Dit zijn de eerste 2025 e-mountainbikes met de Bosch Performance CX-ondersteuning

Door Jan Geys -

  • Techniek

Dit zijn de eerste 2025 e-mountainbikes met de Bosch Performance CX-ondersteuning

Met de introductie van de nieuwe generatie van de Bosch Performance CX-ondersteuning komt er momenteel een golf van nieuwe e-mountainbikes op de markt. Sommige fietsen met een eenvoudige update en andere met echt nieuwe functies. Hierbij alvast een overzicht van de releases die zijn uitgerust met de nieuwste Performance CX, terwijl er waarschijnlijk de komende weken nog aankondigingen zullen volgen.  

Zij die zich eerst willen inlezen over de nieuwe Bosch Performance CX-motor alvorens verder te gaan met het overzicht, kunnen terecht in dit artikel: Bosch Performance CX-motor 2025: stoere jongen met een zacht hart.

Trek

Rail+

Bij Trek lanceren ze de 5de generatie van de Rail, het veelzijdige model in de catalogus, die voortaan luistert naar de naam Rail+ volgens de nieuwe nomenclatuur van het merk (een “+” in de naam duidt een e-bike aan).

Hij is uitgerust met de batterij van 800 Wh, waardoor je een beetje aan autonomie zou moeten winnen vergeleken met de vorige 750 Wh-versie. De batterij is nog steeds verwijderbaar aan de onderkant van de onderbuis, maar het bevestigingssysteem is herzien. Trek geeft aan dat het een extra bout heeft toegevoegd die het mogelijk zou moeten maken om de batterij beter vast te schroeven.

Vooraan neemt de veerweg op bepaalde modellen toe tot 170 mm (de andere blijven op 160 mm) en achteraan tot 160 mm (+ 10 mm). Ook de werking van de ophanging werd enigszins herzien. We merken vooral een anti-squat op die 20 tot 30% hoger is dan voorheen over de gehele veerweg (108% bij start, 80% bij volledige compressie).

De geometrie evolueert in kleine stapjes, met een balhoofdhoek die iets rechter wordt (+0,3° tot 64,5° in de standaardconfiguratie) en hetzelfde geldt voor de zitbuishoek (+0,3 tot 0,4° tot 77,2°). Bovenal krijgt de Rail+ nieuwe aanpassingsmogelijkheden: naast de Mino-Link, waarmee de hoeken 0,5° kunnen worden rechtgetrokken en het bottom bracket 7 mm kan worden verhoogd, hebben we nu een headset met cups (apart verkrijgbaar) zoals op de Slash om de balhoofdhoek te veranderen zonder ergens anders aan te moeten komen. Aan de onderkant van de demper zit er dan weer een omkeerbaar deel waarmee je kunt kiezen tussen twee progressiviteitsniveaus van de ophanging, 19 of 24%.

Het gamma van de Trek Rail+ bestaat uit 7 modellen:

  • In aluminium: de Rail+ 5 (5559 euro) en Rail+ 8 (6559 euro)
  • In carbon, de Rail+ 9.7 (7059 euro), Rail+ 9.8 XT (8499 euro) of GX AXS (8559 euro) en Rail+ 9.9 X0 AXS (11 999 euro) of XX AXS (12 999 euro).

Powerfly+

Ook de kleine Powerfly+ heeft recht op zijn nieuwe generatie, maar hij kreeg een complete make-over met een compleet andere ophangingsarchitectuur en een veerweg die van 100/100 mm naar 120/130 mm springt.

De geometrie zou geschikter moeten zijn om over de paden te razen. Zo daalt op de full suspension de balhoofdhoek naar 66° (-0,5°), is de liggende achtervork iets korter geworden (461 mm, -9 mm) en de reach 10 tot 20 mm langer (450 mm in maat M). De hardtail volgt hetzelfde pad: -1,1° voor de balhoofdhoek (66,5° nu) en +20 tot 40 mm voor de reach (440 mm in maat M).

Het gamma omvat 3 hardtails en 3 full suspensions, met prijzen variërend van 3.359 tot 5.059 euro voor de eerste en van 4.559 tot 7.059 euro voor de laatste. Merk op dat één model uit elke familie ook in een EQ-versie wordt aangeboden, met een uitrusting die het leven gemakkelijker maakt voor huishoudelijk gebruik (spatborden, lampen, standaard en bagagerek). Aan de batterijzijde delen de 600 Wh en de 800 Wh de rollen: 600 Wh op twee hardtails en één full suspension (inclusief de EQ-versies) en 800 Wh op de andere modellen.

Meer info via trekbikes.com

Lapierre

Hetzelfde patroon bij Lapierre, waar de Overvolt compleet van gezicht verandert voor deze nieuwe generatie. De demper, die voorheen onder de bovenbuis zat, verschuift op de nieuwste Zesty naar een verticale positie voor de zitbuis (lees: Test nieuw | Lapierre Zesty CF 7.9: een goede basis).

Lapierre heeft ons geen technische gegevens verstrekt, maar we zien op de foto’s een flip-chip met 3 posities aan de voet van de demper, waarmee we zo goed als zeker de geometrie kunnen veranderen of het frame kunnen aanpassen aan verschillende configuraties.

Het gamma volgt nog steeds dezelfde organisatie, met AM-modellen in een mullet-configuratie en 160/170 mm veerweg, TR-modellen in 29″ en 140 mm veerweg en een hardtail. Hieraan moeten we ook de E-Explorer versies toevoegen die zijn uitgerust met spatborden, standaard, lampen en bagagerek.

Meer info via lapierrebikes.com

Santa Cruz

Bij Santa Cruz verandert alles! Het merk koos steevast voor Shimano op de vorige e-mountainbikes (met uitzondering van de Heckler SL met een lichter Fazua Ride 60-model), maar Santa Cruz schakelde voor de Vala (mullet, 150/160 mm) over naar Bosch en liet daarnaast ook zijn beroemde VPP-ophanging vallen voor een meer klassieke architectuur. Santa Cruz heeft ervoor gekozen om slechts één batterij, de 600 Wh, aan te bieden op al zijn fietsen.

De Santa Cruz Vala wordt verkocht in twee kleuren (grijs of groen) en in vijf maten (S, M, L, XL, XXL). Er zullen vijf modellen worden aangeboden:

  • Santa Cruz Vala Kit R: 7.499 euro, gewicht 22,45 kg
  • Santa Cruz Vala Kit S: 8.499 euro, gewicht 22,24 kg
  • Santa Cruz Vala Kit GX AXS: 9.799 euro, gewicht 22,37 kg
  • Santa Cruz Vala Kit XO AXS: 11.499 euro, gewicht 21,47 kg
  • Santa Cruz Vala Kit XX AXS: 12.999 euro, gewicht 21,47 kg

Meer info via www.santacruzbicycles.com

Focus

Focus brengt een nieuwe generatie van de Jam² (29″, 150/160 mm) op de markt. Dit model is voortaan enkel in aluminium verkrijgbaar en de catalogus telt vier modellen: de Jam² 6.7 met een prijs van 4999 euro, de 6.8 (5999 euro), de 6.9 (6599 euro) en de 6.0 (7999 euro). Op de drie goedkoopste modellen heb je de keuze tussen een ​​batterij van 600 of 800 Wh, terwijl de Jam² 6.0 enkel met een batterij van 600 Wh wordt aangeboden.

Meer info via www.focus-bikes.com

Mondraker

Richting Spanje nu waar Mondraker zijn Prime (hardtail) en Chaser (toegankelijke full suspension) een update heeft gegeven … in afwachting van grote vernieuwingen op de grotere modellen.

We hebben het hier alleen over de integratie van de nieuwe motor, aangezien de fietsen uitgerust blijven met een verwijderbare PowerTube 625 of 750 Wh batterij, afhankelijk van het niveau in het gamma. De fietsen zijn uitgerust met een Bosch Intuvia 100-scherm, wat we niet gewend zijn bij het mountainbiken.

De Chaser is verkrijgbaar in 3 klassieke modellen en 2 “X”-versies uitgerust met lampen, bagagerek, standaard en spatborden. De prijzen liggen tussen 4.999 en 5.999 euro. Voor de Prime zijn er twee klassieke modellen en twee volledig uitgeruste X-modellen, met prijzen variërend van 3.799 tot 4.699 euro.

Meer info via mondraker.com

Moustache

De Game verandert compleet bij Moustache, met twee verschillende platforms: 150 of 160 mm. Wij hebben ze reeds met elkaar kunnen vergelijken: Test nieuw | Moustache Game 2025: alles verandert, behalve zijn DNA.

Haibike

Bij Haibike worden de families AllMtn (150/160 mm, 29″, 3 modellen), AllTrail (130/140 mm of 140 mm, 27,5″ of 29″, 3 modellen) en Adventr (130/140 mm, 27,5″, 3 modellen) met de nieuwe Bosch Performance CX-motor en 800 Wh batterij uitgerust. Alle modellen zijn uit aluminium gemaakt.

Hier zit het grote nieuws in de AllTrail- en Adventr-families die ook een model met een ‘zwanenhals’ krijgen met behoud van de achtervering en onderdelen die in staat  zijn om zonder angst over de trails te rijden. Het merk spreekt over de eerste sportieve e-mountainbikes die beschikbaar zijn met een lage instap. We moeten toegeven dat we ons enkele vragen stellen over het rijgedrag bij echt sportief gebruik, maar in een tak die nog steeds erg georiënteerd is als vrijetijdsbesteding helpt dit misschien om wat avontuurlijker te worden.

Meer info via www.haibike.com

Orbea

Bij Orbea hebben ze gebruikgemaakt van de nieuwe Bosch Performance CX om de Wild een beetje aan te passen, die toeneemt tot 170 mm veerweg en nu compatibel is met een mullet-configuratie. Het gamma bestaat uit zes modellen, de eerste twee in aluminium (H20 en H10) met een frame dat ongeveer 1,5 kg zwaarder is dan de volgende vier in carbon (M20, M10, M-Team en M-LTD). Prijzen variëren van 6.499 tot 11.999 euro.

Het andere grote nieuws is de komst van een Wild ST met 150 mm veerweg! Deze versie wordt alleen in aluminium aangeboden en gebruikt het frame van de “grote” Wild en hetzelfde elektronica-/ondersteuningsonderdeel (Bosch Performance CX, batterijopties, enz.), maar is bedoeld om vanuit alle gezichtspunten iets toegankelijker te zijn. Er zijn twee modellen opgenomen in de catalogus: de Wild ST H30 (5.299 euro) en de Wild ST H20 (5.999 euro).

Meer info via www.orbea.com

Cube

Bij Cube schakelen alle belangrijke modellen (Stereo Hybrid One22 (120/130 mm), Stereo Hybrid One44 (140/150 mm) en Stereo Hybrid One77 (mullet, 170 mm)) over op de nieuwe Bosch Performance CX, telkens met een batterij van 800 Wh die verwijderbaar is.

In totaal gaat het om 5 modellen, aangezien we aan deze lijst ook de hardtails Reaction Hybrid en Kathmandu Hybrid moeten toevoegen. Deze laatste is een trekking-/toerfiets die wordt aangeboden in 3 verschillende framevormen (klassiek, zwanenhals of tussenliggend).

Meer info via www.cube.eu

Conway

Bij Conway completeren de nieuwe Xyron LT en ST het aanbod van ‘grote fietsen’ van het merk, naast de Xyron S met 160 mm veerweg en 29″- of mullet-configuratie.

Beide modellen zijn in 29″. De Xyron LT heeft een veerweg van 160/170 mm met een frame dat alleen uit carbon bestaat, terwijl de Xyron ST een veerweg van 150/150 mm heeft met naar keuze een frame uit carbon of aluminium. Qua geometrie zijn beide modellen goed geplaatst in hun segment met een balhoofdhoek van 63,5° (LT) of 64,5° (ST), een reach van 455 mm (LT) of 465 mm (ST) en een liggende achtervork van 452 of 453 mm. De zitbuishoek bedraagt bij de ST een goede 77,6°, maar bij de LT is deze iets vlakker (76,6°).

Qua ondersteuning zien we de nieuwe Bosch Performance CX met uitneembare batterij van 800 Wh, maar we merken op dat Conway heeft gekozen voor een Kiox 300-scherm in plaats van de nieuwe Purion 400. De Xyron S blijft op zijn beurt bij de vorige generatie van de Performance CX en de 750 Wh batterij zweren.

Meer info via www.conway-bikes.com

DoorJan Geys