Kross: een nieuwe full suspension voor Jolanda Neff!
Door Jan Geys -
Kross had een tijdje geleden al aangekondigd dat het werkte aan een nieuwe XC-full suspension. Ondertussen is die fiets (bijna) een feit en de renners van het gelijknamige team, waaronder wereldkampioene Jolanda Neff, zouden er komend weekend mee aan de slag gaan tijdens de world cup MTB van Nove Mesto. Vojo ging ter plaatse al een kijkje nemen naar de nieuwste telg van het Poolse merk.
Maar daar komt nu verandering in, al gaat het voorlopig nog om een prototype. De decals uitgezonderd, lijkt de fiets ons echter al in een vergevorderd stadium te zitten. Het zou ons zelfs niet verbazen moest dit de definitieve versie worden. Uiteraard is de fiets uit carbon, inclusief de achterdriehoek en de link. Die link lijkt sterk op die van de laatste Scott Spark, die duidelijk als inspiratiebron heeft gediend voor heel wat andere modellen.
De achterdriehoek zelf is wel anders. Net als bij Scott doet de fijne staande achtervork dienst als scharnierpunt. De voorkant, en vooral het balhoofd, lijkt dan weer meer op de Kross Level-hardtail.
Het team wordt gesponsord door DT Swiss en maakt gebruik van de laatste generatie achterdempers van het Zwitserse merk. Deze werden nog ontwikkeld in samenwerking met Nino Schurter, die ze eind 2016 nog gebruikte alvorens over te stappen op Sram/RockShox. De achterdemper wordt ondersteboven gemonteerd, waardoor men genoodzaakt is om een grote lus te maken met de kabel voor de lockout. Dit ziet er niet meteen mooi uit en we hopen dat men dit op het seriemodel iets beter zal aanpakken.
Er is ook de mogelijkheid voorzien om een voorderailleur te monteren, wat best zeldzaam is op de hedendaagse XC-full suspensions.
De fiets is gemonteerd met een Shimano XTR Di2 … en het zou wel eens zijn laatste verschijning kunnen zijn als we op de teasers mogen afgaan die Shimano de voorbije week op ons heeft losgelaten. Die laten namelijk uitschijnen dat er binnenkort een nieuwe XTR zit aan te komen …
Uiteraard is hij ook uitgerust met een dropper post, een KS Lev, om de rotsblokken en steile afdalingen van Nove Mesto het hoofd te bieden.
Voor de banden ging Kross langs bij het Tsjechische Mitas, bekend als een van de sponsors van de Cape Epic. In onze contreien komen we dit merk nog niet zo vaak tegen, ondanks de goede kwaliteit van de producten. De keuze in het ruime aanbod viel op de Scylla. De DT XRC 1200-velgen hebben een interne breedte van 25 millimeter.
Houd Vojo zeker in de gaten, want ook de komende dagen gaan we in de paddocks van Nove Mesto op zoek naar de laatste nieuwigheden of bike checks van de pro’s!