Canyon Grail – gloednieuwe gravelracer

Door Jurgen Groenwals -

  • Techniek

Canyon Grail – gloednieuwe gravelracer

Gravelracers zijn hot. Elke fabrikant heeft of wil er eentje in het gamma. Dat is natuurlijk ook Canyon niet ontgaan. Met hun ‘Grail’ effenen ze moeilijk bereikbare paden. Dat het stuur daarbij een opvallende plaats inneemt, is een understatement van jewelste.

Gravelracing (alhoewel genieten hierbij vaak belangrijker is dan racing) gaat helemaal om avontuur, het opzoeken van afgelegen fietsplekken, het verkeer achter je laten. Steeds meer mensen combineren dan ook harde en onverharde wegen in hun fietstocht.

Offroad of on-road? Tot voor kort moest je kiezen. Allebei hebben was bijzonder moeilijk.

De zoektocht naar een fiets die vlot over het asfalt  bolt en stabiel over ruig terrein dendert, heeft Canyon geïnspireerd. De gloednieuwe Grail is een bijzonder avontuurlijke ontwikkeling voor de weg en biedt nieuwe mogelijkheden op vlak van rijpotentieel.

De Canyon ingenieurs hebben zich tijdens de ontwikkeling voornamelijk gefocust op de comfortfactor om de Grail geschikt te maken voor uiteenlopende terreinen. Om de schokken en trillingen (die ontstaan van zodra je het asfalt verlaat) op te vangen, ontwikkelden zij het Hover System. Door zich te concentreren op de belangrijkste contactpunten en hierbij een unieke, geïntegreerde cockpit te ontwikkelen, de bewezen VCLS 2.0 zadelpentechnologie toe te passen en gebruik te maken van de nieuwste band- en velgsystemen, is de Grail gemaakt om hele dagen over onverhard terrein te rijden, zonder de renner door elkaar te schudden.

Het meest opvallende element van de Grail is de Hover Bar. Dit unieke dubbeldekker-stuur werd gemaakt als soepel stuur dat comfort biedt op ruwe ondergrond (met de handen bovenaan) en tegelijk stijver is bij het sprinten of afdalen (met de handen in de beugel). De Floating Flex Areo benut de elasticiteit van carbon en zorgt voor de opvang van de schokken. Met een toevoeging van 120 gram tegenover de traditionele cockpit is de Hover Bar lichter dan alternatieve veringsystemen en ze is daarbovenop ook volledig onderhoudsvrij zonder in te boeten aan betrouwbaarheid.

Meerdere troeven van de Grail zorgen ervoor dat de controle volledig bij de renner blijft. De grotere wielbasis zorgt voor stabiliteit, terwijl de mountainbike-geïnspireerde cockpit met korte stuurpen en breder stuur de handelbaarheid ten goede komt op technische passages. Alle Grail-modellen zijn uitgerust met 40 millimeter Schwalbe G-one Bite-banden, dit in combinatie met tubeless-ready velgen met een minimale interne velgbreedte van 22 millimeter. Zo kun je met minder druk rijden en toch veel grip behouden.

Bij het ontwikkelen van een fiets die zowel voor op de weg als ernaast geschikt is, hebben de Canyon Engineers hun kennis en expertise toegepast die zij vergaard hebben tijdens het ontwikkelen van carbon racefietsen. Dit om het gewicht laag te houden en de stijfheid hoog. Een medium frame uit het topmodel Grail CF SLX tikt af op 830 gram, toch is dit frame sterk genoeg om het ruwe karakter van offroad wegen te overleven. Two-by Shimano aandrijvingen met nieuwe 1:1 versnellingsverhoudingen bieden een groot bereik.

Tot slot is Canyon een samenwerking aangegaan met Topeak. Speciaal voor deze Grail heeft Topeak een stevige Bikepacking Setup ontworpen.

Het 2018 Grail-gamma beschikt over 6 modellen: 5 Grail CF SL modellen zijn onmiddelijk bestelbaar, waarvan één model specifiek voor vrouwen, daarbovenop komt het topmodel: de Grail CF SLX.

Meer info op de site van de fabrikant: www.canyon.com/grail.

DoorJurgen Groenwals