Eurobike 2019 | De MTB-variant van de aandrijfas van CeramicSpeed
Door Jan Geys -
Vorig jaar presenteerde CeramicSpeed op Eurobike een revolutionaire aandrijving voor racefietsen. Daarop is geen plaats meer voor een ketting, maar wel voor een aandrijfas met lagers en een cassette met horizontaal geplaatste tanden. Met als belofte veel minder frictie. De Denen vertelden ons toen dat het niet makkelijk zou zijn om dit concept over te plaatsen op een mountainbike, maar ook dat het niet onmogelijk zou zijn. Op voorwaarde dat de ophanging van een full suspension zou aangepast worden. Het merk keerde dit jaar terug naar Friedrichshafen en deed dat niet met lege handen …
Een van de grootste uitdagingen voor CeramicSpeed was dat het rekening moest houden met de variërende afstand tussen het crankstel en de achteras wanneer de ophanging aan het werk is. Dit komt op vrijwel alle full suspensions voor. Op een mountainbike met een klassieke aandrijving zorgt dit voor het fameuze kickback effect, maar in dat geval is het geen al te groot probleem omdat het de werking van de aandrijving niet verstoort (omdat de achterderailleur loodrecht op de as van het achterwiel beweegt).
In het bijzondere geval van de Driven, verplaatst de aandrijfas zich in de richting van de achteras wanneer de ophanging gesolliciteerd wordt. Met een stijve aandrijfas zou dit dus betekenen dat er van tandwiel wordt gewisseld zonder dat de bestuurder geschakeld heeft. Om dat te vermijden, ontwikkelde CeramicSpeed een specifieke aandrijfas voor de mountainbike met twee buizen met een verschillende diameter die over elkaar passen. Dit concept laat net voldoende flex toe om het verschil in afstand tussen crankstel en achteras op te vangen. Het gaat echter nog steeds om een prototype, want de Driven MTB-aandrijving werkt voorlopig nog niet.
Het merk beschikt al wel over twee modellen voor racefietsen, waarvan één was uitgerust met een aandrijving die zou moeten werken. Het mechanisme zit daarbij helemaal verstopt in de aandrijfas. Zo worden de lagers aan het hoofd van de aandrijfas bij het schakelen in beweging gebracht middels een motortje en batterij die zich eveneens in de aandrijfas bevinden. De individuele lagers zorgen voor een zeer soepel werkend systeem. En het geheel werkt volkomen draadloos.
Toen wij in de namiddag op de stand van CeramicSpeed passeerden, werkte het systeem echter niet meer omdat er een stuk was afgebroken, waarschijnlijk omdat er te veel mee geschakeld werd. Dit bewijst dat het concept nog lang niet klaar is voor gebruik en dat het nog wel even kan duren vooraleer het effectief op onze fietsen te bewonderen zal zijn. Maar het feit dat CeramicSpeed grote spelers als Canyon (voor de mountainbike) en Specialized (voor de racefiets) heeft weten te overtuigen om een fiets te bouwen die aangepast is aan de Driven-aandrijving, spreekt boekdelen.
Meer info op ceramicspeed.com