MIPS-technologie en ANGi-detector op Specialized-helmen
Door Jan Geys -
Ook Specialized past voortaan de MIPS-technologie toe op zijn helmen, een technologie die we voordien vooral zagen op de helmen van Giro en Bell. Specialized kondigde daarnaast ook nog aan dat het zijn topmodellen zal uitrusten met een crashdetector genaamd “ANGi”.
ANGi: Angular & G-Force indicator
De modellen die standaard zijn uitgerust met deze crashdetector zijn de Ambush, Ambush Comp, Ambush E-bike en Dissident. Daarnaast kun je de crashdetector ook in de losse verkoop vinden. Het eerste jaar is het abonnement op de Specialized Ride-app gratis, nadien betaal je jaarlijks 29,99 euro.
ANGi onderscheidt zich van andere waarschuwingssystemen die gekoppeld zijn aan een gps-toestel omdat deze laatsten enkel de beweging en potentiële val van de fiets meten. In de video hieronder wordt nog eens haarfijn uitgelegd hoe ANGi werkt.
[field name=iframe]
MIPS
Specialized heeft een tijdje de boot afgehouden om de MIPS-technologie toe te passen in zijn helmen, maar het merk kondigt nu aan dat in 2019 al zijn helmen met deze technologie worden uitgerust. Voor wie de MIPS-technologie nog niet kent, dit systeem heeft een extra laag in de helm dat ervoor zorgt dat het hoofd bij een crash kan roteren ten opzichte van de helm.
Deze plastic structuur wordt dus standaard in heel het gamma gebruikt en sommige modellen (Ambush, Sworks Evade II, Sworks Prevail II) krijgen een exclusieve versie: de MIPS SL. Deze laatste is lichter en beter geventileerd.
Meer info op www.specialized.com