Mondraker verstevigt aanwezigheid op Nederlandse markt

Door Jurgen Groenwals -

  • Techniek

Mondraker verstevigt aanwezigheid op Nederlandse markt

Het Spaanse Mondraker, bekend van afwijkende designs en innovatieve fietsen, trekt voor 2019 alle registers open. De lat moet nog hoger, het merk wil nog verder groeien. Met de opening van een testcenter in Nederland worden die ambities verder ingevuld.

Mondraker verwierf vooral naam en faam in de downhill-wereld. Met wereldkampioen Danny Hart kende Mondraker dan ook een reeks enorme successen. Iedereen herinnert zich ongetwijfeld nog dat het podium op het wereldkampioenschap downhill in Val di Sole (2016) helemaal Mondraker kleurde. Momenteel maakt Brook McDonald – met ondermeer een podiumplaats in La Bresse – het mooie weer. De kennis en toewijding aan het ontwerpen van downhill- en endurofietsen heeft natuurlijk ook zijn weg gevonden naar bikes met wat minder veerweg. Ondertussen heeft Mondraker met ondermeer Carlos Coloma, Ondrej Cink, Rebecca Henderson en Daniel McConnel ook een meer dan competitief crosscountry-raceteam in de rangen. 

Voor de Nederlandse markt zal de focus voornamelijk op de crosscountry-modellen liggen. Dat vertaalde zich dan ook tijdens de presentatie. In de prachtige fietszaak, Koers CC, aan de Rottekade in Bergschenhoek waren wij te gast voor een snelle blik op een aantal nieuwe bikes en een paar testrondjes op het vlakbij gelegen mountainbike-parkoers van Bergschenhoek. De Mondraker Podium, Chrono en Foxy stellen wij bij deze graag aan je voor.

Podium

De Podium is niet nieuw, met Vojomag deden we eerder de test en waren we danig onder de indruk van de capaciteiten van deze lichtgewicht, competitief gericht hardtail. 

>> Test Mondraker Podium R

Integrated Stem Technology

Wat de Podium de Podium maakt, is zonder twijfel de geïntegreerde stuurpen. Het is lichter en compacter dan de traditionele set-up en het geeft de Podium een heel eigen smoelwerk mee. De gebruikte Stealth Carbontechnologie zorgt voor een stuurpen van amper 128 gram maar schaaft ook grammen weg ter hoogte van het balhoofd en het gebrek aan spacers. IST-EVO levert een ongekend scherp stuurgedrag. Wij deden een korte test op het parkoers van Bergschenhoek. Aanvankelijk hadden we een soort gewenningsperiode nodig, geen enkele bocht leek goed te lukken. “Nerveus en opnieuw leren rijden”, was ons eerste oordeel. Een paar rondjes later waren we vertrouwd met het stuurgedrag van de Podium Carbon en stonden we werkelijk verbaasd over de precisie en de snelheid waarmee deze bijzonder mooie hardtail de bocht door gaat.

Stealth Carbon Air is de meest geavanceerde carbonvezel en de meest geavanceerde bewerking in het Mondraker-gamma. De precieze plaatsing van carbonvezels, gecombineerd met de juiste soort vezel op de juiste plaats en in de juiste richting is een cruciale techniek die Mondraker tot in de puntjes verfijnd heeft. Het zorgt voor een frame met de optimale verhoudingen tussen kracht, stijfheid, gewicht en comfort.

De typische Mondraker-look waarbij niet enkel de geïntegreerde stuurpen maar ook de knik in de bovenbuis opvalt,

Het FlatStays design maakt komaf met overdadige trillingen in de achterdriehoek van het frame. Geen elastomeer of andere trucjes nodig voor Mondraker, hun FlatStays zorgt wel voor het nodige comfort op de carbon hardtails.

De XC Forward Geometry van Mondraker doet het op deze Podium met een vork offset van 46 millimeter, 72,5° zitbuishoek, 70° balhoofdhoek, een 430 millimeter lange bovenbuis (maat medium) en 432 millimeter korte chainstays.

De Podium carbon komt in drie versies waarbij topmodel CarbonRR voor 6199 euro de jouwe is. De Carbon R doet het met en kost 4299 euro terwijl de Podium Carbon op 2999 euro afklokt.

F-Podium carbon

Nog dit jaar zou eindelijk die full-suspension van de Podium er moeten zijn. De XC-renners die met Mondraker hun wedstrijden aanvatten, rijden er reeds langer mee rond, wij publiceerden eerder spyshots en volgens Mondraker is het nog een kwestie van weken vooraleer de F-Podium Carbon op de markt komt. Benieuwd.

Chrono

De Chrono Carbon is de beterkoop versie van de Podium. De geometrie is perfect vergelijkbaar met die van de Podium-modellen.

De Chrono doet het dus ook met de opvallende knik in bovenbuis en het FlatStay-design.

De Chrono wordt veld, bos en berg opgestuurd met een Stealth Carbonframe maar dan zonder de typerende geïntegreerde stuurpen.

Het Chrono-gamma bestaat uit twee carbonmodellen waarbij topmodel Chrono Carbon R voor €2499 over de toonbank gaat. De Chrono Carbon kost €1999.

Om het gamma helemaal compleet te maken, zijn er eveneens drie aluminiummodellen met een 6061 Xtralite aluminiumframe. De duurste alu-versie, Chrono RR kost €1599, de Chrono R kost 1299, instapper Chrono 999.

Foxy Carbon 29

29”-wielen, 160 millimeter veerweg vooraan, 150 millimeter achteraan, de befaamde Mondraker Forward Geometry…, de Foxy Carbon 29 zou zomaar eens een wel heel erg geschikt enduro en allmountain-monster kunnen zijn.

Mondraker maakt reeds langer furore met haar Forward Geometry. Belangrijkste nieuws voor 2019 is de korter vork offset voor zowel de 27,5”- als de 29”-bikes. Het leidt tot een betere stabiliteit op hogere snelheden, meer controle en meer grip vooraan. 

Mondraker combineert dit met een erg korte – 30 millimeter – stuurpen en een lange reach. De Forward Geometry maakt van deze Foxy Carbon een erg speelse bike waarmee je echt harder en agressiever doorheen de bocht kan. Maar ook in de beklimmingen houdt dat langer front center je voorwiel beter aan de grond. De Foxy geeft je zoveel vertrouwen dat je als het ware vanzelf een beter rider wordt. 

De Zero Suspension Technology wordt per full suspension helemaal afgesteld op de noden van dat specifieke model. Zero Suspension Technology is een design met een dual link dat in de categorie van de Virtual Pivot Points valt onder te brengen.

Het unieke aan Zero Suspension Technology is dat de demper als het ware zweeft tussen twee links en zijn compressie van beide kanten krijgt. Het eindresultaat is een erg gevoelige demping op kleine oneffenheden en een erg performante demping voor de echt grote bulten.

Die Zero slaat overigens op het feit dat er ‘zero’ verlies van kracht is, alle kracht op de pedalen gaat naar de aandrijving, niet naar ongewenste pedal kickback, niet naar ongewenste effecten tijdens het remmen. Zero Suspension Technology is een opvallend efficiënt en soepel systeem op ruig terrein dat toch compleet stabiel blijft onder invloed van de kracht die je zet op je pedalen.

Fraaie interne kabelgeleiding geeft de Foxy een heel erg cleane look mee.

De Foxy Carbon 29 is er in vijf verschillende afmontages. Voor topmodel Foxy Carbon XR 29 betaal je 8499 euro. De Foxy Carbon RR kost €6299, de Carbon R €4999. Twee als-modellen vervolledigen het gamma. Foxy XR kost €3999, de Foxy 29 tenslotte €2999.

Van de Podium-hardtails overstappen op de Foxy Carbon is even wennen. Maar na de eerste afdaling komt er zo’n dikke, vette grijns op je gezicht dat je dat rondje Bergschenhoek keer op keer opnieuw zou willen aanvallen. De controle en het rijplezier zijn ongezien. De soms pittige afdalingen, bescheiden drops en obstakels in het trailpark zijn op deze Foxy zo leuk, zo speels dat het bijna verslavend wordt.

Meer informatie over het 2019-gamma via http://www.mondraker.com/highlights/

DoorJurgen Groenwals