Nieuw 2021 | BMC Fourstroke: een LT-versie van 120 millimeter
Door Jan Geys -
We zien het de laatste tijd steeds vaker, merken die van hun XC-full suspensions ook een versie uitbrengen met iets meer veerweg. Daarmee wordt de fiets iets toleranter en veelzijdiger, maar behoudt hij zijn dynamische karakter. BMC is het laatste merk in de rij dat zich aan deze trend waagt en presenteert ons de Fourstroke LT, een nieuwe uitvoering met 120 millimeter veerweg.
De Fourstroke die in de herfst van 2018 werd uitgebracht, wist ons toen al te bekoren door zijn speelse karakter, zijn vergevingsgezindheid bergaf en het vertrouwen dat hij schenkt op technisch terrein (lees hier onze duurtest). Het waren onderdelen zoals de veringen die ons eraan herinnerden dat we wel degelijk op een XC-fiets reden. BMC heeft die boodschap ook begrepen en komt nu met een antwoord voor al diegenen die liever een iets veelzijdigere fiets onder de bips hebben: de Fourstroke LT.
Om de horizon van de Fourstroke “XC” te vergroten, paste BMC hetzelfde recept toe als Orbea op de Oiz en Oiz TR. Aan het frame verandert er niets, het is enkel door een wijziging aan de demper – een langere zuiger – dat men aan veerweg wint. Een exemplaar van 185×55 millimeter (185×50 millimeter op de gewone Fourstroke) zorgt er door de overbrengingsverhouding voor dat er ter hoogte van het achterwiel 20 millimeter extra veerweg voorhanden is.
De voorkant blijft niet achter en de Fox 32 SC met een veerweg van 100 millimeter op de Fourstroke “XC” maakt plaats voor een Fox 34 SC met een veerweg van 120 millimeter op de LT-modellen. Toch verloochent de Fourstroke LT niet dat zijn roots in de competitie liggen, op het stuur staat nog steeds een lockout die simultaan beide veringen blokkeert.
Het frame is dus niet nieuw, maar de geometrie wijzigt wel met dank aan de grotere veerweg. Hierdoor worden enkele hoeken en ‘virtuele’ lengtes gewijzigd. De zitbuishoek bedraagt 74,8 graden en de balhoofdhoek 66,5 graden, terwijl dit op de gewone Fourstroke respectievelijk 75,6 en 67,5 graden is. De reach wordt 5 tot 9 millimeter korter en het bottom bracket komt 9 millimeter hoger te liggen.
De geïntegreerde RAD-dropper post blijft aan boord, maar er is nog geen spoor van de BMC AutoDrop, het systeem waarbij de zadelpen zelfstandig inveert zonder dat de biker zijn gewicht moet gebruiken.
Er staan twee versies van de Fourstroke LT op het programma: de Fourstroke 01 LT One en Two. Zoals gebruikelijk bij BMC, komen beide fietsen met een gepeperd prijskaartje. Het duurste model kost 7999 euro (Mavic Crossmax Carbon-wielen, Fox Performance Elite-veringen en een mix van Sram GX Eagle, XO1 Eagle en XX1 Eagle voor de aandrijving), de goedkoopste versie 5999 euro (DT Swiss X1900-wielen, Sram GX Eagle-aandrijving en Fox Performance-veringen).
Meer info via bmc-switzerland.com
Foto’s copyright BMC