BH onthult een nieuwe BHZ-motor in samenwerking met SEG

Door Jan Geys -

  • Techniek

BH onthult een nieuwe BHZ-motor in samenwerking met SEG

Na een aantal jaren besteed te hebben aan het uitrusten van zijn modellen met zijn eigen motor, begint BH aan een nieuw hoofdstuk en onthult het een nieuwe ondersteuning dat het ontwikkelde in samenwerking met de Duitse motorfabrikant SEG. Deze 2,1 kg zware ondersteuning kenmerkt zich door een vermogen van 500 W, een koppel van 65 Nm en Europese fabricage. Voor de gelegenheid onthult het Spaanse merk meteen ook de nieuwe iLynx Trail en iLynx Race uitgerust met deze SEG BHZ-motor:

SEG Automotive, een referentie in de autowereld, betreedt deze zomer de wereld van de e-mountainbikes in samenwerking met BH. Waar het Spaanse merk al enkele jaren eigen motoren aanbiedt op zijn elektrische modellen, heeft het er nu voor gekozen om samen te werken met de Duitse fabrikant SEG Automotive. Het hoofdkantoor van laatstgenoemde bevindt zich in Duitsland, maar de fabriek waar BHZ-motoren worden vervaardigd bevindt zich in Spanje, en meer bepaald in Tetro, in Cantabrië … op een steenworp afstand van de fietsenfabrikant BH.

Deze 2,1 kg zware ondersteuning, genaamd BHZ, kenmerkt zich door een vermogen van 500 W en een koppel van 65 Nm. Dit lijkt een nieuwe grote concurrent te zijn in de categorie van wat algemeen wordt omschreven als ‘lichte ondersteuning’. Ter vergelijking: de Fazua Ride 60 wordt aangekondigd met 1,96 kg voor 60 Nm en 450 W, de TQ HPR-50 met 1,85 kg voor 50 Nm koppel en 300 W of de vergelijkbare Bosch Performance SX die minder dan 2 kg weergeeft voor 55 Nm en 600 W.

“Het doel van onze motor is duidelijk: het verkrijgen van een progressieve en natuurlijke ondersteuning die het trappen aanvult zonder opdringerig te zijn. Hoe harder je trapt en hoe hoger de cadans, hoe groter de ondersteuning, waarbij de vermogensafgifte in overeenstemming is met de geleverde inspanning”, legt het merk uit.

Het merk vervolgt dat het er een punt van heeft gemaakt om bepaalde belangrijke kenmerken te respecteren. Net als de starthulp op een helling van een auto wordt de motor bij het herstarten op een helling direct geactiveerd, zonder dat je hoeft te trappen, waardoor de eerste meters gemakkelijker worden gemaakt. SEG Automotive legt ook uit dat het veel heeft gewerkt aan het aspect geluid, met de wens om een ​​motor aan te bieden die “zo stil is als hij soepel is in gebruik”.

De BHZ-motor van SEG maakt gebruik van nieuwe cellen om de energiecapaciteit te vergroten zonder de omvang te vergroten. Met de komst van de 21700-cellen van 5,8 Ah kon het merk een batterij van 630 Wh samenstellen, die op de weegschaal slechts 2,6 kg weergeeft en “met een energiedichtheid groter dan al het andere dat we tot nu toe kenden.” Merk op dat een extra batterij van 180 Wh rechtstreeks op de bidonhouder kan worden gemonteerd om de autonomie te maximaliseren.

De motor is gekoppeld aan een minimalistische bediening met drie knoppen en een visuele indicator met 4 leds om snel het batterijniveau te controleren. Net als bij sommige concurrenten kun je door het aansluiten van een Garmin-apparaat alle informatie duidelijk bekijken zonder dat je een dubbel scherm nodig hebt op de cockpit. Vermelden we ook de komst van de iConnectz-app, waarmee je de ondersteuningsmodi van je motor kunt personaliseren.

Ter gelegenheid van de lancering van deze nieuwe BHZ-motor onthult BH nieuwe versies van zijn iLynx Race- en iLynx Trail-modellen met deze compacte ondersteuning! De twee modellen zijn alleen qua motorisering geëvolueerd, de rest van de fiets is identiek aan de modellen die we al eerder hebben getest (Test | BH iLynx Trail carbon: bijna zoals het zou moeten zijn en Test | BH iLynx Race Carbon 8.4 LT: onvoltooid werk). In de catalogus van BH vinden we zes montages terug van de iLynx Trail met prijzen vanaf € 4.299, en drie montages van de iLynx Race Carbon, met een adviesprijs vanaf € 6.299.

Meer info via http://www.bhbikes.com

DoorJan Geys