Innovaties | Een nieuwe Shimano Di2-groep met 13 versnellingen?

Door Jan Geys -

  • Techniek

Innovaties | Een nieuwe Shimano Di2-groep met 13 versnellingen?

Onlangs dook er in een patent dat door Shimano werd aangevraagd een 13-speed groep op. Daarin zien we onder meer elektrische derailleurs die naar keuze gevoed kunnen worden, geïntegreerde verwijderbare batterijen, een derailleurhanger die achterwege gelaten wordt, …  

In 2020 lanceerde Campagnolo zijn Ekar-groep bedoeld voor gravel, met als bijzonderheid dat die groep is voorzien van een enkel kettingblad vergezeld door een cassette van niet 11 of 12 kransen, maar 13. Vanwege de hoge prijs en de complexiteit van het onderhoud lijkt de Ekar-groep sinds de release niet unaniem door beoefenaars te zijn geaccepteerd en dus is, of het nu met Sram of Shimano is, de overgrote meerderheid van onze mountainbikes of gravelbikes uitgerust met cassettes met 11 of 12 kransen. Shimano lijkt deze extra versnelling echter weer een kans te willen geven.

In zijn patentaanvraag gedateerd op 7 mei 2024 presenteert Shimano een elektrische achterderailleur. Er staat geen beschrijving over de cassette, maar op de diagrammen lijkt het duidelijk een 13-speed cassette te zijn.

Meestal werken Di2-groepen (elektrische aandrijvingen van Shimano) met behulp van een externe batterij die is geïntegreerd in het fietsframe of de zadelpen, en die gemeenschappelijk is voor de voor- en achterderailleurs. Bij e-bikes was het ook mogelijk om de achterderailleurs rechtstreeks van stroom te voorzien via de accu van het assistentiesysteem. In haar patent kondigt Shimano aan dat haar nieuwe achterderailleurs (afhankelijk van de versie) nog steeds op dezelfde manier van stroom kunnen worden voorzien op e-bikes, maar dat het ook mogelijk zal zijn om ze van stroom te voorzien via een verwijderbare batterij die direct in de derailleur is geïntegreerd.

Momenteel is de externe batterij die gemeenschappelijk is voor beide derailleurs de enige beperking om een volledig draadloze aandrijving te verkrijgen bij Shimano. De hendels communiceren al via Bluetooth met de derailleurs van de 105-, Ultegra- of Dura-Ace-groepen.

In dit patent gaat het om verwijderbare batterijen, zowel in de voor- als achterderailleur, maar het lijkt erop dat het ook mogelijk is om ze direct op de fiets op te laden zonder de batterij te verwijderen.

Een paar jaar geleden heeft Shimano ook patent aangevraagd op een koppeling tussen de achterderailleur en het frame zonder derailleurhanger (een direct-mount derailleur bij Shimano?). Het lijkt erop dat Shimano het idee niet heeft opgegeven, aangezien we dezelfde koppeling zien en wat concurrent Sram ook aanbiedt met zijn T-Type aandrijvingen.

Ten slotte vinden we in de patentaanvraag enkele diagrammen die de nieuwe derailleurs binnen een ecosysteem voorstellen. Shimano lijkt deze punten niet bijzonder uit te werken in de beschrijving van de diagrammen, maar de vermeldingen “Elektrische vering”, “Elektrisch verstelbare zadelpen” en “Elektrische rem” trokken onze aandacht. Gaat het hier om een toekomstig ecosysteem dat vergelijkbaar is met het Sram Flight Attendant-veringsysteem of zelfs om een geïntegreerd remsysteem dat kan concurreren met de Bosch ABS? Wordt vervolgd!

Nieuwe draadloze MTB-hendels en shifter

Naast deze patentaanvraag voor de derailleur onthult Shimano nog twee andere behoorlijk interessante patentaanvragen.

In een van deze toepassingen zien we een shifter die lijkt op die van de GRX Di2 11-speed, maar met een enkele schakelhendel die vrij dicht aanleunt bij de huidige vorm van de schakelhendels van Sram. Nog een subtiliteit: alle elektronische componenten van de shifter bevinden zich in de schakelhendel of aan de onderkant van de shifter in de vorm van een knop.

En tot slot onthult Shimano in de tweede patentaanvraag een shifter die sterk lijkt op de huidige XT Di2-shifter (foto rechts), maar met de bijzonderheid van de integratie van twee knoopbatterijen om draadloos te werken.

De volledige patentaanvragen: Derailleur voor door mensen aangedreven voertuigen / Fietsbesturingsapparatuur en -systeem / Besturingsapparaat voor door mensen aangedreven voertuigen

DoorJan Geys