De Shimano Deore 2017 is er!
Door Jan Geys -
Shimano blijft trouw zijn volgorde volgen waarin de groepsets vernieuwd worden. Na de XTR, XT en SLX, is het nu de beurt aan de Shimano Deore-groep voor een update. Verder maken ook wielen met de Boost-standaard en een SLX 11/46-cassette hun opwachting. Ziehier de details:
Shimano Deore M6000
Het nieuwe Shimano Deore M6000-crankstel krijgt dezelfde holle aluminium Hollowtech II-traparmen als zijn grote broers. Er is zowel een dubbel (38-28, 36-26 en 34-24) als een triple crankstel (40-30-22) beschikbaar, maar geen enkelvoudig. Jammer, want ook al verlies je wat bereik, toch had de eenvoud van de 1×10 ook heel wat vrijetijdsbeoefenaars kunnen overtuigen.
Naast de cassettes met 11/36-34-32 tanden maakt ook een nieuwe 11/42-cassette zijn opwachting (CS-HG500). De achterderailleur erft de Shadow RD+-technologie, die voor een betere stabiliteit van de ketting zorgt. Vooraan is nu ook de nieuwe derailleur met de Side Swing-technologie (zijdelings trekken van de kabel, wat garant staat voor een soepelere werking) beschikbaar.
De Shimano Deore SL-M6000 Rapidfire-shifters zijn beschikbaar met of zonder een aanduiding van de gekozen versnelling. De shifters zijn zowel beschikbaar met een beugel, als voor een montage aan de remhendels.
De remmen erven het design van de XTR/XT/SLX-groepen van de laatste generatie, met onder meer Servo Wave-remhendels en vernieuwde remklauwen die in combinatie met de ICE-remplaatjes de warmte beter afvoeren.
Ook de XT en SLX komen met nieuws
De Deore XT-wielen zijn voortaan ook beschikbaar in een Boost 15×110 en 12×148 versie. Dat werd tijd! In de SLX-groep maakt een 11/46-cassette zijn opwachting, waarmee een vervolg gebreid wordt aan het grote succes van deze cassette op de XT-groep, waarvan we onlangs een test hebben gepubliceerd (hier na te lezen). Ten slotte verschijnen er ook nog nieuwe pedalen, die niet tot een groep behoren en die van hetzelfde niveau zijn als de Deore, met de naam PD-ED500.
Alivio, Acera en Altus vernieuwd
Met de Alivio, Acera en Altus komen we bij de groepen die zich op het randje bevinden voor intensief gebruik, al zijn de Alivio (M4000) en Acera (M3000) voortaan ook beschikbaar in 2×9 met een nieuw crankstel dat is uitgerust met 36-22 kettingbladen. De groepen zijn ook beschikbaar voor de Boost-standaard, wat aantoont dat deze standaard zich meer dan waarschijnlijk ook op de instapmodellen zal storten. Er is ook een 11/36-cassette beschikbaar voor de Alivio-, Acera- en Altus-groepen.
De prijzen zijn op dit moment nog niet gekend, maar alle onderdelen, waarvan hier sprake, zouden vanaf mei 2017 beschikbaar zijn, behalve de Altus die reeds vanaf april in de winkels moet liggen.
Nuttige links: de website van Shimano – Onze test van de Shimano XT 11/46-cassette