Bike Check | De BMC Fourstroke van Pauline Ferrand-Prévot

Door Jan Geys -

  • Techniek

Bike Check | De BMC Fourstroke van Pauline Ferrand-Prévot

We houden wel van de custom paints bij BMC!Nadat de Italiaanse artiest No Curves vorig jaar ter ere van de regenboogtrui van Pauline Ferrand-Prévot een Fourstroke onder handen nam, deed het Zwitserse merk het dit jaar dunnetjes over om de Europese titel van PFP te vieren.De fiets werd afgelopen weekend in Albstadt voor het eerst gebruikt en we mochten hem een ​​paar minuten lenen voor een Bike Check:

Uiteraard moesten de kleuren blauw en wit en de sterren (22 in totaal voor het seizoen 2022) van de Europese kampioenstrui erin verwerkt zitten. Maar ook holografische chromen logo’s en twee persoonlijke herinneringen mochten niet ontbreken. Zo zien we achter de zitbuis haar motto “Life is a Joke” en onderaan op de onderbuis een verwijzing naar haar mecanicien.Een mooie attentie, want we kennen het belang van deze mensen in de prestaties van sporters.

Het BMC MTB Racing team kan rekenen op onderdelen van Sram, RockShox, Vittoria, Duke en Prologo.

PFP rijdt dit jaar met een RockShox Sid Ultimate-vork en geen Sid SL zoals vorig jaar, wat betekent dat de vorkpoten een diameter van 35 millimeter hebben in plaats van 32 millimeter. Deze ongeveer 200 gram zwaardere vork heeft echter het voordeel dat hij verkrijgbaar is met een veerweg van 110 of 120 millimeter, terwijl de SL-versie alleen verkrijgbaar is met een veerweg van 100 millimeter.Met de evolutie van de wereldbekercircuits is deze hoeveelheid veerweg bijna de norm geworden in XC, althans aan de voorkant.

Aan de achterzijde is het een Sid Luxe Ultimate die zorgt voor het opvangen van de schokken. Op de Fourstroke is er keuze tussen een demper met een veerweg van 100 millimeter of 120 millimeter, zonder dat er iets aan het frame verandert. Daardoor hebben Pauline Ferrand-Prévot en Fabien Boissonnet, haar mecanicien, twee opties om de fiets aan te passen aan de verschillende circuits.

De wielen komen van Duke en voor Albstadt waren ze uitgerust met Vittoria Peyote XC-banden, een model dat officieel niet meer in de catalogus van het Italiaanse merk staat. Op haar Sram XX1 Eagle AXS-aandrijving heeft de Française recht op een Quarq-crankstel met geïntegreerde vermogenssensor die (voorlopig) is gereserveerd voor atleten.Voor het circuit van Albstadt was hij uitgerust met een kettingblad met 36 tanden.Aan het einde van de cranks zien we Time-pedalen, een longtime partner van teammanager Julien Absalon en onlangs toegetreden tot de Sram-groep (zie www.vojomag.nl/news/industrie-pedaalfabrikant-time-komt-in-handen-van-sram).

De RAD telescopische zadelpen (die ontwikkeld werd door BMC) maakt het geheel af en is perfect geïntegreerd in het frame. Dit model lijkt echter niet te zijn uitgerust met het Autodrop-systeem waarmee de zadelpen kan inzakken zonder dat de biker op het zadel hoeft te drukken, of toch niet in de versie die we tot hiertoe kenden omdat die alleen werkte met een specifieke bediening.

DoorJan Geys