Een terugblik op Velofollies 2017
Door Olivier Béart -
Op Velofollies zijn er weinig of geen nieuwigheden te zien en toch trekt het salon steeds meer publiek aan. Het geheim van dit salon, dat plaatsvindt in het Belgische Kortrijk, is dat het zich gepositioneerd heeft als een salon voor het grote publiek. Een salon waar alle fietsen voor het komende jaar te bezichtigen zijn en waarvan je weet dat ze onmiddellijk beschikbaar zijn in de winkels. Terwijl we door de gangen dwaalden, slaagden we er toch in om enkele producten te selecteren die eruit sprongen.
Velofollies is dus een echte consumentenbeurs met alles wat daar bijhoort, zoals een gemoedelijke sfeer, maar dat toch een zekere klasse uitstraalt waardoor er ook exposanten op afkomen die we nog amper op een indoorsalon tegenkomen, zoals Specialized bijvoorbeeld. Na afloop kondigde de organisator trouwens aan dat er bijna 37000 bezoekers naar Velofollies 2017 waren afgezakt!
Een Vivax of eerder een ‘fat-bier’?
Beginnen doen we met enkele atypische stands … Zo was er bij Vivax een grote toeloop om er de kleine discrete motors te bekijken die in de zitbuis worden gemonteerd. Met deze motor win je enkele watts zodat je in staat bent om je beter getrainde vrienden te volgen, bijvoorbeeld omdat je te weinig tijd hebt om te trainen of omdat je je liever ook andere uitspattingen veroorlooft dan te trainen. De gemiddelde leeftijd op de stand was dan ook eerder … hoog. Persoonlijk geven we eerder de voorkeur aan de Jupiler-fatbike om een bak bier te gaan halen in de supermarkt om de hoek.
King: de kunst van maatwerk
Serieuzer nu, want iets verderop viel ons oog op de frames van King die geproduceerd worden in de omgeving van Eindhoven, in Nederland.
M.S. Lemstra, de ontwerper, werkt in zijn werkplaats voornamelijk met Columbus-buizen, zoals in het geval van deze mountainbike die compatibel is met 27,5 Plus-wielen en waarvan de mat witte lak niemand onverschillig zal laten.
Voor de ‘weight weenies’ werkt King ook met carbon. Het doet dit in samenwerking met een Italiaans ambachtelijk bedrijf. Ook in dat geval wordt alles op maat gemaakt en deze buitengewone montage weegt slechts 6,8 kilogram.
Hope: ovaal en custom-made
Kleine verrassing bij Hope, want ze pakken uit met een nieuw product dat op Velofollies voor de eerste keer getoond wordt: namelijk ovale kettingbladen. Het merk is duidelijk: “We gaan hier niet stevig overdrijven over de veronderstelde winst van ovale kettingbladen om deze te promoten, maar er is een grote vraag van onze klanten en daar wilden we een antwoord op bieden.”
We waagden ook onze kans in de kleine wedstrijd die het merk op zijn stand aanbood. Een wedstrijd om de vele mogelijkheden aan te tonen om zijn producten te personaliseren. De deelnemer die de meeste likes op de Facebookpagina van Hope verzamelde, won zijn eigen creatie. En, wat vind je van onze creatie?
EVE: tussen motor en fiets
Net achter de stand van Hope werd onze aandacht getrokken door deze volledig uit aluminium gefreesde machine. Deze machine is het werk van EVE, een klein merk dat in Doornik is gevestigd, op slechts enkele kilometers van Velofollies. Het idee van Electric Vehicle Engineering is om een frame aan te bieden dat volledig personaliseerbaar is en voortbewogen wordt door een elektrische motor. Het ene model lijkt meer op een fiets met een crankstel (zie hieronder) en het andere model meer op een mini-motor (hierboven). De topsnelheid kan zelfs hoger liggen dan 100 km/u, en dat in alle stilte … Toch als je vergelijkt met een motor.
“We willen elektrische mobiliteit echt fun en cool maken”, leggen de bedenkers uit. Maar niet enkel dat. Omdat alles gefreesd wordt, kan men alles ook aanpassen aan de wensen van de klant, of het nu voor recreatief of professioneel gebruik is. EVE mikt bijvoorbeeld op bepaalde bosarbeiders of hulpdiensten, enz. Voor hen kunnen ze specifieke machines ontwikkelen die tot 65 kilogram aan materiaal mee kunnen sleuren plus de bestuurder van de machine. Prijzen beginnen rond de 3000 euro voor enkel het frame.
Komt Shimano met een nieuwe pedaal?
Een goed geïnformeerde en goed oplettende bron, had ons vriendelijk laten weten dat er een prototype van een Shimano-pedaal was achtergelaten op de fiets van Mathieu van der Poel, die uitgestald stond op de stand van Stevens. En inderdaad, we zagen een nieuw model dat hoogstwaarschijnlijk de actuele XTR-pedalen zal moeten vervangen.
Het lichaam van het pedaal leek fijner en slanker dan ooit, ook al kunnen we ons niet inbeelden dat het merk ook het contactoppervlak met de voet nog zal verkleinen. We mogen er wel van uitgaan dat het gewicht licht zal dalen. Wait and see …
Ednine: tussen gravel en MTB
We zijn verheugd om zien dat het merk Ednine vrolijk zijn weg verderzet. Het credo van zijn bedenker is om een 29″ aan te bieden die dezelfde wendbaarheid, dezelfde stuureigenschappen en hetzelfde karakter heeft als een oude 26″-fiets. Bedoeling is niet om de beste fiets te maken voor in de bergen, zoals andere merken wel proberen, maar wel om de beste mountainbike te maken om zich mee te amuseren in de vlakkere regio’s.”
Ednine bevindt zich bijna alleen in deze niche en Edwin Van De Weghe is met zijn fietsen dan ook zeer succesvol in beachraces. Ook de boom van het gravel biken is zeer belangrijk voor het merk, dat een model toonde met een lak die gevoelig is voor de temperatuur, een beetje zoals Specialized met zijn gelimiteerde Torch-serie. Eens onder de vijftien graden verandert de kleur van de fiets en wordt deze zwart; boven de vijftien graden is hij groen! We konden het niet laten om met onze vinger Vojo te schrijven op het frame. En zeg nu zelf, onze artistieke talenten mogen er best wezen …
Vittoria New Gato
Op Eurobike waren ze niet aanwezig maar wel op Velofollies: Vittoria, voortaan partner van het BMC-team en Julien Absalon, toonde een nieuwe versie van zijn modderband, de Gato. Hij is minder uitgesproken als in het verleden (hij was zeer smal met grote noppen) en de band heeft nu een profiel dat tussen een Schwalbe Rocket Ron en een Maxxis Beaver ligt. Hij wordt aangeboden in 27,5 en 29×2.2 en weegt 710 gram. De prijs ligt tussen 47,5 en 59,95 euro.
RAR Even Enduro
Roues Artisanales, een zeer gekende bouwer van koerswielen uit Noord-Frankrijk, zakte ook naar Velofollies 2017 af. Het assortiment MTB-wielen groeit steeds meer en het merk zou zich graag nog meer in dit segment inplanten. RAR toonde hier voor het eerst de brede enduroversie van het gamma, de Even Carbon, een high-end product.
De velgen, met een eigen design, hebben een interne breedte van 35 millimeter, waardoor de wielen ook geschikt zijn voor de montage van Plus-banden. Het gewicht bedraagt 1700 gram met DT240S-naven en DT aerolite-spaken, of 1800 gram met DT350-naven en DT aero comp-spaken. De prijs schommelt tussen 1100 en 1400 euro.
Pilot: titanium staat er nog steeds!
Er liep veel volk rond op de stand van het Nederlandse merk Pilot. De fietsen hebben iets weg van Lynskey en Van Nicholas en ze deden dan ook de hoofden draaien. Het concept bestaat eruit om kwaliteitsvolle, op maat gemaakte titanium frames aan te bieden die in Azië gefabriceerd worden door een onderaannemer, maar waarbij je toch nog plaatselijk van het advies en de service kan genieten.
Er wordt ook een model aangeboden met een Pinion-versnellingsbak, evenals componenten. De volledige fietsen, die goed zijn uitgerust, zijn beschikbaar vanaf 4399 euro.
Maar ook …
We hadden er al over horen praten maar het is de eerste keer dat we ze ook effectief zien: de GPS Hide My Bell-stuurhouders bieden, zoals de naam al aangeeft, de mogelijkheid om een bel te integreren en te verstoppen op een gps-houder of GoPro. Slim.
We blijven bij de stuurhouders, want Quadlock wordt voortaan in de Benelux verdeeld door Action Sports. Het gaat om één van de leiders wat betreft smartphonehouders voor op de fiets. Het mechanisme is eenvoudig en licht en de schaal van de smartphone is voorzien van een geïntegreerd systeem om de smartphone op de houder te klikken. De smartphone maakt dan ook integraal deel uit van het concept en is uit silicone gemaakt om de telefoon voldoende te beschermen.
Sabma diversifieert verder en behalve zijn klassieke producten (Fox, NoTubes, …) biedt de verdeler nu ook een elektrostimulatiesysteem aan waarbij de elektroden zijn geïntegreerd in een kit met beenstukken en kledij die de efficiëntie van de sessies kan doen verhogen. Het gaat echter om een toestel voor professionelen (kinesisten, sportzalen, …) gezien het prijskaartje van meer dan 7000 euro.
En op de stand van Magura ten slotte, konden we de hand leggen op één van de weinige exemplaren van de gelimiteerde MT Trail-serie signed by Danny MacAskill. Deze is voorzien van een nieuwe en fijnere één-vinger remhendel. Deze remhendel vinden we ook op de andere remmen van het merk terug en dus niet alleen op de gelimiteerde series.