnaden waardoor het frame lichter wordt, zonder aan stijfheid in te boeten. 1350 gram voor een aluminium frame, dat is licht. Het totaalgewicht van ons testmodel tikt af op 11,4 kilogram.
De ranke achterdriehoek is echt wel heel erg knap. De dunne buisjes geven de Chisel een erg opvallende, ietwat retro-look mee. Ook de bovenbuis, en dan met name het verbindingsstuk van bovenbuis met zitbuis en staande achtervorken, vinden wij bijzonder geslaagd. Vertalen die dunne buisjes zich ook naar comfort op het terrein?
De onderbuis is gewoon lekker hedendaags oversized. Je moet natuurlijk ergens je bottom bracket kwijt kunnen. En de krachten die daarop komen, kunnen wel wat materiaal verdragen. Dat bottom bracket zit er gewoon met schroefdraad in, degelijk en betrouwbaar.
In de achterdriehoek merken we een postmount schijfrembevestiging tussen de staande en de liggende achtervork. De Boost-standaard en de steekas maken van die achterkant een prima stijf geheel. Tussen die staande achtervorken is overigens flink wat ruimte om montage van brede banden toe te laten.
De kabels zijn intern weggewerkt. De langwerpige ingangen voor de kabelgeleiding zien er erg netjes afgewerkt uit.
Een 27,2 millimeter smalle zadelpen moet voor de nodige flex zorgen en past ook gewoon heel mooi bij de rest van de ranke buizen.
Geometrie
Een langere bovenbuis, een kortere balhoofdbuis en een minder steile vorkhoek, Specialized noemt het haar ‘Trail DNA’. In concreto betekent dat op deze Chisel in maat medium, 594 millimeter voor de bovenbuis, 125 millimeter voor de balhoofdbuis en 69,8 graden voor de balhoofdhoek. Doe daar nog een zitbuishoek van 74 graden en 430 millimeter korte chainstays bij en je hebt een blauwdruk van een prima geometrie voor een hedendaagse twentyniner, zonder ergens in extremen te vervallen.
Onderdelen
Het gebeurt niet zo vaak, maar eigenlijk hebben we – de prijs van 1799 euro indachtig – niet zo heel veel opmerkingen bij het onderdelenlijstje van de Chisel Expert.
De zowat gehele Shimano SLX 11-speed groep zorgt voor de aandrijving op de Specialized Chisel Expert. Voor het crankstel ging Specialized shoppen bij RaceFace om met een aluminium Aeffect-crank terug te komen. De achterderailleur kreeg een upgrade naar de Shimano XT-groep.
De voorderailleur is vastgemaakt op de bevestigingsoogjes van de bidonhouder op de staande buis. Stap je naar een 1x-set-up over, dan zit je niet met vervelende gaten of nutteloze bevestigingspunten. Opvallend trouwens dat de meeste modellen voor de Europese markt van een dubbel crankstel zijn voorzien, terwijl dat voor de Verenigde Staten een enkel kettingblad is.
Toegegeven, de vele Shimano SLX-componenten ogen misschien wat minder fraai en duur, maar SLX is nu eenmaal een erg betrouwbare en duurzame groep die goedgeprijsd over de toonbank gaat. Specialized opteert er dan ook voor een betere wielset te voorzien, een onderdeel dat er meer toe doet dan een shifter of een voorderailleur. Het eigen setje wielen met 25 millimeter interne velgbreedte en voorzien van de Boost-standaard is stijf en sterk en voor een aluminium wielset voelt het ook nog eens behoorlijk licht aan. De Fast Trak-banden met Gripton-compound zijn reeds langer bij ons in de gratie gevallen.
De Rockshox Reba staat buiten verdenking, die functioneert gewoon goed. Jammer, dat er geen bediening op het stuur is voorzien.
De MT500-remmen voldoen netjes voor het gebruik van een fiets in dit segment en in deze prijsklasse. De plaatsing van de remklauw tussen staande en liggende achervorken is een prima keuze met het oog op extra stijfheid in de achterdriehoek.
Overige onderdelen
Specialized levert uiteraard de rest van de onderdelen. Stuur, stuurpen, zadelpen, zadel, … alles komt uit eigen stal.
Het Phenom Comp zadel bevalt prima. De Specialized Body Geometrie zorgt steeds voor voldoende bloedtoevoer en past zich aan het lichaam van de rijder aan. De achterkant van het zadel is afgerond.
Specialized Chisel Expert 2019
Volgend modeljaar wordt de Specialized Chisel met een reeks andere specs op pad gestuurd. De Sram NX Eagle en een Truvativ Stylo-crankstel met Sram DUB komt de Shimano aandrijving vervangen, de remmen komen eveneens uit de Sram-stal (Level TL). Dat maakt dat de Expert honderd euro duurder wordt. Voor 2019 is er eveneens een apart Chisel-frame verkrijgbaar.
Specialized Chisel Expert: de terreintest
Chisel is het Engelstalige woord voor beitel. Of de product engineers een beitel voor ogen hadden bij de ontwikkeling van deze hardtail, weten we niet. Wat we wel weten, is dat een beitel om goed te presteren, scherp, nauwkeurig en makkelijk hanteerbaar moet zijn. Exact hoe deze Chisel rijdt, exact wat deze Chisel doet.
De rijkwaliteit van de Chisel is opmerkelijk en karaktervol tegelijkertijd. Die ranke achterdriehoek en de dunne zadelpen zorgen wonderwel voor een mooie dosis comfort. De Chisel is een geslaagd huwelijk tussen comfort en stijfheid. Het blijft uiteraard een aluminium hardtail, vergelijken met duurdere carbon modellen heeft geen enkele zin.
Sturen gaat op de Chisel wel heel erg direct. Je denkt aan een bocht, de Chisel gaat erin liggen. Bochtige singletrails (wij gingen onder meer testen op de ontelbare bochten van het parkoers in Dorst, Nederland) zijn een kolfje naar zijn hand. Hij smeekt ook om hard bereden te worden, enkel dan haal je het volle potentieel naar boven. En onderwijl blijft hij ons toch verrassen met de nodige mate van comfort. De geometrie is relatief ontspannen, maar vergis je niet, als je een keertje loeihard wil doortrappen, zal de Chisel je niet ontgoochelen.
In de klim gaat de Chisel opvallend hard door. Daar heeft het stijve en directe frame zeker zijn aandeel in, net als de relatief lichte wielen.
Op ruiger terrein, boomwortels, stenen en rotsen, blijft de Chisel uitstekend presteren. Het lijkt wel alsof het hele frame de impact van het terrein weet te absorberen. Wordt het toch te wild, dan geeft de achterkant tijdig de nodige feedback. De Rockshox Reba-vork draagt daartoe haar steentje bij aan de voorkant.
De Specialized Chisel Expert heeft ons meer dan aangenaam verrast. Afgaande op zijn eerder klassieke vormen zou je dergelijk soepel en speels rijgedrag niet verwachten op een aluminium hardtail in deze prijsklasse. Niet verwonderlijk dat dit op onze markten een heus verkoopsucces is. Of dat voldoende is om het tegen de Trek Procaliber 8 op te nemen? Dat lees je op de volgende pagina.